Vraag over rechter galop en door binnenbeen vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Vraag over rechter galop en door binnenbeen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 10:50

Ik heb even een paar rijtechnische vraagjes en ik hoop dat iemand me wat goede tips kan geven. Allereerst moet ik erbij zeggen dat ik momenteel helaas geen les heb. Ik had altijd les van de dochter van de eigenaar van mijn vorige pensionstal, sinds ik verhuist ben heb ik dus helaas geen les meer gehad. Ik ben dus wel druk opzoek naar een nieuwe instructrice/instructeur OK dan!

Al een tijdje zit ik met de volgende rijtechnische problemen, deze had ik overigens ookal toen ik nog les kreeg. Mijn paard heeft altijd al wat balans problemen gehad. Zo was het bij een simpele wending al moeilijk om netjes rechtdoor te lopen en zo sprong ze op rechts altijd verkeerd aan in de galop. Inmiddels gaat het redelijk met de wendingen en ook springt ze vrijwel altijd goed aan in de rechtergalop (inmiddels ook aan de longe). Als ze eenmaal goed zit gaat ze echter wel vreselijk hard, omdat ik weet dat dit met haar balans te maken heeft laat ik haar van voren ook zoveel mogelijk los omdat ik haar niet teveel wil belemmeren. Dit doe ik al een hele tijd zo maar toch wil het niet echt vorderen, nog steeds is de rechtergalop vrij ongecontroleerd en gaat ze af en toe nog scheef door de bochten etc. We zijn nu al zover dat ze goed aanspringt en niet meer overspringt maar hoe krijg ik de galop nu precies meer gecontroleerd?

Daarnaast zit ik regelmatig met het probleem dat mijn paard rechtom door mijn binnenbeen heen valt. Ik zeg regelmatig omdat dit probleem er dus niet altijd is, soms buigt ze juist wel heel goed om mijn binnenbeen maar andere keren valt ze er gigantisch doorheen en loopt ze hele scheve voltes en bochten etc. Ik vind het zelf heel typisch dat ze dit soms in een keer wel goed doet en andere keren echt niet lijkt te kunnen.... Wat kan ik hier het beste aan doen? Alvast bedankt voor de tips OK dan!

Vetje
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:56

De beste tip die ik je kan geven is: ga heeeeel veeel buitenrijden!!! Klinkt misschien raar, maar een paard/pony met balansproblemen is er heel erg bij gebaat om lange rechte stukken te draven/galopperen want daar worden ze sterk van! Bovendien moet een paard eerst goed rechtuit kunnen gaan voordat-ie zich in een wending goed kan houden. Verder kan ik je nog de tip geven om heel goed op je zit te letten, want het kan zijn dat je ene keer wat "schever" zit dan de andere keer, waardoor je het voor je paardje ook wat moeilijker maakt om in balans te blijven in de wendingen en hij/zij de neiging kan hebben door je been te vallen. Dus NIET mee en/of tegen gaan hangen in de bochtjes, maar gewoon in het midden van je paardje blijven. Veel succes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:35

Wat ik denk is je paard links gestel. Dit betekent dat haar holle kant links is en haar bolle kan rechts. De bespiering is aan de bolle kant veel sterker dan aan de holle kant. Leg is een zweepje over zijn kont terwijl hij zijn bijde achterbenen naast elkaar heeft staan. Het zweepje hoort gewoon recht te liggen. Ook iemand laten kijken van voren hoe ze een rechte lijn loopt.

Op het moment dat je paard door je been heen valt goed naar voren rijden. Het is veel moeilijker voor een paard zachtjes mooi gesteld te lopen dan sterk voorwaarts.

De galop pak je opzich goed aan. Hou hem enkel naar binnen gesteld en blijf lekker op je kont zitten. Zo ga je de volte steeds meer verkleinen met zit hulpen totdat je merkt dat hij bijna niet meer vooruit komt. Daarvandaan rij je weer naar voren en doe je het opnieuw.
Let hierbij op dat het hoofd van je paard de lijn beschrijft. Waarschijnlijk zou hij of naar buiten of sterk naar binnen knikken. Voor de rest schouder met buitenteugel en been naar binnen houden en hem verder lekker laten uitzoeken.