geen werkplezier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fruitvliegje
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Rotterdam

geen werkplezier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 12:47

Ik heb een paardje van een middelbaar leeftijd.
Nu heb ik haar nog niet heel erg lang, een jaar of 2.
Maar ze heeft er volgens mij geen plezier in om in de bak te rijden.
Buiten wel, buiten is ze vlot kijkt graag om d'r heen, kortom helemaal lief!

Als je longeert rent en bokt ze als een jong veulentje met d;r oren naar voren.

Maar wil ik in de bak rijden dat is het over. Ik stap op en vanaf dat moment is het al niks. Ze is niet vooruit te krijgen.
Als je in de hoefslag rijdt loopt ze een beetje,nog wel heel langzaam. Maar wil je over het midden valt ze zonder dat je stopt met aandrijven gewoon in stap bijna.
Het zadel past, ik zie geen drukkingen.

Weet iemand mij hiermee te adviseren? Ik zou zo graag willen dat ze tempo had. En ja elk paar dheeft een eigen tempo, maar dit is gewoon luiren en sloffen. terwijl ze buiten supergoed loopt!

Alvast heel ergbbedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes Tessa

fruitvliegje
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 12:55

Het liefst gebruik ik helemaal geen hulpmiddelen, want dat doe ik nu ook niet.
Kan niemand mij hiermee helpen?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:03

Ik denk dat je het afwisselender moet maken in de bak. Leg eens wat balkje (sprongetje) neer, of zorg dat je de dressuur voor haar ook spannend houdt door veel veel figuren, overgangen en tempowisselingen te maken.

En hulpmiddelen lossen idd niets op.

Succes!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:05

ook samen met andere paarden in de bak rijdne helpt misschien wel.
mijn merrie had er 2 jaar geleden ook geen lol in, maar nu wel Lachen

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:17

Je zou ook kunnen proberen het voor haar gezellig te maken zet een radio in de bak dat hiepl bij mij ook heel erg en ga er niet op zitten met het gevoel dat je paard het niet leuk vind ga gewoon zitten van zo en vandaag ga ik ff dat.... oefenen!!
En anders raar ik je aan om met een spoortje te gaan rijden want misschien neemt ze je wel een beetje in de zeik als ze buiten ook gewoon vlot door kan lopen kan ze het in de baan ook, ze moet doen wat jij wil door lopen dus jij bent de baas en dat moet ze weten in het bos maar ook in de bak.
Veel suc6!!!

Groetjes

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:21

zet een radio bij de bak, zet vreemde voorwerpen in de bak (stoelen, bankje, deken op de grond enz), rij niet te lang, max een half uurtje in de bak
Dit zijn nog enkele aanvullingen. Succes!

fruitvliegje
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 14:27

Ze wil gewoon echtn iet vooruit en het is geen gezicht als je zo veel en hard moet aansporen terwijl het buiten prima gaat!
En met meerdere in de bak rijden raakt ze al helemaal haar concentratie kwijt.
In draf als ik dus voltes wil rijden valt ze over het midden bijna in stap.
Ik denk ook wel dat ze mij in de zeik neemt dan, want buiten vind ze het geweldig. Maar veel voltes rijden is erg vermoeiend, maar ik probeer het wel steeds. En wat voor sporen raden jullie mij aan dan?
Ik heb evt ook een gelpad, misschien dat dat fijner is voor haar? Niet dat ze nu drukplekken heeft ofzo.

fruitvliegje
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 14:28

Ben trouwens wel bij met jullie adviezen hoor Lachen

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:28

Als je zadel goed past heb je geen gelpad nodig lijkt mij.

fruitvliegje
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 14:29

nee, ok maar misschien zijn er wel andere symptomen dan drukkingen en overgevoeligheid. Ik probeer alle mogelijkheden goed te houden. Ik denk ook niet dat het aan het zadel ligt, maar ik sta echt voor alles open Lachen

Als ze maa rop ten duur voorwaarts zal zijn

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:45

Toen ik mijn paardje twee jaar geleden kreeg, vond ie er ook weinig aan in de bak. Aangezien ik toch wil dat hij goed door zijn lijf loopt, ben ik wel blijven dressuur rijden. Niet dat dat mijn doel is hoor, maar hij moet wel zijn lijf goed gebruiken om mij zo lang mogelijk te kunnen blijven dragen. En dat moet ie buiten ook doen. Ik heb vanaf de eerste week priveles gekregen een maal per week. En ben stug door blijven oefenen. Wel veel afwisselen. Dus 2 tot 3 keer rijden per week, en verder wat grondwerk, los springen, buiten rijden etc.
Het is eigenlijk pas gaan veranderen sinds ik de basiscursus en daarna de vervolgcursussen bij Emiel Voest ben gaan volgen. Daar heb ik geleerd om ook gericht met grondwerk en vooral ook met de dubbele lijnen te werken. Vooral die dubbele lijnen heeft hij ook echt plezier in (Haflinger). En sinds enige tijd lijkt hij ook echt plezier te krijgen in het rijden in de bak. Waarbij ik nog steeds voor veel afwisseling zorg hoor.
Wat bij hem ook helpt is veel overgangen rijden, achterwaarts gaan en af en toe een gang overslaag, dus van stap in galop. Verras hem/haar met je opdrachten.
Ik heb dit overigens allemaal bereikt zonder sporen (zeer tegen het advies van mijn instructrice) en daar ben ik heel trots op. Hij wordt steeds gevoeliger voor mijn been.
Maar je hebt er wel veel tijd en geduld voor nodig.
Succes

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:49

even een paar weekjes niet in de bak rijden en daarna gewoon af en toe en doe eens een sprongetje neer zetten, als je daar de gelegheid voor hebt. dingen don die ze leuk vind. En als ze braaf is super belonen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:57

Misschien kun je proberen je paard weer scherper aan het been te krijgen. QQQ heeft daar een standaard stukje voor.

Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!

Misschien kun je hier wat mee.

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:16

Ik denk ook idd dat als je een balkje neerlegd of gekke wendigen maakt dat ze dat leuker vind dan saai over de hoefslag rijden, zou ik persoonlijk ook niet leuk vinden!

fruitvliegje
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 16:17

ja de hoefslag gaat goed mar er buiten niet.
Maar als ik dit zo hoor vind ik het wel weer een uitdaging om lekker te oefenen en het balngrijkste is natuurlijk: geduld.
Maar nog even een vraagje extra: wat is van voor naar achter aandrijven?
Sorry maa rsommige termen ben ik nog niet bekend in. Ik rij nog niet erg lang namelijk als de meeste. Ik rij nu 2 jaa rofzo

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:21

Van voor naar achter aandrijven? euh goeie, ik rij al 11 jaar maar die term heb ik nog nooit gehoord.... sorry...

fruitvliegje
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 16:28

ja ik heb het ergens hier een keertje gelezen. Ik lees al langer mee dan dat ik mijn eerste post heb neergezet.
Maar ja goed, ik ga het vanavond gelijk proberen allemaal.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:13

wat zegt je juf (instructrice) hierover?

Ik denk dat zij een beter beeld van jou en je paard heeft dan alle bokkers hier bij elkaar Knipoog

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:46

Je bedoelt waarschijnlijk van achter naar voor rijden. Dat betekent dat je de achterhand 'eronder rijdt'. Door het paard actief te laten lopen legt ie meer gewicht op de achterhand en daardoor treedt ie meer onder. Dan gebruikt je paard z'n rug goed en komt ook door z'n hals heen. Als je hem niet van achter naar voor rijdt, kan je z'n hals wel in de krul trekken, maar dit heeft totaal geen zin.
Heb je les? Dit lijkt me wel belangrijk voor je, zeker omdat je nog niet zo lang rijdt! (niet dat dat een criterium is om les te nemen Knipoog)
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 03-06-04 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:46

fruitvliegje schreef:
ja de hoefslag gaat goed mar er buiten niet.
Maar als ik dit zo hoor vind ik het wel weer een uitdaging om lekker te oefenen en het balngrijkste is natuurlijk: geduld.
Maar nog even een vraagje extra: wat is van voor naar achter aandrijven?
Sorry maa rsommige termen ben ik nog niet bekend in. Ik rij nog niet erg lang namelijk als de meeste. Ik rij nu 2 jaa rofzo


Van achter naar voor bedoel je denk ik Knipoog
Dit betekent in het kort dat alles van achteren uit moet komen, een paard wat voor in de krul loopt maar zijn achterhand er niet onder heeft loopt niet van achter.

Het stukje van QQQQ helpt daar dus ook al een stuk mee

Jess_vH
Berichten: 1291
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:08

Lessen is idd handig maar zoals je eerst zei dat hij/zij zich slecht concentreert met anderen; misschien kun je dan privéles krijgen. Dit kan natuurlijk niet overal, maar dat zou wel ideaal zijn Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:17

Ik denk dat je met rijden helemaal van het begin moet beginnen. Dus ga iets oefenen wat kan in een laag tempo zoals overgang stap-stop en bij het goed uitvoeren uitgebreid belonen. Als het mogelijk is met voer. Namate dat hij het leuker gaat vinden kan je er meer actie in brengen en zo steeds verder komen.
Waarschijnlijk heeft het het rijden in de bak nooit leuk gevonden of zelf vervelend tot pijnlijk.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:46

Ik had het probleem ook bij mijn paard, ben helemaal opnieuw begonnen. Hij vond de bak saai en begreep volgens mij het nut er niet van. (waarom in een omheinde zandbak rennen als je dat ook buiten kunt?!) En wat goed bij mijn paard hielp is belonen met de stem. Constant als ie goed aandraafde: ja goed zo! zeggen. Bij die van mij gingen de oortjes direct naar voren, en liep ie weer een pasje harder. Veel afwisseling is ook goed.

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:43

je moet het leuker maken, dan eens dressur, dan longeren, springen, dan eens naar buiten, hoe het afwisselend! als je iets doet, wat ze niet leuk vind, doe dan daarna iets wat ze wl leuk vind, bijvoorbeeld een paar rondjes aan de lange teugel laten galopperen, ze associeert, dat vervelende dan met iets leuks en gaat het vanzelf leuk vinden!
Sterkte !

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:20

Je moet het aantrekkelijk proberen te maken voor je paard. Dat kan d.m.v. een sprongetje maar ook door andere gekke dingen. Maar wat vooral belangrijk is om het paard te belonen. Al probeer je het eerst maar tien minuten. Als ze het dan goed doen belonen om toch even buiten uit te stappen.