niet accepteren been, hoe het beste oplossen/aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

niet accepteren been, hoe het beste oplossen/aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 21:40

Jamaica accepteerd absoluut mijn been niet.
Als ik mijn been aanleg (1 of 2, maakt niet uit) komt ze vaak in verzet, het zij stilstaan, het zij een zwiep met haar staart, het zij een bokje, het zij steigeren (niet steil overeind ofzo hoor, maar ze komt wel omhoog).
Op advies van mijn stalhouder heb ik haar gelongeerd terwijl de beugels niet opgestoken waren. Hier gaf ze echter helemaal niks om.
Ik rij (nog) niet met zweep en/of sporen, rij dus helemaal puur natuur zeg maar Haha!.
Ik zit niet te schoppen of iets, maar leg gewoon rustig mijn been aan waneer dat nodig is.
Hoe los ik dit probleem het beste op? (hoeft niet van dag tot dag, ik heb de tijd)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:47

Hoi!
Ik herken wel wat in je 'verhaal'.
Een paard dat ik rij, had/heeft dit ook. Heel kriebelig op t been, en dan idd een bokje of met de staart zwiepen.
Ik heb t nu zo ver dat ze er alleen nog kriebelig op word met aangalloperen.
Ik geloof je ook wel dat je rustig je been aanlegd.
Want dat was dus het probleem van dat paard dat ik rij.
Ik rij hem nu sinds 3 weken en daarvoor reed er iemand anders op, die ales dus niet zo stil hield zeg maar.

Dat stil houden was dus de oplossing bij dit paard. Maar als jy dat al doet weet ik t ook niet. En als ze ook niet kriebelig van die losse stijgbeugels word Verward

Wat zegt je instructeur er van??

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:58

ik ken het... mijn pony staakte (alles wat jij beschrijft) ook altijd op mn been, en naar voren ging ie dr iig nooi van! (hoe ik mn naar het M2 heb gekregen is ook mij een raadsel)
we hebben hem toen es helemaal nagekeken en hij is behandeld aan zijn rug en voorbenen + Fysiotherapie, denk niet dat het 'ineens' over was daarna hoor!! we hebben denk ik nog zo'n half jaar dat probleem gehad, en nu is het over... maar waarom?? ik weet het ECHT niet!
dus eigenlijk kan ik je niet helpen, behalve te zeggen dat je rustig moet proberen te blijven en gewoon door moet proberen.. succes!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 22:03

ik heb nog geen instructeur, mijn paardje is norg erg jong (wordt 3) en moet alles dus nog leren.
Ik wil haar eerst op haar eigen benen in stap en draf laten lopen.
Mijn stalhouder zag het laatst gebeuren, dat ze steigerde, en toen riep hij dus als eerste, van voren vrij geven (hij is als de dood dat ze anders omslaan)
Hij vroeg wat er gebeurde, en toen zij ik dus dat ze mijn been niet accepteerd.
Zodoende kwam hij met de longeertip, waar ze dus niets om geeft.

Ik ben nog op zoek naar een geschikte en betaalbare instructrice

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:06

Jamey heeft het maar te accepteren! Geen compromissen in dit geval, ze moet gewoon je been accepteren.

Dus: altijd (echt altijd) je been ontspannen aan je paard leggen (dus absoluut niet afsteken!). Wat ze daarop ook gaat doen, je been laat je zo liggen. Met het drijven alleen je kuitspieren spannen, en als ze niet luisterd eventueel een schopje of tikje.

Hierin moet je, vooral met jonge dieren, heel erg streng en consequent zijn. Dit is niet iets dat ie verkeerd moet aanleren, dit vormt één van de belangrijkste aspecten van de basis in de opleiding van je paard.

als je dit een weekje consequent volhoudt, dan begrijpt ze het in no time!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:12

ik zou zeggen als ze wer steigerd een klap voor dr kop, maarja dat klinkt zo hard, maar het is (vind ik) wel de beste oplossing.
Ze mag gewoon NIET steigeren.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:31

WEet je wat voor gezeik je als je wat verder komt wel niet krijgt als je je been der niet normaal kan aanleggen? Gewoon doen, hij dient het te accepteren. Probeer alles in je rijden voorwaarts op te lossen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:38

Ooit had ik een verzorgpony met dat probleem, ze ging op je stem vooruit maar zodra je je been aanlegde bokken stilstaan, draaien stijgeren, dus staken dus.
Hoe wij het hebben opgelost is het negeren. We lieten haar aan de longe lopen terwijl iemand eropzat. Als het nodig was been eraan en negeren wat de pony deed. en degene die longeert moet helpen met het voorwaarts blijven. In 2 maanden tijden konden we voorzichtig onze benen aanleggen

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:54

Idd, wel (voorzichtig) er aan houden, daar moet ze maar aan wennen.
Als je je been afsteekt, dan omzijl je toch t probleem??
Dat zul je dan later weer tegen komen.
Dus misschien moeilijk maar ff doorbijten, en haar er rustig aan proberen te laten wennen.

