Waarom achterwaarts bij weigering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Waarom achterwaarts bij weigering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:15

Vaak zie ik op concours paarden die weigeren met springen. In sommige gevallen worden ze dan een pas of 5 achterwaarts gezet.

Maar kan iemand mij hiervan het idee erachter vertellen??

Ik begrijp dat echt niet? Wat moet een paard daar nou uithalen zeg maar? Daarbij ken ik een paard, dat als hij weigert (heel gemeen, weigert in de afzet) meteen vol achteruit gaat, omdat dat hem eigelijk is aangeleert. Dus dan mag je ook meteen de grond van dichtbij bekijken.

Ook m'n bijrijdpaard (dressuur) vind achterwaarts verschrikkelijk, omdat dit als straf is gebruikt.

Het zal wel aan mij liggen, maar kan iemand mij de uitleg geven?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:20

Drang naar voren lijkt me niet, dan waren ze er wel overheen gegaan, of er langsaf gevlogen.

En in de hand duwen of door de hand lopen, los je imo niet echt op door achterwaarts te gaan.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:28

Ja, inderdaad. Als je zelf al ziet dat het niet gaat passen (of gewoon tussendoor), zet je hem stil. Zo leer je hem dat jij bepaald of je gaat springen of niet.

Maar zou een paard begrijpen dat als hij achterwaarts gaat, na een weigering, dat hij die halve minuut daarvoor (of langer) al terug had moeten komen Verward

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:35

Ja maar wat vind een paard erg aan 5 passen achterwaarts (ja op den duur misschien wel, maar de eerste 2-3 keer toch niet?)
Ik heb ooit een heel zandpad achterwaarts gehad, in de hoop dat hij het dan wel vervelend vond (hij wilde niet meer voorwaarts). Maar hij gaf er eigelijk vrij weinig om.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:46

Ja, ergens klinkt dat van jou ook wel logisch.

Maare, dan wachten we maar af op een springruiter Knipoog

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:56

Ja, ik wist ook niet goed of ik em daar neer moest zetten. Omdat ik eigelijk helemaal geen springruiter ben, en ik me ook niet afvraag waarom iemand mij dat aanraad of zo. Dus het is niet echt voor mij rijtechnisch gezien. Maar het is wel weer rijtechnisch Ziek

Maar als de moddie's em willen verplaatsen, ik vind het best

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 15:59

Ja oke, een pasje achteruit om weer om te kunnen draaien, daar heb ik geen problemen mee. Maar ik bedoel dus echt dat ze volle kracht, zo hard als kan, een pas of 6 achterwaarts gaan.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 14:59

Maar (ja ik blijf irritant doen Lachen ), waarom zou je juist na een weigering de controle willen? Je merkt dan toch al 10 passen van te voren dat je je controle kwijt bent. Dan ga je toch niet meer op een hindernis af, als je denkt dat hij toch niet springt omdat je de controle kwijt bent. Of ligt dat nou aan mij Verward

Bovendien is een weigering vaak een voorwaartse fout, of ze komen niet goed uit. Nou, dan is het paard toch niet fout, maar jij als ruiter.
En als ze de hindernis ècht eng vinden, dan kom je er met achterwaarts ook niet.

En inderdaad, als paarden achterwaarts echt zo'n erge straf vinden, waarom zit dat dan in (bijna) alle dressuurproeven?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 18:32

Marliesje"]
[quote="Vonnie84 schreef:
Maar (ja ik blijf irritant doen Lachen ), waarom zou je juist na een weigering de controle willen? Je merkt dan toch al 10 passen van te voren dat je je controle kwijt bent. Dan ga je toch niet meer op een hindernis af, als je denkt dat hij toch niet springt omdat je de controle kwijt bent. Of ligt dat nou aan mij Verward


Bovendien is een weigering vaak een voorwaartse fout, of ze komen niet goed uit. Nou, dan is het paard toch niet fout, maar jij als ruiter.
En als ze de hindernis ècht eng vinden, dan kom je er met achterwaarts ook niet.


Wanneer je in een parcours je toch naar de hindernis, je mag niet ff een volte draaien dit telt als weigering. Thuis ga je inderdaad niet op een hindernis af als je geen controle hebt.
[/quote]

Ja een volte is idd een weigering. Maar als hij stopt voor de hindernis is het ook een weigering. En waarom ga je in een parcours anders rijden als thuis. (ja oke, belangrijke wedstrijden of met ervaren paarden is dat anders) Maar ik bedoel, als je een drammerig paard hebt in het parcours, moet je hem toch af en toe even weer op z'n plaats zetten. Je moet wel consequent blijven, zodat het voor het paard ook te begrijpen valt. Het lijkt me dat je anders later toch in de problemen komt.

Hè sorry, 'k heb eigelijk geen tijd om het even goed uit te leggen, maar ik hoop dat je em zo snapt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 18:58

Ja, ik snap dat principe ook wel. Maar wat heeft doordrammen met weigeren te maken?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 62 bezoekers