Wat een dilemma...... Verkopen of doorklooien???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Wat een dilemma...... Verkopen of doorklooien???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 23:35

HELP!!

Ik zit dus met een onwijs dilemma.
Mijn Ulster x legaat ruin, is zo onwijs vervelend dat t soms gewoon gevaarlijk is. Steigeren (denk aan errug hoog), wegrennen, noem maar op. Er zit dan op dat moment geen rem of geen stuur op.
Ik heb hem nu 2 jaar en al die tijd was er nooit echt een probleem.
Sinds een 5 of 6 weken.
Zouden nu toch de ulster-trekjes naar boven komen?

Het probleem is dus dat (o.a. door training) hij steeds sterker wordt.
Misschien wel TE sterk voor mij.
We zijn geen gekke combi om te zien hoor daar niet van.

Maar volgens sommigen is het geen "damespaard", d.w.z. dat hun denken dat een kerel hem wel aan kan.
Maar paardrijden is toch (als t goed gebeurd) geen kwestie van kracht????
En hij krijgt van mij ook wel een klap op zn flikker hoor als ie loopt te klooien. Maar hij gaat gewoon door.

Niemand die ik het gevraagd heb durft te zeggen of het wel of niet goed komt. Ik weet het echt niet meer.

Nu heeft mijn moeder er dus een beetje het vertrouwen in kwijt. En ik begin te twijfelen.

Het is echt een (ik wil niet opscheppen omdat het 'mijn' paard is hoor) onwijs mooi beestje, en als ie zich 'overgeeft' loopt ie super en dan zou ik er nog veel meer uit kunnen rijden als wat er nu uit is gekomen (L2).

En ook al krijg ik hem thuis weer redelijk aan t lopen, hoe reageert ie dan weer op wedstrijden, want als ie dan aan de haal gaat op zo'n groot outdoor concours....... Boos!

Ik word hier echt lichtelijk gestoord van, aan de ene kant wil ik hem niet kwijt omdat ie nog veel meer kan, maar aan de andere kant heb ik geen zin in ongelukken en wil ik niet weet ik t hoelang door gaan klooien hier mee.

Mijn instructeurs zien er aan de ene kant ook wel wat in maar durven dus ook niet goed te zeggen dat t er helemaal uit gaat.

Kan ik hem dan idd niet goed genoeg aan? Frusty

Wie kent er een soortgelijke situatie Verward
Wat is daar toen mee gebeurd?
Wat vinden jullie van het geval "dames" of "heren" paard?, geloven jullie daar in?

Greetzzz
Graag jullie meningen, opmerkinen, reacties of wat dan ook.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 01:12

Hoe oud is je paard? Is hij een beetje aan het puberen? Of heb je teveel van hem gevraagd dat hij de kont tegen de krib gooit? Wanneer heeft hij de laatste keer een maandje vrij gehad? Hoe vaak rijd je wedstrijden? Allemaal dingen die ervoor kunnen zorgen dat je paard lastig is/wordt.

Voor de rest zou ik er misschien aan denken om hem een tijd lang door een professional te laten rijden. En kijken wat hij daar doet. Zal niet goedkoop zijn, maar dan weet je wat er is. Doet hij het bij die ander niet heb jij die invloed op hem. Doet hij het bij de ander wel, dan ligt het niet aan jouw maar aan het paard.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 02:20

Een vriendin van mij heeft een dochter van Legaat (vader van de moeder weet ik niet meer) maar die heeft ook dit soort streken. Ze is nu vijf en het gaat wel steeds beter maar ze blijft een moeilijk paard om te rijden.
Wat betreft dat damespaardgedoe: ik geloof wel dat er paarden zijn met een voorkeur voor mannen of vrouwen maar in "damespaarden" geloof ik toch niet zo erg.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 11:07

Als een paard in een korte periode van 5 of 6 weken zijn gedrag zo dramatisch veranderd, dikke kans dat er dan wat is.
ik zou eerst onderzoeken waar de gedragsverandering door wordt veroorzaakt, voor ik zou nadenken over verkoop. ER gaat iets fout. Het is heel makkelijk om dat op de afstamming te schuiven, maar eerlijk gezegd, dan had het paard al veel eerder zich slecht gaan gedragen. het was immers altijd al een Ulster.....

