slingerend binnenkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

slingerend binnenkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 10:27

A-X binnenkomen, het lijkt zo makkelijk maar mij wil het op de wedstrijd maar niet lukken om enigsinds recht binnen te komen. Wat ik ook probeer, het wil me niet echt lukken en als ik dan een keer recht binnenkom dan sta ik een beetje scheef halt. Wie geeft me een goede tip!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:41

ik heb hier ook altijd last van gehad. het is meer een kwestie van tijd. Oefen het met het trainen een paar keer maar probeer dan je teugendruk gelijk te houden en niet teveel te doen met je benen.
is je pony nog jong? want jonge ponies hebben hier het meeste last van.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 10:43

ehm, paard! nee hoor, maar ik heb haar een jaar en daarvoor heeft ze veulens gehad en heeft ze gesprongen. Maar ik denk dat het meer aan mij ligt dan aan haar. Ik denk dat ik ergens of teveel been geef of teveel teugelhulp...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:47

Ik ken het probleem, normaal kan ik een vrij rechte lijn rijden, maar doordat ik in de proef zo ontzettend netjes wil binnenkomen ga ik spannen en op mijn handen sturen, waardoor mijn paard het effe niet snapt en dus slingert. Ik probeer dus te ontspannen en me niet te zeer te contreren op de rechte lijn. Dan gaat het beter.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:18

Komt vanzelf wel. vooral niet te moeilijk doen. gewoon binnenrijden. dan maar een beetje slingerend of scheef. Thuis oefenen dan komt het allemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:22

Idd thuis veel binnenhoefslag enz.

En wat ook helpt, bij het binnenkomen net iets vlotter door draven dan de nette arbeidsdraf. Dus tegen middendraf aan.

Als je langzaam fietst slinger je ook sneller dan wanneer je net wat harder fietst Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:25

Veel rijden op de binnenhoefslag zodat jij en je paard meer gevoel krijgen in het rijden op 2 benen en 2 teugels.
Je moet zorgen dat je je paard vanuit een wending netjes recht kunt stellen.

Krijg je les? Want dit is 1 van de eerste dingen die ik in ieder geval goed oefen met mijn lesklanten!

Succes ermee OK dan!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:43

Zoals RK zegt: zorg dat je je paard goed voorwaarts blijft rijden. Niet te vroeg aan het halthouden gaan "denken" en probeer zo min mogelijk met je handen te corrigeren.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:09

Geen zorgen over maken!!!
kijk maar eens naar een Grand Prix wedstrijd, op tv of in het echt. Daar kunnen ze soms niet eens zonder slingeren over de AC lijn in draf (ik banketstaaf niet, Lisa Wilcox heb ik nu op mijn netvlies). En scheef halthouden komt ook nog vaak genoeg voor op dat niveau.
Maar recht over de AC is ook supermoeilijk, ga maar na: tact, ontspanning, aanleuning, schwung, RECHTRICHTEN, verzamelen. Juist, pas op het eind kom je aan het recht richten toe. En een perfecte rechte lijn rijd je alleen met een perfect rechtgericht paard.
De tip van runningkawa is ook een goed idee, is ook logisch: je kunt zelf ook beter in balans blijven als je harder rent.
Ik weet niet wat voor niveau je rijdt, maar je moet je er echt niet te veel zorgen over maken. Dat komt vanzelf goed met de jaren!
Laatst bijgewerkt door ikdus op 10-06-04 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:09

En iedereen heeft daar wel last van. Gedeelte smart is halve smart.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:17

Ben het ook met RK eens, vlot voorwaarts binnenkomen. Verder niet tegen gaan sturen, want dan worden de slingers alleen maar groter. En thuis elke dag een aantal keer oefenen natuurlijk, al heb je dan niet de spanning die je met binnenrijden van een proefje wel hebt, het helpt wel om vaker AC-lijnen te rijden.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 12:33

ik ben idd pas begonnen om ook vaak de binnenhoefslag mee te pakken. Daar dus gewoon maar even mee door gaan....

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:39

Ik kan ook heel erg slingeren, ik kan in mijn ene proef een 7 krijgen en ik mn 2e een 5. Het ligt bij mij ook wel aan van welke kant ik binnen komt. Bij de ene kant is hij gewoon beter. Ik oefen thuis ook wel veel en ik rij expres niet op de hoefslag.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:18

Ik moet van mijn instructrice als ik rechtuit rijd altijd een beetje in de schoudervoor rijden zodat ze recht is in haar lijf. Dan heb ik haar ook stabieler lopen en gaat het wat beter. Halthouden blijft nog wat moeilijker Schijnheilig En lekker voorwaarts rijden helpt ook echt!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:44

ik moet een beetje m`n handen uit elkaar doen, zodat ze stabieler lopen(ofzoiets was het) en een been geven(goed voorwaarts)

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:16

het ligt toch meestal wel altijd aan de ruiter hoor..
als je alleen maar denkt..O ik moet recht binnenkomen lukt het nooit.
je moet zorgen dat je evenveel druk op de benen hebt en teugels..en RECHTUIT KIJKEN WAAR JE NAARTOE RIJDT,,dat is ook zeer belangrijk dat kan voorkomen dat je slingerd..probeer het maar eens.
succes

gr esther

_Madelon

Berichten: 4760
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:29

veel oefenen.
en bijvoorbeeld als je bij de proef binnenkomt kun je hem iets naar de middendraf toe rijden, volgens mijn instructeur zien ze dat toch niet.
en hou je je paard makkelijker recht.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:39

vaak heeft dit te maken met het recht gericht zijn van je paard, het aan je been zijn en de aanleuning, vaak samen in combinatie. om te verkomen dat je paard door je been valt moet hij goed aan je been zijn en voorwaarts blijven, vaak bij een te laag tempo vallen paarden door je been heen, dus ga daar aan werken.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:57

goed opsluiten tussen teugels, benen en zit. Van de B tot en met de L1 heb ik als commentaar gehad; recht binnenkomen. Nu in de L2 mag ik doorzitten en ineens gaat het een stuk beter Haha!