Aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 16:17

De galop is toch nog duidelijk het slechtste punt van Aldira.
Ze gaat knoerthard, is bijna onbestuurbaar en heeft een hele slechte stelling.

Als ik de galophulp geef begint ze een paar passen heel hard te draven (spuit dus weg) en valt daarme ook gelijk naar binnen dus ze gaat uit zichzelf van de hoefslag af, pas na 2 passen draf springt ze in galop aan.
Als het wat beter gaat, springt ze direct in galop aan maar springt dan ook direct van de hoefslag af.

Eenmaal in galop krijg ik haar ook niet over de hoefslag op een bepaalde korte zijde. Binnenbeen loopt ze dwars doorheen, druk met binnenteugel helpt ook niet en als ik de buitenteugel strakker neem om haar naar de hoefslag te sturen wordt de stelling natuurlijk nog beroerder.

Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik moet doen om haar normaal aan het galopperen te krijgen.
Op de volte EBE gaat het prima, kan dan ook tempo regelen en de stelling is dan goed, maar het aanspringen op de hoefslag en op de hoefslag blijven galopperen lukt me dus niet.

Tips?

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 16:53

als zij door je binnebeen heen loopt tsja dan moet je daar eerst wat aan doen zonder binnebeen kun je niet aangalloperen en kan je hem ook niet op de hoefslag houden. Rijd je met sporen? zoja trap dan een keer goed en als die dan kei hard gaat draven meteen terugnemen in een rustige draf en in de hoek doe je het dan zo: stelling vragen en binnebeen en buitenbeen achter de singel reageert ie nog niet een tik met de zweep! Hij moet naar jou luisteren! Duz pak hem gewoon aan! en dit is gewoon een kwestie van hard trainen dan zal het op ten duur wel beter worden, suc6 ermee!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 17:00

Ik sluit mij aan bij de feestganger hierboven. Het euvel zit hem namelijk in de lengtebuiging, of liever gezegd, het gebrek eraan. Probeer je paard eerst nageeflijk te krijgen op voltes en probeer hem in zijn geheel te laten buigen. Dit wil zeggen NIET teveel in de nek, maar OOK achter je zadel een beetje in de lendenen. Dat zal je niet meevallen maar daar moet wel aan gewerkt worden. Een geschikte oefening voor je om te doen is op de volte te draven en daarin de volte te sluiten en weer te openen. Pas hierbij op bij het openen dat je pony niet over de schouder wegloopt, maar OOK zijn achterhand goed meeneemt. EN bij het sluiten moet je goed begrenzen met je buitenteugel. Met je binnenbeen drijf je inderdaad de lengtebuiging erin, zorg dat dit been ietsjes achter de singel ligt, het buitenbeen er goed achter om te voorkomen dat de achterhand naar buitenzwenkt, waardoor je paard weer recht wordt en de lengtebuiging verloren gaat. Een heel verhaal he. Het is ook een heel gedoe om dit in orde te krijgen. maar als je dit in orde krijgt, dan zal het met dat galopperen wel loslopen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 17:02

party-girl schreef:
Rijd je met sporen? zoja trap dan een keer goed en als die dan kei hard gaat draven meteen terugnemen in een rustige draf en in de hoek doe je het dan zo: stelling vragen en binnebeen en buitenbeen achter de singel reageert ie nog niet een tik met de zweep! Hij moet naar jou luisteren! Duz pak hem gewoon aan!

Sorry, niet mijn manier van rijden! Ik heb dit trouwens niet voor niks op 'rijtechnisch' gezet en vind jouw reactie niet erg rijtechnisch maar eerder lomp en ondoordacht. Trap haar eens goed met de sporen, nou ik weet wel zeker dat we daar geen stap verder mee komen, ze zal er eerder nog meer mee gaan stormen. Ik probeer haar juist ontspannener te krijgen in de galop zodat ik meer controle heb.
Over het beter oefenen op reageren op binnenbeen, in stap en draf reageert ze erg goed op het binnenbeen, ook wijken en appuyeren reageert ze goed.
Maar met de galop gaat het dus mis.
Voordat mensen het idee krijgen dat ik niet open sta voor tips:
Ik wil heel graag de galop verbeteren, maar zal de situatie nog wat beter uitleggen voor ik weer reacties krijg die voor ons niet van toepassing zijn:

