rijden gaat niet goed,komt door longeren?of...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

rijden gaat niet goed,komt door longeren?of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 17:36

sorry voor de vage titel,maar ik kon het niet beter uitleggen.

Sinds december rijd ik 3x per week met een paardje. Hij is al wat ouder (14-15) en nogal lui geworden omdat hij de afgelopen 4 jaar niet echt iets heeft moeten doen.
We zijn echt met sprongen vooruit gegaan,heb de afgelopen maanden enorm veel gewerkt op reactie op m'n been en tempo,de laatste tijd ook met stelling en buiging.
Maar sinds vorige week gaat het rijden opeens voor geen meter. Hij is plots "bang" van het springmateriaal dat daar al maanden in die hoek staat,reageert echt niks meer en ik moet hem bijna voorruit trappen.
Nu kan dit twee redenen hebben:
1)sinds vorige week ben ik op aanraden van m'n instructrice met een los bijzetje beginnen longeren, maar ik heb niet de indruk dat hij dit echt vervelend vind.
2) De eigenaresse van dit paardje rijd sinds kort weer met thiedeman op het strakste ringetje en sporen. Het is haar paard,dus in principe kan ik hier niks over zeggen,maar ze weet dat ik bezig ben om hem zonder al die extra hulpteugels ontspannen te rijden.Waarom gaat ze hem dan opeens aan de teugel "trekken"

Ik wil een keer met haar gaan praten hierover,maar als het dan toch aan dat longeren ligt,dan wil ik niet alles op haar steken.
wat denken jullie?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:25

misschien is ie inderdaad door het longeren sterker geworden in zijn nek. ik denk dat je beter kan gaan rijden en egt moet proberen je paard te ontspannen. waarom maak je niet eerst een lekker buitenritje ofzo en ga je het draan weer in de bak proberen. voor dat bangige gedoe naar de hindernissen zou ik wel streng aanpakken want hij loopt je natuurlijk gewoon in de maling te nemen. probeer hem zo laag mogelijk te rijden en dat je zelf ook niet te sterk bent in je hand, niet gaan trekken ofzo als hij zijn hoofd in de lucht gooit maar gewoon rustig weer vragen met je binnenhand. ik zou de hulpteugels even laten voor wat het is en kijken hoe hij zo reageert, anders toch je lerares om meer hulp vragen ..veel succes verder!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:30

ik zou ook es buiten gaan rijden
waarschijnlijk associeert hij nu in de bak rijden met dwang (thiedeman+sporen+longeren met bijzet)
probeert hij onder het werk uitkomen door te schrikken bij de hindernissen, waarschijnlijk heeftdit al es succes gehad bij de eigenaresse...
afwisseling

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 18:50

dutske schreef:
ik zou ook es buiten gaan rijden
waarschijnlijk associeert hij nu in de bak rijden met dwang (thiedeman+sporen+longeren met bijzet)
probeert hij onder het werk uitkomen door te schrikken bij de hindernissen, waarschijnlijk heeftdit al es succes gehad bij de eigenaresse...afwisseling

dit is iig een paar maanden geleden gelukt. Dat is ook de reden waarom ik met hem ben beginnen rijden.
Het gaat nu een tijd heel goed,dingen waar hij vroeger gegarandeerd lastig bij deed gaan nu heel goed,dus er zit echt wel vooruitgang in.
Het zou natuurlijk kunnen dat hij zijn dagje niet had,maar 3 dagen achtereen vind ik toch een beetje vaag.
Staks ga ik weer rijden. Ik denk dat ik eerst een halfuurtje rijd,dan een kwartiertje longeer,en er dan nog even op kruip om te kijken of hij weer zo lastig doet.
Zo ja,dan weet ik iig de oorzaak en wordt longeren voorlopig maar even van het lijstje geschrapt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:15

Ik heb een tijdje terug zo'n soort probleem gehad met mijn bijrijdster, op zich ging het allemaal goed.
Maar ze had een paar keer ene paar dingen toegelaten bij Par, paard had een paar keer haar zin gekregen en iedere keer als ik er daarna opstapte probeerde ze de hele boel weer opnieuw bij mij uit.

Wij hebben er gewoon over gepraat en gaan het rustig oplossen door haar sowieso wat zekerder tegenover mijn paard te maken, maar omdat jij de bijrijdster bent in dit geval wordt dat al moeilijker.

Want klinkt er idd naar dat het dier het rijden met alle hulpmiddelen niet zo prettig vind en uitvluchten gaat verzinnen, op het moment dat het bij haar gelukt is, op welke manier dan ook, zal ze het ook bij jou proberen.
Van het longeren zal het naar mijn idee niet komen.

Buitenritten maken is natuurlijk altijd een goed idee, even lekker relaxed ertussen uit.
Maar als het idd is wat ik ook heb gehad valt er denk ik weinig aan te doen totdat de eigenarresse anders gaat rijden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:03

Bijzet tijdens het rijden en longeren kan een paard zeer onzeker maken. Vooral als dit strak is. Het paard geeft niet meer zoveel vrijheid om zich veilig te voelen omdat hij direct kan weg springen.

Waarschijnlijk loopt je paard ook anders. In het bos rijden is een goede oplossing, maar probeer de eigenaar ook duidelijk te maken dat hij juist heel onzeker word met hulp teugels en dat zonder ookveel beter voor hem is.