Er is wat met dat paard. Laat het onderzoeken door een dierenarts. is er mischien iets traumatisch gebeurt? Overvraag je het misschien op het heden? Is het tuig nog in orde (je zadelboom kan wel geknapt zijn, daar wil je het paard toch niet om verkopen? ik noem maar iets)..
Succes met het onderzoek

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 11:21

een paar weken terug heb ik hem helemaal van top tot teen laten controleren, geen medische oorzaak te vinden.
Ook mijn zadel e.d zijn in orde.

Ik ben niet ineens iets aparts gaan vragen van hem, we waren gewoon rustig aan t door trainen voor de L2.

Hij is nu 9 jaar. Das toch niet echt puberen meer toch?

Ik rij hem juist de laatste tijd geen wedstrjden meer,(hij moet eerst normaal doen). Eerder reed ik er ongeveer 2 per maand.

Er heeft al een paar keer iemand anders opgezeten, dan doet ie het net zo hard.

Zou het dan echt zo'n etter wezen??

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 14:44

Tja, als je alle mogelijke oorzaken al hebt uitgesloten.....en het blijkt dus gewoon een moeilik hanteerbaar paard.....

Ik denk dan toch dat ik hem zou verkopen. Jammer voor de combinatie, maar....ik pas ook voor steigeren en op hol slaan. Dat soort paarden wil ik niet rijden. Dus waarom zou jij het wel willen? Niet toch?! Misschien dat een andere ruiter hem wel beter in de hand kan houden, dat zul je toch nooit zeker weten. Misschien dat het paard meer respect heeft voor een boom van een vent op zijn rug...maar jij bent gewoon jezelf, dat kan je toch niet zomaar veranderen.
ik zou mezelf een lol doen, en rondkijken voor een paard waarop het gewoon leuker rijden is. En dus veiliger. het is jouw hobby, JIJ moet het leuk vinden. Welnu, met dit paard vind je het niet leuk genoeg meer, en dan moet je hem verkopen.

Ik blijf het vreemd vinden dat het paard 2 jaar lang wel braaf was en de laatste 6 weken ineens niet meer. Ik zou mijn belsissing wel maken op een langere periode...zeker willen weten dat het paard voor mij te lastig was, in plaats van tijdelijk een slechte muts op...maar als dat gedrag niet weer bij zou draaien, ging hij bij mij weg. Andere paarden zijn ook mooi en mischien nog wel veel liever.
Succes!

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 16:43

Misschien een optie om hem 'ns een maand niet te berijden, en hem gewoon in de wei te zetten, en wat poetsen. Begin hierna met twee weekjes rustig longeren. Pak hierna de draad langzaam weer op. Als dit niet lukt weet ik het ook niet meer... Verward
Suc 6!!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 17:03

Ik weet niet waar je paard staat: op een manege, stal of thuis. Maar heb je al eens naar het voer gekeken? Zijn jullie van voer verandert? Of is er een andere voerleverancier gekomen? Krijgt hij meer/minder? Veel haver? Veel eiwitten (natte kuil) of krijgt hij hooi?

Ik zou hem voor de rest een maandje vrij geven. Daarna weer voorzichtig oppakken. Vaker wat anders doen (balkjes lopen) buitenritten en longeren. Laat het even bezinken, bij hem en bij jouw.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 17:32

hey bekend probleem... een meisje die bij mij op stal heeft gestaan heeft ook een paardje met dezelfde afstammeling( legaat) en die is ook knetter gek in zijn bol! zij heeft hem nu ook 2 jaar en gaat hem ook verkopen want zij kan hem ook niet aan en is langzamerhand ook bang van hem aan het worden. hij steigert dus ook,bokt heel vuil en vaak!!! loopt achteruit de weg op achteruit de dijk af.. dat soort vage acties,als ik het zo maar effe mag noemen! zij heeft ook van alles geprobeerd maar niks heeft geholpen !! in ieder geval succes met jou paardje...