Het gaat om een 8-jarige Haf die voornamelijk als fokmerrie is gebruikt en waarmee we nu een maand of 2 serieus met de galop bezig zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 17:19

toch denk ik wel dat je met een spoor duidelijker over komt als met de zweep. Namelijk de spoor is ter plaatse aanwezig, de zweep niet. Gebruik die spoor voor zover ze dat kan verwerken. Uiteraard zal ze er op versnellen, omdat ze het in eerste instantie niet zal begrijpen. Maar dan moet je haar meteen weer terugnemen, en weer proberen. Zodra ze ook maar iets opzij gaat flink belonen. doe deze oefening ook op de volte, want daar leer je een paard het makkelijkste om voor je binnenbeen opzij te gaan.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 17:24

Tja....Haflingers eigen ?
Maar goed Amulet kan het nu wel nomaal (na een half jaar aangeklooid te hebben) sinds ik les, wat bij hem heel erg geholpen heeft is aanspringen vanuit stap (maar goed als ze eerst ook nog eens heel hard gaat draven zal dat wel geen optie zijn) want Amulet was (en is) dus wel heel goed voorwaarts, dat aanspringen was alleen heel knudde en toen hebben ze mij aangeraden om het eens vanuit stap te proberen en...geen bokje of wat dan ook en nu doet hij het helemaal normaal.
Alleen is de stelling af en toe wat ver te zoeken.... Haha!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 18:57

Cody"]
[quote="party-girl schreef:
Rijd je met sporen? zoja trap dan een keer goed en als die dan kei hard gaat draven meteen terugnemen in een rustige draf en in de hoek doe je het dan zo: stelling vragen en binnebeen en buitenbeen achter de singel reageert ie nog niet een tik met de zweep! Hij moet naar jou luisteren! Duz pak hem gewoon aan!

Sorry, niet mijn manier van rijden! Ik heb dit trouwens niet voor niks op 'rijtechnisch' gezet en vind jouw reactie niet erg rijtechnisch maar eerder lomp en ondoordacht.

noujah Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed sorrry hooor je kunt alleen zeggen: dit helpt niet en verder Lips are sealed

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 20:26

Ja okee een beetje ongenuanceerd.
Maar dat vond ik van jouw reactie ook.
Een paard met de sporen 'trappen', of een tik verkopen omdat ik hem moet aanpakken vind ik ook niet echt getuigen van een doordachte uitspraak als je het paard niet kent. Het kwam wat onvriendelijk op me over. Als dit niet zo bedoeld was: sorry.

Amulet: vanuit stap kan ik ook wel eens proberen, ze is namelijk wel erg voorwaarts en de galophulp moet ze nu zo langzamerhand wel zo goed begrijpen dat het vanuit stap ook zo kunnen.
Ben ik benieuwd of ze dan nog zo naar binnen valt.

Desiree: met sporen rijden is voor mij geen optie bij dit paard. Niet vanwege het paard (en niet vanwege de eigenaresse Schijnheilig )dus dat valt al af. Het op de volte rijden doe ik wel veel, dat gaat prima en ik probeer de stukken lange zijde steeds langer te maken, dat gaat ook wel. Tot ik weer bij de korte zijdes kom, dan neemt ze weer de verkeerde stelling aan en gaat ze van de hoefslag af.

Wat ik zelf ook zat te denken was misschien langs 1 korte zijde een stel van die flexibele paaltjes te zetten met lint, zodat ze er wel achter langs moet, en haar dan in galop houden.
Goed idee of niks?

