o.a. niet goed buigen in wendingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

o.a. niet goed buigen in wendingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 21:03

ik heb sylke nog niet zo lang, en ik wil ook NOG geen les met haar nemen omdat ik eerst meer vertrouwen met haar wil winnen en zo (en even geld spaaren Schijnheilig)

ze is ingreden... maar tsja wat is ingreden...
je kan op haar zitten, hard stappen,hard draven en hard galoperen, maar draf gaat slecht in de bak, en galop bijna niet, dus dat doe ik buiten op lange paden.

ze is gewoon heel erg stijf...
heeft er mischien iemand nog tips (oefeningen) die ik kan gaan proberen, want het lukt zo wel, maar mischien is er wel een betere manier.

ook kan ze niet lang stil staan, na een paar tellen heeft ze zo iets van ok ik ga weer lopen (en dan kan je vrij weinig daar tegen doen)

ik doe veel grond werk met haar, en dan doet ze het super... (stilstaan en naast me lopen zonder dat ik haar vast heb op stem enzo)

ik hoop dus dat jullie mischien nog wat leuke oefeningen weten die niet te moeilijk voor haar zijn.
(we hebben geen mega grote bak)

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:58

Zorgen dat je haar zoveel mogelijk ontspannen krijgt, veel contrastelling rijden!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:01

Ik zou toch lessen met haar, Juist het begin is zo belangrijk dat het goed gaat. Liever in het begin 3 keer per week lessen en later afbouwen dan dat je in het begin alles verkeerd doet dat dan later weer rechtgebreid moet worden, dat is veel verwarrender.

Oefeningen zijn veel achtjes rijden op de lange zijde in stap. Overdreven stelling vragen. Schouder voor is ook een goede oefening

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:02

Lekker in beweging houden en de oefeningen langzaam opbouwen. Zowel in intensiteit als in moeilijkheidsgraad. Misschien is longeren iets voor erbij (niet te lang natuurlijk!)? Dan kan ze op haar eigen benen lopen. Oefening baart kunst, dus neem er de tijd voor.

Knipoog

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:59

ik zou ook, ook al wil jij het niet, toch gaan lessen.
je verpest ze er anders zo mee, om toch maar te gaan lopen kloten met die beesten.
een paar keer goede les per week en binnen no time gaat alles perfect.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 01:32

wow wat herken ik dit!!! ik moest vooral op rust rijden, dus gerust een kwartier stappen en daarna korte stukjes in draf proberen. ging hij weer te hard, terug naar stap.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 09:08

les heeft nog niet echt veel zin, omdat ik bang ben om iets te moeten (en ook al zeggen mensen dat het dan niet moet, ik voel me wel gedwongen)

en voor sylke is het nu veel rustiger, we oefenen gewoon goed, en we zijn al weer wat stapjes verder hoor!

ik vraag me alleen af of iemand nog leuke oefeningen weet (die niet moeilijk zijn en die nog niet veel met steling enz. te maken hebben)
ik heb altijd op oudere paarden gereden of op hele jonge paarden die nog niets hoefde dan alleen een zadel en ruiter op hun rug.)
ik weet wel wat ik moet doen, maar hoe presies moeten we nog een beetje uit vogelen, dus HOE we aan het gene komen waar we naar toe aanj het werke zijn... het lukt aardig, maar mischien hebben jullie nog goede tips... bijv. om haar stil te laten staan (heel veel rust denk ik, en zeggen dat ze niet goed is als ze weer meteen gaat lopen... en als ze weer stil staat belonen...)

dus iemand nog leuke tips (ik doe bijv. veel slalomen, over balkjes lopen, en wat simpele figuuren en heeeel veel buiten rijden omdat je dan lekker lange stukken hebt waar ze goed ondspannen kan lopen en kennis maakt met veel rare dingen (in haar ogen)
zo heb ik ook al met haar gezwommen enzo.

(ik heb geen advies nodig of ik wel of geen les moet nemen... als het nodig is dan zal ik het zeker doen, en daar bij komt ook dat ik graag op een soort les wil krijgen (weet niet of het een naam heeft, ben niet zo van de namen) dat je leuk met je paard bezich bent, niet echt prestatie gericht maar vooral vertrouwen enz. lieft ook met tips voor grondwerk enzo.)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:16

Elk zichzelf beetje respecterende instructeur past les aan aan diegene zn verwachtingen.......... maargoed je bent eigenwijs Haha! Haha!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 09:21

ja ik ben heeel eigenwijs Tong uitsteken (maar ik heb nu eenmaal in mn kop dat ik eerst zelf even alles op een rijtje wil hebben en dan pas wil beginnen aan les.... (tegen die tijd heb ik dan mischien ook een goede les gever(es) gevonden)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:22

Die balkjes enz zijn al heel goed. Ga ook is oefenen de wending om de voorhand en vandaaruit weer schouderbinnenwaarts aan de hand. Je kunt buiging in zijn lichaam vragen door hem je hand overal te laten volgen. En dan nog lekker los werken in een kleine ruimte.

