sporen met wieltjes= eng, heb je niet snel wondjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horpie
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-05-04

sporen met wieltjes= eng, heb je niet snel wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 19:27

ik vind sporen met wieltjes erg voor het paard Boos!
wie heeft nog deze mening?
Laatst bijgewerkt door horpie op 03-06-04 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:31

Nee, ben ik niet met je eens, maar als jij ze eng vind moet je er ook gewoon niet mee gaan rijden!
Als een paard scherper moet, of niet naar het been wil luisteren (ook met andere sporen niet) dan zal hij bij mij toch echt aan de wieltjes moeten *LOL*

horpie
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 19:36

Bettine schreef:
Nee, ben ik niet met je eens, maar als jij ze eng vind moet je er ook gewoon niet mee gaan rijden!
Als een paard scherper moet, of niet naar het been wil luisteren (ook met andere sporen niet) dan zal hij bij mij toch echt aan de wieltjes moeten *LOL*


krijgt je paard er niet makkelijk wondjes van heb jij het al gehad?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:39

Wieltjes draaien juist van het lichaam af en zijn niet erger dan knopsporen

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:42

horpie"]
[quote="Bettine schreef:
Nee, ben ik niet met je eens, maar als jij ze eng vind moet je er ook gewoon niet mee gaan rijden!
Als een paard scherper moet, of niet naar het been wil luisteren (ook met andere sporen niet) dan zal hij bij mij toch echt aan de wieltjes moeten *LOL*


krijgt je paard er niet makkelijk wondjes van heb jij het al gehad?
[/quote]
Nee, heb nog nooit wondjes gehad, maar heb je wel erg gemene sporen denk ik....

horpie
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 19:46

wat zijn volgens jullie dan erge gemene sporen voor mij zijn wieltjes ook al gemene sporen hor Boos!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:57

verootjoo schreef:
Wieltjes draaien juist van het lichaam af en zijn niet erger dan knopsporen


En er zijn mensen die niet goed met wieltjes omgaan, dan kunnen er inderdaad wondjes ontstaan, maar ik neem aan de we hier verstandig genoeg zijn om dat niet te doen..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:21

Als je er goed mee omgaat kan het geen kwaad. Als ze echt zo gemeen zouden zijn zou het meerendeel van de westernruiters niet meer wieltjes rijden...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:29

sporen zijn niet gemeen , geen enkele spoor is gemeen
de benen waar ze aanangen kunnen! gemeen zijn
zolang je je benen onder controle hebt en er bedachtzaam mee omgaat
is er niets aan de hand

sporen met wieltjes zijn juist vrij zacht omdat het wieltje van je paard afrolt
stompe of knopsporen kunnen dat niet en komen dus meer aan dan wielen

het gezegde dat je je sporen moet verdienen bestaat ook niet voor niets
1e controle over je lijf , dan pas sporen

als je een paard ziet met spoorplekjes op zijn zijdes ligt dat niet aan de spoor maar aan de onkunde van de ruiter

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:43

Citaat:
sporen zijn niet gemeen , geen enkele spoor is gemeen
de benen waar ze aanangen kunnen! gemeen zijn
zolang je je benen onder controle hebt en er bedachtzaam mee omgaat
is er niets aan de hand

sporen met wieltjes zijn juist vrij zacht omdat het wieltje van je paard afrolt
stompe of knopsporen kunnen dat niet en komen dus meer aan dan wielen

het gezegde dat je je sporen moet verdienen bestaat ook niet voor niets
1e controle over je lijf , dan pas sporen

als je een paard ziet met spoorplekjes op zijn zijdes ligt dat niet aan de spoor maar aan de onkunde van de ruiter



Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:51

draumpje schreef:
sporen zijn niet gemeen , geen enkele spoor is gemeen
de benen waar ze aanangen kunnen! gemeen zijn
zolang je je benen onder controle hebt en er bedachtzaam mee omgaat
is er niets aan de hand

sporen met wieltjes zijn juist vrij zacht omdat het wieltje van je paard afrolt
stompe of knopsporen kunnen dat niet en komen dus meer aan dan wielen

het gezegde dat je je sporen moet verdienen bestaat ook niet voor niets
1e controle over je lijf , dan pas sporen

als je een paard ziet met spoorplekjes op zijn zijdes ligt dat niet aan de spoor maar aan de onkunde van de ruiter


Rock-on, dudes! Helemaal gelijk!Ben ik het ook mee eens!!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:16

Sporen maken bij mij iig geen wondjes, en ik heb toch wel sporen van een cm of 3,5 (kijk maar in mijn profiel). Als die van mij het op een klieren zet, bijv onder een proef, wil ik dat kort en onopvallend recht zetten. Dat hoef ik maar een keer te doen en dan komt het een hele tijd niet meer voor. Verder is het wel handig voor de wat moeilijkere oefeningen, vooral bij het aanleren. Wieltjes rollen idd, en die grove wielen (die er nogal heftig uitzien) zijn zelfs minder scherp dan die fijne wieltjes.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:30

btw, als je sporen wondjes maken, doe je iets goed fout Bloos!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:04

het lijkt mij niet dat ze veel gemener zijn, ze zullen er wel gemener uitzien, daar ben ik het mee eens... maar met de juiste ruiter (dus die verantwoordelijk rijd) zijn deze sporen geen enkel probleem hoor!!

