Aanspringen galop op linker of rechterbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Aanspringen galop op linker of rechterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 20:56

Als jij aanspringt in galop, geef je dan met je binnen- of buitenbeen de "galop-hulp"?
En vooral ook, waarom, wat zijn de voors en tegens. Wat staat er in de "regels"?

Vroeger heb ik altijd geleerd om met het binnenbeen de galophulp te geven, nu heb ik op een paar paarden gereden die ik met het buitenbeen aan moest laten galoperen.
Met Isolda ben ik over gegaan van binnen naar buitenbeen, omdat ze daar rustiger op blijft en beter aanspringt.

Maar... dus hoe doe jij het?? Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:13

Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel.
Zo heb ik het vroeger op manege geleert en gelukkig is dat 1 van de weinige dingen die in mijn priveles hetzelfde bleven.

Als we wat verder zijn hoef ik als ik geluk heb alleen nog maar mijn buitenbeen naar achteren te leggen, gaat nu op de linkerkant ook al vaak zo, dus denk dan toch uiteindelijk buitenbeen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 21:14

Maar geef je daarna met je binnenbeen of buitenbeen het "drukje"?
Met je buitenbeen?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:15

Ik met beide en leg dan m'n buitenbeen iets naar achter.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:18

jantina schreef:
Maar geef je daarna met je binnenbeen of buitenbeen het "drukje"?
Met je buitenbeen?


Tsja...niet echt drukken eigenlijk, verschuif alleen mijn been iets naar achteren en dan gaat ze, met mijn binnenbeen druk ik wel iets.
Eigenlijk zou je het kunnen bekijken als dat ik haar met mijn binnenbeen op de normale plaats naar mijn buitenbeen duw die ik dus naar achteren verschuif.

Ehmsz....duidelijk? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:21

Zover ik weet hoor je je buitenbeen naar achter te leggen en met je binnenbeen het drukje te geven.

echter heb ik dat in het verleden verkeerd aangeleerd en drukte met het buitenbeen.
maar ik heb daar nooit nadelige gevolgen van ondervonden.
ook niet met wissels of naar binnen vallen e.d.

maar ik heb wel gemerkt dat veel paarden die ik reed eigenlijk aansprongen op het been naar achter leggen, niet op de druk ervan.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:46

Idd buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en iets druk met je binnenbeen.
Maar ik zit me nu opeens sterk af te vragen of ik, onbewust, niet ook druk geef met mijn buitenbeen bij het verplaatsen.
Ik ga er eens op letten Haha!

Hoe dan ook, ook Regina reageert vaak al voldoende op het verleggen van mijn buitenbeen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:27

op geen been... De mijne springt aan in galop op de zithulp.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:28

annegti schreef:
op geen been... De mijne springt aan in galop op de zithulp.


Vertel Lachen

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:31

Als het dan toch over galop gaat, wat doe je met de teugels? Mijn paard kan namelijk nog nauwelijks tot niet galopperen (afgeleerd vanwege het voor de wagen lopen) en ik probeer het hem te leren. Maar zelf ben ik er ook niet fantastisch in.

Hij valt ook steeds schuin naar 1 kant en mij is geleerd dat ik hem met de teugels ruimte moet geven, maar dan lijkt hij nog harder schuin te gaan.
Bij het aanspringen moet ik trouwens wel ruimte geven omdat hij nog zo ontzettend diep naar beneden duikt en een hele grote nek heeft. Ik heb ook extra lange teugels, anders hang ik konstant achter zijn oren.
Heeft iemand tips over wat ik met die teugels moet doen?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:42

Sily"]
[quote="annegti schreef:
op geen been... De mijne springt aan in galop op de zithulp.


Vertel Lachen
[/quote]

Mabel reageert (meestal) al als ik wat meer naar achter ga zitten (neig in draf nogal naar voren) en dan hoef ik mijn buitenbeen maar naar achter te leggen en binnen been wat druk te geven.

Paard moet toch juist met binnen been naar voren, dus ik heb geleerd, binnen been aan te sporen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:50

Ethelate mijn zit zal ook wel veranderen als ik wil gaan galoperen, Par reageert idd meestal al iets heter als ik ook maar denk aan galoperen Haha!

Maar vroeg me af hoe Annegti haar paard dan alleen op zit in galop liet gaan...maar geloof niet dat ze dat gaat vertellen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:55

Huh, Verward Waarom zou ik dat niet vertellen Verward
Ik leg wel degelijk een been naar achter (buitenbeen) maar daarop vertrekt mijn paard niet. Gelukkig maar, anders had ik een leuk probleem met travers/sb appuyement etc. Op het moment dat ik wil aangalloperen trek ik mijn binnenheup aan en het paard springt aan in galop. Isse simpel, maak ik geen geheimen van hoor. Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:57

Ik heb geleerd: buitenbeen naar achter, binnenbeen op de singel, binnenbeen geeft de hulp. Probleem was Lanna te laten wachten.. als buitenbeen naar achter ging, ging zij al nerveus lopen hoppen.

