aanspringen lukt niet.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

aanspringen lukt niet.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 00:09

ik heb hier weleens een berichtje geplaatst over dat mijn pony niet goed kon galoperen. nou dat gaat nu 'OPEENS' beter maar goed. maar het aanspringen gaat nog belabberdAfbeeldingze 'VALT' meer in galop dan dat ze aanspringt zegmaar. Dus als iemand weet hoe ik dit kan oefenen????????Afbeelding VERTEL HET MAAR!!!!!!!!


MZZL, LotteAfbeelding

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 01:39

Hoi Jamy,
Ik zou veel overgangen maken en voor je aanspringt de achterhand er onder proberen te rijden. Maak je pony attent door te laten weten dat je iets wil doen en galopeer daarna pas aan. Rij ook veel figuren en niet alleen in galop maar ook in stap en draf. Laat je pony eens een paar keer vanuit stap aanspringen, dat wil vaak helpen. Ik zou niet te lang blijven galoperen maar vaak de overgang maken dus je springt aan en na een volte ga je weer terug naar draf en spring dan gelijk weer aan. Hou er wel rekening mee dat je pony hier best wel druk van kan worden. Heel veel succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 08:42

Probeer het eens vanuit een volte halve baan. Galoppeer aan op het moment dat je weer op de hoefslag komt. Het achterbeen staan dan lekker ver onder de massa, en dat maakt het aangalopperen makkelijker.

Als je alles al geprobeerd hebt en het lukt echt niet, doe het dan eens met een klein sprongetje (cavaletti is hoog genoeg). Geef de galophulp op het moment dat het paardje afzet. Na een paar keer enthousiast beloond te zijn, wil 'ie dat de volgende keer weer! Dan bouw je het rustig af naar een balkje, tot je die ook achterwege kunt laten.

Maak er geen halszaak van, dan ga je zelf alleen maar meer spannen en werk je het paard meer tegen.

Hoe probeert je instructeur dit probleempje op te lossen?

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 12:28

met mijn instructrice ben ik bezig met longeren en dat gaat wel goed, ik zit er danop en zij houd haar vast. en op de ponyclub maak ik eerst een volte 10 meter en met een heel vlot tempo en dan als ik op de hoefslag ben aanspringen end at gaat ook wel alleen duurt het langer. Want ik moet dan eerst de volte 5 tot 7 keer over nieuw rijden wil ze eindelijk in galop aanspringen.


MZZL, LotteAfbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 08:52

Oh maar als je eerst eindeloos rondjes moet rijden voor je pony eens een keer aanspringt, dan is het tijd voor eens een flinke tik met de zweep. Dan reageert 'ie dus gewoon niet op je beenhulp. Dat heeft niks met moeite met aanspringen te maken, da's gewoon ongehoorzaam.

Oefen met longeren ook op stemhulp, dan kun je dat met rijden voorlopig nog fijn even gebruiken. Dus als je met longeren "let op....... galop" zegt, doe dat dan met rijden ook. Dat maakt het net even wat makkelijker!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 13:36

ja ik gebruik ook mijn stemhulpen maar gister had ik dus les en we gingen aan de longeerlijn galoperen en dan gaat het aanspringen veel makkelijker. En als ik in het bos ben gaat het ook eens stuk sneller dus ik denk dat het ook een beetje ongehoorzaamheid is.....

MZZL, Lotte

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:44

vandaag wilde mijn paardje ook even niet aangalopperen, ik moest van mijn instructrice mijn binnenzitbeen knobbel in het zadel drukken en goed met mijn binnenbeen blijven aandrijven, na een paar keer luisterde hij weer naar mij, wel moet ik hierbij vertellen dat je de lengtebuiging goed voor elkaar moet hebben, anders kan je blijven drijven, bij jou is het denk ik ook een stukje ongehoorzaam heid neem ik aan, als je eens een flinke mep geeft achter je kuit, luisterd hij vast wel, een mep doet echt wonderen hoor, en dat is soms echt geen dierenmishandeling, ik vind dat dat af en toe moet kunnen.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 21:07

Mijn pony wou ook nooit goed aanspringen tot ik met spoortje ben gaan rijden dus asl je dat nog niet doet een echte aanrader!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 21:18

nou met spoor rijden vind ik weer een beetje overdrevn want mijn pony is nog heel jong en moet ook nog veel leren en ze luistert verdre prima dus misschien als ik met spoor ga rijden dat ik het dan een beetje verpest. Maar vandaag ging ik op het ruiterpad ff oefenen en dat ging best wel goed dusss....

MZZL, Lotte