Dubbele longe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 14:20

Ik ben inmiddels bezig met het longeren met een dubbele longe! Vind ik ook ideaal, en mijn paard snapte het heel snel en vond het gelukkig niet gek. Maar ja, het is ook een hele nuchtere!
Wat vinden jullie het voordeel van longeren met touwtjes boven de dubbele longe?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 20:34


Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 21:01

met touwtjes trek je je paard eigenlijk alleen maar naar beneden, hetzelfde effect als de bijzetteugels.
met een dubbele longe dwing je de achterhand er maar onder, je paard moet dan voor hoger opkomen en loopt dus rechterop en gebruikt meer zijn rug.
ook kan je hem voor tegenhouden en achter bijdrijven zo kan hij mooi verzameld draven of kalm galopperen.
ook kan je je paard van hand laten veranderen zonder hem eerst naar je toe te laten komen, of nog erger eerst naar je paard toe te lopen. tja ik heb een beetje aan hekel aan paarden die verwachten dat jij naar ze toe komt lopen en dat je ze dan handmatig om moet draaien. ik vind gewoon dat je paard naar jou toe moet lopen, maar goed.....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:04

Corona schreef:
met touwtjes trek je je paard eigenlijk alleen maar naar beneden, hetzelfde effect als de bijzetteugels.


Oh ja? Als dat zo is bij jou dan doe je toch echt iets niet goed!
Nooit het hoofd van een paard naar z'n lichaam toe trekken, altijd het lichaam naar het hoofd toe drijven.
Touwtjes begrenzen alleen als je ze goed afstelt, ze trekken je paard echt niet naar beneden hoor, vervolgens drijf je je paard met je longeerzweep naar de begrenzende touwtje toe en voilĂ : een paard dat van achter uit nageeflijk is!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:09

Als je voor het eerst gaat oefenen met de dubbele longe, maak je dan de longe al vast aan het bit? Of gebruik je een kaptoom of maak je hem ergens anders aan vast??

In het boek van Loriston-Clarke wordt ook het eventuele gebruik van hulpteugel besproken met eveneens het gebruik van de dubbele longe.
Heeft er hier iemand beiden tegelijk gebruikt?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:36

Ik heb de eerste keer met dubbele longe ook mijn slof losjes tussen zijn benen vast laten zitten. Ik wist niet wat hij zou doen en omdat we geen afgezette longeerbak hebben leek dat me wel handig *LOL* Dan heb je net iets meer te vertellen als het nodig is...Haha!
Daarna heb ik het niet meer gedaan, alleen die longe is genoeg!