tips draver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bentuh

Berichten: 3429
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

tips draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 19:36

heey
op de camping hebben ze een paar paarden staan
nu mag ik er op een rijden maar dat paardje is een
draver geweest en kan ze niet rustig draven en helemaal niet
in de galop
dus wat moet ik er aan doen. bente

prompter

Berichten: 11053
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:08

Bente, dat paard is denk ik nog steeds een draver, het ras verandert niet Lachen als ze niet meer in de koersen lopen. Je kunt het beste zelf heel rustig blijven, niet aan de teugels gaan hangen want dan gaat ze alleen maar harder; blijf ontspannen en probeer haar heel rustig terug te nemen, dan zal je snel verbetering zien denk ik. Succes!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:09

inderdaad, niet aan de mond zitten en oefenen om haar rustig en ontspannen te laten lopen. galop nog laten zitten tot de draf wat rustiger wordt.

Anneclaire
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:13

heey ik rijd nu sinds kort ook een draver en ik weet het het is heel erg moeilijk om hem te laten galopperen pff soms ben ik wel een kwartier bezig om hem in de goeie galop te krijgen maar je moet gewoon heel los in de mod zijn en foed met je benen en vooral met je gewicht en dan komt het allmaal wel goed hoor!!

pinotjuh

Berichten: 165
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:59

Hoi mijn paardjuh is ook een draver en wat de andere ook al zeggen heel rustig zijn zelf wat ga je stressen dan doen zei dat ook heel erg.ook inderdaad heel zacht in de mond zijn dat werkt bij mijn paard ook heel goed

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:02

Hier zijn ook al een aantal topics over geweest, dus gebruik de zoekfunctie maar eens.
Het is erg belangrijk dat je rustig blijft en zo min mogelijk aan de teugels zitten. Veel overgangen rijden en ik zou ook les nemen als ik jou was.
Inka is ook een draver en die problemen heb ik ook gehad. Galop zal nooit een goede gang worden bij haar, maar ze doet haar best en dat is het belangrijkst.
Mocht je nog vragen hebben mag je me ook pb'en. Succes.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:26

ik heb ook een draver en hij loopt nou echt super goed, het heeft wel lang geduurd, maar met een draver moet je nou eenmaal geduld hebben om hem de dressuur goed te leren! Veel mensen hebben mij zien rijden in het begin en zien mij nu rijden, en zij vinden het echt leuk dat het zo goed gaat en ze kunnen ook haast niet meer zien dat het een draver is!
Veel geduld heeeeeeeel belangrijk!!!
En dravers doen altijd hun best voor je, ik heb het gemerkt! Hij wil echt wat leren! Lachen

Maak veel overgangen, heel belangrijk, laat hem niet onder je uit schieten, geen middendraf oefenen alleen verzameld, als hij dat goed doet kun je natuurlijk wel middendraf doen!!!

succes!! OK dan!


gr maayke

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:08

Ik heb vandaag al meerdere tips gegeven. ook jou probleem kan je oplossen door wat meer te longeren. met een bijzetteugel of slof/koort. Omdat het de nodige frustraties opleverd als je steeds weer terug moet naar een lager tempo kan je misschien wat vaker longeren zodat jij n iet de hele tijd aan de teugels zit. de pony kan het dan zelf uitzoeken. Ik heb zelf ook een draver gehad en die kon ook allen maar heel mooi en hard draven. opo het moment dat je aan de teugel komt gaan ze alleen maar harder lopen. aan de longe komen ze alleen zichzelf tegen. probeer maar eens. maak de slof vast tussen de benen en dan vast aan de oogjes die boven aan het zadel zitten of aan de singel vlak onder het zadel (aan de zijkant dus) de longe kan je door de binnenbitring doen en dan aan het binenste oogje van het zadel. hierdoor kan je eventueel iets meer inwerken op je paard. door nu heel duidelijk het achterbeen te activeren wordt het paard sterker. jou paardje is alleen gewend om hard recht uit te lopen. op het moment dat je dus een scherpe wending maakt en je aan de teugel zit raakt hij uit balans en gaat hardlopen omdat hij dat makkelijk vind. aan de longe moet hij heel hard werken en zal het probleem langzaam oplossen. natuurlijk moet je niet direct te veel vragen. altijd de buitenteugel losser doen dan de binnenteugel zodat je stelling en buiging krijgt.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:40

Hier zijn al idd een hoop topics meer over.

