Paard overhaast vrije stap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

Paard overhaast vrije stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 14:43

hoihoi..

ik heb een probleempje..
telkens als ik proefje geoefend heb..
en geef hem wat langere teugel loopt gaat ie zeg maar hartstikke overhaast lopen..
wat is hier aan te doen?

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:55

Ik heb dat probleem ook gehad en nu nog afentoe ik neem hem dan iets meer terug en niet overhaast drijven

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:56

goed contact met de mond houden , want vrije stap moet nog steeds een gecontroleerde stap zijn ...

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:45

helemaal eens met crossmonster!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:58

Ik ook.
En maar heeel langzaam de teugel iets geven - niet te ver.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:10

Lijkt mij een kwestie van ongehoorzaamheid, of eigenlijk: mij lijkt het dat het paard nooit geleerd heeft om rustig te blijven lopen, ook als je de teugels eens wat langer laat.
Mijn advies (ik spreek uit ervaring): laat de teugels ietsje losser, en als hij harder gaat, neem hem dan terug met een korte ophouding (geen ruk, niet te lomp, maar een ophouding) Dan komt hij (als het goed is!) terug. Dan laat jij hem weer langer, dan gaat hij geheid weer harder, en dan herhaal je net zo lang wat ik boven heb beschreven, totdat hij zich realiseert: als ik rustig blijf, komt zij niet aan de teugels en heb ik een 'ontspannen' bit in mijn mond. Dan moet je heel goed geconcentreerd blijven, dat je gelijk voelt als hij weer harder gaat. Iedere pas moet van jou zijn. ECHT HEEL GOED CONCENTREREN. Vraag anders iemand erbij om vanaf de grond te kijken en controleren of ie harder gaat.
Je moet wel snel in je reacties zijn: hoe eerder je hem terugneemt, hoe minder snelheid hij al heeft, hoe minder het voor je paard moeite kost om het tempo weer terug te brengen. En hoe sneller jij steeds bent, hoe sneller het paard het zal leren. Maar let wel op dat de snelheid zich niet uit in een snelle handbeweging = ruk.
Het belangrijkste is dus CONCENTREREN EN SNEL REAGEREN. EN ALS HIJ NETJES REAGEERT MOET JIJ METEEN ONTSPANNEN. Iedere pas moet van jou zijn. (en geduld hebben, ook als het paard het niet zo snel begrijpt!) Btw, je ophouding moeten wel groot genoeg zijn dat het paard daadwerkelijk terugkomt, anders dan maak je hem er alleen maar sterker mee.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 00:17

mijn paard doet het ook, en dat heeft niks met ongehoorzaamheid te maken, als ik hem in draf lang geef gaat hij heel erg hard door de bak draven, maar dat vind hij gewoon lekker!
en eerst als ik hem tussendoor lange teugel gaf liep hij ook wat overhaast, maar dat gaat nu steeds beter! maar ik vind het geen ongehoorzaamheid.

maar ff ontopic, wat ik dus gedaan heb = gewoon hooo zeggen en de teugels iets aantrekken (niet echt trekken) maar weer iets korter nemen, en daarna weer laten lopen met lange teugel en dat werkte prima

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 00:17

en wat je zegt annemiekie, elke pas moet van jou zijn! daar heb je helemaal gelijk in!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:34

annemiekie schreef:
Lijkt mij een kwestie van ongehoorzaamheid, of eigenlijk: mij lijkt het dat het paard nooit geleerd heeft om rustig te blijven lopen, ook als je de teugels eens wat langer laat.


Jahaa, hij vind het wel leuk om harder te gaan, maar waarschijnlijk heeft hij niet geleerd dat het niet mag (want de topicstarter heeft het liever niet, dus in feite mag het niet) Dus echte ongehoorzaamheid is het ook niet, maar dat had ik dus al eerder gezegd!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:04

annemiekie schreef:
Jahaa, hij vind het wel leuk om harder te gaan, maar waarschijnlijk heeft hij niet geleerd dat het niet mag (want de topicstarter heeft het liever niet, dus in feite mag het niet) Dus echte ongehoorzaamheid is het ook niet, maar dat had ik dus al eerder gezegd!


nee oke, als zij het liever niet heeft moet je het proberen op te lossen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:17

houdt contact,ga niet extra drijven,blijf stilzitten maar VERTRAAG je ZIT!!!!(zodat je het paard alshet ware dmv je zit een beetje Afremd,helpt errrug goed sow try it out!

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:24

meiske16 schreef:
houdt contact,ga niet extra drijven,blijf stilzitten maar VERTRAAG je ZIT!!!!(zodat je het paard alshet ware dmv je zit een beetje Afremd,helpt errrug goed sow try it out!

Hihi wou k ook al zegge! En goed contact houden!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 10:37

Er is een verschil tussen lang én lang.
De ene lang is de teugels helemaal los zonder enig contact(waarbij als ik een paard was, dan zelf ook het tempo zou bepalen)
En dan heb je ook nog lang, waarbij je aanleuning houdt. Zodat het paard niet geheel uitelkaar valt, en waarbij je d.m.v contact kan zeggen wat het tempo is. En zoals de andere al zeggen, vertraag je zit, maak je lang