Wil je weten hoe, kijk op mijn site of PB maar.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:17

josien schreef:
Die balkjes enz zijn al heel goed. Ga ook is oefenen de wending om de voorhand en vandaaruit weer schouderbinnenwaarts aan de hand. Je kunt buiging in zijn lichaam vragen door hem je hand overal te laten volgen. En dan nog lekker los werken in een kleine ruimte.

Wil je weten hoe, kijk op mijn site of PB maar.


josien, Het paard is net ingereden, wordt nu door haar beleerd. Lijkt me niet strak plan om hiermee al wendingen om de voorhand en schouderbinnenwaards te doen.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 16:44

josien, wat een leuke site!!!!
echt heel ooi dat je dat allemaal kan, ik wil deze dingen ook allemaal aan syl gaan leren zoals liggen enz. ze leert heel snel, net als dat zwemmen, eerst durfde ze niet maar na dat ik er helemaal in was kwam ze ook en vond ze het heel leuk.
ik wil alleen altijd alles te snel, het liefste had ik dat ze nu al voor me ging liggen Tong uitsteken en dat kan natuurlijk niet, want ze gaan nog niet eens in de wei liggen (wel rollen hoor, maar ze is er nog maar 3 weken of zo)

bedankt voor de tips!

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:01

gijsenkim schreef:
Elk zichzelf beetje respecterende instructeur past les aan aan diegene zn verwachtingen.......... maargoed je bent eigenwijs Haha! Haha!

Dat was wat ik ook dacht bij het lezen van het berichtje...eigenwijs!
Als je niet weet hoe je een paard in balans moet rijden en moet laten buigen is het een beetje lastig om het het paard te leren. Dit is nu een voorbeeld van verkeerde zuinigheid. Waarom niet een keer lessen en dan over een tijdje weer. Een goede instructeur geeft je voldoende huiswerk mee.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:08

misschien kun je wat aan de longe werken met haar. mijn paard had veel moeite met galop ook alleen maar hard gaan niet noor de bochten kunnen of dan uitglijden. heb hem veel aan de longe laten galoperen om de ontspanning erin te krijgen nu gaat het al veel beter. (wel met elastiek/ dubbele longe ofzo werken. zonder iets longeren heeft niet zo veel zin wat training betreft) succes

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 21:59

Insider schreef:
Als je niet weet hoe je een paard in balans moet rijden en moet laten buigen is het een beetje lastig om het het paard te leren. Dit is nu een voorbeeld van verkeerde zuinigheid.

wie zegt hier dat ik dat niet weet????
ik vraag alleen of andere mensen mischien nog een goede tip hebben.
ik heb nog nooit gezecht (omdat het niet zo is) dat ik zelf niet al met die dingen bezich ben, ik vroeg allen om enkele tips.

Citaat:
misschien kun je wat aan de longe werken met haar. mijn paard had veel moeite met galop ook alleen maar hard gaan niet noor de bochten kunnen of dan uitglijden. heb hem veel aan de longe laten galoperen om de ontspanning erin te krijgen nu gaat het al veel beter. (wel met elastiek/ dubbele longe ofzo werken. zonder iets longeren heeft niet zo veel zin wat training betreft) succes

bedankt voor je tip (longeer werk doe ik al met haar, maar mischien kan ik dit wat vaker met haar gaan doen.
ik ben alleen niet zo'n fan van stieken,dubbele longe enz. ik longeer liever op een halster met gewonen longeer lijn en een zweep als aawijs geval.
zo kan ik haar ook alles laten doen wat ik wil (al kost het in het begin wat meer tijd.. ik hoef (naar mijn mening) straks niets te herstellen... (ik vind dat hulp teugels enz. niet altijd goed (KUNNEN) zijn)
maar wel heel erg bedankt, ik zal haar idd wat meer gaan longeren zodat ze goed haar spieren traint en ondspand.

