Pompidou is verkeerd ingereden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Pompidou is verkeerd ingereden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 14:01

Pompidou is door een meisje dat rechtstreeks van een manege kwam, ingereden. Ze scheen dus voor geen meter te kunnen rijden, en heeft volgens mij behoorlijk in die mond gehangen.
Pompidou is dus heel erg stug in dr mond. Ik heb alleen toen met proefrijden erop gezeten, en ik kon haar niet ontspannen krijgen. Deed er ook niet toe, want daar ging het toen niet om.
Alle paarden die ik gereden heb, kreeg ik altijd rond etc. simpelweg door gewicht en beenhulpen.
Pompidou wist me god niet wat ik bedoelde.
Lekker frustrerend dus.

Ach het valt er ook heus wel uit te rijden, maar hebben jullie wat tips?
Kijk ze is nog jong, dus ik kan haar nog prima bijschaven. Knipoog

Ik las net in een ander topic, dat diegene een paard had die stug was in de mond. Waarop Smousje zei, dat dat niet de mond was, maar de hals.
Ik vind daar dus echt veel waarheid in zitten, al vind ik ook dat een paard hard in de mond zelf kan zijn.
Ik kende een paard, dat had de eeltplekken op de mondhoeken staan, en waren ook nog eens flink ingescheurd.
Frusty

Afijn, voorlopig rij ik nog niet met Pommetje, vanwege mijn stomme rug. Knipoog
Is niet zo'n ramp, want nu heb ik alle tijd om haar goed te leren kennen, en haar goed aan de longe te laten trainen.
Longe zelfde verhaal: erg trekken en naar buiten vallen.
Stelling kende ze totaal niet.

Hang er ook nog geen bijzets aan, ik wil eerst dat ze uit haarzelf ontspant en zichzelf buigt.
Gister ging dit erg goed, ze brieste er vrolijk op los, en liep heerlijk door de rug.
Alleen stelling/ buiging vind ze erg moeilijk.
Heb haar af en toe op een heel klein voltetje om me heen laten lopen, en op een gegeven moment kon ik echt duidelijk zien dat ze inboog.

Maar ja, das ook maar longeren.
Ik heb gevoeld hoe ze met rijden is...
Jammer eigenlijk he? Van zo'n jong ding. Verdrietig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:05

als een paard stug in de mond is, kan dat aan de mond liggen, de hals, maar ook de rug. Als een paard nageeft, zal de rug namelijk wel mee moeten geven.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:10

hoi hoi

misschien is het een idee om je paardje alleen aan het halster te rijden. dus daar twee teugels aan maken. zo werk je in ieder geval naar de ontspanning. en kan ie z'n hoofd lekker laag houden.als je dan die ontspanning hebt kan je hem weer een bit indoen. en vanuit daar licht inwerken. omdat de mond dan weer tijd heeft gehad om weer gevoeliger te worden.

veel succes ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes joyce Haha!

Mariek
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-01-02

Ehhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 14:40

Ehhh.. dat lijkt me niet zo'n goed idee. Zo kun je naar buiten vallen en aan de teugels trekken namelijk moeilijk corrigeren.
Jij moet gewoon zelf los blijven in de hand en vooral ook in je lichaam. Lekker rustig spelen met je hand. Duidelijk voor haar zijn is zeer belangrijk, dat staat op de eerste plaats. Nooit afstraffen voor iets wat ze niet begrijpt!

Marieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 15:19

Misschien kun je van voren af aan gaan geginnen. Jonge paarden worden vaak eerst een paar weken gelongeerd met een gogue. Dan leren ze ontspannen te lopen, niet te strak zetten. Gaan ze goed over de rug lopen en komen ze met ontspanning naar beneden, gaan ze ook op het bit kauwen. Zo ontwikkel je zijn bovenbespiering en leert hij zijn rug los te laten. Als je hem daarna gaat rijden, probeer dan zacht met de mond te zijn en beloon hem zodra hij ontspant, als hij nageeft en ontspant, beloon hem uitvoerig en stop. Misschien helpt het. Goed mogelijk dat hij nooit geleerd heeft goed aan de teugel te lopen en zijn rug te gebruiken.

Succes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 16:36

Bedankt mensen. Knipoog
Ik denk ook dat ze totaal niet over haar rug gereden is, en dat ze gewoon iedere keer aan die mond hebben lopen sjorren.
Afijn, ze heeft nu een dubbelgebroken bitje in (had ze daar niet) en die vind ze gelukkig erg smakelijk.
Vingers aflikken
Mijn rijden is altijd zit, been en gewicht. Ik zal nooit aan die mond lopen rukken. Heeft Pompidou even mazzel. Knipoog

Longeren ga ik binnenkort dan wel met bijzets doen. Toch vind ik het zonder ook niet verkeerd, alleen loopt ze dan erg snel en eigenlijk ongecontroleerd.

