Ruzie met longeren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Ruzie met longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 20:55

Met mijnpony longeer ik dus bijna nooit meer omdat ze dan super irritant word en we krijgen altijd goed ruzie, wat ik overigens wel altijd win. Maar dan gaar de lol eraf dus. Ik longeer niet met pessoa oid omdat ik dat spul niet heb. (op de manege longeer ik wel met pessoa of bijzet, maaar das met andere paardjes) Maar goed ze gaat bv in een keer omdraaien, supersnel galloperen of steeds naar binnenkomen. Aan de lijn is ze alles behalve rustig, ze trekt trouwens niet aan de lijn zoals sommige paarden dat heel goed kunnen. Iemand tips over hoe ik dit moet oplossen??
(ik longeer trouwens altijd in een afgezette ring)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 22:07

Je moet zorgen dat je achter de schouder staat en dat je haar met de zweep goed voorwaarts houd. Je moet sneller zijn dan zij is en het zien aankomen als ze wil omdraaien en dan snel ingrijpen.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 10:23

Hai Volcano,

Ineens omdraaien wil zeggen , dat je in haar richting, voor haar stapt, dus a.h.w. de weg voor haar afsluit.
Dus na haar schouder stappen met longeren.
Galloperen kun je terugbrengen naar draf, door jezelf kleiner te maken, en minder energie in je eigen stappen te leggen, en dit dan zo te houden.
Naar je toe komen, kun je wanneer je met longeerzweep longeert, voorkomen door de zweep richting schouder te wijzen.

Succes
Ton

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Ruzie met longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 10:58

*volcano* schreef:
Met mijnpony longeer ik dus bijna nooit meer omdat ze dan super irritant word en we krijgen altijd goed ruzie, wat ik overigens wel altijd win. Maar dan gaar de lol eraf dus. Ik longeer niet met pessoa oid omdat ik dat spul niet heb. (op de manege longeer ik wel met pessoa of bijzet, maaar das met andere paardjes) Maar goed ze gaat bv in een keer omdraaien, supersnel galloperen of steeds naar binnenkomen. Aan de lijn is ze alles behalve rustig, ze trekt trouwens niet aan de lijn zoals sommige paarden dat heel goed kunnen. Iemand tips over hoe ik dit moet oplossen??
(ik longeer trouwens altijd in een afgezette ring)


Probeer dr eens los te laten lopen, dus zonder longeerlijn, dit werkt bij mijn pony erg goed. Das ook zo'n draak aan de longeerlijn.
Een pessoateugel kun je ook vervangen door een bandage achter de billen te knopen (dus aan je longeersingel vast). Evt kun je dr dan van voren bijzetten. Werkt niet helemaal hetzelfde, maar komt een eind in de richting.

Tis trouwens een dominatieprobleempje dat naar binnen komen en dr eigen gang gaan.
Viv

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:41

Hai Vippie,

Heeft niks met een dominantieprobleem te maken hoor, maar meer met de juiste hulpen geven.

Groetjes
Ton

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 23:53

Koop een boek over N.H en leer de juiste longeerwijze.
Is een kleine investering maar goed voor de rest van je leven!!
Het is een kwestie van lichaamstaal ten opzichte van het paard.
Een paard is een super gevoellig dier en reageerd op de kleinste signalen die wij afgeven met ons lichaam.
Met of zonder lijn het blijft allemaal het zelfde en afhankelijk van je lichaamstaal.
Achter is aandrijving(flankgebied),midden is regelmaat(buikgebied),voor is inhoudend(schoudergebied),nog verder voor(hoofdgebied)is halthouden/draaien.
Ook je armen spelen een rol(soms met touw,of zonder,of menzweepje)voor de juiste aanwijzingen!
Ook je eigen stappen,snelle/langzame spelen een rol met het werken op lichaamstaal.
Blijf echter ten alle tijden rustig en beheerst(jij bent de leider)!!
Als het paard naar binnen komt met dreigende oren en opgetrokken neus,dan is dit wel degelijk een dominantiedreiging.
Loop niet naar achteren maar drijf je paard zelfverzekerd bij je vandaan en als het paard uithaald dan geef je het paard een tik en verhef je je stem.
Gelijk stoppen met straffen en weer rustig doorgaan als het paard jou order opvolgt!
Nooit te lang longeren en spelenderwijs oefeningen erin gaan verwerken.
Als het paard naar binnen komt met een blik van:zijn we klaar baas(vriendelijk dus)wordt dan niet boos maar leid het paard bij je vandaan en leer het jou opdracht te aanvaarden,blijf dit gedrag echter aanhouden dan mag je best iets feller worden in je lichaamstaal maar wordt nooit boos op een paard die je niet begrijpt!!!
Koop een goed boek,je zal er veel aan hebben.
Groetjes en succes Jessy.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 09:54

