Instappen => meteen nageeflijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Instappen => meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 20:26

Ok discussie, discussie Tong uitsteken

Man1:
Als je op je paard stapt, moet je vanaf seconde 1 ze nageeflijk laten lopen. Zo geraken ze het gewoon en is is het minder moeilijk om te later nageeflijk te hebben in draf en galop. Zijn paarden zijn het zo gewoon en ze zijn ook lekker nageeflijk. Hun hoofd zal geen één keertje omhoog komen.

Man2:
Instappen met een los teugeltje, na 10 min ofzo kun je beginnen vragen.
"Laat die paarden even met rust, en laat ze niet vanaf minuut 1 aan teugel lopen"

Wie heeft er nu het meest gelijk en waarom?
Welke methode gebruik jij en waarom?

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:31

ik ga meer mee met de manier van man2...
Al moet ik wel zeggen dat ik met het instappen al wel iets meer vraag dan met het uitstappen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:32

Tja wie heeft er het meest gelijk....

Wat ik zelf doe is bij elk paard anders. Als ik Syta gewoon een los teugeltje geef, dan dribbelt ze alle kanten op, heeft ze overal haar aandacht bij, behalve bij mij Haha! Dus dat doe ik bij haar niet. Ik vraag aan de lange teugel met mijn benen. Ik zoek bij haar echt de rust op aan de teugel. Met een paar minuutjes zo draven en dan aan het echte werk.
Tosca doe ik heel anders. Die moet eerst los worden door een rondje longeren. Stap ik erop en stap haar goed los. Even inbuigen alle kanten op en vooral aan een los teugeltje. Daarna ga ik met haar aan het werk!

Dus bij mij verschilt het per paard.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:33

Ik ben het redelijk met man 2 eens. Ik stap altijd 10 minuten in met een losse teugel, maar waar wel degelijk een inie minie beetje contact opstaat. Zo stap ik eerst een aantal rondjes en wat voltes ed. en dan na 10 minuten is mijn paard geestelijk wat voorbereid op het werk en de spieren zijn wat warm, en dan ga ik hem langzaam aan oppakken.

Mijn paard hoeft dus niet vanaf het eerste moment nageeflijk te zijn, maar ik wil wel vanaf het begin iets contact.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:35

met de 2e eens, eerst met een lange hals instappen om de spieren om te warmen. daarna losrijden met contact teugel, en dan pas aan de teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:36

Bij paarden die braaf zijn begin ik met een min of 5 met helemaal lange teugel, laat maar ff wat heen flodderen.
dan neem ik de tuegels op maat en ga ook wat pasjes wijken, SB, halthouden enz tot het allemaal lekker aanvoelt.

Bij een net ingereden paard hou ik van het begin af aan teugels op lengte zodat hij weet dat er geen fratsen uitgehaald dienen te worden.
ook daarna ff halthouden en weer wegstappen.

Jonge paarden op vreemd terrein die erg heet zijn, laat ik direct aandraven, dit om explosies tegen te gaan.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:39

jonge paarden kan je ook longeren om ze te laten of koelen als ze te heet zijn zeg maar. maar dan moet je wel tijd en ruimte hebbe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:47

Man 1 heeft geen idee waar hij het over heeft.
Man 2 past beter in m'n straatje.

MAAR toch eis ik vanaf het moment dat ik de stal in kom al nageeflijkheid, oftewel wijken voor druk. Voor m'n hand, voor m'n been en dus ook voor het bit.
Nageeflijkheid is echter absoluut niet hetzelfde als in de krul lopen, dus e.e.a. hoeft elkaar niet te bijten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:50

man 1: nageeflijkheid, altijd en overal. Maar zoals Sonja al zegt, ze kunnen ook nageeflijk zijn met een lange hals en het neusje voor de loodlijn. Als ik mijn hand sluit, moet hij meteen nageven. ja en met been erbij

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:13

daar ben ik het mee eens lielle..
ik vind ook dat je je paard los nageeflijk moet laten stappen.zo krijg je niet dat lompe gstap waar je toch eigenlijk niets mee bereikt dan het paard te laten lopen waar hij wil.
het paard hoeft dus niet met losrijden direct opgericht te lopen maar gewoon ontspannen..laag en nageeflijk zodat je wat te vertellen hebt en je toch bezig bent met het paard zodat hij zich ook niet gaat vervelen..
gr esther

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:31

Mijn vriend is man 1 en ik ben Man/ vrouw 2.
Sjaak is niet heet hoofdig, maar ik vind het zelf gewoon prettig om hem even de kans te geven de omgeving te zien, ookal ziet hij die dagelijks.
Wel is het zo dat als ik hem rechtstreeks van het land afpluk dat ik korter aan een lange teugel loop dan dat hij al een poos op stal staat. Eerst weer even de bloedcirculatie lekker op gang brengen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:42

Lielle schreef:
man 1: nageeflijkheid, altijd en overal. Maar zoals Sonja al zegt, ze kunnen ook nageeflijk zijn met een lange hals en het neusje voor de loodlijn. Als ik mijn hand sluit, moet hij meteen nageven. ja en met been erbij

helemaal mee eens, met warm stappen, lang teugeltje, maar wel laag en niet met der kop omhoog Knipoog
Als ze erg onrustig is, of denkt te kunnen kl*te, dan pak ik haar wel meteen kort

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:20

Ik ben nog aan het proberen.
Als ik Par loslaat met instappen en daarna oppak is ze idd moeilijker op te pakken, in het ergste geval draaft ze gelijk met een noodgang door de bak heen.
Maar dit verschilt dus per keer....
De laatstew tijd laat ik de teugels wel redelijk lang als ik opstap maat vraag wel aan haar.