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:15

dat is een verkeerde denk wijze over longeren. door te longeren met bijzet krijg je ze JUIST goed door hun lijf. aan de longe train je spierkracht, karakter en ze worden er soepel en wendbaar van
elastiek raad ik je af, daarvan komen sommige paarden best van tegen de hand, en dat moet je ook niet hebben. jah, en lessen ben ik ook pas mee begonnen nadat ik vertrouwen in mijn pony had, en hem kon laten lopen zoals ik wilde. dat hij ook op mij lette als er andre paarden langskwamen. dus die reactie snap ik wel van je:)
succes meisje!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 22:17

dankjewel PingWing!
ik ben het niet helemaal eens met je eerste regel, maar laten we daar niet moeilijk over gaan doen Lachen ieder zijn eigen ding, anders zou het ook maar saai worden hier!!!

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:18

en dat aanlopen van haar, dat mag je haar per direct afleren. dit is een teken van nauwelijks tot geen respect voor jou als ruiter! zoals in meerdere topics aangegeven. neem iemand mee als je naar buiten gaat en blijf om de honderd meter een paar minuten stil staan. ze zal dit echt moten leren anders loopt ze over een tijdje gewoon overal aan als zei da zin in heeft

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:18

Hé draaakje Knipoog
Om een paard te helpen in zijn gangen en evenwicht zul je toch echt met dubbel longe moeten longeren als je gaat longeren . Met een enkele longeerlijn krijgt een paard beweging, maar kan het paard lopen zoals ie zelf wil: dus over de schouder vallen e.d. kun je niet tegen gaan , terwijl het juist belangrijk is dat een paard dat in de "training" niet doet, want dan blijft het paard stijf en op de voorhand Scheve mond .
Met dubbellonge kun je zo zacht of sterk zijn als je zelf wilt . Je kunt je teugeldruk dan net zo regelen als je erop zit en je kunt het paard corrigeren als deze naar 1 kant weg wil lopen e.d. wat dus een zeer goede oefening is om te leren op eigen benen te lopen (zonder dat er ook nog iemand op zit Knipoog ).
Met hulpteugels kan deze wisselende druk vaak niet, maar de pessoateugel bv regelt wel zelf de druk en de lengte, als het paard het goed doet is er geen tegendruk en als deze voor/achter de hand loopt of scheef loopt, voelt het paard een ophouding die je dan ondersteund met je stem/zweep zodat het paard zijn/haar achterhand meeneemt en niet op de rem gaat, als ie weer ontspant ontspant de druk ook weer (net als wat je doet met rijden )

Verder ben ik er ook een voorstander van om les te nemen al is t maar 1x per 2 weken of zo.... Je moet toch wel iemand kunnen vinden, waarbij t klikt en je kunt toch uitleggen wat je doel is (lekker ontspannen en soepel paardrijden Haha! ) en BOVENDIEN heb je les om IETS TE LEREN en niet als t ondertussen al lukt Knipoog Ik snap dat t soms spannend is, of misschien zelfs eng en je wilt misschien méteen al laten zien wat je allemaal al kunt, maar bij een jong paard kan het niet meteen allemaal goed gaan, omdat het paard het gewoonweg nog niet kan/ of kent en dat snapt een instructeur/trice écht wel!!!!
Vooral om wat extra aandachtspunten te krijgen om mee verder te gaan en soms net die hulp te krijgen die je misschien nog nodig hebt, vind ik t héél prettig om les te hebben .
Voor mij is het een soort ondersteuning voor als je vast loopt/ blijft hangen en een bevestiging voor als je t zelf lekker vindt gaan OK dan! (ziet t er van de zijkant ook zo goed uit als je denkt/voelt enzo.. Haha! ).
Soms doe je bv. misschien net iets te weinig of net iets te veel zodat het steeds net niet goed/lekker gaat Bloos! , een kleine aanwijzing kan dan héél veel hulp bieden . Dan kan het in 5 minuten over zijn/goed gaan en anders ben je er misschien nog een hele tijd mee bezig Verward
Ik heb nog steeds soms dat pushje nodig Schijnheilig , net een duwtje in de rug om door te zetten... of net die ene aanwijzing, net iets meer been/hand e.d. en dan lukt t opeens terwijl t thuis net niet lukte of net niet helemaal lekker ging.. Rolleyes
Van de zijkant zie je dingen soms ook beter dan dat je kan voelen als je erop zit Knipoog Soms voel je t gewoon te laat of reageer je te laat, waardoor het dus de hele tijd "nét niet" is, terwijl het dan dus met die ene aanwijzing "nu dit of nu dat meteen" opgelost is Haha!