Hai Jessy,

Heb er misschien overheen gelezen, maar nergens iets kunnen ontdekken over dreigende oren, en opgetrokken neus.
Trouwens, het paard begrijpt de lichaamstaal wel, mits het op de juiste wijze gebeurt.
Lichaamstaal is voor het paard natuurlijk, de mesn moet het leren.

Groetjes
Ton

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 01:21

Ik begrijp precies wat je bedoeld Ton!
Ik stelde echter 2 voorbeelden,over het naar binnen kunnen komen van een paard.
Ik heb beide methodes meerdere malen meegemaakt en je kan van een leek niet verwachten dat die dan gelijk begrijpt wat die moet doen op zo een moment vandaar dus mijn voorbeelden over dreigende en/of een onwetende houding van een paard.
Als iemand mij in een verhaal verteld dat haar paard naar binnen komt maar daar niet bij vermeld hoe het paard naar binnen komt dan neem ik het zekere voor het onzekere en geef gewoon 2 voorbeelden aan en hoe te handelen op zo een moment!
Dat de mens het moet leren ben ik geheel met je eens,het paard weet het immers al.
Vandaar dat ik ook aanraad een goed boek aan te schaffen over de lichaamstaal van het paard.
Even belangrijk echter vindt ik goede uitleg van mede bokkers aan de persoon die met het probleem zit(die persoon kan er al een eind mee geholpen zijn!)
Groetjes Smousje.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 11:16

Als ze naar binnen komt dan niet dreigend, maar meer zovan: heb ik het nou goed gedaan (dan heeft ze net een paar rondejs gedraafd ofzo)
en de zweep reageert ze allen maar op door sneller te gaan, als ik de zweep voor haar houd draaft ze gewoon door of ze maakt van de gelegenheid gebruik om om te draaien.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 08:44

Als mijn paard tijdens het longeren naar binnen komt (met die plassen water in de bak wil ze dat nog wel eens doen) dan probeer ik dit weer op te lossen door haar naar buiten te 'dreigen' met de longeerzweep, de zweep richt ik dan op haar schouder/voorbeen.
Ook zij gaat dan wel eens harder: gewoon laten gaan en later iets terug nemen, zolang hij maar wel weer 'het normale rondje loopt'. Dan liep hij wel harder, maar jij hebt wel 'gewonnen', hij kreeg niet zijn zin door naar binnen te blijven lopen.

Dat los laten lopen zonder lijn, en dan alleen met bijv. longeerzweep erbij, lijkt me een goed idee.
En dan het liefst met iemand die langs de kant staat, een persoon die dit al vaker gedaan heeft, en je aanwijzingen kan geven.
Probeer hem dan maar eens 'alle kanten op' te laten lopen.
Maakt dan niet uit of hij naar binnen komt, iets niet snapt, etc., dan begin je gewoon weer opnieuw met proberen iets duidelijk te maken (voorwaarts 'jagen' bijv.).
Ik heb zelf aardig wat over m'n paard geleerd door dit te doen, en zij ook over mij grijnz...
Sterkte!