Hoe paard scherper krijgen!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Hoe paard scherper krijgen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 15:31

Ok,gooi het eens in de groep mijn merrie gaat eindelijk na 2 jaar flink aan het werk te zijn lekker door haar lijf lopen.
gewoon zoals ik in mijn hoofd had eindelijk heb ik het gevoel met haar.
lekker zou je zeggen is ook zo maar nu loop ik tegen het volgende aan .
Ze lijkt heel vlot en dat is ze de eerste 10 minuten ook erg loperig en in die tijd ook nog niet goed aan het been vooral niet voor mijn binnenbeen dus rij ik veel slangenvoltes gewone voltes om haar scherper te krijgen op mijn binnenbeen. ( volte openen sluiten en dat soort werk)
daarbuiten pak ik vaak schoudervoor mee omdat ze vooral op de linkerhand haar binnenachterbeen er niet onder wil zetten.
verder rij ik veel tempowisselingen geef dit allemaal even bij voorbaat aan zodat mensen niet met tips gaan komen die ik al uitvoer.
Na haar veel lang laag te hebben gereden om eerst eens die ontspanning
in haar rug te gaan krijgen ben ik nu bezig wat meer te schakelen daarin dat gaat op zich goed maar ze blijft gewoon te traag.
Wie loopt hier ook tegen aan met zijn paard of heeft gewoon wat nuttige tips die kunnen helpen.
In het kort is het een paard die graag groot loopt zowel in haar draf als in de galop maar zodra je haar wil gaan sluiten zet ze of haar rug vast of ze wordt heel traag .
Laatst bijgewerkt door Gitta op 25-05-04 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:39

wat Wat? Haha!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 15:45

Sonja schreef:
wat Wat? Haha!



Verward

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:58

Beschrijf dat traag eens wat beter: gaat ze dan op een kleine aanwijzing van je been wel weer goed voorwaarts of krijg je d'r alleen met moeite weer in een hoger tempo?
Als die reactie nog in orde is, dan is dat misschien gewoon haar gang, en voelt ie voor jou wellicht erg traag aan. Wat zegt je instructie ervan?

Als die reactie te weinig is, of te lang duurt, dan moet je inderdaad je paard weer scherper krijgen. Hieronder mijn inmiddels standaard tip voor deze gevallen:
Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!


Rijd verder veel schijnovergangen in draf: dus naar bìjna stap en dan (mbv WEINIG been) in ene naar een vlotte arbeidsdraf. Pas als het paard meer neigt naar doordraven dan stappen bij deze schijnovergangen, neem je eens een paar pasjes stap tussendoor mee.
Als ie eenmaal goed aan het lichte been is, dan controleer je met grote regelmaat telkens even of de snelle reactie er nog is.

Succes!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:27

Precies zoals QQQQ zei. Ik heb arabiertje gereden, die was dus snel zat. Maar toen ik wat schakkelingen ging vragen daalde het tempo. Mijn instructice heeft mij toen de zelfde oefeningen gegeven. Vooral die schijnovergangen heb ik veel aan gehad (en gebruik het nog dagelijks).

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:46

grondwerk misschien? Op de grond kun je je paard namelijk leren te reageren op je lichaamstaal. Dit kun je dan wer gebruken bij het rijden. Paarden leren veel door te imiteren. dus als jij je paard los longeerd, en jij gaat op een kleine cirkel lopen sloffen, gaat je paard ook lopen sloffen. Het imiteert jou. Dus als jij flink actief gaat lopen, doet je paard dat ook, als jij stopt, heel abrupt op je achterhand, doet je paard dat ook. zo wordt je paard heel gespitst op wat jij met je lichaam doet, en als je een tijdlang goed bezig bent, is eht voor omstanders nauwelijks meer te zien dat je je paard een hulp geeft. Dit kan je overbrengen naar het rijden, door samen met iemand los te werken. Jij erop, jij geeft hulpen, en degene in het midden geeft op de grond de hulpen. Zo gaat het paard jouw hulpen koppelen aan de bepaalde oefening.
Op deze manier kan je via grondwerk je paard actief krijgen tijdens het rijden. Succes!

Enya_oud
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:56

Ik heb een hele goede oefening om je paard voorwaarts te krijgen hij luid als volgt....
Je longeert je paard eens los niet zo lang maar gewoon dat hij ingestapt is en een beetje fatsoenlijk draaft.
Daarna ga je hem/ haar rijden. Je rijd alleen de bak geen voltes enzo gewoon de bak rond. Deze hele oefening doe je in draf. Je laat haar op zijn hardst draven(liever niet galoperen) Daarna neem je haar helemaal terug op haar aller zacht draven(niet stappen) Daarna weer op zijn hardst, en dat weer op haar langzaamst. Ga zo maar door. Dit is de enigste oefening die je dan met haar doed. Merk je dat ze moe word stap je af(is balangrijk) en stap je er naast uit. Dit herhaal je bijv. elke dag als je er elke dag hebt dan he. Op deze manier laat je haar eigenlijk zien dat voorwaartst eigenlijk best leuk is, maar je stopt als ze moe wand dan vind ze het niet meer leuk.
Deze techniek voer ik bij twee paarden uit en het werkte na een keer al vruchten af.
Groetjes Charlie
ps laat me wat horen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:10

Veel kleinere tempowisselingen gaan rijden en direct reactie eisen.
Zo gauw je voelt dat ie reageert dat ie bv. voorwaarts gaat al weer terug rijden en vice versa. Zo gauw je voelt dat ie weer trager wordt dit even weer meepakken. Kan in alle gangen....

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:45

Ik sluit me hierbij aan. Heel veel overhangen en schijnovergangen rijden. Maar je paard er helemaal " gek" mee want dan moet ze wel op je been gaan letten

LeeCoTexel

Berichten: 38
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:43

Je laat haar op zijn hardst draven(liever niet galoperen) Daarna neem je haar helemaal terug op haar aller zacht draven(niet stappen) Daarna weer op zijn hardst, en dat weer op haar langzaamst.

Ik las dit, maar je kan een paard ook naar voren jakkeren en dan heb je nog niet het gewenste effect. ja je krijgt hem misschien wel voorwaarts maar hij loopt dan op de voorhand en dat wil je ook niet. probeer hem wel achterop te houden, dus achterhand activeren en voor iets opvangen. Anders krijg je zo'n op de voorhand lopend paard. Terwijl het juist allemaal van achteren uit moet komen.

maar wat de rest zegt, veel tempowisselingen en overgangen etc. ben ik het erg mee eens.

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:42

idd sluit me bij de schijnovergangen aan. Maar, ga in overleg met je instructeur, eens goed voelen of die 'vertraging' van je paard in haar/zijn bewegingen niet juist een teken is, dat ze lekker in balans en met schwung gaat lopen.
Controleren dus, of ze nog wel aan het been is, en rij de overgangen terug ook 'voorwaarts' (paard moet wachten op aanwijzingen van jou en moet altijd een drang naar voren hebben)

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:45

ennuh... BELONEN als je paard het goed doet!!! anders leertie het nooit! in ieder geval niet zo dat hij er zelf ook plezier in heeft!! Belonen dat paard!

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:35

Wat minx toevoegd is waar, laat je paard merken dan je blij met hem bent

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 21:54

Citaat:
Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep


dit heeft QQQQ vanmiddag bij mijn koudbloed die alleen maar bokt en slaat naar de zweep gedemonstreerd en het effect is verbluffend! OK dan!

Ik zal nog een beetje moeten oefenen om de slag te pakken te krijgen, maar ik heb Morrie door hoeken zien lopen waar hij al weken niet meer doorheen wilde

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:14

QQQQ"]
Beschrijf dat traag eens wat beter: gaat ze dan op een kleine aanwijzing van je been wel weer goed voorwaarts of krijg je d'r alleen met moeite weer in een hoger tempo?
Als die reactie nog in orde is, dan is dat misschien gewoon haar gang, en voelt ie voor jou wellicht erg traag aan. Wat zegt je instructie ervan?

Als die reactie te weinig is, of te lang duurt, dan moet je inderdaad je paard weer scherper krijgen. Hieronder mijn inmiddels standaard tip voor deze gevallen:[quote="Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!


Rijd verder veel schijnovergangen in draf: dus naar bìjna stap en dan (mbv WEINIG been) in ene naar een vlotte arbeidsdraf. Pas als het paard meer neigt naar doordraven dan stappen bij deze schijnovergangen, neem je eens een paar pasjes stap tussendoor mee.
Als ie eenmaal goed aan het lichte been is, dan controleer je met grote regelmaat telkens even of de snelle reactie er nog is.

Succes!
[/quote]

Ok dat trage waar ik het over heb is dus niet dat ze niet vertrekt op mijn beenhulp dat doet ze wel maar dat zodra ik haar iets meer ga sluiten ze traag wordt vooral in het achterbeen , daarvoor rij ik buiten mijn tempowisselingen ook veel schouder voor e.d. om haar binnenachterbeen eronder te krijgen. mijn instructie zegt mede door haar bouw (vrij lang in de rug ) dat ze best wat meer moeite heeft om mooi gesloten te blijven lopen. Dus doen we dat ook korte stukjes (dat bedoelde ik met schakelen omhoog ,weer laag enz ) Omdat ze kwam met een valse knik heb ik die oprichting gelaten voor wat het was maar nu ze in die lage lijn lekker ontspannen door haar lijf kan lopen ga je weer een stapje verder.

Met jouw verhaaltje over hoe je je paard weer scherp krijgt ben ik het helemaal eens omdat ik haar zo nu al rij zowel in de les als voor mezelf en had het zelf niet zo mooi toe kunnen lichten werkt ook prima en voor het oog ziet het er ook best goed uit maar zien en voelen zijn dus nog de verschillen. heb gewoon het gevoel al gehad hoe ze kan lopen in de wat hogere lijn met veel meer actie en dat krijg ik er op de een of andere manier niet meer uit ze blijft gewoon flauw lopen.

Dan nog even dat stukje zweepverhaal dat is bij mij het probleem niet ze reageert goed op de zweep.

Mischien dat met deze aanvulling van mijn kant het verhaal iets verandert mischien heb ik in mijn eerste verhaal nog te weinig info mee gegeven.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:19

Sall schreef:
idd sluit me bij de schijnovergangen aan. Maar, ga in overleg met je instructeur, eens goed voelen of die 'vertraging' van je paard in haar/zijn bewegingen niet juist een teken is, dat ze lekker in balans en met schwung gaat lopen.
Controleren dus, of ze nog wel aan het been is, en rij de overgangen terug ook 'voorwaarts' (paard moet wachten op aanwijzingen van jou en moet altijd een drang naar voren hebben)


Ze gaat op zich wel steeds beter in balans lopen maar die schwung is er dus niet en die heb ik wel gehad alleen niet bij mijn instructie die ik nu heb dus die kan daarin het verschil nog niet bepalen . Die vind haar best lekker lopen (doet ze ook wel) maar ik mis 'dat' gevoel voor mij loopt ze nou aan de flauwe kant.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:23

Zoals Sall ook zei, zou het kunnen dat dit gewoon de juiste gang van je paard is, maar dat is vanuit deze stoel niet te beoordelen...

Beschrijf eens hoe je d'r "sluit"?

Als je met snelle overgangen rijden, ook in ene van halt naar arbeidsdraf kan gaan (zonder 'tussentempo'), dan zou je van daaruit actief moeten kunnen sluiten.
Zo'n lang paard sluit zeker moeilijker, en ook optisch misschien wat minder. Als je meer opwaartse activiteit krijgt (=meer verende rug) en daar op elk moment weer uit voorwaarts kunt (naar middendraf bijv), zit het waarschijnlijk wel goed.
*Edit: die 'schwung' mis je dus blijkbaar, gezien je laatste post*

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:53

QQQQ schreef:
Zoals Sall ook zei, zou het kunnen dat dit gewoon de juiste gang van je paard is, maar dat is vanuit deze stoel niet te beoordelen...

Beschrijf eens hoe je d'r "sluit"?

Als je met snelle overgangen rijden, ook in ene van halt naar arbeidsdraf kan gaan (zonder 'tussentempo'), dan zou je van daaruit actief moeten kunnen sluiten.
Zo'n lang paard sluit zeker moeilijker, en ook optisch misschien wat minder. Als je meer opwaartse activiteit krijgt (=meer verende rug) en daar op elk moment weer uit voorwaarts kunt (naar middendraf bijv), zit het waarschijnlijk wel goed.



Zou mischien mogelijk zijn als ze normaal halt kon houden daar zit al een probleem op zich halthouden bouwt heel veel spanning bij haar op maar op zich kun je vanuit een schijnovergang naar bijna halt dus prima wegrijden naar een arbeidsdraf haar probleem zit meer in terugrijden en dan scherp blijven vooral als ze daar dus wat meer moet gaan sluiten .
Die vering in haar rug was toen ik haar kreeg dus ver te zoeken .
Nu daarintegen loopt ze in de lagere lijn met veel ontspanning en vering in haar rug je kan haar nu eindelijk lekker uitzitten.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:09

Gitta schreef:
Zou mischien mogelijk zijn als ze normaal halt kon houden daar zit al een probleem op zich halthouden bouwt heel veel spanning bij haar op maar op zich kun je vanuit een schijnovergang naar bijna halt dus prima wegrijden naar een arbeidsdraf haar probleem zit meer in terugrijden en dan scherp blijven vooral als ze daar dus wat meer moet gaan sluiten .
Die vering in haar rug was toen ik haar kreeg dus ver te zoeken .
Nu daarintegen loopt ze in de lagere lijn met veel ontspanning en vering in haar rug je kan haar nu eindelijk lekker uitzitten.

