te diep lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

te diep lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 17:32

Mijn jong paard heeft wel een de neiging om te diep aan de teugel te gaan lopen. Ik probeer dan goed voorwaart te rijden en met de buitenteugel zijn hoofd iets omhoog te halen. Ik werk er nu al een hele tijd op, heeft iemand nog tips?

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:57

Ik heb er ook een die dat af en toe doet, dus ik abonneer mezelf even Lachen

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:06

Heel veel overgangetjes rijden, veel middedndraf en weer terug, middengalop en weer terug, zo komt ie vanzelf omhoog, succes verder!

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:23

TeamSpirit schreef:
Heel veel overgangetjes rijden, veel middedndraf en weer terug, middengalop en weer terug, zo komt ie vanzelf omhoog, succes verder!



Inderdaad, veel overgangen rijden helpt! En vooral dat voorwaarts! Die van mij loopt af en toe ook te diep, maar ik rij altijd de laatste 10 minuutjes ff lekker voorwaarts en dan proberen z'n koppie verder de lucht in te krijgen. Als je het geleidelijk opbouwd zal het uiteindelijk beter gaan, dat merk ik bij die van mij tenminste...alleen hij wordt er wel een beetje sterker van...dus na die 10 minuten rij ik um ongeveer 5 minuten nog wat dieper zodat ie weer wat losser wordt, maarja dan moet ie weer niet té diep gaan lopen!! Maar bij die van mij is dat op te lossen door voorwaarts te rijden! Succes ermee!

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:00

Gewoon gas geven dan komt die wel weer omhoog.
Ik zou alleen die buitenteugel laten en niet daarmee zijn hoofd omhoog halen, dan stel je hem alleen maar nog dieper in.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:02

idd goed aan het been houden
van cor loefen moest ik in de les telkens een subtiel tikje met de zweep geven als ie achter de loodlijn ging lopen, dat hielp opzich ook wel!
mares, bij jou is het probleem de aanleuning, telkens als ie een beetje in aanleuning gaat lopen, wil ie zich daaraan onttrekken door heel diep te gaan lopen en dan later te gaan hangen of weer om hoog te komen Knipoog

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:02

jahaa mijn pony doet het ook. loopt oneglooflijk diep met als gevolg dat ik leuk met een superkort teugeltje rijd en niks meer te vertellen heb.

vooral ook nodig dat je goed op je kont gaat zitten, als ene paard te diep loopt, ga je zelf vaak ook meer naar voren zitten. goed op je zit letten dus.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:07

een paard kan op verschillende manieren te diep lopen ...

achter de loodlijn ( met aanleuning )
of achter de teugel ( geen bevestiging meer, dus niets meer te zeggen Knipoog )
de eerste is uiteraard makkelijker op te lossen als de tweede
heel veel overgangen rijden , en vooral schijn overgangen
goed bij blijven drijven zodat je gewicht in je hand krijgt !
ook als je gewicht hebt, goed blijven ondersteunen met been !

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:01

Hoi. Leuk die reacties maar wat ik mis is de uitleg?? Een paard dat van voren te diep loopt, heeft te weinig activiteit in de achterhand. Paard loopt van achter naar voren. Dus eerst die achterkant activeren. Dan komt de oprichting vanzelf. Er zijn al wat mogelijkheden genoemd. Overgangen en tempowisselingen zijn de beste opties. Achterhand wordt geactiveerd waardoOr de hals opgericht wordt. Zachtjes bij tikken om de achterhand actief te maken. Verder hangt het er vanaf welk niveau je je paard traint. Bij bijvoorbeeld travers, moet je paard zich oprichten om de balans te bewaren. Verder vanuit draf aanrijden, halthouden, achterwaarts, voorwaarts rijden. Dan richten ze oOk op. Succes.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:38

haha Bianca, je was me voor Knipoog Ik wilde precies hetzelfde gaan blaten hier. Om je paard "aan de teugel" te rijden heb je geen teugel nodig hoor. Alleen rijden op je benen en je zit. Je moet de achterhand trainen zodat die kan buigen om het gewocht van de ruiter te kunnen dragen (ok, grammaticaal klopt deze zin echt van geen kant, maar het idee is leuk Tong uitsteken) met als gevolg dat het paard in elkaar schuift, zich opricht, en de kin inhoudt. kortom: aan de teugel loopt. Het enige is dat je geen teugel nodig hebt Knipoog

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:50

Juistem minX, jij snapt het! En een uitleg erbij, jammer, dat mis ik veel op dit forum. Als ik kijk na het andere forum en na mijn lessen, wOrdt er heel veel uitgelegd.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:57

mieke loopt bij mij achter de teugel. ik heb met 2 vingers de teugels vast(daar bedoel ik mee dat ik bijna niks hoeft te doe en ze loopt aan de teugels of ze kruipt achter de teugel.) en dan loopt ze nog steeds zo. Het is moeilijk om dat eruit te rijden. veel overgangen werken bij mij niet.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:45

bianca, nou kan je wel zeggen wat de rest het allemaal verkeerd zegt maar het komt allemaal op hetzelfde neer, dus wat is het probleem.

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:33

rij hem veel naar voren heel goed naar voren rijden en hou je tuigels wat langer en niet zo veel met aan de teugel doen want als je sneller gaat rijden dan ga je recht uit rijden en dan daarna ga je een beetje aan de teugel zette an al gaat ie weer te diep ga je hem weer goed naar voren rijkden met je handen naar voren hielp bij me tante's paard heel goed

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:35

Markie, ik zie in de reactie van Bianca even nergens staan dat wat de rest zegt verkeerd is. Ik zie enkel staan dat ze de uitleg mist. Waarom zou je het op die manier aanpakken, wat is het effect. Dát is het probleem.
Als ik een vraag zou stellen in dit forum, en iemand zou me een advies geven, dan zou die iemand mij echt donders goed moeten kunnen overtuigen dat het juist is. En tja, dat mis ik hier. Er wordt wel klakkeloos geroepen "overgangen" Maar wat is het effect van die overgangen, en wat doet dat met mijn pony. Begrijp je? Ik wil het totale beeld. Waarom gaat mijn paard "aan de teugel" lopen als ik meer overgangen ga rijden. Dat is het probleem hier, dat wordt niet duidelijk gemaakt door velen.
Bianca, dit is mijn interpretatie, correct me if I'm wrong!

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:38

Klopt minX!! Dat is precies wat ik bedoel. De uitleg zegt vaak meer als 1 simpel woord Lachen