rechterbeen (ruiter) zwakker dan links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

rechterbeen (ruiter) zwakker dan links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 12:44

De titel zegt het al: mijn rechterbeen is een stuk zwakker dan mijn linkerbeen. Ik merk het absoluut in mijn rijden. Zeker met zijgangen voor mijn rechterbeen, merk ik dat mijn hulp niet voldoende doorkomt. Ook voel ik alleen mijn linkerzitbeenknobbel als ik op mijn paard zit. Ik zit dus scheef!!! Boos! Ik wil niet gaan schuiven in mijn zadel maar echt mijn best gaan doen om echt recht op mijn paard te zitten en mijn gewicht gelijk verdeeld houden.
Ik rijd al met mijn rechterbeugel een gaatje langer, maar daar is het probleem niet mee opgelost.
Graag wil ik weten oj jullie dat ook hebben (linkerbeen mag natuurlijk ook!) en wat jullie er aan doen.
Ook zoek ik naar tips om mijn rechterbeen sterker te maken (oefeningen). Wie weet er iets? Verward

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:43

ik heb dit dus ook alleen mijn linkerbeen. ik merk vooral ook aan het wijken. ik krijg hem veel makkelijk naar links dan naar rechts..

ik ga dit topic dus f volgen Knipoog

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:03

heb ook dit probleem met mn linkerbeen Haha!
vooral wanneer ik in galop wil aanspringen op de rechterhand voel ik wel duidelijk dat mijn linkerbeen niet zo sterk is.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:17

Same here (ik oefen vast engels voor morgen Knipoog )
Bij mij is m'n linkerbeen dus ook minder sterk. Misschien moeten we veel gaan steppen met ons linkerbeen Lachen

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:32

oja mss kunnen we zo iedere dinsdag samen gaan fitnessen voor onze beenspieren Tong uitsteken
weet een heel leuk fitnescenter zijn

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:49

Ik heb dit dus met mijn linkerbeen.

Moeten we voor het rechterbeen wijken, gaat prima! Maar dan voor het linkerbeen en dat gaat echt moeizaam

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:49

mijn linkerbeen is opok zwakker dan mn rechter

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:14

ik heb het ook met mijn linker voet.
Maar het is echt alleen mijn voet dus met wat inproficeren lukt het wel.
Mijn paard en ik zijn intussen zo opelkaar ingespeeld dat niemand het meer merkt.
Maar heb verder eigenlijk niet echt tips voor je.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:29

Ik heb het wel gehad met mijn rechter. Voor jezelf heel consequent zijn en dat been blijven gebruiken. Straf jezelf maar als je verzwakt met dat been! Verder is het puur de training die het sterker kan maken.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:13

ik rijd nu een paard, waarvan de iegenaresse haar linker niet echt doet (door hernia's) dat merkte ik gelijk toen ik er op stapte linker been trede niet onder die liet ze hangen. galop plat door de bochten, maar na een tijdje haarte rijden en te longeren, knapt het hard op. het paard is nu zelf ook scheef. hij hoefde de linkerkant niet te gebruiken. dus ik denk dta het idd verstandig is er proberen wat aan te doen, anders denk ik dta je op den duur ook een paard scheef gaat rijden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:44

klopt toch, heeft toch ook te maken gewoon met je sterkere en je zwakkere kant.............ook mijn linkerbeen is minder........

Enya_oud
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:48

Iedereen heeft wel een slechtere kant of dat nou links of rechts is. Ik zal het vast ook hebben maar merk er niet zo veel van. Ik zou zeggen veel rijden en je slechtere been veel gebruiken.
Groetjes Charlie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:20

Ik zou krachttraining gaan doen met je benen, en dan met name je rechterbeen. Dus even naar de fitnessstudio, of volg een cursus steppen.
Je kunt het ook heel makkelijk zelf trainen, als je maar een trap hebt.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 15:46

ik merk het dus ook bij me linkerbeen.
me paard kan linksom wel schouderbinnewaartsmaar ik niet.
ben al druk aan het trainen.
veel succes verder jullie allemaal!!

