Mijn paard zit vast wat moet ik doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
r_nikita
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: houten

Mijn paard zit vast wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 14:04

Hallo ik heb sinds 8 maanden ongeveer een draver merrie
en toen ik haar kocht had ze 3 maanden niks meer gedaan maar ze zit aan de linker kant van haar nek vreselijk vast. Nou heb ik wel geprobeert zo veel mogelijk informatie te zoekken maar wat ze tegen mij zeggen is dat ik met rijden zo veel mogelijk overgangen met haar moet maken en veel linksom moet rijden maar ik heb het gevoel dat er wel meer ideeen zijn maar ik weet niet of het ook zo is.

Ik hoop dat ik reactie krijg want ik ben best wanhopig Huilen

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:05

Een goede instructrice nemen!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:10

mijn pony zat ook aan 1 kant vast
dit heb ik opgelost door haar veel te longeren met losse hulpteugel (niet al te los), veel afwisselen maar meer op de hand longeren die ze moelijk vind.
veel rijden op de hand die ze moeilijk vind met voltes, maar ook afwissen voordat ze op de andere hand ook vast gaat zitten.
ik heb een heleboel dingen gedaan, je kan mij ook pb'en voor vragen hoe ik het heb gedaan...
maar wat hierboven staat geschreven doe ik dus nog steeds.

r_nikita
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 14:15

Ja is goed als ik er aaan denk stuur ik je even een pbtje Maar ik denk dat ik zo veel mogelijk oefeningen met haar ga doen en dan ik het er vanzelf wel uitrij hoop ik.!

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:15

irish_lady schreef:
Een goede instructrice nemen!


Mijn gedachte precies Knipoog

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:17

Eerst een fysio ernaar laten kijken!

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:21

Aramat schreef:
Eerst een fysio ernaar laten kijken!


Ja dacht ik ook, misschien heeft ze wel ergens pijn?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:21

Goede les nemen...

_Madelon

Berichten: 4760
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:26

kraker laten komen. heb ik ook gedaan.. mijn pony zat aan de linkerkant ook helemaal vast..
nu is het bijna helemaal over

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:46

Ik heb je topic verplaatst naar Rijtechnisch Knipoog

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:23

hey!
wat madie88 zegt klopt...ik heb mijn paard ook naar een kraker laten gaan Haha!
en hielp echt goed Haha!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:31

je linkerschouder ontspannen tijdens het rijden en niet terugtrekken

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:11

Als het een draver is geweest, hoeven ze dan niet altijd maar 1 kant op te draaien of helemaal niet? K weet t niet zeker. Maar als dat zo is, zou een fysio idd goed helpen. Ik zou trouwens niet juist veel die kant op rijden. Als je namelijk alleen of veel die kant op rijdt, komt ie juist aan de andere kant vast te zitten. Bovendien kun je de spieren weer oprekken als je de andere kant oprijdt, waar ze ook soepeler door wordt. Succes iig!

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:12

Woodstock schreef:
Als het een draver is geweest, hoeven ze dan niet altijd maar 1 kant op te draaien of helemaal niet? K weet t niet zeker. Maar als dat zo is, zou een fysio idd goed helpen. Ik zou trouwens niet juist veel die kant op rijden. Als je namelijk alleen of veel die kant op rijdt, komt ie juist aan de andere kant vast te zitten. Bovendien kun je de spieren weer oprekken als je de andere kant oprijdt, waar ze ook soepeler door wordt. Succes iig!



dat wou ik net gaan zeggen

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:40

ik zou er door een ostheopaat naar laten kijken. die kan alle weefsels en gewrichten losmaken, en je ook vertellen waar haar problemen liggen. verder zou ik haar loswerken in een longeerbak. dit is uit de freesyle methode van Emiel Voest, absoluut geen zweverig gedoe maar gewoon je paard lekker op zijn eigen benen laten lopen en ontspanne. als dit goed gaat kun je het proberen met een laag-ingestelde pessoa teugel. heb ik zelf goede ervaring mee, kan ze lekker buigen en trainen zonder dat ze in één positie wrodt gedwongen. ze wordt juist gestimuleerd zelf de fijnste houding te zoeken, en dat is door ontspannen te lopen! suc6 ermee!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:41

