Dribbel dribbel dribbel.. word er echt knetter van

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Dribbel dribbel dribbel.. word er echt knetter van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 20:13

Ik heb een verzorgpony skip, super braaf mak beestje, maar hoe los je haar ook laat of hoe je je teugels er ook bij pakt of probeert, na een half uur gaat ze dribbelen, en blijft ze dribbelen tot ze terug op stal staat...

Zoals afgelopen zaterdag, ik werd er echt HELEMAAL knetter van, op een gegeven moment is dat gewoon echt niet meer leuk. Ik ging buitenrijden, de hele tijd gestapt, vrij los teugeltje, maar niet te liep ze netjes nagefelijk niet echt aan de teugel maar gewoon fijn voor een buitenritje. Maar dan echt ineens begint ze te dribbelen, tegenhouden heeft dan geen zin, dan gaat ze alleen maar erger dribbelen, losser laten heeft ook geen zin, dan gaat ze alleen maar steeds harder tot we uiteindiejk in draf zitten. Even uitdraven heeft ook geen zin, dan wil ze alleen maar harder en moet ik haar dus ook tegenhouden wat goed te doen is, maar tegen de tijd dat we weer gaan stappen dribbelt ze nog steeds.

Op een gegeven moment heb ik haar zo laag rond mogelijk als ging ingesteld, volgens mij vond ze dat niet echt leuk, maar ik dacht, hoe lager ze loopt met haar hoofd hoe groter ze haar stappen moet zetten hoe minder ze kan dribbelen. Dat had ik heel lang gedaan, (heb bijna de hele rit gestapt) en op een gegeven moment stapte ze weer redelijk zoals in het begin alleen nog wat overhaast. Maar iets later ging ze dus WEER dribbelen... dus weer terug laag en zo, het schoot gewoon niet op....

wie heeft er tips? hoe kan ik zorgen dat ze stopt met dribbelen Verward

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:49

ik wou net een openen want mijn pony doet sinds kort ook zo..
begin met rijden gaat ie nog lekker, maar na en minuut of tien ..dribbel..dribbel.. Verward

ik reed vrij veel buiten en denk dat daar ook wel een probleem zit, daar mogen ze vaak hun eigen tempo bepalen.

ik rijd nu veel overgangen terug naar halthouden, maar hij gaat ontzettend diep lopen en blijft dribbelen,heel erg vervelend.

langere teugel werkt bij mij ook niet, gaat hij uiteindelijk ook over in draf, probeer zelf diep te gaan zitten en me zwaar te maken, maar ben niet zo'n rijwonder dat ik er nu achter kom hoe dit nu precies kan..

voeding is het niet, krijgt alleen hooi en een handje muesli..
mijn pony reageerd wel super op been, ben bang dat ik misschien toch teveel druk?

nou ja, hoop dat hier genoeg reactie komt dat ik er ook wat aan heb..

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 07:13

ellepel schreef:
ik reed vrij veel buiten en denk dat daar ook wel een probleem zit, daar mogen ze vaak hun eigen tempo bepalen.
..


bij mij ligt het hier niet aan, ik laat haar NOOIT zelf haar tempo bepalen! maar ik rijd wel zo goed als altijd buiten. Iemand anders dacht over zaterdag bijvoorbeeld dat ze ging dribbelen doordat we bij het pad kwamen waar we altijd galopperen... maar ook als ik daarniet kom doet ze het.. en als ik haar dan laat galopperen houd ze ook niet meer op.... erg frustrerend!

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 07:58

hej hej,

tja je kent die gekke knol van mij die dribbelt zo nu en dan buiten ook wat af, ik heb dan gelukkig een bak waar ik veel gewone oefeningen en overgangen met hem in kan oefenen, en waar die op een gegeven moment veel rustiger in is geworden. nu stapt ie wel gewoon buiten
ik kan je niet echt iets aanraden, skip is al een oude merrie maar ik had het probleem niet met haar Verward waarom niet dat weet ik niet. ik deed ook niks aparts met haar gewoon stappen maar wel met een hele lange teugel van begin af aan al.
voorzover ik weet deed viv dat ook. en had die er verder ook geen moeite mee.
maar ja ik durf het niet te zeggen het spijt me

je kan alleen maar dingen oefenen en proberen, iedere keer een andere terug weg naar huis.
oefeningen doen onderweg, op iedere plek die je tegen kan een keertje een back up oefenen een volte misschien helpt dat wel.
en geen constante druk bij dr geven ze wordt daar erg nerveus van.
ze is jarenlang voor de kar gereden voornamelijk met stangbitje ook door mensen die niet eens fatsoenlijk kunnen mennen of met paarden omgaan, ik denk dat ze te vaak een harde snuk heeft gehad ofzo. en daarom nu nerveus wordt van druk.

