Kan ik al beginnen met longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Kan ik al beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 10:11

2,5 week geleden heb ik Nagoya gekocht, een 3 jarige (22-2-2001) arabische volbloed merrie. Ze staat overdag op de wei en ik maak 3 keer per week een wandeling met haar, van ongeveer een half uurtje.
Ik vroeg me af of ik al rustig aan kan beginnen met longeren, gewoon met halster en longeertouw, niet bijzetten. Het gaat mij er meer om dat ze het longeren leert kennen (en de commando`s: "stap", "draf" etc.), ik ben dus niet van plan om haar echt te gaan trainen. Met inrijden wacht ik ook nog een tijdje.
Ze heeft op het moment een groeispurt en ik hoop ook dat ze nog een aantal centimeters groeit.
Kan longeren de groei beinvloeden (vertragen), of heeft dit geen invloed op de groei van een paard?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:22

ja tuurlijk kan je al beginnen. ze is denk ik al aan haar nieuwe huis gewend en ze is tenslotte ook al 3 jaar, je zou er in principe al op kunne gaan rijden. ik zou gewoon gaan longeren hoor. drie keer in de week een kwartiertje ofzo en als het goed gaat met de dubbele longe eraan. en ik zou af en toe even op haar rug gaan hangen dat ze daar al aan went. en met een zadel longeren met losse beugels is ook al een leuke optie.
succes ermee!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:24

Ja je kunt longeren, en nee het heeft geen invloed op de groei van het paard.
Maar ondank dat je paard 3 jaar is, moet je er ook rekening mee houden dat een Arabier wat later volwassen is (en daarentegen soms tot op hele hoge leeftijd mee kan draaien) dus ik zou het toch nog even rustig aan doen. Maar een beetje longeren kan geen kwaad, als het geen uren rondjes draaien worden.
Ik denk sowieso dat je hem al voorzichtig in kunt gaan rijden en dan vooral lange lijnen rijden, worden ze sterk van.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:21

Ik heb Norita (russiche gefokte arabier) met 3,5 jaar aan het werk gezet. Eerst longeren, zo´n 2 keer per week en dit opbouwen met lange lijnen. Inmiddels is ze vier en rijd ik er zo´n 3 keer per week op. Het ligt aan het formaat van je arabier hoe snel je kan gaan. Een kennis van mij had een arabier van drie (ruin) die nog lang niet volgroeit was, daar zou ik nog niet opstappen.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:13

hai,

Leeftijd zegt niet altijd of je kan beginnen met inrijden/beleren. Het ene paard is het andere niet. Jij geeft aan dat je paard in een groeispurt zit en arabieren staan er om bekend laatbloeiers te zijn. Longeren zal geen problemen geven mits je het opbouwd en uitdagend maakt. Wat coby zegt over de dubbele lijnen zou ik in een later stadium doen om je paard bitwijs te maken. Met longeren moet je een ruim volte gebruiken zodat er minimale overbelasting zal ontstaan.

succes

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 12:27

Bedankt voor de reacties OK dan! !!
Ik ben zeker niet van plan om 5 keer per week een half uur te longeren. Ik was sowieso al van plan om dit heel rustig opbouwen (2 keer per week 10 min ofzo) op een ruime volte Lachen (lang longeren op kleine voltes is voor geen enkel paard goed jong/oud )..
Mijn vraag was meer of ik daar nu al mee zou kunnen beginnen of er beter even mee zou kunnen wachten (tot na haar groeispurt bijvoorbeeld). Het gaat dus ook niet erom of ik haar nu al kan inrijden, want dat ben ik nog helemaal niet van plan, daar wacht ik nog een tijdje mee .
Maar uit jullie reacties begrijp ik, dat ik met longeren rustig zou kunnen beginnen en dat het de groei niet negatief beinvloedt Lachen . Ik heb nl absoluut geen haast met haar, we hebben alle tijd van de wereld Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Steefje op 01-06-04 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:28

Inderdaad, je kunt al beginnen. Rustig opbouwen en stoppen als je tevreden bent. Zo blijft het voor beide partijen interessant. Succes!!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:43

Nu al beginnen met longeren kan goed, dit is nog niet echt werken en jij bouwt toch al een band op en leert haar aan de commando's wennen, succes er,mee! ik zou wel met een hoodstel longeren, niet met halster. En eerst grote voltes, daarna dubbele longe, daarna heel lichtje bijzetten, daarna met zadel zonder beugels lobgeren etc.

Lancelot

Berichten: 85
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:34

Ik vind dat je zeker al mag beginnen!
Mijn paard hebben ze begonnen te longeren op zijn 2.5 jaar
Ik wens je veel succes!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:16

Ik denk ook niet dat het erg is om al te beginnen met longeren.
Met rijden zou ik nog een jaartje wachten, ligt eraan of ze de goeispurt al voorbij is. Lachen

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:23

Tuurlijk kan je beginnen.... veel afwisselingen voor een paard is belangrijk, en een paard hoeft natuurlijk niet altijd keihard te werken, 1 of 2 keer in de week longeren heeft zoals ik het zie alleen maar voordelen!

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:50

je kan beginnen hoor, wij doen ze vanaf 2.5 al laten wennen en dan snel door met longeren, het is wel een arabier deze zijn wat later volgroeid dan andere paarden, dus niet teveel belasten succes!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 12:18

Bedankt voor de antwoorden OK dan! !!!

Ik denk dat ik Nagoya dit weekend voor het eerst(heel eventjes) aan de longe pak. Ik laat jullie wel weten hoe het is gegaan Knipoog !!!

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:09

Fijn te lezen dat je geduldig met je paardje bent. Mensen willen vaak zo snel, zo veel... Een aantal keren per week op een geschikte (niet zware) bodem, op een cirkel met een doorsnede van min. 15 meter zal waarschijnlijk een prima oefening/lichte training zijn voor jullie. Op een speelse manier laten wennen aan chabrak, zadeltje: kun je nu al gerust mee beginnen: de belasting voor de rug is niet bezwaarlijk. Wanneer ze wat verder uitgegroeid is, zou je alvorens je met aanrijden begint eventueel wat met pessoateugel kunnen trainen: een geschikte/vriendelijke methode waarmee de rugspieren op een geschikte wijze worden versterkt. Veel succes en plezier toegewenst!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:11

Ga gerust je gang, je pony is er oud genoeg voor, veel succes!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 09:28

Bedankt Haha! !!

Ik heb haar gister heel even gelongeerd, voor de eerste keer Pling ... Ik heb eerst wat met haar aan de hand gestapt, op de volte waar ik haar ging longeren. Daarna het touw steeds iets langer gelaten, totdat ik in het midden stond en zij op de volte. Op dat moment mocht ze draven, in haar enthousiastme sprong ze wel een paar keer aan in galop Bloos! , maar dat vond ik op dat moment niet erg Knipoog .. Het ging eigenlijk heel goed, een paar keer ging ze rechtdoor, i.p.v. "linksaf" Tong uitsteken , maar ze deed haar best Lovers . Ze ging zelfs in stap bij *stap* en halthouden bij *halt* OK dan! (dat had ik haar al aan de hand geleerd Lachen ).

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:40

Longeren is juist geen probleem.
Ze hebben mij verteld dat de spieren zich dat goed ontwikkelen en dat het paard beter gaat uitgroeien?