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 20:25

[quote="Cassidy"]
Ik weet niet waar je paard staat: op een manege, stal of thuis. Maar heb je al eens naar het voer gekeken? Zijn jullie van voer verandert? Of is er een andere voerleverancier gekomen? Krijgt hij meer/minder? Veel haver? Veel eiwitten (natte kuil) of krijgt hij hooi?

Hij staat gewoon thuis. De laatste tijd is ie niet van voer veranderd o.i.d.
Hij krijgt 2 x per dag 11/2 kilo brok (tussen sport&basisbrok in)
Ik heb hem sinds een tijdje van de muesli af omdat ie t niet meer op at.(dr zat een hele sterke geur aan) Verder krijgt ie kuil en wat wortels.

Het lijkt mij ook niet dat ie zich verveeld o.i.d. hij heeft (bij goed weer) elke dag een paar uur weidegang met nog meer paarden. En word ong 5 x per week gereden waarvan meestal 1 x gelongeerd.

Ik weet het echt niet meer.

Misschien is dat van een maandje 'negeren' wel een idee....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 22:45

Ik vraag me af waarom hij dit opeens doet. Moet toch een oorzaak voor zijn. Ben je niet concequent genoeg voor hem geweest en pakt hij je daar nu op terug en moet je hem dus even flink aanpakken (dit is een heel vaak voorkomend probleem omdat veel te veel mensen 'watjesachtig' rijden) Of is het een medisch probleem of is er nog een andere probleem omdat hij zich nu niet goed meer voelt (situatie is veranderd oid)

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

misschien meer afwisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 01:34

Vind je paard het werk nog wel leuk?
Denk ook aan de psyche van je paard.
Nog meer afwisseling in t werk,
balkjes,clickeren,noem maar op!
groetjes an

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 12:57

De oorzaak weet ik dus idd ook niet.
Hij krijgt voldoende afwisseling in zijn werk. zoals balkjes, longeren, dressuur, een x naar buiten. En een medische oorzaak is dus al uitgesloten.

Ik heb gisteravond toen ik met een ander paard op clubles was een fokker/handelaar gesproken en hem dus dit 'probleem' voor gelegd.
Hij heeft wel eerder dit soort gevallen gezien van ulsters,
volgens hem zit het in zn genen om t zo maar te noemen, en ook al zou ik dit er uit krijgen dan zal ie weer wat anders opzoeken om op te gaan klooien. Boos!
En eigenlijk (achteraf gezien) heeft ie ook altijd wel iets gehad waar ie vervelend op was maar het is nog nooit zover gekomen als nu.
Volgens hem krijg ik het er dus niet uit. Frusty Of iemand anders dat wel kan is nog maar de vraag.

Naar aanleiding van wat steef zei, ik rij hem wel erg consequent. en dus streng op de momenten dat het nodig is maar ook belonen als het goed gaat.

Mijn moed zakt eigenlijk steeds verder. Want als dit nog langer doorgaat kan ik strax nog geen normaal rondje rijden met hem!!

Ik ga hem nu idd een week of 2 'negeren'. Eens kijken of dat invloed heeft, en in die tussentijd moet ik alles voor mezel ff op een rijtje zetten.


Maar wat vinden jullie nou van "damespaard / heren paard"??????

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 14:07

Damespaard = in de regel een wat sjiek kleiner paardje, een fijne luxe verschijning.
Herenpaarden= vaak paarden die wat lomper overkomen, waar wat meer fysieke kracht voor nodig is om ze te rijden.

Maar, het is zo'n ontzettend vaag...het is eigenlijk hetzelfde als een damesauto en een herenauto....net zo min als je een vent op een frele paardje ziet rijden, zie je een kerel in een Fiat Seiciento...het gebeurt wel eens, maar niet vaak. Toch andersom gebeurt heel regelmatig, een struise dame in een echte grote BMW 'met ballen"........

Het is vooral een kwestie van smaak.
Maar een lastig paard, waar je sterk op moet rijden om er wat uit te krijgen, wordt al gauw een mannenpaard genoemd.....

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 14:17

Maandje rust zou ik zeker eens proberen, daar heb ik al veel paarden van op zien knappen.