en over de wondjes, alleen als je er overdreven mee zou prikken enz. zou hij er vast wel wondjes of schaafplekken van kunnen krijgen, maar dat kunnen ze van alle sporen hoor Lachen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:25

Assiej schreef:
en over de wondjes, alleen als je er overdreven mee zou prikken enz. zou hij er vast wel wondjes of schaafplekken van kunnen krijgen, maar dat kunnen ze van alle sporen hoor Lachen


Alleen moet je bij de ene spoor iets harder schoppen dan bij de andere... Knipoog

Wieltjes zijn idd niet erger dan knopsporen, als je ze goed gebruikt, want scherper zijn ze zeker wel.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:46

Vaak is dit juist minder zielig die wieltjes die draaien dus dan kan je haast nie zo hardt aansporen. Het is alleen op een kleiner oppervlak dus iets scherper maar omdat ze rollen valt dat wel weer mee (tenminste dit is hoe iemand die ze droeg het uitlegde)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:56

Ik rijd eigenlijk altijd met sporen met een grof wiel. (die zitten het fijnst) Nog nooit wondjes ofzo gehad hoor. Alleen moet je wel uitkijken dat het wiel kan blijven draaien, anders kun je wat kalere plekjes krijgen. (mn. als ze aan het verharen zijn)

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:53

Volgens mij is het hetzelfde als met bitten, het is maar hoe je ermee omgaat. Waar bij bitten vaak als voorbeeld gegeven wordt dat een zacht bit bij iemand met een harde hand 'zieliger'is dan een scherp bit bij iemand met een zachte hand, zo geldt dat denk ik ook bij sporen.
Zo denk ik dat je met onrustige benen en een knopspoor meer schade aanricht dan met stille benen, en sporen met wieltjes.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:54

Ik heb geen paard meegemaakt die ik reed met wieletjes, die open lagen. Het zijn dan wel grote wielen, die zijn niet scherp.

Maar het ligt ook een beetje aan de huid van het paard of hij gauw open ligt.

horpie
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 00:14

Wat zijn dan volgens jullie de gemeenste sporen die er zijn ik dacht altijd die met wieltjes en ook nog andere medemensen die met mij rijden op de manege

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:17

klein scherp wiel of een hamerspoor vind ik het scherpst. Maarja, idd, ook hiervoor geldt hoe je ermee omgaat (net als bitten) Die kunststoffen die nu niet meer toegestaan zijn waren ook link, daar kon je met een puntenslijper een punt aan slijpen. (ik kende ze )

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:35

ik rijd met westernsporen (dus met wieltjes) dit is absoluut niet zielig (je heb er natuurlijk wel hele scherpen bij zitten) maar die van mij voel je niet eens als je ze over je hand bv heen haalt, het kietelt alleen een beetje..
een dressuurspoor voel je meer dan de sporen die ik gebruik.


en trouwens sporen met wieltjes zijn er juist niet voor om alleen maar te prikken in de buik, met die sporen hoor je over de buik van het paard te rollen (het is wel moeilijk) dus daar voelt een paar inprecipe weinig van en pijn doet het al helemaal niet

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 02:34

horpie schreef:
Wat zijn dan volgens jullie de gemeenste sporen die er zijn ik dacht altijd die met wieltjes en ook nog andere medemensen die met mij rijden op de manege

een fijn wieltje wat vast zit, dus niet meer rolt
dan verliest het zijn functie en dan kan een wielspoor dus wel pijn doen

en geslepen plastic sporen , er zijn nog altijd idioten die dat flikken

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 03:09

Ik heb een paard gereden met een gevoelige huid.
Ik zit stil met het been, maar toch had ze schaafwondjes met knopsporen(ze was wel eens stout).
Ik ben toen overgestapt op wieltjes en ik heb nergens last meer van gehad.
Dat komt omdat het wiel draait over het lijf heen, en dus niet zoals men denkt pikt. Wieltjes zijn niet scherp maar redelijk bot. Probeer maar eens over je hand.
Het enige wat je altijd moet controleren is of de wieltjes goed kunnen draaien.
Mensen die met sporen rijden, moeten ook hun benen goed stil kunnen houden, maar helaas zie je nog te vaak dat zelfs kleine kinderen die alle kanten op wapperen met hun benen van hun ouders sporen aankrijgen om harder te kunnen schoppen. De spoor is daarin het probleem niet, de wapperende benen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:23

Die kleine gekartelde wieltjes, dat zijn echt ondingen. Door het zand komen ze vast te zitten en draaien ze dus niet meer.

Die "schultheiss-sporen" met grote grove wielen zoals ook Tyrza die gebruikt daar is niks mis mee. Het draait over de huid.

Overigens kun je best een paard openhalen met een spoor zonder dat je daar vreselijk je best voor moet doen. Sommige paarden zijn gewoon heel gevoelig.