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:27

Je zou haar met een lange(contact teugel)al een stuk rustiger krijgen!
Ik zou haar op een volte houden dan aan galopperen en dan steeds een stukje meer hoefslag nemen op een gegeven moment loopt ze over de hoefslag,maar een tip:blijf correct en gebruik de sporen niet gemeen,daar zijn ze niet voor!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 20:49

Met lange (contact)-teugel heb ik juist eerder het gevoel dat ze maar loopt waar ze lopen wil.
Ik probeer haar nu juist een beetje 'op te sluiten' en zo krijg ik haar langere stukken over de hoefslag.

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:49

Wat ik me afvraag is of je misschien onbewust een beetje scheef gaat zitten en daarmee met je zit je paard de hulp geeft om naar binnen te gaan? Verder zou ik het ook ff vanuit stap proberen. Om vanuit die volte te werken naar de hoefslag duurt misschien langer maar het werkt denk ik wel. Heb je ook al geprobeert om je paard te laten wijken in galop? Dit kan je nl. ook nog proberen om naar de hoefslag te rijden.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 21:08

Wijken in galop lukt voor geen meter omdat ze door mijn binnenbeen dendert. In draf reageert ze heel goed op druk van mijn been maar misschien is ze nog te onervaren in galop dat ze eerst nog helemaal in evenwicht moet komen ofzo.
Met gewicht verdelen...ik rijd vaak zonder zadel of op barebackpad, dus dan zit ik niet naar binnen omdat ik er dan af kukel. Wat ik nog wel eens probeer is mijn gewicht naar buiten te verleggen zodat ze de hoefslag opzoekt, dit helpt ook wel iets. Maar ik wil dit niet te vaak gebruiken omdat ik juist wil dat ze op eigen benen leert lopen in de galop.

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 21:47

he dit is ook heel moeilijk oordelen want als k het allemaal zo lees lijkt het me best wel een moeilijk paardje om te rijden vooral in de galop, waarom vraag je niet hulp? of rijd je geen les ik denk dat je instructeur/instructrice je beter kan helpen dan wij hier achter de comp!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 21:52

Ik les normaal wel 1x in de week, maar juist dan is de galop heel lastig te oefenen omdat we dan met 5 paarden in een bak van 16x32 rijden.
Bovendien heb ik de komende 8 weken geen les omdat ik op stage ben.

Maar ik ga mijn instructrice ook wel vragen hoor, die ziet ons ook nog geregeld rijden maar was wel eens benieuwd wat jullie ervan zouden zeggen.
Lachen

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 07:41

Zoals ik het nu zie moet je paard haar balans nog vinden, als ze in galop gaat hou haar dan niet te veel in maar laat haar met een beetje tempo (niet te hard) door galoperen. Draai niet te kort en doe dan ook geen kleine voltes, wel grote voltes. Ik zou in de galop geen volte sluiten. Laat haar ook niet te lang door gaan maar maak veel overgangen (beter tien keer kort dan een keer lang). Laat haar bv. een rondje galoperen en ga dan weer terug in draf en spring gelijk weer aan in galop. Na een tijdje kan je haar voorzichtig iets terug rijden. Als ze verder goed voorwaarts is zou ik geen spoortje om doen. Laat haar desnoods een paar keer vanuit een gestrekte draf aanspringen (niet te vaak anders doet ze straks niks anders meer) op een hele grote volte. Beloon haar heel goed als ze aanspringt door bv. haar hals iets te laten strekken.
Ik ben benieuwd of het lukt.
Groetjes Blieb

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 10:32

Marije, je schrijft dat galloperen op de volte wel lukt, lukt het aanspringen op de volte ook? Want dan zou ik dat waarschijnlijk doen. Laat hem eerst alles maar perfectioneren op die volte, af en toe een klein stukje rechtdoor, de hoefslag op, versneld ze weer of loopt ze onder je vandaan hoppa weer de volte op. Volte openen en sluiten helpt om haar dat binnenbeen duidelijker te maken. Maar dat laatste kun je uiteraard ook in stap en draf oefenen. Aanspringen vanuit stap is ook een goede optie! Harder draven zou ik persoonlijk never nooit niet toestaan, komt niets geen goeds van.