Dames-/herenpaarden? Mijn bulldozer Kaminka is altijd van mannen geweest en dat kun je dus goed merken. Het paard is duidelijk altijd met kracht en veel druk gereden en is dit ook in de omgang gewend, lastig voor mij als klein vrouwtje met kippenkracht! Haha! Daar komt bij dat ze ook nog eens dol is op alle mannen die bij haar in de buurt komen, bijv. hoefsmid vindt ze geweldig, dierenarts (de mannelijke van de praktijk) is heel welkom, stalhouder vindt ze erg leuk etc. Voor mij dus een echt mannenpaard.

Mijn eerste paard was een volbloed en zij was meer een type damespaardje (voor zover je van types kunt spreken), heel gevoelig en heel licht te rijden. Zoals het eigenlijk hoort dus, want ik ben zelf van mening dat paardrijden geen krachtsport hoort te zijn, maar ja....

Over het algemeen kun je zeggen dat mannen aardig overweg kunnen met onbehouwen, no nonsense types en vrouwen met de neurootjes en overgevoelige tiepjes. Maar ja, misschien is dit wel heel doorsnee genomen en voor de hand liggend? Haha!

Veel succes met je paard, geef hem nog een kans!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:16

Ik vind dat mijn paard ook een damespaardje is, omdat als er een dominante man in zijn stal komt, hij helemaal over de zeik is. Als hij weer eens kuren heeft en dat kan best wel een paar weken duren, wisselt af met super braaf en gewoon stout en uitproberen. Wil een man het even overnemen (bv een ervaren springruiter omdat hij bij elke hindernis weigerde en een superspringer is) dan is hij totaal over de zeik en dan is zijn verzet zo heftig dat hij boven zichzelf uitstijgt. Ga ik bij de hindernis staan en praat tegen hem dat het goed is wordt hij rustiger. Ik denk dat hij het een en ander heeft meegemaakt, gaat mijn man op hem zitten om hem uit te stappen, gaan zijn oren in zijn nek. Ik denk gewoon angst hoor. s'winters was hij niet te genieten, we noemden hem de zure. Sinds 3 maanden ben ik MaxH aan het bijvoeren, 1 schepje per dag. Hoorde goede verhalen en dacht ja, ja weer geld uitgeven, toch proberen en kijken maar. Al 3 maanden en zonnetje hoor, luid begroeten s'morgens en anders zuur kijken en die oren in de nek. Doet nooit wat hoor, uiterlijk vertoon want het is een macho. Probeer eens een paar weken die MaxH. het kan zijn dat hij iets te kort komt waardoor hij gewoon niet lekker in zijn vel zit en steeds vervelender wordt. Kuilgras kan ze ook pittig maken hoor. Gaat het wat beter, ga dan eens met een ervaren ruiter die een heel makkelijk gehoorzaam paard heeft 1 maal per week 2 uur door het bos stappen, alleen stappen voor de ontspanning en even weg van het normale werk. Heb ik ook gedaan en het heeft veel opgelost, durf weer meer en dat is toch het begin. Succes

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:11

Dees, ik ben het niet met je eens. Ik had eerst een supersjieke merrie, maar dat was echt een mannenpaard. Zij was maar 1.65 meter groot, maar supersterk en ook zo'n rotzak... Ik heb toen de keuze gemaakt om haar te verkopen. Nu heeft ze een baasje wat haar wel aankan en hij heeft haar ook laten dekken, dus krijgen ze er ook een veulentje van.