Enne, Junior STV staat toch bekend als een moeilijke hengst? Ik hoop dat zei dat dan niet vererft heeft... Schijnheilig

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:39

Mmh lastig je moet wat zoeken wat de rug en hals van het paard losmaakt. Daardoor zal het paard ook beter in de mond worden.

Zelf ben ik een voorstandiger van het longeren met de Passoateugel of dubbel teugels. Deze doe je absoluut NIET STRAK maar heel los. Maar wel zo vast dat ze lang en laag gaat lopen. Door de zachte druk van achter blijft ze ook recht (ze is een beetje opgesloten). Wat betreft stelling: het paard moet rond aan je been worden en dus niet alleen stelling met het hoofd nemen door de binnenteugel strakker te zetten met longeren. Door de passoa wordt het paard een beetje opgesloten en blijft er druk op het buitenachterbeen want die moet onder het paard blijven. Zelf heb ik namelijk ook deze fout gemaakt en mijn paard werd dus steeds slechter van achter tot dat hij het buitenbeen helemaal niet meer gebruikte. Het paard zal daarom door de zachte en vriendelijke druk van achter van voren los laten (doel ontspannen) en gaan zakken en als het goed is de hals langer maken. Daardoor zal hij de rug ook loslaten.

Ik weet dat je paard nog jong is maar als je zoiets 2 a 3x per week doet moet er zeker vooruit gaan in zitten. Wel moet je zo min mogelijk druk in zijn mond zetten. Hoe vaster jij je hand zet hoe vaster zij komt te zitten. Zodra zij vastpakt laat jij los net zolang dat ze dat doorkrijgt. Je moet dus heeeeel geduldig zijn en misschien 50x tot 10 tellen. Zelf heb ik het jaren fout gedaan helaas Verdrietig . Ach door je fouten leer je Knipoog .

Succes ermee

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:47

Ik vond dat van die gogue toch een goede optie, ik doe dat zelf namelijk ook altijd zo. en het werkt prima!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:51

Desiree schreef:
als een paard stug in de mond is, kan dat aan de mond liggen, de hals, maar ook de rug.


Het kan zelfs ook nog vanuit het achterbeen komen!
Mensen staren zich altijd zo blind op die mond, terwijl daar vaak het probleem niet eens ligt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:53

Breek me de bek niet open! Iones liep niet meer over de rug, en ik voelde dat hij er achter niet meer onder wilde trainen. Had hij OC in beide knieen.........
Hij is geopereerd en nu doet hij alles weer goed.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:54

Klopt margreet en desiree.

Wat ik als probleem bij de Goque had is dat hij zijn buitenachterbeen uit de massa ging zetten dus vandaar de dubbele teugel of passoa. Puur om haar te leren zijn rug, hals en achterhand beter te gaan gebruiken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:56

dubbele teugel en passoa is inderdaad de enige manier om bij het longeren ook de achterhand echt te stimuleren. Klopt. Maar niet iedereen beschikt over die middelen en/ of over de handigheid. Ik gebruik die gogue dus alleen maar om het paard te leren nageven. Ik weet maar 1 manier om de achterhand te stimuleren: rijtechnisch, met de benen dus.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:01

Idd desiree met de benen is het beste maar ik ga leys niet 7 dagen per week rijden Verdrietig (arm dier). Maar hij moet wel iedere dag goed aan de bak.

Maar het is ook heeeeeel goed om te zien wat je paard doet als je er niet opzit. Dan als je goed gaat kijken zag ik een hoop fouten.

Lovers

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:03

Ik longeer bijna nooit, weinig mogelijkheden bij ons. MAar als ik longeer doe ik dat bij iones vaak aan de halster. Ik kan problemen namelijk toch veel beter rijtechnisch oplossen dan met longeren. Het voordeel van longeren is inderdaad wel dat je naar je paard kunt kijken ja, je ziet er dan meer van dan wanneer je er op zit. En ik kijk heel graag naar mijn paarden! Vind ik net zo mooi als er op rijden.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:06

Ik zou niet gaan rommelen met allerlei hulp tuig. Maar gewoon bij nul beginnen. Vragen en belonen meer niet. Als je denkt dat het paards mond hard is geworden dan zou je kunnen overwegen te gaan rijden met een hoofdstel wat je in de western vaker zien, nl een sidepull. Dat is een bitloos hoofdstel waar je gewoon je teugels aan kunt hangen en wat werkt door middel van druk op de neus niet in de mond. Je kunt al je normale tuigelhulpen blijven geven en hebt genoeg controle.
Maar eerlijk gezegt denk ik dat bij het begin beginnen het beste is.