Toen ik western ging rijden ben ik overgestapt op buitenbeen gewoon op de plekhouden en drukt door. Buitenbeen naar achter kan ik zo gebruiken voor de kont opzij zetten zonder dat ze hoppig reageert. Het bevalt mij erg goed.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:00

annegti schreef:
Huh, Verward Waarom zou ik dat niet vertellen Verward
Ik leg wel degelijk een been naar achter (buitenbeen) maar daarop vertrekt mijn paard niet. Gelukkig maar, anders had ik een leuk probleem met travers/sb appuyement etc. Op het moment dat ik wil aangalloperen trek ik mijn binnenheup aan en het paard springt aan in galop. Isse simpel, maak ik geen geheimen van hoor. Knipoog


Hihihi zo was het ook niet bedoeld hoor Haha!
Ik dacht al dat je helemala niets met je benen deed Haha!
Maar nu is die duidelijk.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:28

Sily"]
[quote="annegti schreef:
Huh, Verward Waarom zou ik dat niet vertellen Verward
Ik leg wel degelijk een been naar achter (buitenbeen) maar daarop vertrekt mijn paard niet. Gelukkig maar, anders had ik een leuk probleem met travers/sb appuyement etc. Op het moment dat ik wil aangalloperen trek ik mijn binnenheup aan en het paard springt aan in galop. Isse simpel, maak ik geen geheimen van hoor. Knipoog


Hihihi zo was het ook niet bedoeld hoor Haha!
Ik dacht al dat je helemala niets met je benen deed Haha!
Maar nu is die duidelijk.
[/quote]
Zoiets als annegti doe ik ook. Beetje moeilijk uit te leggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 02:04

Same as Annegti, op de binnenheup dus eigenlijk.
Dat is ook makkelijker later met de series (rolt hard lachend van de stoel) Haha!.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 09:48

Het binnenbeen dus.... Dan zal ik maar weer terug-wisselen van buiten naar binnenbeen.
Isolda moet daar dan maar leren rustig op te worden. Zoals mijn instructrice al zei. Haha!
Zij vertelde wel dat als ik perse op mijn buitenbeen wilde galoperen, het wel kon. Aangezien ik toch nooit series galop-wissels zal gaan springen. Tong uitsteken

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:30

Ik heb geleerd binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel. En dan met mijn binnenbeen een signaal te geven.
Met mijn teugels weet ik eigenlijk niet wat ik doe Bloos! . Volgens mij houd ik ze gewoon op maat en doe er niks mee

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:50

Ach, als je maar consequent bent, je zou je paard zelfs kunnen laten aangalopperen door aan zijn linker oor te trekken...

Jonge paarden laat ik ook aanspringen op een combinatie van binnenbeen en binnenheup, in de loop der tijd gaat het binnenbeen gewoon steeds minder doen. Buitenbeen begrenst alleen maar.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 12:55

Hehe, dat zou op zich leuke plaatjes geven, al trekkend aan haar oor *LOL*
Het aan galoperen op zich is natuurlijk geen probleem, ik kan ook gewoon "yihaaaaa" roepen, dat gaat makkelijk genoeg Knipoog
Maar goed, je wilt het dan ook nog wel eens een beetje netjes doen en later niet voor verrassingen komen te staan Tong uitsteken

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:29

annegti schreef:
Ach, als je maar consequent bent, je zou je paard zelfs kunnen laten aangalopperen door aan zijn linker oor te trekken...

Daar kom ik niet bij, dat zit te ver weg!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:32

Richtje schreef:
Idd buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en iets druk met je binnenbeen.
Maar ik zit me nu opeens sterk af te vragen of ik, onbewust, niet ook druk geef met mijn buitenbeen bij het verplaatsen.
Ik ga er eens op letten Haha!


Hier hetzelfde Haha! ik weet het nu ook niet meer.. in ieder geval.. buitenbeen achter de singen en binnen op singel en dan.. ja daar ga ik ook maar eens op letten.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:03

Ik heb het ook altijd geleerd binnebeen op de plaats buiten been naar achter en dan druk met binnenbeen. Skipper vond galopperen heel moeilijk zeker op de linkerhand en sprong alleen goed aan als ik met mijn buitenbeen aanspoorde. En nu heb ik weer geleerd om met beide benen druk te geven.

Maar ik zou de mening van de meerderheid volgen als ik jou was. Blijf ik op mijn eigen manier prullen Knipoog

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:20

Ik kan Ryan op rechte stukken laten aanspringen in de galop die ik wil. Waarschijnlijk geef ik niet helemaal de juist hulpen hiervoor maar hij begrijpt wel wat ik bedoel... Ik leg mijn been iets naar achter en geef lichte druk in de galop die ik wil aanspringen, mijn andere been hou ik op de singel met lichte druk.