Wow een heel verhaal Bloos . Hoop dat de essentie een beetje duidelijk is Tong uitsteken

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:45

Ik ben van mening dat je - zolang je er zelf een goed gevoel over hebt - best een langere periode van vertrouwd met elkaar raken kunt inlasten. Alleen zou ik dan wel eerlijk naar mezelf zijn op het moment dat je stilstaat in je ontwikkeling en op dat moment les gaan nemen. En ik ben het er mee eens dat je een instructeur zou moeten zoeken die de combinatie les gaat geven, en niet iemand die zijn/haar niveau erdoor wil drukken. Zo heb ik het zelf ook gedaan en we zijn - ondanks Lizzy's niet te makkelijke karakter - veel verder gekomen dan menigeen aanvankelijk dacht. Maar jouw goede gevoel staat voorop: dat breng je over op je paard! En je wilt natuurlijk op de eerste plaats samen veel plezier hebben.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 19:47

dankjewel allebij!
grid, ik weet dat ik beter met dubbele longe zou kunnen longeren, maar ik heb op de een of andere manier het gevoel dat ze dit niet wil/niet snapt.... ik weet het niet (terwijl ik het nog nooit geprobeerd heb)
als ik haar nu longeer gaat het heel erg goed en alles werkt zoals het zou moeten, dus waarom er aan gaan sleutelen?

les ga ik ook nemen alleen eerst even overal vertrouwen in krijgen.
mijn zus helpt me nu al door te kijken en aanwijzigingen te geven, dus een beetje les heb ik al, maar ik wil over een klein tijdje opzoek gaan naar hulp van iemand anders.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:23

Ha draaakje... natuurlijk moet Sylke ook wennen... Ze moet alles ook nog leren en al t begin is moeilijk/eng, maar dat wil niet zeggen dat het uiteindelijk geen héle goede hulp kan zijn om verder te komen met jezelf en je paardje Knipoog kijk als het goed gaat gaat het goed, maar er valt nog bijna altijd iets te leren en zeker als ze nog jong zijn Knipoog Je geeft zelf aan dat ze stijf is dus met haar lijf gaat het nog niet zo goed, dat heeft niks te maken met hoe goed ze aan en enkele longe meewerkt en dergelijke..........
"Eraan sleutelen" wil ik het dus ook niet noemen --> het is meer haar verder op weg helpen Je vraagt hoe je haar kan helpen om het stijve weg te krijgen en haar los en soepel in haar lijf te krijgen, NOU daar is bv. dubbellonge een hele goede oefening voor Zeker omdat ze het dan op eigen benen kan leren zonder dat er óók nog iemand op zit (dat is toch alweer een extra moeilijkheid voor t paard!!)
Als jullie zover nog niet zijn is dat natuurlijk prima Knipoog en als je denkt dat t niet gaat lukken, moet je er ook nog niet aan beginnen want t zou zonde zijn als daardoor iets vervelends meemaakt Scheve mond ...
Je hebt in ieder geval al een beetje hulp van je zus!
Succes met zoeken naar de geschikte les OK dan!

Tong uitsteken en ik zie dat je je avatar al in gebruik hebt Haha! Schijnheilig

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 20:43

dankjewel!
mijn avater vind ik echt stoer! heel erg bedankt!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:17

Ik ben het met t meeste van het bovenstaande wel eens. Je moet gewoon les nemen. Zolang jij erop zit kun je jezelf niet vanaf de grond bekijken en vaak heb je er dan een veel beter idee bij. Instrukteurs/trices zijn daar speciaal voor. En je kunt natuurlijk helemaal zelf degene uitzoeken met wie je wil werken. Zoiemand hoort jou te begeleiden en niet te dwingen tot dingen.
En voor het vertrouwen kun je ook grondwerk gaan doen, aan de hand, of los in de bak oid.
Maar vooral, neem les! 2 weten/zien meer dan 1! (En je wilt natuurlijk dat alles wel in 1 keer goed gaat, want geloof mij, het is 1000 keer moeilijker om een paard weer iets af te leren dan iets meteen goed aan te leren!)
En heb je 1 keer per week les dan kun je nog de rest van de week zelf met je paardje en het vertrouwen bezig En je weet dan door je lessen meteen of je wel of niet goed bezig bent met bepaalde dingen.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:41

mijn zus geeft mij ook al "les"en ik doe veel grond werk, maar met een vaste les wacht ik nog even (maar ik vroeg hier ook geen advies over)