Adrienne

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:23

Ik hou er ook niet van hoor ?? Maar wat ik zie in het verhaal is dat het paard er schijnbaar misbruikt van maakt en begint te trekken ?? Nou dat win je nooit trekken tegn trekken het paard is zwaarder en zal winnen. Het paard zal daardoor NOOIT goed gaan lopen omdat ze schijnbar drukker met andere dingen bezig is dan met Anneke zelf ??

Zoals ik al schreef hangt alles heeeeeeeel los en is het alleen om het paard te helpen en ondersteunen en daardoor haar aandacht te vragen.
Het paard moet het uiteindelijk zelf doen en niet jij.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel Adrienne ??

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:33

Gewoon longeren met bijzetteugels.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 12:56

Ik ben inderdaad heel geleidelijk gaan longeren.
Eerst alleen met halstertje en simpel wat overgangen gemaakt. Daarna met hoofdstel, en een singel om.
Gaat steeds beter, als ze lekker warmgelopen is, gaat ze echt veren en op een wat rustiger tempo lopen. En (dat vind ikzelf altijd erg belangrijk) met haar neusje over de grond.
Dan zie je dat ze over haar rug gaat.

Maar inderdaad Prisca, ze heeft het vaak nog veelst te druk met de vogeltjes, molens enz.

Binnenkort licht die bijzets eraan, en als het weer nou eens beter wordt, ga ik er toch echt eens ff op.
Ik wil gewoon even weten hoe die dame nou echt rijdt. Wat ze precies kan, of ze nou echt zo stug is etc.

Met het proefrijden had ik net een heel slechte periode met mn rug, en kon ik alleen ff simpel stappen, en wat draven.

Maar afijn, nog een paar maandjes, en dan klaart t weer weer op! Party!!
Ga ik haar lekker trainen.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 20:44

Nog ff een tip, als je gaat longeren even een ring afzetten, met bv lint en van die paaltjes die je zo in de grond steekt.
Ik zou trouwens niet met halster gaan longeren, maar gewoon met hoofdstel en dan de klip van de lijn om het bit en de neusriem zodat je niet aan t bit loopt te sjorren... een longeer halster/hoofdstel kan natuurlijk ook. Persoonlijk vind ik trouwens het pessoatuig een perfect hulpmiddel, mits er goed mee word omgesprongen, even een ervaren iemand vragen dus.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 01:13

ja
ik zeg nu even zelf wat ik het beste vind
ik heb dus een verzorgpony die heel stug ibn de mond was omdat er vroeger heel hard aan de teugels werdt getrokken
ik heb 2 weken met halster gereden en dit heeft bij mij heel veel gehoplen
dit kom ook omdat het een rustig paardje is en ze er niet vandoor gaat van alles wat ze ziet
dus ik kon haar goed houden
maar ze loopt nu veel onspanner\en beter want de heeft nu ook zachtere bittenn
vij al die andren voor miij was het ik kan hem niet houden dus duwen we er een stangbit en trekken maar
maar ik zeg niet dat je dat nu moet gaan doen want ik ben geen expert

boemel

Berichten: 8401
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:35

Ik heb er echt een hekel aan als paarden zo stug reageren.
Ik zou niet teveel ineens van haar vragen.
Als je weer kunt rijden, is het heel belangrijk dat ze recht loopt en dat je wat stelling krijgt. Probeer zo min mogelijk je handen te gebruiken. wel terughoudend zijn in je zit en veel been.

Veel overgangen en voltes rijden is ook goed. Vooral het openen en sluiten van voltes, zodat ze steeds op jouw been terug moet komen. En met je binnenhand zachtjes met de teugel spelen. Vaak merk je dat ze na verloop van tijd, toch wat gaan schuimen en kauwen op het bit. Dat is dan al een goed begin. De rest komt vaak vanzelf wel, het duurt alleen even.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 13:21

Inderdaad, ik heb ook absoluut geen haast. Ik wil de tijd nemen, en haar goed leren lopen, op haar eigen benen.
Ik rij alleen met mn been en zit, en friemel niet aan die mond. Gewoon lekker afblijven vind ik. Lopen ze t mooist op.

Ook ga ik veel les nemen, in het begin 2 x per week. Ook veel longeertraining.
Ik heb er eerlijk gezegd een heel goed gevoel over. Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:46

Het klinkt allemaal zeeer positief en hopelijk gaat het allemaal goed komen. Ach ik weet eigenlijk wel zeker.

lekker iedere dag bezig zijn met haar en ze zal al snel de braafste paard van stal zijn Lovers .

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 16:10

Braafste paard van stal??
Ik heb er maar twee!!! Haha!