hoe de rust bewaren bij de proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

hoe de rust bewaren bij de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 17:21

Aanstaande zondag heb ik een wedstrijd met mijn pony, maar ik heb een groot probleem: we vinden het heel moeilijk om de rust te vinden en niet te gaan haasten. het komt deels van mij, deels van mijn pony. Mijn probleem is dat ik me doordat ik zo op de figuren geconcentreerd ben, ik me niet bewust ben van de snelheid, en precies: dan is het te laat. Mijn pony heeft bij drukte om haar heen ( en dan niet eens de zenuwen om haar heen maar vooral het aantal opdrachten en mensen) de neiging te gaan racen, en het liefst zou ze de ring uit willen rijden. Hoe kan ik bij mezelf en bij mijn pony de rust terugbrengen?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:37

Een kwestie van routine. Mirk liet ik in de B en in de L1 ook zijn gang gaan. Alles wordt op video opgenomen, dus ik ging consequent op wedstrijd aan de gang met zijn tempo. Ik liet hem iets onder zijn echte tempo lopen en begon ik tijdens het inrijden wat figuren te rijden en op te letten dat hij niet op zijn oude race tempo kwam te lopen.

Is dit alleen op wedstrijden of ook tijdens het gewone rijden?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:41

Ruim van tevoren beginnen, neem de tijd voor alles. Rij eerst uitgebreid los, zodat jullie beide al wat spanning weg hebben kunnen rijden.

Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 18:40

Dit is alleen op wedstrijden. Ik zal eens proberen of het helpt als ik haar wat onder het tempo laat lopen, maar ik merk in de lessen altijd dat ze dan ontzettend gaat sloffen. In elk geval weet ik nu een beetje waar ik op kan letten!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:49

Als je de proef helemaal uit je hoofd weet en hem thuis goed oefend scheeld het een stuk. Als ik hem niet uit mijn hoofd weet score ik altijd wel minimaal 15 punten lager dan als ik wel heb geoefend. Juri leden willen graag een stoere combinatie dus als je wat sneller rijd is dat helemaal niet erg. Hij moet alleen natuurlijk geen loopje met je nemen. Onder het tempo rijden is niet altijd de oplossing want zoals je al zei gaat ie dan iets sloffen. Ik weet niet welke klasse je rijd maar in de b zou ik nog maar niet al te veel zorgen maken. Je kan thuis vast oefenen met tempowisselingen waarbij je in de lage tempo's het paard van achteruit moet blijven activeren. Af en toe een tikje met een lange zweep op de achterhad kan helemaal niet kwaad als hij loopt te sloffen.
Dus.....: Veel oefenen. proef uit je hoofd kennen en veel tempowisselingen rijden zodat je er controle over krijgt.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:46

Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is.. Hoe vaker je wedstrijd hebt gereden, hoe minder spannend het is voor jou&de pony. Jouw zenuwen slaan ook gauw over op je pony, dus ontspannen zitten&rijden.
En hij mag idd wel iets sneller als het normale tempo rijden,, ik heb een keer een (onderlinge) proef gereden dat ik dacht dat mn pony peper in zn kont had, maar de jury had op het protocol gezet dat we een pittige combinatie waren en ik had 159 punten en werd 2e. Lachen

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:05

Haha, ik heb juist het tegenovergestelde. Ik val samen met mijn paard juist stil en moet er veel meer aan rijden tijdens een proef Schijnheilig

Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:10

NehnaDagmar schreef:
Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is.. Hoe vaker je wedstrijd hebt gereden, hoe minder spannend het is voor jou&de pony. Jouw zenuwen slaan ook gauw over op je pony, dus ontspannen zitten&rijden.
En hij mag idd wel iets sneller als het normale tempo rijden,, ik heb een keer een (onderlinge) proef gereden dat ik dacht dat mn pony peper in zn kont had, maar de jury had op het protocol gezet dat we een pittige combinatie waren en ik had 159 punten en werd 2e. Lachen


haha, dat snel gaan niet altijd erg is zal ik zeker in gedachten houden! Ik weet nog wel dat ik ooit eens een wedstrijd meemaakte waarbij een meisje en haar pony echt ontzettend hard gingen, ze moest haar pony soms op de volte zetten om te bedaren... en ze waren eerste! Het gaat overigens al wat beter, ik heb de proef enkele malen geoefend en daarbij veel op mijn eigen houding gelet. Ze gaat echt stukken rustiger nu!

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:28

Mischien helpt het ook als je bij iedere keer dat je iets gezegd wordt denkt aan langzaam lichtrijden. Dan gaat je pony vanzelf ook langzamer. Meeste jury's hebben idd een beetje een voorkeur voor een vlotte combinatie, maar ja het moet niet overhaast worden, waardoor ook de figuren snel slordig worden!