ik krijg geen linker galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

ik krijg geen linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 13:27

hallo,
ik zit met een probleempje
mijn haflinger wil niet in zijn linker galop springen
ik heb veel geprobeert in de volte goed aandrijven en aangeven
maar hij doet het niet en ik zelf vin het niet zo erg maar ik wil volgend jaar tog wedstrijden met hem gaan rijden
heeft er iemand tips voor mij ??
ik hoor het graag van jullie Knipoog

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:12

Zie het onderschrift van RK....

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:45

wat je moet doen is:

- zet hem op een kleine volte (ong. 10 a 15 meter)
- vraag veel stelling totdat tie naar binnen kijkt.
- leg je buitenbeen ver naar achter.
- en geef met je binnen been een schopje.

net zo lang doorgaan totdat hij goed zit.

-als hij in de goed galop zit belonen en 1 of 2 rondjes galopperen daarna weer draven en op nieuw aanspringen in de galop.

je moet veeel met hem trainen dan lukt het wel.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:51

VOORAL die binnenteugel (linkerteugel) LOS laten in de overgang! Als je daarmee tegenhoud, blokkeer je het binnenachterbeen, waardoor je paard verkeerd of overkruist aan zal springen.
Behoud de binnenstelling dus door buiging om je binnenbeen en houd wel contact met je buitenteugel.

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:40

bedankt ik hoop dat het zal lukken zal vanavond meteen gaan oefenen:D

djoontje

Berichten: 487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:44

Weet je wat echt super helpt?? (ik had hetzelfde probleem rechtsom)
Stukje wijken...en dan aanspringen daar los ik het nu mee op.
Ik weet niet of je paardje nog jong is/ al kan wijken..maar anders heb ik me laten vertellen dat je een gebroken lijn kunt rijden en als je dan de hoek weer inrijd..om dan aan te springen.
Ik heb dat nog niet geprobeerd maar dat wijken..daar zweer ik bij Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 23:07

is links toevallig haar moeilijke kant?
Ik heb het met Par rechtsom gehad, we hebben alle mogelijke maniere geprobeert, echt helemaal niets werkte.

Maar dit was dus tevens haar moeilijke kant en ze is nog jong en niet zo heel erg lang onder het zadel.

van de hele tijd doorgaan werd ze alleen maar extra heet waardoor ze helemaal niet meer goed aansprong.

We *ik samen met instrcutrice* zijn ons meer gaan richten op de rechterkant, normaal was het 50-50 links en rechtsom, nu gewoon iets meer rechtsom gereden, veel figuren en overgangen.

Ze is er nog niet helemaal, maar ze spring iig niet meer de hele tijd verkeerd aan, ze wordt sterker op die kant door al het oefenen wat we doen, ik galopeer ook maar maximaal 2 keer aan, springt ze verkeerd aan nou ja jammer, volgende keer beter, met door blijven gaan wordt ze alleen maar hyper, springt ze goed aan beloon ik haar uitbundig en laat haar nog even lekker doorrennen.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:55

Mijn vorige verzorgpony had hier ook last van maar dan aan de rechterkant..
We hebben ook van alles geprobeert maar het beste dat hielp (hij springt nu wel goed aan) is over een balkje heen draven.
Een balkje op het laagste gaatje doen zodat ie er net overheen springt. En dan boven de 'sprong' linkerstelling aan nemen en de galophulpen geven. Als het goed is dan spring ie dan goed aan.

Sucses Haha!

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 13:38

hey bedankt
nero is nog jong pas 4 geworden en hij kna nog niet helemaal 100% wijken
ik ben volop aan het oefenen met hem in de hoop dat hij het tog eens gaat doen
ik heb get geprobeert in de voltens goed door de hoeken rijden en dan aanspringen maar het helpt niet
maar ik zal het eens proberen hoe djoontje en sily het gedaan hebben kijken of dat wel lukt
ik wil liever niet springen met nero, hij moet echt goed worden in de dresuur en mennen
maar als het niet lukt zal ik het tog eens proberen Lachen

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:03

Hoi. Contra stelling vragen. Als je paard in de rechtergalop aanspringt, gaat dus het rechter voOrbeen het verste naar voren. Als jij contra stelling vraagt, brengt hij het linker voOrbeen het verste naar vOren. GewoOn de normale hulpen verder, anders is het niet te begrijpen. Als hij pas 4 is, zal hij ook eerst sterker moeten worden. Als je het vanuit de volte probeert, kan je ook gewoon met contra stelling rijden. Wat echter veel gebeurt is, als je gewoon vanuit de volte aan galoppeert, de buitenteugel niet genoeg begrenst en de binnenteugel te strak vast houd. Het paard loopt dus met te veel stelling en het buiten voOrbeen zal eerder aan springen. Sorry voor mijn onduidelijke uitleg, ik kan het even niet zo goed verwoorden.

