Hoe opbouwen na blessure? (lang)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Hoe opbouwen na blessure? (lang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 09:09

Mira is afgelopen donderdagavond in de wei uitgegleden en heeft in de omheinig vastgezeten met haar been. Gevolg dik voorbeen, flinke zwelling op de zijkant en een kleine zwelling achter op het been (net onder waar normaal het bovenste stukje van de peesbeschermer zit) en een paar schaafplekjes. Ook kreupelde ze behoorlijk met dit been, als ze er op leunde zakte ze erdoor leek het. We hebben 2x per dag flink gekoeld met water en arniflor gelei op de zwellingen gedaan. De zwellngen zijn nu weg, en ze kreupelt amper. Inmiddels kan ze er weer op leunen maar ze ontlast het nog heel iets. We hebben ook 2x per dag stukjes op het harde gestapt aan de hand en dat gaat goed.

Hoe kan ik het beste het weer opbouwen? het is een behoorlijk energiek paard wat erg graag wil werken. Het is ook een paard wat je tegen zichzelf moet beschermen. Ik zat zelf te denken om tot eind vd week te blijven stappen aan de hand maar hoe kan ik het beste het verder opbouwen? Ik wil niets overhaasten haar welzijn is voor mij het belangrijkste.
Ze staat trouwens 24/7 buiten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 09:43

Ze bouwt haar conditie wel weer op door weidegang! Ik zou de eerste week nog even rustig aan doen. Bijvoorbeeld om de dag lichte arbeid. Eerst staptraining en rustig drafje. De tweede week al iets meer draven en kijken hoe ze het oppakt.
Ik weet niet hoe ze voor het ongelukje was. Goede conditie? Dan kun je vrij snel, bij geen onregelmatigheden, de draad weer oppakken.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:07

Ik zou blijven stappen todat ze echt helemaal niet meer kreupel loopt en ook geen zwellingen meer heeft.
En een paard verliest zijn conditie niet in 2 of 3 weken, dus dan kun je vrij snel weer beginnen als hij dat goed oppakt.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:47

markie schreef:
Ik zou blijven stappen todat ze echt helemaal niet meer kreupel loopt en ook geen zwellingen meer heeft.
En een paard verliest zijn conditie niet in 2 of 3 weken, dus dan kun je vrij snel weer beginnen als hij dat goed oppakt.


ja inderdaad. ik zou haar wel in beweging houden maar niet te vaak.
sterkte verder!

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 11:52

Ze heeft een behoorlijk goede conditie en dat zal niet zo snel verdwijnen lijkt me.

Hoe zien jullie lichte arbeid? kunnen jullie bijv. voorbeelden geven.
en wanneer zou ik er op kunnen om bijv. onder de man 5 a 10 minuten te stappen bijv? of is het beter om eerst aan de longe te stappen.
Ik wil er niet te snel opgaan omdat ze dan het ruitergewicht ook moet dragen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:50

ik blijf liever nog een maand langer doorstappen, zodat ik zéker weet dat het goed is, dan een dag te vroeg er weer opklimmen Scheve mond

Mirk is ook een zeer energiek paard en toen hij geblesseert was, was het moeilijk om hem rustig te houden. Daarna heb ik het opgebouwt door eerst heel lang onder het zadel te blijven stappen met een lang teugeltje en vooral grote lijnen te rijden. niet teveel kleine wendingen. Daarna rustig in draf en daarna weer rustig in galop.
Meestal geeft het paard zelf wel aan wat hij wel of niet kan, en probeer daar goed naar te luisteren.

Wanneer je paard altijd even enthousiast is, en zelf het niet aangeeft, moet je zelf zijn grensen bepalen.

succes Lachen

Annash
Blogger

Berichten: 26513
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:51

Ik zou idd ook het zekere voor het onzekere nemen en nog even blijven stappen Lachen

Vervelend zeg, waar bleef je PB nu? Tong uitsteken

Geef Samirah een dikke knuffel van me, miss dat t helpt Knipoog

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:02

Ik zou blijven stappen totdat ze weer helemaal goed loopt.
Ik bouw altijd op met buitenrijden, rechte stukken.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 22:21

Hier een kleine update: De DA is geweest en we moeten nog 6 weken stappen.

Shanna: heb je ge pb't