Aan de teugel slecht voor een jongkie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Aan de teugel slecht voor een jongkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 22:31

Pinky is pas 2,5 jaar (ruim) en staat dus voor de kar. Zonder iets te doen krult hij (mooi) naar beneden. Ook aan de dubbele longe doet hij dit.
Ik vind het prachtig, maar is het wel goed? Ik hoorde nl dat aan de teugel lopen voor jonge paarden slecht is IVM de rug?
Klopt dit? En zo ja, wat moet ik doen?
Hij doet het nu vanzelf, ik speel niet met de teugels of wat dan ook. Als ik hem omhoog ga zetten leert hij het aan de teugel lopen af (wat ik toch erg jammer vind want ik kan niet goed genoeg mennen/rijden om het er later weer in te krijgen vrees ik).
Wat is jullie mening hierover???

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 23:44

Afbeelding

Afbeelding
Hier 2 foto's van hoe hij loopt.
Ik weet dus niet hoe ik het 'anders' zou moeten doen. Ik dwing hem niet om aan de teugel te lopen, hij doet het dus zelf...
Ik men maar ong 1 keer in de week (van de zomer iets meer). Dus uuuuuren zijn het niet Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 00:35

Hahah snap echt heel weinig van al die termen. Zoals ik al zei doe ik er niets voor en ik zou al helemaal niet weten hoe ik hem dus lager in zou moeten stellen (oh wat erg..) Misschien als ik erop zit wel (dat duurt nog wel een poosje) maar vanuit achter op de kar echt niet... Daarvoor ben ik nog lang niet goed genoeg in mennen...
Niet dat dressuurmatig mennen mijn 'deel' is hoor. Ik doe het vooral recreatief. Maar zoals hij buigt (zonder moeite) is in mijn ogen wel mooi, dus hem omhoog werken lijkt me ook niet slim...
Al moet ik zeggen dat hij alleen aan de teugel gaat lopen als hij de weg al kent. Op een nieuwe weg loopt hij met zijn oortjes naar voren en hoofd omhoog.

Afbeelding
Like this...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 21:35

Zoals je (misschien) op de 2e foto ziet, heb ik de leidsels totaal niet strak. Ik rij voornamelijk recreatief en ik vind het dus al goed als hij loopt, links en rechts kan en de rem erop zit Haha!
Ik zal wel eens proberen of ik hem inderdaad zijn hals kan laten strekken. Al zie je dat erg moeilijk vanaf achter, maar dan laat ik wel iemand anders erlangs lopen en kijken Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-02 21:13

Tuurlijk heb ik het beste met Pinky voor. Ik bedoel alleen te zeggen dat hij zijn hoofd mag houden hoe hij het zelf fijn vind. Dat hij niet statig omhoog moet lopen of juist naar beneden.

Omdat ik het zelf niet zie en helemaal niet dressuurmatig aangelegd ben weet ik dus ook niet hoe hij goed of fout loopt... Maar zoals je over de stang praat, lijkt het wel goed (dit neemt hij zelf aan dus lijkt 'het evenwicht' te zijn) toch?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 15:52

jantina schreef:
Annemarie, paarden die voor de wagen lopen worden heel anders belast. Als je paardje eraan toe is kun je dus op 2,5 jarige leeftijd best beginnen met het beleren van de pony.
Pinky kan die kar heel goed trekken en zolang staat hij er nog niet voor.
Om maar even voor mijn beurt te spreken, Pinky is prima beleerd en naar wat ik van Kim lees, (wat je zelf hierboven ook kunt zien) past ze heeeeel goed op haar pony!
(dit alles zover ik beoordelen kan vanachter mijn comp *LOL* )


Dank je wel Jantina Lovers

Even mijn toevoeging:

Pinky is nu (om precies te zijn) 2 jaar en ruim 9 maanden.
Hij is pas sinds 2,5 maand in het tuig. (dus sinds hij 2,5 jaar is)
Misschien krijg je een foute indruk, maar ik belast Pinky echt niet teveel. Tenminste, de mensen die ik het gevraagd heb vinden het prima zoals ik het gebeurt. (OA Cor die pinky volledig beleerd heeft). Pinky loopt ongeveer 1 maal per week voor de kar. Soms 2, maar ook wel ooit maar 1 keer in de 2 weken. De ritten zijn ook niet spectaculair lang. Meestal 1 uur/1,5 uur. Zodra ik zie dat hij moe wordt mag hij stappen. Hij moet niets.
Omdat hij nog jong en erg onbespierd is ga ik eigenlijk altijd over geasfalteerde paden (veel lichter). We zijn pas 1 keer op een bospad geweest en ik merkte dat hij dat zwaar vond. daar hebben we dus nog geen 10 min op gelopen want dat vond ik zielig.

Ook is de kar niet te zwaar voor hem. Tenminste, volgens Cor & het 'ezelsbruggetje'. een pony kan 3 keer zijn eigen gewicht trekken op harde bodem, 2 keer op iets zachtere en 1 keer op zachte/modder bodem.
Pinky weegt 250/300 kilo.
De kar weegt ong 200 (met achterbank die ik op buitenritten thuis laat). Ik weeg 50 en Inge (die meestal meegaat) ook.
Dus hij MAG 900 kilo trekken en ik laat hem net zijn eigen gewicht trekken.

Hopelijk kun je hieruit opmaken dat ik ontzettend gek ben op mijn kleine en ook erg zuinig. Mocht je iets willen vragen mag je me altijd PB'en Haha!

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers