longeerprobleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

longeerprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 17:21

Ik ben m'n paardje nu wat vaker aan het longeren en hij valt heel vaak naar buiten. Of anders gezegd hij gaat aan de longeerlijn hangen om maar verder naar buiten te kunnen. Ik longeer nu met een kaptoom, maar hij gaat zo trekken/hangen dat hij het kaptoom scheef trekt,(ik heb het kaptoom heel strak zitten). het probleem hierbij is dat dan de band(?) aan de buitenkant van het kaptoom te dicht bij z'n oog komt en de neusriem klemt op die manier z'n neus dicht. Hij is zo bezig met het trekken dat hij helemaal niet meer lekker ontspannen loopt.

Ik longeer het gewoon in bak van 20x40. Als ik hem zo lang laat dat hij over de hoefslag kan lopen is er geen probleem en houd hij op met trekken en gaat lekker ontspannen lopen. Op de andere hand probeer ik dan maar weer te beginnen met een kleine volte, maar hij blijft trekken en trekken. Omdat het ander 4een gevecht word van wie kan het hardste trekken, geef ik hem dan maar een ruimere volte tot op de hoefslag. (bv de hele volte bij A maar waar hij dan de hoefslag af moet, wordt het weer trekken)

Ik heb ook al eens geprobeerd een kleine longeercirkel af te zetten, maar ik had niet anders voor handen dan hindernis materiaal en daar probeerde hij dus overheen te springen, ook geen succes dus.

Je zou denken dat hij bang voor de zweep is, maar dat is juist niet het geval. Hij doet het zelfde als ik hem alleen op stemcommado laat lopen. Hij is meestal heel lui aan de longeerlijn Gaaaap , dan moet je hem echt even een tik geven met de longeerzweep en dan nog is hij vaak heel sloom.Het is ook niet zo dat hij het alleen in draf op galop doet, zelfs in stap probeert hij naar buiten te gaan.

Ik heb geen idee waarom hij dit doet, misschien is hij verwend? Ik had vroeger n.l vaak de neiging om het hem mee te lopen tijdens het longeren, dus een hele grote volte. Als hij zo blijft trekken is er geen sprake van ontspanning. Wanneer ik dus weer een stuk longeerlijn meegeef zakt hij weer keurig met z'n hoofd, maar een paar meter verder begint hij weer te trekken.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en wat ik eraan kan gaan doen??

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 16:16

hallo, ik weet niet of dit helpt, maar wij moeten als we met jonge paarden beginnen zorgen dat als de pony wil trekken of gaat hangen dat je meegeeft. Niet meer longeerlijn geven maar een stapje vooruit doen, zodat de pony even goed dezelfde groote volte moet lopen maar niet kan hangen. Op een gegeven moment moet die pony er toch achter komen dat hangen geen zin heeft. En veel voorwaarts laten lopen, dat hij eigenlijk geen kans krijgt om te gaan hangen. Veel succes. ik hoop dat het beter gaat. saskia

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 23:08

Wat een hele makkelijke en goed werkende oplossing is om gewoon een soort ring af te zetten met hindernissen of lint met palen of wat dan ook,
Dan zal ie nooit naar buiten kunnen lopen! Knipoog

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 11:17

carlijn83 schreef:
Wat een hele makkelijke en goed werkende oplossing is om gewoon een soort ring af te zetten met hindernissen of lint met palen of wat dan ook,
Dan zal ie nooit naar buiten kunnen lopen! Knipoog


Een ring met hindernissen heb ik al eens geprobeerd, maar daar probeerde meneer overheen te springen (best wel logisch natuurlijk Haha! )
Ik ga kijken of ik ergens lint ( zou schrikdraad goed zijn ) kan vinden

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:49

Je moet een beetje spelen met de longeerlijn.
Gewoon kleine rukjes netzolang tot hij niet meer trekt!
Helpt echt!!!!
Laat weten hoe het gaat!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 14:49

Ik ga hem aankomende zondag weer longeren en dan zal ik verslag uitbrengen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:01

Die van mij doet dat ook, over de buitenschouder weglopen. Probeer zo weinig mogelijk druk op de longeerlijn te houden, anders gaat hij terugtrekken, kleine rukjes als hij naar buiten valt. Ik longeer nu met een gogue en dat gaat super, hij moet wel naar beneden en dat gaat met veel ontspanning. Probeer de longeercirkel niet te groot te houden. Ik houd altijd een lange l.zweep achter zijn staart om hem voorwaarts te houden. Als hij ontspannen gaat lopen is het weglopen uit de cirkel en het plakken aan de wanden van de manege over. moeite waard om uit te proberen.
Succes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 09:23

Inderdaad wat kleine hulpjes geven, spelen met zijn bit. Laat hem goed voorwaarts lopen, hij moet eens ff goed werken!
Dus hup, zit hem maar achter zijn vodden aan, laat hem dan eens flink lopen.
En als ie bijvoorbeeld maar heel even goed naar binnen loopt, beloon je hem uitbundig met je stem.
Hij moet het idee van longeren eens goed snappen, en dat kan alleen als jij dat goed kan overbrengen. Knipoog
Als hij los is, kun je hem ook wat kleinere cirkels om je heen laten lopen, dat zal hij ongetwijfeld erg moeilijk vinden, en zich er erg op gaan concentreren.

Mijn jonge paard doet dus precies hetzelfde als de jouwe, en loopt erg naar buiten, waardoor ze de bochten erg krap maakt.
Kleine voltes om mij heen vind ze dan ook vreselijk moeilijk.
Dat doe ik ook altijd maar heel even, en laat haar dan weer op de grote volte. Dit wissel ik dan veel af. Ook veel overgangen laten maken, en af en toe de zweep bijna tegen de bil van je paard laten, en dan zo laten lopen.
Tsja weet eigenlijk niet hoe ik het uit moet leggen, maar het komt erop neer dat je gewoon veel geduld moet hebben, en veel variatie erin moet gooien. Knipoog