Suc-6

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:19

Ik denk toch dat je 2 opties hebt: of je stopt nu met rijden en de verkeerde dingen doen, of je gaat nu goed rijden onder goede begeleiding, het hoeft toch niet langer dan een half uur te duren? Doe het nu meteen goed, of doe het helemaal niet.
Trouwens, wat Jaimy doet is vrij merrieachtig, ik ken er nog een, 2 trouwens (hoewel die 2e een ruin is... hmpf). Maar een paard moet leren je been te accepteren. De fout die de ruiter vaak hierin maakt is "plakken met het been". Je moet je paard met je kuit kort aanraken, niet lang blijven hangen. Als je paard dan niet reageert mag je hem gerust een knal met de zweep verkopen! Ze moet leren om te LOPEN op het been, niet ernaar te bokken. Je zult haar dit gedrag dus moeten afleren want het is gewoon puur verzet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:10

Ik denk niet dat je het moet negeren. Het is nog een jong paard die hoogstwaarschijnlijk nog niet zo lang onder het zadel loopt. Je moet gewoon been geven in de mate dat jij vindt dat het genoeg is. Je paardje dient het maar te accepteren. Straf je paard als hij bokt of stijgert (met het staartje zwiepen kun je wel negeren, dat verdwijnt vanzelf)...maar bokken en stijgeren moet je niet negeren, dat moet je straffen.

Conclusie: je paard heeft op dit gebied niets te willen, hij heeft je been maar gewoon te accepteren. Met stijgeren moet je je paard inderdaad vrij geven en aansporen. Wanneer het weer op de grond staat goed voorwaarts rijden. Voorwaarts rijden moet sowieso altijd...maargoed...you get my drift Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:28

Idd, niet negeren, dit is ongewenst gedrag dat zo snel mogelijk moet worden afgeleerd. Steigeren is gevaarlijk, nu is het misschien nog niet zo hoog, maar dat kan zo maar wel gebeuren. Als ze steigert en je bent te laat om haar naar voren te rijden: niet losgooien voor maar met een hand haar hoofd opzij (naar je knie) trekken, en dat mag best stevig. Zodra ze weer op de grond staat met vier benen, naar voren rijden. Door het opzij trekken raakt ze nl uit balans en komt ze weer naar beneden. Maar zoals Desiree zegt, les nemen want hierbij is wat hulp (en moed inpraten) zeer aan te raden (en ik spreek uit ervaring).

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 16:29

hij moet het accepteren zonder been ben je helemaal nergens en als je nu gaat negeren krijg je straks problemen omdat je het straks hard nodig hebt! duz als die gekke dingen gaat doen voorwaarts rijden en niet te lief zijn!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 18:27

stef hoe vaak heb je der nu opgezeten ??
kijk ze is jong, op een geven moment gaan ze het been wel acceptere, gewoon heel rustig je been aan leggen, luisterd ze op het zachte niet, iets duidelijker.
Als ze op een gegeven moment het been door de rustige methode aan neemt kun je haar er flitsend op gaan maken.
Het verschilt weer van paard tot paard hoe ze het been opnemen.
rustig met je been blijven en alleen gebruiken als het nodig is, dus niet gaan duwen ed.

Een kleine "trapje" geen respons dan een harder" maar niet gaan duwen.

het stijgeren en bokken wel meteen afstraffen.
Maar hoe kun je een paard op iets afstraffen zoals op het been als ze het niet snapt ? Ik denk dat er ook veel onkunnen van het paard inzit,
ze moet zeker het been accepteren helemaal mee eens, maar hoe kan ze zoiets accepteren als ze niet weet wat het is ?
Tenminsten ik weet niet hoe vaak jij der rijdt.. Consuqent zijn met het been, maar niet dat duwen wat ik al zei, dan maak je ze "dood" op het been. En idd les nemen.
Al rijdt je maar 1x per week, les of 1x per 2 weken, en longeer je der de rest van die tijd, daar bereik je meer mee dan met "aanmodderen"
ik spreek helaas uit ervaring.

groetjes Lara

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:43

Sorry hoor, maar een jong paard gaan bestraffen als hij niet normaal op het been reageert!! Het is een JONG PAARD!! Bij het inrijden moet je niets overhaasten, helaas overgeduldig zijn en het paard rustig aan alle nieuwe dingen laten wennen. Dan doe je er maar een half jaar over om iets klein en pietluttigs je paardje te leren, maar dit is zo'n belangrijke basis in je hele paard z'n "carriere"! Als je dit afraffelt in zijn opleiding (zeg maar), dan kom je hem later wel tegen, want je gebruikt je beenhulpen bij iedere oefening, iedere wending!
Wat ik als oplossing zou doen is het volgende: de een er op, de ander ernaast. Als de ander je paard het teken geeft om mee te gaan lopen, geef jij rustig en kordaat een beetje been. Als ie gewoon rustig loopt, geen bokkigheid vertoont, lekker belonen!
Tuurlijk is je jonge paard er niet mee eens, dat ie ineens (nou ja, nu dus al een tijdje) op zijn buik wordt gepord (zachtjes dan), en dat is ook begrijpelijk een buik van een paard een gevoelige plek, denk maar aan het borstelen daarvan. Echt hoor, luister goed naar je paard, vooral in dit stadium van z'n leven!!! Als je nog vragen hebt, pb me maar hoor!! Groetjes GAbrielle