Werk aan het halthouden mbv zit en zo min mogelijk teugels en heel veel rust. Probeer in eerste instantie de rust te bewaren, niet persé de aanleuning. Als ze rustig kan stilstaan weer proberen overgangen met een heeeel lichte aanleuning te rijden.
Klinkt alsof je de goeie kant op gaat: als je makkelijk zit zet ze d'r rug tenminste niet vast en als ze wel aardig veert gebruikt ze 'm toch. Zo doorgaan, ontspanning behouden en geduld hebben: Op een gegeven moment bied ze je vanzelf een betere gang aan.
Galop-draf-galop-draf overgangen kunnen nog helpen. Succes!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:37

QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:
Zou mischien mogelijk zijn als ze normaal halt kon houden daar zit al een probleem op zich halthouden bouwt heel veel spanning bij haar op maar op zich kun je vanuit een schijnovergang naar bijna halt dus prima wegrijden naar een arbeidsdraf haar probleem zit meer in terugrijden en dan scherp blijven vooral als ze daar dus wat meer moet gaan sluiten .
Die vering in haar rug was toen ik haar kreeg dus ver te zoeken .
Nu daarintegen loopt ze in de lagere lijn met veel ontspanning en vering in haar rug je kan haar nu eindelijk lekker uitzitten.

Werk aan het halthouden mbv zit en zo min mogelijk teugels en heel veel rust. Probeer in eerste instantie de rust te bewaren, niet persé de aanleuning. Als ze rustig kan stilstaan weer proberen overgangen met een heeeel lichte aanleuning te rijden.
Klinkt alsof je de goeie kant op gaat: als je makkelijk zit zet ze d'r rug tenminste niet vast en als ze wel aardig veert gebruikt ze 'm toch. Zo doorgaan, ontspanning behouden en geduld hebben: Op een gegeven moment bied ze je vanzelf een betere gang aan.
Galop-draf-galop-draf overgangen kunnen nog helpen. Succes!
[/quote]

Had vandaag les en heb nog eens duidelijk aangegeven waar in mijn ogen het probleem lag en wat ik voel en dus mis.
Mijn instructie begreep wel waar ik op doelde en we hebben dus veel aandacht besteedt aan de overgangen zowel echte als schijnovergangen.
daar werd ze dus wel scherper van en aan het eind van de les had ik weer even het 'gevoel' terug. Ze wordt er maar dat wist ik nog wel kriegel van en zet haar rug dan weer iets vast (dat was dat stuk waar ik niet goed mee om wist te gaan) maar hebben dan telkens weer wat rust erin gebouwd . Het is en blijft een wisselwerking tussen jezelf en je paard en het heeft mij wel geholpen eens rustig via dit topic te kijken wat anderen ervan denken.;
Ook weet ik van mezelf mijn zwakke plekken rijtechnisch gezien en daarin hinder ik dan ook regelmatig mijn paard ben snel geneigd een losvaste aanleuning te hebben en toch net nog even toch mijn binnenhand erbij te pakken maar al bij al zit ik denk wel op de goede weg. Een feit blijft dat niet het paard maar de ruiter de fouten maakt en zolang je daar voor open staat denk ik dat de rest vanzelf volgt. in ieder geval bedankt voor je tips en de tips van anderen heb er echt wat aan gehad soms zit je gewoon even helemaal vast en zie je het zo blijkt nu wel erg somber in OK dan!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:09

OK dan!
Gefeliciteerd!
Bouw het inderdaad rustig verder op, probeer weer even rust in te bouwen nèt voordat ze stijf wordt (kwestie van leren aanvoelen wanneer dat eraan komt - weet je al snel). Dan zal ze snel sterker worden en het langer volhouden. Veel rijplezier!

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:45

je moet veel overgangen rijden, daardoor gaat een paard vanzelf steeds sneller reageren op je benen! het duurt natuurlijk wel een paar dagen, voordat je resultaat ziet, maar bij mijn paard heeft het heel goed geholpen! ze reageert nu direct op mijn benen!
succes!