Ellen Immink uit Hoofddorp.www.spierproblemen.nl

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:50

Eerst een aantal fysio behandelingen regelen. Na de behandelingen moet je wel een tijdje rustig aan doen. Neem dus een stapje terug totdat je hebt uitgesloten dat ze pijn heeft. De spieren moeten zich ontwikkelen en dat kost veel tijd. Niet te veel verwachten in het begin. Met bijgezet longeren kan je de spieren ook heel voorzichtig langer maken.

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:51

Oh ja, uiteraard heel veel suc6, ik hoop dat je eruit komt.
Groetjes!!

Whispers
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:04

Blijkbaar heeft iedereen hier goede ervaringen met een kraker. Ik heb het anders meegemaakt en laat ik zo zeggen: Het was geen mooi gezicht. Het paard kan het niet meer navertellen.
Mijn advies is dan ook om er wel door een dierenarts naar te laten kijken. Is het niets ernstigs (zoals een vergroeing) dan weet je dat het de spieren zijn. Dan vooral lekker los laten werken door inderdaad tempowisselingen, en voltes, gebroken lijnen enz. op haar pijnlijke kant. Daarna wel goed op adem laten komen en bouw de training vooral op anders zorg je weer voor spierpijn en zal ze nooit los komen.

[De gemiddelde vrouw is liever knap dan slim omdat ze weet dat de gemiddelde man beter ziet dan denkt]

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:06

Whispers > welkom op Bokt! Ik zie dat je net je eerste bericht hebt getikt!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:16

[quote="Whispers"]Blijkbaar heeft iedereen hier goede ervaringen met een kraker. Ik heb het anders meegemaakt en laat ik zo zeggen: Het was geen mooi gezicht. Het paard kan het niet meer navertellen.
Mijn advies is dan ook om er wel door een dierenarts naar te laten kijken. Is het niets ernstigs (zoals een vergroeing) dan weet je dat het de spieren zijn. Dan vooral lekker los laten werken door inderdaad tempowisselingen, en voltes, gebroken lijnen enz. op haar pijnlijke kant. Daarna wel goed op adem laten komen en bouw de training vooral op anders zorg je weer voor spierpijn en zal ze nooit los komen.

quote]

Wat gebeurde er, als ik vragen mag?

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:18

Ja, dat zou ik eigenlijk ook wel graag willen weten. Ik gok op een aangeboren afwijking????

Whispers
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:09

Wat er gebeurde? Het paard zat enorm vast in zijn rug en ging daarvoor langs. De kraker pakt zijn staat en zijn zijn knie in de flank van het paard en het paard zakte dood in elkaar.

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:15

Dus de kraker pakt de staart en kwam met zijn knie in de flank van het paard en hij valt dood neer??? Sorry als ik het verkeerd begrijp, maar ik vind het een beetje een vaag verhaal.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:15

Ik snap eigenlijk niet dat iederreen ineens maar gaat roepen dat het dier naar een kraker moet of en ostheopaat of weet ik veel.

Vaak is vastzitten en rijtechnisch probleem.
Nu is het bij dit zo dat ze op de baan heeft gelopen en er misschien op deze manier wel een blessure ingeslopen is.
Het is onzin dat dravers altijd maar 1 kant op lopen!!!!! Ze worden op beide kanten getraint. EEn draver wat aan 1 kant vast zit kan nooit presteren ook een draver hoort soepel in het lichaam te zijn.

Mijn advies is daarom:
Laat je paard eerst een binnenste buiten keren door en DA. Constateert deze dat het dier gezond is ga dan eens op zoek naar een goede instructeur.

Paarden die vastzitten aan een kant zijn vaak scheef, rechtrichten is dus belangrijk.
Neem er wel de tijd voor, dit paard is in weze gewoon groen en moet alles leren.