Rustig blijven, niet bang zijn (dan gaat het fout Bloos ) Die paardjes zijn aangeleerd alleen snel te kunnen, zullen dus ook niet zomaar rustig zijn. Starlight werd helemaal panisch bij het geven van de galophulp. Dat was er gewoon uitgeslagen, ze was zo ontzettend bang.
Gewoon heel veel oefenen, overgangen maken etc.

Ik heb alles geprobeerd (buiten hulpteugels, dat is imo absoluut niet nodig!) moe rennen heeft geen zin, conditie is te goed Knipoog, longeren voor het rijden gaf (ik longeer nooit meer, als ze een aantal dagen heeft stilgestaan eerst even grondwerken) de nodige rust in stap, maar in draf en galop valt het allemaal weer uit elkaar.

Om starlight buiten bij me te houden ga ik zigzaggen over het pad, of stelling vragen van links naar rechts zodat ze bezig is en dus rustiger gaat lopen.

Tja als je flink oefent komt het meestal vanzelf wel goed, bij mij heeft het vreselijk lang geduurd omdat ik geen hulp had en extreem bang was. Dus zoek hulp en ga lekker oefenen Haha! Succes!

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:26

Proberen zo langzaam mogelijk te gaan lichtrijden.

zomaar
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:52

Wat bij mij erg goed heeft geholpen is longeren.
In het beging gaan ze altijd veel te hard, probeer het paardje (weet geen naam) gerust te stellen en geef hem veel vertrouwen, daaruit kan je de cirkel steeds iets kleiner maken (hij moet dan wel echt vertrouwen in je hebben) waardoor hij steeds langzamer moet.
Wat mij ook heeft geholpen is alles een naam geven (me paardje weet nu wat 'rustig' betekend, namelijk een rustig drafje)
Niet dat het altijd lukt hoor...
Ze willen altijd de snelste zijn, zeker als je met meerdere paarden buiten gaat rijden.

Het galopperen kan je beter even laten zitten, totdat de draf goed gaat.

En er is hoop hoor
Ik ga dit jaar beginnen aan de sgw, met een draver die 2 jaar geleden nog op de baan liep.
Het is een kwestie van vertrouwen, zeker voor het paard.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:46

Je zal in iedergeval heel veel geduld en discipline moeten hebben. De galop is geen normale gang voor een draver en heeft daar grote moeite mee. Ik zou daar ook zeker niet mee beginnen. Eerst flink oefenen om een rustig drafje te kunnen maken, veel overgangen maken, ook veel tempowisselingen maken. Zal ook moeilijk zijn, maar begin met kleine tempowisselingen, dit kun je steeds meer uitbreiden. Succes iniedergeval.

ilovejuno

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 01:05

maykie schreef:
Je zal in iedergeval heel veel geduld en discipline moeten hebben. De galop is geen normale gang voor een draver en heeft daar grote moeite mee.


ik heb ook een draver, en die kon eerst ook niet galoperen toen ging ik gewoon rijden (bosrit) samen met iemand anders. toen ging zei galoperen voor mij en ik ging draven en toen ging ie uit z'n eigen in galop ( ik weet niet of dat bij meerdere werkt maar) bij mij had dat heel goed geholpen en nu doet hij het dus super goed.(nu gaat hij zelfs ook goed aan de teugel in de galop) OK dan!

taike

Berichten: 3
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:15

Ik heb ook een tijdje een draver gereden. Moest er een wandelpaard van maken voor een kennis. Het belangrijkste is inderdaad veel overgangen rijden, stap draf en ommegekeerd, heel kort op elkaar. Op het moment dat hij vlugger draaft dan jij wil, laat je hem gewoon even in stap gaan en draaf dan weer rustig aan. Ik heb dat paard gereden met een pelhambit. Zo ging hij em meer gaan ontspannen op zijn hals en kon ik hem beter onder controle houden wanneer hij grote ruimten zag om te draven. Balken op de grond leggen helpt soms ook. Hij moet hem dan meer bezig houden met die balken dat hij geen tijd heeft om te denken van weg te lopen, is tevens een goede oefening voor zijn spieren. Galop wacht je echt mee tot hij rustig kan draven. Bij mij heeft dit bijna een maand geduurd, het paard kwam ook nog maar juist van de renbaan. Galop heb ik meer problemen gehad, dat paard sprong nooit in galop in de koersen ook. Heb hem het dan geleerd aan de longe. Raar gezegt maar je moet proberen dat hij wat zijn evenwicht moet verliezen in draf, normaal zou hij dan in galop moeten gaan. Achteraf beloon je hem dan met een klopje of een snoepje, dan weten ze dat ze mogen galopperen