Tot slot denk ik dat de tip over de sporen niet zo negatief is bedoeld als jij hem op hebt gevat hoor. Bij Tender moest ik soms ook echt even op mijn strepen gaan staan om respect te krijgen voor mijn binnenbeen en soms heb ik daarvoor ook even een spoortje aangetrokken, gewoon omdat dat respect bijna het belangrijkste van het rijden is en ik dat echt absoluut, onvoorwaardelijk wilde hebben.

Succes en kijk uit voor de bodem, want je zult niet de eerste zijn die onderuit gaat *auw*, ik spreek uit ervaring!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 11:14

O, bekend probleem! Haha!

Ik heb Toon nu anderhalf jaar en we kunnen sinds kort pas redelijk goed galopperen.... Eerst ook alleen op de volte, rechtuit lukte niet, dan viel hij in draf. Door mijn binnenbeen heen denderen is ook een bekend Toon-probleem, wat hij nog steeds af en toe vertoont als ik een paar dagen niet gereden heb.

Toon is behoorlijk zweep- en spoorbestand, dus die kan echt wel een flinke por hebben, of dat bij Aldira ook kan betwijfel ik. Net als Tender moest ik op zo'n moment behoorlijk inkomen met mijn been/spoor (misschien kun jij even fel met je hak i.p.v je kuit inkomen om even duidelijk te zijn?) en soms ook nog in combinatie met mijn zweep. Werkt wel hoor.

Het ongenuanceerd op de rechte lijn galopperen was bij Toon waarschijnlijk te wijten aan slapte in de achterhand. In de les moest ik eerst achterwaarts (vind Toon ook moeilijk) en dan meteen in galop aanspringen (met hulp van instructrice, stemhulp en longeerzweep), hierdoor leerde Toon meer vanuit de achterhand aan te springen wat hij nooit goed deed. Nu zijn we bezig om vanuit stap aan te springen, gaat heel goed. Ik kan nu heerlijk galopperen (jaja: in balans!!!), hoef niet meer te duwen en te porren om hem in galop te houden en we kunnen nu ook de hele bak door met stelling en buiging in de bochten! Linksom is nog wel eens wat moeilijker, dan vergeet meneer de functie van mijn binnenbeen, maar even streng zijn en het probleem is over.

Veel succes met Aldira! Is het misschien voor jou een optie om een paar privélessen te nemen?

O, nog wat: ik heb het galopperen heel veel aan de longe geoefend, de laatste tijd ook vanuit stap of halthouden. Zo kun je Aldira wat sterker maken, wat het galopperen makkelijker zal maken, waardoor ze waarschijnlijk wat minder hard zal gaan en daardoor makkelijker te sturen. Succes!

blondy
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-12-01
Woonplaats: roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 12:56

schoppen en slaan heeft geen zin!!!!
ik heb zelf ook een zo`n paardje voor iemand gereden die hetzelfde probleem heeft gehad als jij ze konden er ook niks mee
om te beginnen moet je je paard goed aan je been krijgen dat doe je door voltes te rijden als je het gevoel hebt dat hij onder je vandaan loopt.
en zet hem maar stil als hij niet reageerd, en begin opnieuw.
als hij te hard gaat draai je hem op de volte en probeer hem lekker langzaam en ontspannen te laten draven daar gaat tijd in zitten maar als je dat voor elkaar hebt ga je met je binnen been druk geven zodat hij voor je been weg gaat, doet hij dat dan ga je werken met je buitenbeen daarmee druk je hem naar binnen maar houd je binnen hand naar binnen totdat hij het bit los laat dan pas kan je met hem aan het werk probeer niet constant je binnen been er in te drukken maar druk geven en hij moet reageren doet hij dat niet zit hem stil en vraag een keer stelling links en rechts en begin opnieuw en ook als hij stil staat moet hij attent op je been zijn oeffen daar op en heb geduld, vanuit daar kan je verder maar zorg eerst dat je dit goed voor elkaar hebt en dan praten we verder over de verdere aanpak.
groetjes miranda

