Stelling:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:36

Met losse teugel is ook aanleuning. Het maakt niet uit of je een hele losse verbinding rijd of wat dan ook, zolang die verbinding er maar is. Zelf rijd ik mijn paarden op alle dieptes en de jonge springpaarden voorwaarts neerwaarts, met de neus op de grond. Maar toch blijf ik die verbinding heel licht houden..

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:51

Een paard dat aan de teugel is,beweegt zich op de rechte lijn recht,in de wending licht gebogen volgens het beloop van de wending,kalm gehoorzaam,harmonissch,ongedwongenen met een beheerste drang naar voren onder de ruiter.Verband houdende met de graad van africhting en met de aard en de snelheid van de gang:
is de achterhand meer of minder ondergeschoven
is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
is de nek welke onder alleomstandigheden het hoogste punt van het samenstel"hoofd en hals"blijft-beide oren even hoog,meer of minder gebogen,waardoor de neus meer of minder voor de loodlijn komt
;nooit achter de loodlijn.
Zijn de teugels in mindere of meerdere graad gelijkmaatig gespannen,waarbij het paard het bit recht,aan beide kanten gelijk aanneemt,zonder daarbij geluid te maken(b.v. knarsen
0en zonder de mond overmatig te openen;
geeft het paard meer of minder volledig gevlog aan een druk van de kuitr en/of een annwijzing van de teugel.
zij de bewegingen van het paard meer of minder
"licht verheven"

Onder aanleuning wordt verstaan de zachtew en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat,als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.


J.H.M.Pronk.In het Rechte spoor :Aanleuning is alleen mogelijk als er tevens sprake is van nageeflijkheid in het nek-en kaakgewricht;het paard is dan tevens aan de teugel.
Een paard is aan de teugel waneer het de hulpen van de ruiter volledig van achter naar voren laat doorkomen. Dit betekent niet dat het paard het hoofd aan de loodlin moet hebben.Het hoofd kan er zelfs een heel eind voor zijn(jonge paarden)

Verder zij mijn leeraar op Ermelo dat een paard wat nageeflijk is altijd zal schuimen maar een paard dat schuimt is niet altijd nageeflijk.Mischien dat je dit doorelkaar haalt??

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:59

BiancaS schreef:
Met losse teugel is ook aanleuning. Het maakt niet uit of je een hele losse verbinding rijd of wat dan ook, zolang die verbinding er maar is. Zelf rijd ik mijn paarden op alle dieptes en de jonge springpaarden voorwaarts neerwaarts, met de neus op de grond. Maar toch blijf ik die verbinding heel licht houden..


ik snap het nu en begrijp het...

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:04

moOi Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:53

Sonja schreef:
Dus jullie vinden aanleuning ook een totaal slap doorhangende teugel? Ik persoonlijk vind dat nl. geen aanleuning.

Volgens mij wel, ik beschouw aanleuning als het ware dat mijn paard mijn hulpen hoort en er open voor staat, hij is dan zeg maar naar mijn hulp toe. Dan bedoel ik eigenlijk ook alle hulpen, ik vind dat mijn paard ook aanleunt aan mijn been, dan merk ik dat hij zijn aandacht daar goed bij heeft.
Dus, als je met een slap teugeltje rijdt en je knijpt je hand dicht en je paard reageert daarop, dan is er wat mij betreft sprake van aanleuning.
Om verdere verwarring te voorkomen wil ik wel nog even kwijt dat alle termen die hier langs komen min of meer in elkaars verlengde liggen en soms overlappen.
In de stelling wordt de term 'aan de teugel' gebruikt voor iets wat niets met het 'aan de teugel gaan' te maken heeft.

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:57

Lovely"]
[quote="Sonja schreef:
Dus jullie vinden aanleuning ook een totaal slap doorhangende teugel? Ik persoonlijk vind dat nl. geen aanleuning.

Volgens mij wel, ik beschouw aanleuning als het ware dat mijn paard mijn hulpen hoort en er open voor staat, hij is dan zeg maar naar mijn hulp toe. Dan bedoel ik eigenlijk ook alle hulpen, ik vind dat mijn paard ook aanleunt aan mijn been, dan merk ik dat hij zijn aandacht daar goed bij heeft.
Dus, als je met een slap teugeltje rijdt en je knijpt je hand dicht en je paard reageert daarop, dan is er wat mij betreft sprake van aanleuning.
Om verdere verwarring te voorkomen wil ik wel nog even kwijt dat alle termen die hier langs komen min of meer in elkaars verlengde liggen en soms overlappen.
In de stelling wordt de term 'aan de teugel' gebruikt voor iets wat niets met het 'aan de teugel gaan' te maken heeft.
[/quote]

Volgens de begrippen is aanleuning contact met de mond. Een paard kan goed aan je hulpen zijn, maar dat betekent niet dat hij zoiezo een goede aanleuning heeft. Je paard kan goed opletten, ook dat betekent niet dat de aanleuning bijv. stil en constant is. Enne een paard mag trouwens nooit op je been leunen. Dus ook dat is geen aanleuning. Aanleuning is puur de verbinding tussen ruiterhand en de paardenmond. Die verbinding komt tot stand door de rest van de hulpen ( zit en been hulpen ) maar die hulpen zelf en de reactie erop is geen aanleuning! Lachen Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:11

BiancaS schreef:
Hoi, aanleuning is contact met de mond. Als heel jOu teugel los hangt heb je dus geen aanleuning. Maar leg eens uit, hoe jij een paard nageeflijk wilt rijden zonder aanleuning?

** Gewoon zoals elke westernruiter dat doet. Nageeflijk is niets anders dan wijken voor druk. Als ik de teugel opneem (zonder contact met de mond maar de teugel voelt ze langs de hals omhoog gaan), dan geeft ze na in mond, nek en kaak. Indien het resultaat onvoldoende is kun je eens contact met de mond nemen, maar dat doen we zo weinig mogelijk.

Hij zal misschien wel ontspannen, maar zoals ik het heb geleerd is het niet alleen de ontspanning, maar het totale plaatje. Een paard dat nageeflijk loopt moet je zonder spanning op iedere gewenste diepte in kunnen stellen. Hoe wil je een paard zonder aanleuning oprichten??

** Gewoon, met de positie van je hand en de combinatie tussen opdrijven met je kuit en opvangen met je zit. Om je paard te verzamelen of hoofd/halspositie in te stellen waar je die hebben wilt, heb je geen direct contact met de mond nodig hoor.

Ben benieuwd naar je reactie Knipoog Groetjes

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:39

Hoi. Leuk en leerzaam dit Haha!
Maar goed, wijken voor druk? Kun je dat iets preciezer uit leggen? Dat snap ik niet helemaal.

Maar als je opvangt met je zit, heeft je paard niks om tegen aan te lopen aan de voorkant? Dan lijkt het me dat ze op de voorhand vallen en het gewicht nog niet gelijk over 4 benen verdeelt ?? Verward
Je zegt: dan geeft ze na in mond, nek en kaak. Maar is er dan optimaal ruggebruik?? Geeft ze na in de rug? Nageeflijkheid is niet alleen in mond, nek en kaak, maar ieder deel van het lichaam.

Maar verder, zou je heel precies willen uitleggen, wat voor jou zelf het woord nageeflijk inhoud?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:46

BiancaS schreef:
Hoi. Leuk en leerzaam dit Haha!
Maar goed, wijken voor druk? Kun je dat iets preciezer uit leggen? Dat snap ik niet helemaal.

* In principe is nageven op het bit niets anders dan wijken voor druk, wat je bijvoorbeeld bij sidepasses of wijken voor het been gebruikt. Ik neem "druk" op het bit (in de praktijk raak ik de scharen van het bit doorgaans niet aan maar reageert het paard op de teugel langs de hals) en krijg daar een reactie op: nageven.


Maar als je opvangt met je zit, heeft je paard niks om tegen aan te lopen aan de voorkant?

** Dat stadium ben ik inmiddels voorbij, dat ik aan de voorkant m'n paard in de mond tegen moet houden om de energie niet weg te laten vloeien. Dat doe ik met m'n zit en indien nodig met stemgebruik. Pas als het echt niet anders kan ook met de hand, maar dan wederom slechts met een teugel die langs de hals wat gelift wordt. Direct bitcontact is doorgaans niet nodig. Is voor ons al echt een vrij grove correctie.


Dan lijkt het me dat ze op de voorhand vallen en het gewicht nog niet gelijk over 4 benen verdeelt ?? Verward

** Nope, achterhand en ruggebruik zijn basisvoorwaarden voor je uberhaupt aan het bovenstaande kunt gaan denken. We zijn inmiddels al 4 stappen verder in het "proces" van de opvoeding van het paard.

Je zegt: dan geeft ze na in mond, nek en kaak. Maar is er dan optimaal ruggebruik?? Geeft ze na in de rug?

** Zie boven, zonder hieraan te voldoen mag je aan bovenstaande niet eens denken, laat staan dat je iets dergelijks van je paard mag verwachten.

Nageeflijkheid is niet alleen in mond, nek en kaak, maar ieder deel van het lichaam.

** Zoals gezegd, nageeflijkheid is voor mij niets anders dan wijken voor druk en dat kan in ieder vezeltje van het lijf zijn.

Maar verder, zou je heel precies willen uitleggen, wat voor jou zelf het woord nageeflijk inhoud?

** Ik heb een poging gedaan, maar weet niet of ik het duidelijk genoeg beschreven heb? 'k Wil het je wel een keer laten zien anders; ik weet niet of je toevallig hier in de buurt woont?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:48

Oeps, ik zie nu dat je in Hardinxveld woont, dat ligt hier niet echt in de buurt Haha!

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:35

Moeilijk allemaal, ik denk dat het verschil zit tussen de opvattingen en de discipline? Het is net hoe het wordt aangeleerd, bij mij duidelijk op een andere manier, maar ik vind het wel interessant ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:36

Het verschil in basis tussen Engels en western is niet zo groot, slechts het eindresultaat ziet er anders uit. Maar zoals ik dagelijks leer van de betere dressuurruiters bij ons, kun jij misschien ook wel weer wat van een westernruiter "pikken" waar je wat mee kunt!

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:40

Jah precies. Alleen jammer, bij ons in de buurt houd iedereen zich bezig met springen en dressuur. Zal toch eens op zoek gaan. Overal kun je van leren. Verder weet ik niet hoe de basis is voor een westernpaard? Maar ik geloOf dat we wel erg off-topic gaan? Bloos! Sorry Knipoog

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:45

De basis van een westernpaard is dezelfde basis als voor een Engels gereden paard. Een wijze man heeft mij geleerd: Een paard is een paard is een paard is een paard.... etc.
Er zijn wat hulpen iets anders, wat uitvoeringen iets anders en het eindplaatje ziet er wat anders uit, maar we zoeken allemaal hetzelfde: zoek dat rottige rijtje maar weer op, over evenwicht, soepelheid, schwung etc etc.

Zo offtopic is het trouwens toch niet? Voegt nog steeds iets zinvols bij aan het topic en zo te zien heeft niemand er last van Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:47

Wat voorbeelden van aanleuning met losse teugel (aanleuning wordt hier voornamelijk vanuit de zit en het been geregeld):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:48

Haha! Jah dat is wel zo. Jah en daar moet ik je en die man groOt gelijk in geven. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer alleen dan op een ietwat andere manier. Wel het lastige van paardrijden, dat iedereen een andere mening heeft. Lachen
Groetjes

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:49

Op de laatste 2 foto's lijkt het toch of ze een losse verbinding hebben? Of zou het zo lijken? Schijnheilig

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:51

Nee, klopt, alleen Hinrichs heeft ze helemaal los liggen, de anderen (vooral bij de laatste goed te zien) hebben verbinding via een iets doorhangende teugel, dus aanleuning op het gewicht van de teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:04

BiancS, ik vind niet dat een paard nergens op moet leunen, wat dat betreft is het woord aanleuning wat lastig soms.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:57

QQQQ, ik vind het wel uitzien of het paard op de eerste foto zijn rug wegduwt. Geen mooi voorbeeld van een goede aanleuning dus imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:14

Lovely schreef:
BiancS, ik vind niet dat een paard nergens op moet leunen, wat dat betreft is het woord aanleuning wat lastig soms.

Ah ja, FOEI, ik zie een typfoutje, dubbele ontkenning Haha!. Maar ik vind dus dat een paard Nergens op moet leunen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:16

Okkie1 schreef:
QQQQ, ik vind het wel uitzien of het paard op de eerste foto zijn rug wegduwt. Geen mooi voorbeeld van een goede aanleuning dus imo.

Ik denk dat dat, gezien de zakkende achterhand en actieve achterbenen, wel mee zal vallen. Ik vermoed dat jij je wat verkijkt op de vrije hoofdhouding.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:28

Klopt, het paard gebruikt zijn achterhand wel. Vond het ruggebruik alleen storend uitzien. Maar misschien is de foto gewoon op een ongelukkig moment genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:09

Q heeft een beetje moeite met de rug, die vergeet ie in het algemeen wel vaker Knipoog

Ik ben het met je eens Okkie, dat het eerste plaatje niet echt een fijn beeld geeft. Maar kan idd best gewoon een ongelukkige foto zijn.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:38

Zep schreef:
Q heeft een beetje moeite met de rug, die vergeet ie in het algemeen wel vaker Knipoog


Inderdaad Zep, in LDR zou het er vast beter uitgezien hebben.