Scheef lopen en telgang aan de teugel ! HELP MIJ

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Scheef lopen en telgang aan de teugel ! HELP MIJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 18:23

Heey
Ik heb pas m'n 2e wedstrijd gereden en op mijn protocol stond :
Het gereden in het algemeen = paard trekt scheef en verkeerd gesteld.
Houding en zit van de ruiter = trekt paard scheef met rechterhand.
Vooral ook bij het binnenkomen is ze scheef.
En in stap telgangt ze ook vaak.
Ze loopt alleen scheef en in telgang aan de teugel.
Ik heb priveles maar misschien hebben jullie nog tips.
Laatst bijgewerkt door snoopy_love op 31-05-04 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 18:34

Niemand reacties Verward

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:26

Ik weet niet wat je wilt horen.....
Maar als je paard scheef loopt, zo te horen doordat jij haar scheef trekt metje rechterhand, dan moetje proberen je paard rechter te maken (minder aan je rechter teugel zitten)
Veel naast de hoefslag rijden zodat je paard geen steun heeft aan de wand en dus op eigen benen moet lopen.

Wat het telgangen betreft... dat krijg je er nooit helemaal uit, maar het kan wel minder worden door heel veel zijgangen te rijden in de stap.
Dus veel schouderbinnenwaarts rijden, wijken enz. enz.

Succes

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:30

Hoe lang heb je al les en wat heeft je instructrice hiervan gezegt?
Heeft ze/hij er sowieso al eens wat van gezegt?

Zo niet lijtk me het beste advies een andere te zoeken.

Het recht maken van een paard moet vanaf het begin gebeuren, als je paard scheef is en loopt zal je instructrice dat gezien moeten hebben en dus daarmee bezig moeten zijn.
Net als de manier waarop jij rijdt...jij rijdt haar immers scheef?

Als jullie hier wel aan werken, en je instructrice let er wel op heb ik natuurlijk niets gezegt.
Maar als zij er nooit wat van gezegt heeft of iets in die trant zou ik een ander zoeken.

Tips om je paard weer recht te krijgen en zelf recht te rijden zijn verder IMO het beste irl te geven.
Maar maybe hebben de andere bokkers nog wat tips.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 07:19

Meer bewust worden van die rechterhand. Ik kan er over mee praten, ik heb ook een spastisch rechterhandje Knipoog
Ontspan die rechterhand regelmatig en begin met veel schoudervoor te rijden in de stap en in de draf. Ga ook eens wijken op de volte! Gewoon volte oprijden, binnenhand van de hals en ontspannen, buitenhand en buitenbeen begrenzen tegen het uitzwaaien en met je binnenbeen prik je hem een paar pasjes opzij. Let wel goed op dat je goed met de buitenkant opvangt want als hij uitzwaait is alle moeite voor niks.
Succes ermee!

RJS

Berichten: 433
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Anderen/Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:40

hey,

Een scheef paard is zo'n beetje et vervelendst wat er is, en zeker als je dan ook nog van de jury hoort dat het aan jou ligt... Mijn pony heeft er ook een handje van, vooral als ie hard moet werken, probeert ie scheef te gaan lopen, zodat ik daarop reageer en zij vervolgens niet meer hoeft te werken... Mijn tip voor een scheef lopend paard (want dat is nog niet altijd écht een scheef paard) is om een poosje op een heeel groot veld te rijden, dus niet in de bak, maar juist heel veel ruimte op zoeken en dan lange rechte lijnen af te wisselen met grote voltes, niet te veel stelling.. Zo maak je et jezelf makkelijker, je hebt lange lijnen en kunt dus eerst heeel goed op jezelf letten of jij niet aan hem trekt, voordeel van de lange lijnen zonder steun is ook dat jij hem kunt leren dat hij gewoon normaal rechtuit moet lopen, dat is het begin van álles... In de bak kan dat soms lastig zijn, zeker als je een beetje slimme pony hebt...

Wat betreft dat telgang... Mijn pony heeft dat ook gedaan en als ze in een rotbui is begint ze weer, maar altijd en altijd op lengte rijden en zelf niet te veel drukken in stap, zelf zo stil mogelijk zitten en haar voor op lengte naar beneden rijden, eerst een zuivere stap dan pas een ruimere stap, Succes!

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 18:23

sorry dat jullie zo lang op antwoord moesten wachten.
Mn computer was een beetje
Bedankt voor jullie reacties OK dan!