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:29

hey ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem,die van mij rent weg als ik in galop aanspring en alsik dan een volte probeer te maken dan rent ie gewoon de andere kant op..... nu heb ik vandaag les gehad en hebben we dit geoefend... we deden het dus zo,je springt aan en galoppeerd een klein stukje gaat dit goed .. dan een klein stukje meer,blijft hij/zij ontspannen probeer dan een klein stukje hoefsslag te pakken(dit vind die van mij ook lastig!) gewoon rustig aan.. kleine stukjes,in ieder geval niet teveel in 1x willen.... succes ermee,enne hard schoppen/slaan werkt dus averrechts he?? !! niet doen!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:01

Ik heb het hiervoorgaande vluchtig gelezen, wete dus niet of dat wat ik ga typen daar al (deels) instond, maar misschien heb je er iets aan.

Ik zou eerst aanspringen op de volte gaan oefenen, vrij snel achterelkaar, zeker eens per rondje aanspringen.
Daarbij proberen haar rond te houden , mooi in de stelling en: directe reactie op je been eisen! gewone hulp negeren = duidelijkere hulp, als ze dat negeert een tikje. De volgende keer gewoon weer beginnen met een gewone hulp en engelengeduld, dit zal steeds beter gaan.

Dan het binnenbeen. Is ze in stap en draf wel aan je binnenbeen? Zie anders eerst dat je dat voor elkaar krijgt. Is dat het geval, dan zou ik de volte eens wat openen in galop, weer sluiten (voor je buitenbeen sluiten met behoud van buiging zal teveel gevraagd zijn, openen moet lukken) enz. tot ze het snapt. dan eens een pasje opzij (naar buiten) langs de lange zijde en vervolgens proberen een hoek te rijden(ondersteun goed met je buitenteugel!).

Het tempo zou ik me niet te druk om maken, dat komt vanzelf goed (heeft met balans te maken) - oefening baart kunst!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 16:15

Citaat:
Marije, je schrijft dat galloperen op de volte wel lukt, lukt het aanspringen op de volte ook? Want dan zou ik dat waarschijnlijk doen. Laat hem eerst alles maar perfectioneren op die volte, af en toe een klein stukje rechtdoor, de hoefslag op, versneld ze weer of loopt ze onder je vandaan hoppa weer de volte op.


Dat was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht. Eerst lekker op de volte oefenen. Zodra dat erg goed gaat, even een keer hoefslag volgen en dan meteen weer op de volte. En veel overgangen rijden. Draf-galop, galop-draf. Op de volte.
Probeer de volte te sluiten en weer te openen. Lukt dit niet in galop, probeer dat dan eerst in draf.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 20:51

Nou vandaag ging het al een stuk beter. Ik stapte erop en ze voelde al veel beter aan de de vorige keer. Lekker nageeflijk, schouder binnenwaarts en wijken ging goed. Toen een tijdje op de volte gereden, veel overgangen gedaan, volte groter en kleiner maken, reageerde ze heel goed op.
Toen het aanspringen, eerst stormen, heb haar direct teruggenomen en de volgende keer aanspringen deed ze netjes maar ze ging weer veel te hard.
Ik weet namelijk wel dat ze rustiger kan galopperen want als we springen en ze komt neer galoppeert ze een paar meter heel relaxt.
Dus diep zitten en dan werd ze wel rustiger.
Stelling was ook goed maar dat was de vorige keer op de volte ook zo.
Toen geprobeerd op de lange zijde aan te springen, ze vloog weer naar binnen toe en ik had weer te weinig controle.
Toen vanuit stap aangesprongen, ik maakte haar attent, gaf de galophulp en KNAL een megabok, was ze het kennelijk niet mee eens terwijl ik heel zachtjes mijn benen gebruikte.
Toch maar doorgezet en na een keer of 4 sprong ze heel netjes vanuit stap in galop aan, ook veel rustiger dan vanuit draf. Ook over de hoefslag ging al een stuk beter.
We blijven trainen!!
In ieder geval bedankt iedereen voor de tips.