AdB aanhangers....vraagje!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:47

Unity schreef:
Binnenhand word hoger geplaatst tegen op de schouder vallen. De buitenhand gaat van de hals om contra stelling te vragen.
Je moet even met Bets PBen, zij kan je alles vertellen!!!


Mijn instructeur lest bij Antoine, en ik krijg dus ook een beetje les op die manier.
Het is idd de bedoeling dat je je binnenhand wat hoger plaatst in de wending. Je buitenhand van de hals af brengen dient idd voor het vragen van contrastelling.
Ga eerste veel op de kwartlijn rijden en vraag die contrastelling, open je buitenhand tot je paard nageeft op die buitenteugel. Niet zelf 'nageven' tot je paard dat doet. Ook niet trekken, gewoon je hand openen en wachten. Zo rijd je aan beide kanten tot je paard voorwaarts-neerwaarts je hand volgt.
Pas dan kan je beginnen met hem figuren te rijden en hem wat meer op te pakken.

Heb je nu dan geen les meer?


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:53

Jawel, je paard moet aan elke kant even soepel worden. Ook zijn goede kant moet op die manier getraind blijven worden.
Je paard zal alleen sneller nageven en je hand volgen aan zijn 'makkelijke' kant, dus je zal aan die kant gewoon minder lang in contrastelling moeten rijden.


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:15

Ik ben het volledig eens met je uitleg en zo krijg ik het ook in de les, maar dat loswerken met de buitenhand (door contrastelling te vragen) op de kwartlijn moet ik langs beide kanten doen...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:28

Ik heb zo meteen les, ik zal het er even over hebben.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:49

Hier een reacie die ik via Bets kreeg en die mijn eerdere uitleg verduidelijkt, alleen kan ik het nog iet zo goed uitleggen Knipoog

Ik zal je even vertellen hoe ik het toen ter tijd van Antoine geleerd heb en wat hij destijds ook bij alle "beginnende (wat dit systeem betreft) paarden of ruiters" toepaste. Je begint altijd met een contrastelling op beide zijden maar met verschillende reden cq verwachtingen. Bv. bij een rechtsgebogen paard: deze neemt meer druk op de linkerteugel en heeft zijn sterke korte spieren aan de rechterkant. Je begint met zo'n paard op de linkerhand in contrastelling om het paard uit te nodigen en te leren meer gewicht te nemen op de rechterteugel. Door op de linkerhand te beginnen, begin je dus uitnodigend en niet met (een lichte) dwang. Daarna ga je op de rechterhand ook in contrastelling rijden om hem te leren/helpen zijn rechterkant te verlengen cq op te rekken. Op beide zijde doe je dit totdat het paard zich ontspant en dus rechtricht. Als het paard in deze ontspanning toch nog iets op de voorhand wil gaan lopen moet je hem meer voorwaarts rijden totdat hij het begrijpt.

Als zowel paard als ruiter dit onder de knie hebben ga je een stapje verder en heeft Bets weer gelijk, maar de ruiter moet dit wel aankunnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 50 bezoekers