Een groot paard kan ook best een damespaard zijn. Ik vind het verschil tussen een dames en een herenpaard: Karakter.
Mannen willen meer een stoer paard, niet zo knuffelig en een met pit
en de meeste dames willen toch een wat "zachter' karakter en een waar ze ook op stal lekker mee bezig kunnen zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:42

Citaat:
Hij krijgt 2 x per dag 11/2 kilo brok (tussen sport&basisbrok in)

Ik zou hem persoonlijk minder dan 3 kilo brok per dag geven. En dan alleen maar basis brok.
Mijn paard krijgt nu 1kg per dag omdat het steeds pokke weer is en er toch mindder hard gewerkt word. In de zomer 1,75 per dag omdat hij dan meer loopt. Voor de rest krijgt hij goed kuilgras.
Hij zier er harstikke gezond uit en als ik hem meer voer kan ik ook gaan vechten tegen de brok.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 20:48

Ja, ik ben er uit. Na heel wat heen en weer gedenk en af geweeg, heb ik toch besloten om hem te verkopen. Huilen
Zoals het op deze manier gaat is het gewoon NIET leuk meer om te rijden, en zoals al wel in meer gevallen is bewezen. Iemand anders kan er misschien veel beter mee over weg en kan er nog meer uithalen.
Het is ech niet makkelijk geweest maar dit is toch denk ik t beste.
Ik heb het er met een aantal mensen over gehad die er echt wel t verstand er van hebben en ze zijn het met mijn beslissing eens.

Soms krijg ik t idee, van 'ben ik nou een softie' dat ik het 'opgeef' maar daar hebben de meeste mij al weer van af gepraat.

Bedankt voor jullie reacties!

Ook al heb ik nog een paard om te rijden (van andere mensen), ik ga toch op zoek naar een leuk paardje die bij mij past en die niet gemeen is en naar me wil luisteren. en dan bedoel ik niet type 'suf' maar beetje pittig en handelbaar.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 00:51

Maar er is nog wel hoop hoor!! Ook ik heb zo'n paard. Men voorzag ernstige ongelukken. Vorige week donderdag heb ik toen direct na weer een voorval mijn paard weggebracht naar een vriendin. Ik ben nu een week paardloos en ik zou dan gaan bedenken of ik hem toch zou verkopen of niet. Ondertussen ben ik alles op alles gaan zetten om een oplossing te zoeken en ik heb die gevonden. Vrijdag haal ik hem weer op en ik ben er zeker van dat alles weer goed komt. Mocht je meer willen weten en wil je echt nog, pb of mail me dan. Er is altijd een manier waarop het weer goed komt !!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 02:54

Hoi,
Over de nakomelingen van Ulft wordt toch ook gezegd dat het klieren kunnen zijn?
Maar in ieder geval, weet je toch wel zeker dat je hem verkoopt, kijk wij hebben ook al moeilijke paarden gehad en ook zeker niet de braafste maar we hebben echt alles op alles gezet om het weer goed te krijgen, echt er zijn er een paar bij die waren echt niet makkelijk. Maar het is wel gelukt. Maar weet je nou wel zeker dat je hem moet verkopen. Je hebt hem toen niet voor niks gekocht en een paard heeft wel vaker zijn fases. Lijkt mij vrij normaal, iedereen heeft zijn mindere dagen. Kijk je hebt met 4 factoren te maken, dat zijn: zijn lichamelijke toestan, zijn geestelijke toestand, jouw lichamelijke toestand en jouw geestelijke toestand. En als er ergenst iets mis zit tja.....hoe moet het dan nog goed werken op den duur. Heb je hem al die rustperiode gegeven. Natuurlijk is het ook zo dat is hij zo aan het klieren dat je gewoon keihard moet durven door pakken, maar als een ander heb je altijd makkelijk praten.Heb je trouwens een foto van jouw paard.

In ieder geval heel veel succes,

Chantal

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:27

Nou, ik begrijp het best dat je je paard gaat verkopen....waarom zou je nog meer proberen dan je al gedaan hebt, als je geen plezier meer in dit paard hebt? Jouw lol is in deze het belangrijkste. Als jij liever omkijkt naar een ander paard moet je dat gewoon doen....
Dat paard komt heus wel goed terecht als je hem op een nette manier gaat verkopen. Iemand anders zal er ook heus wel goed voor zorgen. En misschien gaat het bij de nieuwe eigenaar wel super, maar wat dan nog? Met jou gaat het toevallig niet. En dat maakt jou helemaal geen softie of een opgever. Het vergt een groot ruiter om toe te geven dat een paard te moeilijk voor je is....

Ik hoop dat er snel een paard voorbij komt waar je heel veel plezier aan zult beleven! Succes.