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 22:43

veel tips, met veel kan ik wel wat denk ik.
Ik ben zoals gezegd zowiezo opzoek naar een instructeur/trice, maar die liggen hier helaas niet voor het oprapen. Allemaal zitten ze harstikke vol.
Gab, de optie die jij geeft van iemand ernaast zal niet zo werken, ze loopt braaf met me mee, maar als er iemand opzit wordt dit an een ander verhaal.
Aan de longeerlijn doet ze het trouwens wel braaf, dus mogelijk iemand erop, en dan longeren.
Ik weet dat ze jong is, en ben ook niet van plan dit gedrag eruit te meppen. Ze heeft de tijd om te leren, en als dat een half jaar duurt, dan duurt dat idd maar een half jaar, het zij zo dan

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 15:50

Hoe ik het altijd doe: ik leer het aan de longeerlijn. Eerst leer ik de commando's met de stem. Daar kan ik dan later op terugvallen. Dan ga ik er op. Iemand houdt de longeerlijn vast. Als ik ga draven geef ik de normale drijfhulpen en zeg daarbij "draf" zodat het paard weet dat het moet gaan lopen. Meestal begrijpen ze dat wel. Lukt het zo niet, dan moet degene die de longeerlijn vasthoudt een gebaar maken met de longeerzweep zodat het paard weet dat het echt voorwaarts moet. Verschillende keren herhalen. Ik ga pas van de longeerlijn af, als het halthouden, stap en de draf werkt. Galopperen komt pas veel later als het paard dit goed snapt.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:24

Voorheen reed ik veel jonge paarden op een handelsstal.

Daar reed ik ook een vijf-jarige merrie, die absoluut niet tegen beendruk kon. Ze rende hard weg, bokte, sloeg naar de bakrand en kwam ook geregeld omhoog.

Ik liet haar eerst altijd een beetje stoom afblazen aan de longeerlijn.
Zo'n 5 minuten op elke hand. Niet langer omdat ze dan steeds heter werd.
Dan stapte ik heel voorzichtig op en ging ik zo ontspannen mogelijk met haar in de bak stappen. Heel veel praten en heel veel belonen. Mijn benen moest ik echt van haar af houden (reed niet echt prettig). Doordat ze zo ontzettend looplustig was, hoefde ik haar alleen maar iets aan te moedigen om harder te lopen, zachter lukte met behulp van wat praten, ophoudingen en voltes.. Na een paar weken, kon ik haar bijna geheel op zijn stem rijden. Toen ging ze zich beter ontspannen en kon ik voorzichtig mijn been er wat aanleggen.

Na een paar maanden kon ik haar voorzichtig op het been rijden.
Het bleef trouwens wel een hele felle tante, maar het rijden was redelijk te doen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 11:07

terwijl je been geeft, geef je ook een tikje met je zweepje en zeg je 'voorwaarts'. Reageert ze niet dan geef je een hardere tik maar WEL met beenhulp en stem. Zodra ze dit doet dan zeg je 'voorwaarts' en geef je been en als dat een tijdje goed gaat hoef je alleen nog maar been te geven. Gewoon aanpakken als je naar je been slaat of iets dergelijks, je lost het altijd op naar voren...

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 08:13

Ik ga met de meesten hier mee. Het voorwaarts gaan en de rem zijn toch wel de belangrijkste beginselen. Gewoon duidelijk zijn, been betekend voorwaarts en daarmee uit. Bovendien, als ze licht aan je been wordt heb je een win win situatie; het is zowel voor het paard als jouwzelf fijner als je niet continue hoeft aan te drijven. Dus zweep erbij en even wakker maken die handel. Kuit aanleggen, geen reactie? Flink kuitdruk en tik met de zweep. Als ze hierop regaeert door voorwaarts te spurten, ga dan gewoon mee met de beweging en geef haar een beloning. Belonen is heel belangrijk, zelfs als ze niet helemaal deed wat je wou. Zolang er maar een reactie is. Vervolgens kun je je gaan toeleggen op het doseren van de hulpen zodat ze in het voorwaartse tempo gaat dat jij bepaalt. Maar ga vooral niet bij iedere stap drijven, vooral als er toch geen reactie op is. Erg vermoeiend voor jezelf en je paard en op de lange duur krijg je er een paard van dat zo doods aan het been is.
Een lange dressuur zweep werkt trouwens het beste, zodat je haar achter je been aan kan tikken.