zelfs als je je teugels redelijk los hebt kan je nog druk geven zonder dat te weten Knipoog dus ik bedoel niet dat je haar in dr mond zit te trekken ofzo hoor.
maar je kan haar het beste echt loslaten, gaat ze iets harder, dan maak je een ophouding tot ze weer terug neemt en meteen weer los. dit blijf je doen net zo lang tot ze het snapt en dan houdt ze echt wel op, maar ja het kost wel tijd

groetjes fabske

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:27

probeer dit eens: als ze begint te dribbelen trek je eens aan je teugels, stopt ze stop jij met "trekken" en beloon je haar met je stem, dit gewoon blijven doen, zeker niet opgeven, weet dat dit een vervelend probleem is, en deze tip helpt natuurlijk niet bij elk paard. Probeer het eens Knipoog

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:45

Die van mij deed het ook, en ik heb het met veel overgangen en ophoudingen er uit gekregen. ze doet eht nu nog wel eens, zeker als er mensen voor haar komen kijken ( ze staat te koop) laat ze zich vaak van haar slechtste kant zien, bij mij doet ze dan neit als ik er op zit, ze weet dat het dan neit mag, ik denk dat je strenger op moet treden het mag niet, zodra ze het wel goed doet ook laten merken dat ze het goed doet.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:42

Mijn pony doet dit ook altijd. Ze is nu al ouder en ze doet het haar hele leven al. Dit is helaas echt niet meer af te leren. Ik vind het niet eens zo erg met een ontspannen hand, dribbelt ze heel relaxt en zit het nog best lekker ook (net een schommelstoel).

Nou kreeg mijn paard het geweldige idee dit na te doen. Ja en daar heb ik dus geen behoefte aan. Net als wat anderen hier zeggen helpen overgangen en tempowisselingen al. Het heeft totaal geen zin om eraan te gaan trekken of boos te worden (dat verergert het alleen maar, want ze zijn al onrustig). Zelf zo ontspannen mogelijk blijven en ophoudingen blijven maken, dus niet trekken. Bij mijn paard wil praten ook nog helpen, daar wordt ze rustig van.

Als je zelf maar ontspannen blijft, want ik werd op mijn pony driftig (ik was 11) en nu doet ze het dus nog. Later kreeg ik hulp en met ontspanning heb ik nu iig een rustig dribbeltje.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:47

met trekken bedoel ik dus eigenlijk ook een ophouding, we zullen het opnemen noeme en terug lossen zodra het dribbelen stopt

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:22

Dat doet katja bij mij ook. Alleen die doet het in stap. Dan zet ze te kleine pasjes en dan gaat ze huppelen zeg maar. Alleen bij haar is het zo na draven al is het maar 5 meter is het afgelopen Verward

Maar reageerd skip ook niet op je eigen zwaar maken dat je haar met je zit terug rijd?

barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:36

mijn merrie doet het ook dat dribbelen, wat shiva dan wil is naar huis, en ze kent dat pad dan ook waar ze via naar huis moet, ik draai dan af en toe een volte of wat titsia zegt, soms helpt het maar soms ook niet en dan blijft ze ok zo doen totdat we weer op het brede pad zijn richiting dierenhotel.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:43

Mijn verzorgpony van 29 deed het ook, en doet het af en toe ook nog weleens, maar ik heb het haar voor een groot gedeelte afgeleerd. Ze begint altijd met hard stappen en dan begint ze te dribbelen, en elke keer als k dat voelde zette k haar terug naar halt. En dan weer stappen, en elke keer als zij wil gaan dribbelen, zette ik haar terug. En ook vooral genoeg ruimte geven als je vanuit halt weer naar stap gaat, want dan moet je haar laten merken dat ze meer ruimte van voor krijgt als ze rustig loopt. Dit heb ik wel lang gedaan, want ze is erg eigenwijs, maar nu doet ze het niet meer! veel succes

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:11

Ik denk dat het probleem is dat je Skip dat niet voorwaarts is. En met voorwaarts bedoel ik dan niet hard gaan.
Dribbele is een manier om zich te onttrekken aan moeilijke oefeningen of aan de hulpen.