Tot nu toe werkt man 1 met de lange teugels van man 2 dus het beste Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:24

ligt er helemaal aan. ik vind dat een paard eerst voorwaarts moet zijn en dan pas nageeflijk, daar werk ik dus altijd als eerst aan. verder laat ik mijn paard ook altijd 5-10 min. instappen aan de lange teugel, tenzij hij veel te druk is of al los gelopen heeft van te voren.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:25

bij mij ligt het ook aan het paard.. Als ik Abdullah ga rijden.. zorg ik dat ie gelijk op mij let ook met instappen.. anders gaat ie alleen maar op andere dingen letten en alleen maar overal van schrikken en zo Verward .. maar dan stap ik wel langer.. dus dan stap ik 20 minuten of zo voordat ik ga draven.. zodat ie wel los is.. Bij ronja stap ik der eerst 10 minuten met hele lange losse teugel zodat ze ff warm kan worden en daarna pak ik der op... stap nog wat en probeer der ronder te krijgen en dan ga ik draven. maar ze is inderdaad moeilijker nageeflijk te krijgen dan wanneer ik der gelijk oppak..

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 07:13

In principe stap ik alle paarden aan een losse teugel in. Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad dat je een paard dan minder makkelijk oppakt Verward
Wel vind ik het belangrijk dat een paard goed aan het been is met instappen, daar heb je naar mij idee al veel meer aan dan een paard wat al laag en rond loopt, maar nog helemaal niet wakker is voor je been.
Ik vind het belangrijk dat die spieren even tot rust kunnen komen zodra je erop zit en dan hoeven ze van mij niet meteen in een gedwongen houdingkje

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 08:27

euh welke methode gebruik ik?? Verward hahaha neey ikdenk iets van beide nl:
Als ik opstap pak ik de teugels gewoon iets aan de lange kant vast,daaarmee rijdt ik me paard wat diep en laag en rond,waarna ik na 5 minuten ongeveer me paard totaal bij elkaar rijdt en overga in draf!!
btw in de stap oefen ik al wel wat onderdelen,ik rijdt al wat op stelling en buiging waardoor ik me paard lekkerder door de rug kan laten lopen,en(!!) op het ACHTERBEEN!!!!!!!!!!!!!!!!! Haha!(duzz nix gedwongen maar gewoon op een respectievelijke en "goede" manier

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:57

mijn voorkeur gaat naar man 2, de paarden mogen eerst lekker warm stappen, met lange teugel, en dan pak ik haar langzaam op...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:02

Je hebt natuurlijk nagevelijk en meteen hoog in de krul.
Als ik direct de teugels op zou pakken wil ik reactie, maar zelf vind ik het ook fijner om eerst wat aan een lang teugeltje rond te stappen en nog niet direct echt aan het werk te gaan.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:04

Ik ga mee met wat Runningkawa zegt...

Het verschilt dus per paard en de omstandigheden Lachen

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:26

Ik zie de eerste tien min dat ik op paard zit as een warm-up, dat wil zeggen dat paard wel aan het werk word gezet maar wel opbouwend zodat hij de kans krijgt erin te komen. Dus ik neem de middenweg. Als ik heet paard heb zet ik deze meteen goed aan het werk en een ouder paard krijgt weer wat langer de tijd om erin te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:39

Ik vind dat je niet eerst 10 min bezig zou moeten zijn om je paard nageeflijk te krijgen, maar volgens mij doelt hij daar niet op. Iig trek je imo een paard niet "koud" van stal en zet hem dan meteen flink aan het werk.

Als je paard los in het lijf is is hij ook nageeflijk als je hem aan een los teugeltje stapt overigens...

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:34

Ehhh wat is nageeflijk?? Bloos

Als ik op mijn paard stap, stap ik eerst een minuut of 5 en ik rijd veel voltes. Hij moet wel lekker doorlopen van mij. Zo wordt hij goed wakker Lachen Hij hoeft niet meteen aan de teugel te lopen ofzo. Daarna gaan we echt aan het werk Cheese!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:56

Ik probeer bij paarden die dat kunnen, toch lang en nageeflijk wat te stappen en draven, met een héél licht contact. Bij paarden die wat moeilijker zijn, eerst met gewoon lang teugeltje.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:06

De eerste tien minuten heb ik de teugels wel lang maar zorg wel dat het paard goed aan het been is. Beetje tempowisselingen rijden, terugkomen op mijn zit, paar keer halthouden.
Daarna pak ik de teugels wat korter en doe in draf ongeveer hetzelfde. Als ik merk dat het paard wat losser wordt begin ik te vragen.

Dit duurt natuurlijk bij het ene paard langer als bij het andere paard.