Groetjes en succes

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:08

hoi, mijn hafmerrie heeft hetzelfde probleem. ze kon eerst helemaal niet galloperen, op een gegeven moment wel rechtsom, dus hebben we dat in mn les eerst verder ontwikkeld, dat gaat nu perfect, maar linksom springt ze nog steeds verkeerd aan. ik moet van mijn instructrice links been geven en mn gewicht naar links verplaatsen, maar ze springt altijd rechts aan. ik gallopeer tijdens het rijden ook 2x ofzo linksaan, vlakvoor de lange zijde van de bak, ook ongeacht ze goed aanspringt of niet.....we blijven oefenen
Laatst bijgewerkt door missnynke op 24-05-04 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:09

Kitty schreef:
Zie het onderschrift van RK....


lekker kort door de bocht, wie zegt dat ze geen goed les heeft? er zijn meer paarden met dit probleem dus waarom zou je het er dan op bokt niet over mogen hebben?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:11

Promessa schreef:
wat je moet doen is:

- zet hem op een kleine volte (ong. 10 a 15 meter)
- vraag veel stelling totdat tie naar binnen kijkt.
- leg je buitenbeen ver naar achter.
- en geef met je binnen been een schopje.

net zo lang doorgaan totdat hij goed zit.

-als hij in de goed galop zit belonen en 1 of 2 rondjes galopperen daarna weer draven en op nieuw aanspringen in de galop.

je moet veeel met hem trainen dan lukt het wel.


vraag je dan niet veel balans als je hem op zon kleine volte zet? dat maakt het toch juist moeilijker? is het voor paarden niet makkelijker om rechtuit te galloperen?(niet dat ik niet dankbaar ben voor je meedenken en uitleg, maar omdat ik het me afvraag)

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 09:36

weer wat goede tips Knipoog ben der blij mee
ik zal ze ook zo snel mogelijk gaan oefenen en hoopen dat hij het snel kan
ik zal meer gaan lessen en meer oefenen en dan moet het gewoon lukken Haha!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:45

djoontje schreef:
Weet je wat echt super helpt?? (ik had hetzelfde probleem rechtsom)
Stukje wijken...en dan aanspringen daar los ik het nu mee op.
Ik weet niet of je paardje nog jong is/ al kan wijken..maar anders heb ik me laten vertellen dat je een gebroken lijn kunt rijden en als je dan de hoek weer inrijd..om dan aan te springen.
Ik heb dat nog niet geprobeerd maar dat wijken..daar zweer ik bij Tong uitsteken

dat wou ik inderdaad ook zeggen. het heeft erg goed geholpen bij mijn oude pony. succes ermee!

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:37

heeft bij mij ook heel erg geholpen!! en heb nu eindelijk m'n rechtergalop zonder bokken etc.

robinbeekink

Berichten: 191
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Vinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:52

Hey,
Wat ook helpt is goed de hoek in rijden. Vóór de hoek maakt je een ophouding met je buitenteugel (kleintje maar), diep de hoek in rijden met stelling en dan buiten teugel en binnen been. Hoeken zijn hiervoor heel nuttig!
succes:D

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 21:47

als je wil aanspringen loopt hij dan ook over het buiten been weg of doet hij dat niet.
Ik had namenlijk het zelde probleem en dat heb ik door mijn instructriece laten oplossen maar veel oefenen en als hij over het buiten been wegloopt moet je daar eerst aan gaan werken.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 21:51

zorg dat je paard voor je linker been op zij gaat dat hij dus goed aan je been is. dat kan je door op een volte het paard zijn achterhand opzij te drijven of door te wijken of andere zijgangen. als hij dat goed doet. ga je op een niet al te grote volte draven en doorzitten. zorg dta je paard iets binnen stelling heeft(binnenbeen eraan) en je legt buitenbeen naar achteren duwt met je binnen been hem naarbuiten zo in de galop.