hoe krijg ik mn paardje aan mn been??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:56

Idd, veel overgangen rijden...

Bijv. van stap naar draf; geef been, als ie niet reageert geef je hem een r*tschop (klinkt misschien zielig, maar is het niet) en evt een tik. Als ie aandraaft neem je hem weer terug naar de stap en probeer je het nog een keer, met dezelfde consequentie als ie niet meteen luistert natuurlijk... Na een paar keer zal je zien dat ie al veel meer op je been zal gaan letten...

Suc6!



Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:31

Citaat:
Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben: Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan. Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen: Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been. Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan. Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt) Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen. Succes ermee!


Ok, dit is zo ong. wat ik hierboven al heb uitgelegd, ik ben het hier dan ook grotendeels mee eens maar heb bij een ding nog mijn vraagtekens... Bloos
Ik kan me namelijk voorstellen dat diverse paarden hierdoor "aan je zweep" worden ipv aan je been. Begrijp me niet verkeerd, ik vind wel degelijk dat bij het flitsender maken op je been men een zweep mag gebruiken, alleen heb ik het idee dat het paard op deze manier niet veel meer respect voor je been zal krijgen...
Daarom heb ik hierboven in het kort verteld dat als het paard na een zachte/normale hulp niet reageert, je hem een flinke schop dient te geven evt gevolgd door een tik met de zweep. Als het paard eenmaal heeft gereageerd en bijv. is gaan aandraven neem je hem terug om vervolgens de overgang opnieuw te maken. (Uiteindelijk zal het paard hierdoor dus meer op jou en je been gaan letten) Maar goed, dit heb ik hierboven ook al beschreven...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MecV en 58 bezoekers