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:01

ik heb dat ook!!
soms met allebei de benen.op de rechterhand met mijn rechterbeen en linkerhand met mijn linkerbeen. vooral in mijn kuit omdat mijn pony dus superveel naar binnen wil.moet ik kei hard aanduwen met mijn kuit.en dan krijg ik er zo'n harde steken in!!!oewh!!!
succes nog!!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:02

Ik heb het ook, maar ik weet niet echt of het aan mijn benen ligt. Bij het ene paard is mijn linkerbeen zwakker bij een andere mijn rechter. Ligt er denk ik ook aan welke kant de moeilijke kant van je paard is. Hij zet je op die kant zo neer dat je je been minder makkelijk kan gebruiken.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 18:24

Ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem ha, ha.
Maarreh, niemand nog tips/oefeningen zonder paard om je been sterker te krijgen?

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:05

bij mij is rechter ook zwakker dan me linkerbeen, merk het vooral met wijken en soms met schoudervoor/binnenwaarts

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:07

Tuurlijk makkelijk, op de tenen veren, niet de grond raken. Dan train je je kuiten en die gebruik je het meest met drijven.


Op de sportschool heb je er een hele hoop...

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:09

ik heb dat idd ook met me linker been....irritant
eerst had ik t ook met m linker arm
maar dankzij de krantenwijk is dat opgelost (hehe)
ik denk dattik gewoon veel gaa hinkellen op dat been, misschoen helpt t hihi

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:44

Renee_vd schreef:
ik denk dattik gewoon veel gaa hinkellen op dat been, misschoen helpt t hihi



haha die is goed!!! Haha!

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:19

ik heb dit ook met mijn rechterbeen..zeer vervelend maar het stoort niet..het is gewoon iets zwakker maar met zijgangen enz heb ik er nog niet zo'n last van..
gr esther

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:39

zonder beugels rijden, wil ook nog wel eens helpen bij het rechtop zitten, dan kun je niet op je ene been meer steun nemen als op het andere en moet je wel rechtop zitten. (anders val je van het zadel af Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:19

Ik ga je denk ik het gekste advies van allemaal geven, maar wel eentje met 100% "dit werkt-garantie".

Je moet uitgaan van de kracht in je zwakste been, NIET van de kracht in je sterkste been. Dus jouw rechterbeen is niet zwakker, maar je linkerbeen is sterker en daar ga je met rijden GEEN gebruik van maken.

Rijden is geen krachtsport en een paard is een zeer gevoelig dier. Dus je linkerbeen niet meer of sterker gebruiken dan je rechter. Dat is alles. Eigenlijk te simpel voor woorden.
Als je paard netjes aan het been is/wordt, zul je daar ook geen last van hebben. Het dier reageert op lichte hulpen, dus kracht is totaal niet nodig.
Een goede instructeur en/of bijrijder kunnen je hierbij helpen.
Het scheefzitten is echter wel een aandachtspunt wat verholpen dient te worden indien dit lichamelijk haalbaar is.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:03

dit is heel normaal hoor je schrijft ook niet voor niks met rechts of links dat is dus ook in je rest van je doen of laten, in het dagelijks leven merk je dat niet zo snel maar met een sport als paardrijden waarbij je je tweelichaamshelften eigenlijk gelijk moet hebben om optimaal in te kunnen weken merk je dit absoluut een paard heeft ook een moeilijke en een makkelijke kant en als het dan even tegen zit is dit dezelfde kant als die van jou je moet er hard aan werken om je mindere lichaamshelft goed te laten werken dit kan alleen maar door je jezelf daar in te trainenen, doe bijvoorbeeld in het dagelijksleven ook meer dingen met je zwakkere kant, dan wordt je daar veel makkelijker in. tijdens het rijden moet je er gewoon erg goed op letten wat je doet en jezelf er op wijze dat je slechte kant ook mee moet doen en proberen deze wat meer te activeren.