het wil gewoon niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

het wil gewoon niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 12:39

Marijke wil gewoon niet mee werken met de dressuur. ben nu L2 met haar en daar hebben we al 2 jaar overgedaan. thuis wil ze eigenlijk helemaal niet en op wedstrijden echt heel soms.
thuis rij ik haar wel soms met slof maar om dat altijd te doen werkt ook niet. de dag er na loopt ze dan wel beter maar de dag daarna wil ze weer niet.

hebben jullie nog iedeen hoe ik het kan oplossen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:45

Les nemen van een goede instructeur/trice?
Slof is idd maar een tijdelijke "oplossing". Leuk om er een paard een keertje doorheen te rijden, maar je moet een keer zonder verder.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:49

ik zou een pony niet dwingen om dressuur te rijden waarom een paard dwingen als ie echt niet wil?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:55

Quote schreef:
ik zou een pony niet dwingen om dressuur te rijden waarom een paard dwingen als ie echt niet wil?


*LOL* *LOL* Mijn paardje is het allerblijst als hij los loopt in de wei.

Wie zegt dat het paardje niet wil? Misschien ligt het wel aan de onkunde van de berijder.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 13:48

ik heb wel goede lessen. als mijn instructrice er op rijd blijft ze dwars!!
en ik weet wel hoe het moet maar wil gewoon even paar tips hebben want ben met een andere pony m2
en de slof ik weet wel dat het een tijdelijke oplossing is en wil er ook zo weinig mogelijk mee rijden

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:02

WAT wil ze niet? En hoe laat ze dat merken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:08


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:15

Misschien heeft je paard wel last van spierpijn als je een keertje hard hebt gewerkt en wil ze daarom de volgende dag niet.
Voor de rest ga ik mee met degenen die zeggen dat je goed les moet hebben. En misschien kun je iemand, die verder gevorderd is dan jij, vragen of ze je paard een paar keer bijrijdt, om jouw te laten voelen hoe ze wel kan lopen.
Ik zou in dat geval ook zeer zeker wat geld er voor overhebben. Zo kun je namelijk zien of het werkelijk haar probleem is, of dat jij haar in de weg zit.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:43

Hoe ben je L2 geworden als je paardje niet mee werkte?
Of begint ze nu gewoon met staken en was ze eerst fijn te rijden?
Heb bij mij op het werk ook welleens paarden gehad die gewoon niet meer wouden, die waren het zat om elke dag volop aan het werk te gaan (de topdressuur paardjes Haha!)We gaven ze dan een weekje rust op de wei, en daarna was er weer mee te werken.
Maar dit werk ook niet voor alle paarden.

Ik ben het ook eens met Cassidy, het kan ook zijn dat hij nog spierpijn heeft of dat hij iets niet goed heeft in zijn mond, of last heeft van zijn rug.
Als er met rijden niks mee te beginnen is had ik hem eens laten onderzoeken door een dierenarts.

En wat je zegt over dat hij met slof wel te rijden is, trek je dan de kop tussen de voorbenen ofzo?Want het kan dan idd een probleem in de mond zijn.

Beschrijf eens precies wat hij doet, denk dat de meeste bokkers je wat beter kunnen helpen

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:51

Je paard heeft gewoon ergens last van waardoor jij denkt dat ze niet wilt.
Goede hulp voor dit soort dingen is niet eenvoudig, zal je een PB sturen wie je hier voor kunt raadplegen.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 22:01

Nimmedor schreef:
Hoe ben je L2 geworden als je paardje niet mee werkte?
Of begint ze nu gewoon met staken en was ze eerst fijn te rijden?
Heb bij mij op het werk ook welleens paarden gehad die gewoon niet meer wouden, die waren het zat om elke dag volop aan het werk te gaan (de topdressuur paardjes Haha!)We gaven ze dan een weekje rust op de wei, en daarna was er weer mee te werken.
Maar dit werk ook niet voor alle paarden.

Ik ben het ook eens met Cassidy, het kan ook zijn dat hij nog spierpijn heeft of dat hij iets niet goed heeft in zijn mond, of last heeft van zijn rug.
Als er met rijden niks mee te beginnen is had ik hem eens laten onderzoeken door een dierenarts.

En wat je zegt over dat hij met slof wel te rijden is, trek je dan de kop tussen de voorbenen ofzo?Want het kan dan idd een probleem in de mond zijn.