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:15

het is niet dat een draver moeilijk in galop wil of kan maar een draver heeft geleerd dat hij niet in galop MAG daardoor heeft hij niet de overgangen geleerd en zal het in het begin voor hem net zo moeilijk zijn maar het is wel te doen veel oefenen en zorgen dat hij eerst rustig is en ontspannen
soms help het ook wel hem aan de lounge eerst een paar keer in galop laten gaan en dan eerst belonen

ook moet je in je achterhoofd houden dat niet alle dravers goed op geleid worden en het nog veelste vaak op de harde manier word afgeleerd dat ze niet mogen gallopperen

sucses

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:17

labamba schreef:
ook moet je in je achterhoofd houden dat niet alle dravers goed op geleid worden en het nog veelste vaak op de harde manier word afgeleerd dat ze niet mogen gallopperen


De dravers worden opgeleid waarvoor ze gefokt zijn; om te draven. Als je er iets heel anders mee wilt gaan doen betekend dit niet dat ze verkeerd zijn opgeleid.
En jij bent op verschillende entrainementen geweest waar je hebt gezien hoe dravers getraind worden? Verward I doubt it. Scheve mond Het is een groot vooroordeel en ik weet dat afstraffen bij het overgrote deel toch geen zin heeft. Die van mij zou alleen maar opgefokt raken en helemaal niet meer willen luisteren.

ruitje

Berichten: 12311
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:49

labamba schreef:
het is niet dat een draver moeilijk in galop wil of kan maar een draver heeft geleerd dat hij niet in galop MAG daardoor heeft hij niet de overgangen geleerd en zal het in het begin voor hem net zo moeilijk zijn maar het is wel te doen veel oefenen en zorgen dat hij eerst rustig is en ontspannen
soms help het ook wel hem aan de lounge eerst een paar keer in galop laten gaan en dan eerst belonen

ook moet je in je achterhoofd houden dat niet alle dravers goed op geleid worden en het nog veelste vaak op de harde manier word afgeleerd dat ze niet mogen gallopperen

sucses


Slaat echt nergens op,om even met wkoekoek mee te gaan.Wat denk jij dat er gebeurd als je een paard afleerd te gallopperen op een harde manier,dan schiet hij in de stress en waarschijnlijk WEER in de gallop.Overduidelijk dat jij niet weet hoe dravers getraind worden Scheve mond .Wij proberen onze nerveuze jonge paarden juist met zachte woorden en rustig blijven in de draf te houden,iets anders werkt toch niet(lijkt me vrij logisch).Over het feit dat ze niet MOGEN galloperen,grote onzin !Ik ken genoeg dravertrainers die hun draver galoptraining geven,alle spieren moeten getraind worden in de topsport hoor!Inclusief gallop Knipoog(een springpaard dat zijn parcours in galop moet afleggen weet toch ook hoe hij moet draven Verward ) !!Onze dravers kunnen heel netjes in de galop,dus niet alles over een kam scheren Scheve mond !

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:41

dravers op harde manier afleren dat ze niet mogen galopperen!? Wat een onzin. Ik geloof wel dat veel mensen dit denken, maar ja, die zijn dan ook nooit op eeen entrainement geweest.

Als je een jonge draver aan het snelrijden (hard draven) bent en hij springt (gaat in galop), dan neem je hem terug tot hij weer draaft en geef je opnieuw gas, dan weten ze ook ze ook wel dat het de bedoeling is dat ze blijven draven.
Ik moet wel zeggen dat als ik een draver snelrijdt op de baan en hij komt voorbij de uitgang en springt dan, omdat hij de uitgang uit wil, dan geef ik hem hem even een tikJE om hem te laten weten dan hij niet de uitgang uit mag. Dit doen ze vaak ook alleen als ze jong zijn, als ze ouder zijn weten ze wat er van ze GEVRAAGD (ja, gevraagd, want dwingen heeft geen zin, daar zin, daar zijn ze veels te slim voor)wordt en doen ze dat graag voor je