Omdat het misschie een 'voorwaarts' probleem is zou je eens kunnen proberen om veel overgangen te maken, been eraan en ook voor contact houden.

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:36

mijn pony doet het overal, in de bak, buiten, op de heen weg en op de terugweg, gewoon willekeurig waar.

zwaar maken werkt wel iets en zit iets naar achter verleggen ook.
t is heel vervelend want ik ben dus wel geneigd om een trek spelletje te gaan beginnen.

nog maar wat beter oefenen...
terwijl ik hem dus al vijf jaar heb, en nu ineens begint meneer ermee....

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:08

ellepel schreef:
mijn pony doet het overal, in de bak, buiten, op de heen weg en op de terugweg, gewoon willekeurig waar.

zwaar maken werkt wel iets en zit iets naar achter verleggen ook.
t is heel vervelend want ik ben dus wel geneigd om een trek spelletje te gaan beginnen.

nog maar wat beter oefenen...
terwijl ik hem dus al vijf jaar heb, en nu ineens begint meneer ermee....


Kan dit niet een ander probleem zijn? Rugklachten, zadelpijn..
Waarsch. is je pony ook erg gespannen als hij zo dribbelt.
Kan het een uiting zijn om onder een vervelend gevoel uit te komen ipv. onder vervelend werk.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:05

Mijn vorige pony deed dit ook, zwaar irritant alleen als je die dan stil wou zetten kwam ze omhoog, dus die heb ik een paar keer flink naar voren geschopt (was wel rustige weg) ze werd anders gewoon heel gevaarlijk want het dribbelen ging over in "springen" wat over ging in omhoog komen en wegjumpen

ellepel

Berichten: 47333
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:20

medische klachten zijn uitgesloten bij mijn pony, zadel zou kunnen, rijd er al heel wat jaartjes op.

nee, hij heeft een superconditie en als ie begint te dribbelen knort hij er bij als een varkentje!
het is puur om onder het werk uit te komen, was hij in het verleden o zo traag voor het been, nu heeft meneer uitgevonden dat dribbelen hem ook kan helpen..

het is gelukkig al iets verbeterd. rijd nu consequent in de bak ...

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:19

mico doet dat ook af en toe is bij dressuur.
bij hem is het een uiting ven ergernis, als we weer eens oefeningen gn rijden die hij niet graag doet.
ik weet aan wat ik me dan kan verwachten, want ergernis gaat ook vaak samen met een bokkensprong
maar bij hem helpt wel om een cirkel te rijden en die te verkleinen en terug groter te maken, en terug te verkleinen,.... tot hij rustig is en zijn gedachten fff verzet zijn en hij er mentaal terug klaar voor is.
klinkt raar maar het is zo.

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:51

Heyhey,

Ik snap hem ook niet, heb in de 1,5 jaar nooit problemen met dr gehad en ze dribbelde eigenlijk nooit behalve als ze in een grote groep buiten mee liep... dus? Deed ze het met dr stangbitje ook bij je of alleen met het nieuwe bit?

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:06

Titsia schreef:
met trekken bedoel ik dus eigenlijk ook een ophouding, we zullen het opnemen noeme en terug lossen zodra het dribbelen stopt


Dan ga je alleen maar hangen als je moet wachten tot ze stopt met dribbelen (lijkt mij). Je kunt beter gewoon een ophouding maken en meteen weer los...stopt ze niet met dribbelen dan een wat hardere ophouding.
Verder kijken of het niks medisch is ofzo en of jij niet per ongeluk iets fout doet...laat anders eens een keer iemand er naar kijken of jij iets fout doet...