Beschrijf eens precies wat hij doet, denk dat de meeste bokkers je wat beter kunnen helpen


ik heb er heel lang over gedaan om met haar L2 te worden.
ze blijft heel stug met haar hoofd omhoog. en je kan alles doen maar ze reageerd gewoon niet.
en met de slof gebruik ik mijn been maar trek de kop niet tussen de voorbenen hoor Knipoog

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 22:02

ik heb ook gedacht aan een ander bit maar weet niet wat voor bit. zou dat misschien een oplossing zijn? ik rij haar nu met een enkel gebroken bit.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:16

misschien is ze gewoon gevoelig in de mond.
dan kan een rubberen bit een oplossing zijn

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:23

misschien kan je beter met r gaan springen Haha! Haha!

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:30

ik sluit me aan bij kim....Haha! als je paardje echt niet wil, en je al zoveel moeite hebt gehad om haar in het l2 te krijgen, dan is de lol er tog ook bijna vanaf om har ng dressuurmatig te willen rijden... ga eens een kijkje nemen bij het springen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:44

Tanden, rug, benen, zadel, verkeerd zittende ruiter, vast door verkeerd gebruik slof, instructrice die niet kundig genoeg is, te weinig afwisseling... er is zoveel mogelijk wat je paard dwars zit.
Maar men kan mij niet wijs maken dat een paard dat medisch helemaal in orde is niet nageeflijk te rijden is door de juiste ruiter.

En kijk inderdaad eens naar de topic die Pipo aanhaalt. Waarom de fout bij het paard leggen? Het is toch meestal iets medisch of onkunde van de ruiter.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 01:15

gijsenkim schreef:
misschien kan je beter met r gaan springen Haha! Haha!


Springen doet ze goed aan de profiel te zien.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 09:45

ik heb het ook gehad met mijn paardje, dat hij absoluut niks meer wou, tegen mijn been in kwam, scheef ging lopen, bit vastpakken, stilstaan e.d. het lag echt aan mezelf, ik bood de oefeningen niet duidelijk aan bij hem, waardoor hij helemaal in de war raakte. mijn zit deed precies het tegenover gestelde van wat ik wou zeggen bij hem.
ik ben toen op cursus geweest bij emiel voest, en de eerste keer dat ik daar was, liep hij gelijk de sterren van de hemel. hij let heel erg op wat je precies allemaal doet, en met een paar simpele oefeningen veranderde de hele wereld. misschien ook een ideetje voor jou?
(het systeem waar hij mee werkt is freestyle, maar dit gaat héél goed samen met dressuur. ik zat ook in de cursus met twee Z- amazones!)

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:50

gijsenkim schreef:
misschien kan je beter met r gaan springen Haha! Haha!

Slim Haha! , maar om nou elke dag een parcourtje te nemen Cool

on- topic:
Hou het afwisselend, ga eens springen zoals RK al zei, neem een buitenrit. En hou het werk zeer afwisselend( met de nadruk op zéér Knipoog )
Is een paar weekjes vakantie geen optie?
Dan kan je daarna weer "opnieuw" beginnen, ga eens zonder zadel etc.
Mijn paard heeft het ook gehad, en wat ook goed hielp is dressuur met pionnetjes etc.(slalommen) kortom wees creatief.
En zoals ze hier al zeggen laat je paard/harnachement etc. eens goed nakijken. En als het in de dressuur helemaal niet goed gaat, is het dan niet slim om weer van terug naar af te gaan..(basis)

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 13:38

zorg ook dat hij lekker los is in zijn lijf. werken met dubbele lange lijnen en pessoateugel helpt daarijb misschien! en idd, veeeeel afwisseling!

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 15:29

gijsenkim schreef:
misschien kan je beter met r gaan springen Haha! Haha!



haha dat doen we al Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 15:35

hoe ging het dressuuren vandaag?
gefeliciteerd met je eerst springproef, jammer dat je viel bij de tweede!!!(het zag er wel heel komisch uit, sorry :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:02

Misschine dat ie wel ergens last van heeft. Pijn kan veel doen bij een paard. Ik spreek uit ervaring.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 18:36

missnynke schreef:
hoe ging het dressuuren vandaag?
gefeliciteerd met je eerst springproef, jammer dat je viel bij de tweede!!!(het zag er wel heel komisch uit, sorry :p)


haha ja vond het zelf ook wel komisch hoor Tong uitsteken ik viel in slomoshion ( of hoe je dat ook maar schrijft Knipoog ) zou er nog op klimmen maar wou niet.
ik heb me afgemeld voor de dressuur

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:16

haha ik zag het, gelukkig viel je niet echt, haha je stapte er met een mooi sprongetje af Knipoog