Advies gevraagt voor mijn strijkertje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Advies gevraagt voor mijn strijkertje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 22:17

Ik verzorg nu twee friese hengste. Probleem ze stappen beiden ontzettend over. Bij de tweejarige is het nog geen probleem maar met de driejarige een ontzettend probleem... Hij stapt constant zijn eigen ijzers eronder uit, dus om de twee weken hebben we bezoek van de hoefsmid. Verder strijkt hij licht, dus wondjes op zijn achterbenen, en trapt hij zichzelf steeds op zijn voorhoeven. Hij heeft hier vooral laats van als hij voor de kar staat (en dus buitenrijd). Nu heb ik dus al zo'n drieduizend adviezen gehad,
1, springschoenen, stapt hij niet meer op zijn voorbenen
2, strijklappen (spreekt voor zich)
3, pijpekousen (die beschermen beter dan strijklappen) en peesbeschermers voor.
4, rubberen ringen, want bij bovenstaande blijft zand hangen en is slecht voor het been als je er mee door water gaat, deze combinatie gaat schuren (paard rijd af en toe marathon) probleem kan ze nergens vinden!
5, bandageren, heb je geen last van zand enz maar goed volgens mij weinig nut bij strijken en overstappen...

Pfff ik weet het niet meer, paard word over paar weken ook ingereden en moet het dan ook om, dus moet voor onder de man en aangespannen geschikt zijn! Ik weet nu niet wat het beste is, zoveel dingen gehoort... Als ik aan alles aanschaf lijkt mijn paard net een kerstboom!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:19

bandageren : NEE !
die gaan juist irriteren , worden zwaar ed als je ermee in het water gaat
de hoefsmid kan hieraan al een hoop verbeteren
de voorvoeten beter rollend maken, en de achterbenen ook wat wijder maken zodat ie minder strijkt
strijklappen gaan niet zomaar schuren hoor, gewoon na elke rit goed scchoonmaken !

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 22:25

Ja heb al met hoefsmid overlegt, die gaat zijn ijzers nu korter en ronder afwerken, zodat hij ze er niet af kan trappen

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:47

Beste bianca.
friezen groeien soms wat te snel maar dat zal je zelf misschien ook wel weten. het komt vaker voor dat jonge friezen niet weten waar ze met hun lijf naar toe moeten en van voren niet weten hoe ze er van achter uitzien. Sommige mensen laten hun fries daarom om ook wat langer uitgroeien zodat de bespriering beter wordt. Vaak is het een vorm van klungeligheid zal ik maar zeggen. het jonge dier moet nog uitblokken. Veel krachttraining zal daarom helpen het dier sterker en preciezer te maken. Veel aan de longe met dubele longe of trekwerk om de spieren in het spronggevricht te trainen. Strijklappen zijn natuurlijk altijd goed en gaan echt niet zomaar schuren. Iedereen gebruikt die in de cross. maar een goed beslag is heel belangrijk. Snelle ijzers voor voor en langzame voor achter. Een goede hoefsmid weet wat hij hier aan moet doen. de stammen van het ijzer korter maken is niet de enige oplossing. Voor een lichter ijzer en achter een zwaarder ijzer.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:19

Hoi Bianca, Volgens mij kun je die ringen waar je het over hebt gewoon bestellen via de Divoza of de Horselover..... Ik heb het zelfde probleem met mijn paard hij heeft dan springschoenen om, maar zelfs dan krijgt hij zijn ijzers eronderuit..... Ik moet zeggen dat het inderdaad minder wordt nu hij ouder wordt hij is nu 4 en +/- 4 mnd zadelmak.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:28

Mijn Noriker heeft hetzelfde probleem + dat hij met z'n voorbenen ook nog eens niet snel genoeg weg is.

Ik heb 6 weken geleden de achterijzers eraf laten halen, nu trapt ie de voorijzerser niet meer af.

Voor het strijken achter gebruik ik strijklappen, die ik na veel zoeken in zijn maat heb kunnen vinden. Ik moet wel opletten, want in een onbewaakt moment haalt ie zelf met z''n mond de strijlappen eraf Haha!

Vanmiddag komt de smid weer, ik zal eens vragen of ie snelle ijzers heeft voor voor

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:17

Ik zou zeggen: van die neopreen springschoenen voor. Anders schopt ie zich steeds wondjes op de kroonrand en in de kootholte.
Achter strijklappen van Eskadron. Dat spul waarvan die lepel is gemaakt slijt helemaal niet snel, en absorbeert de schokken goed (het is anders dan het spul waarmee de meeste zijn gemaakt) Strijklappen lijken mij toch het fijnste. Bandages beschermen wel, maar niet tegen een paard dat ECHT strijkt (en is niet verstandig in een marathon!!) Strijkringen lijken mij niet zo comfortabel voor een paard!!! Maar volgens mij kunje die gewoon bij Divoza of Horselover bestellen/kopen.
De hoefsmid inschakelen is ook een goed idee, maar als tussenoplossing kun je het beste bovenstaande gebruiken, denk ik.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:19

Heb ook wel eens in de Bit gelezen over een driejarige Fries die moeilijk liep (met ijzers totaal uit balans): daaruit bleek dat jonge friezen vaak nog helemaal niet sterk genoeg zijn om fijn in balans te kunnen lopen. misschien is dit bij jou ook wel een kwestie van wachten, dan lost het probleem zich misschien vanzelf op!

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:12

Probeer, vóór je allerlei dure spullen koopt, eerst eens of een simpel katoenen touwtje om de benen bij het werken helpt. Die tip kreeg ik ooit van onze hoefsmid voor mijn Shire die steeds zijn eigen achterbenen openschopte tijdens het werken.
Intussen doet hij dat trouwens niet meer. Ook niet zonder touwtje. Ik denk dat hij tot een jaar of 6 gewoon nog evenwichtsproblemen had.