hoe krijg je een paard na 8 maanden weer soepel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

hoe krijg je een paard na 8 maanden weer soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 17:25

ik rijd sinds kort een pony bij (fjord x connemara). de pony staat de hele dag op het land, en heeft al 8 maanden niet meer onder het zadel gelopen. gevolg: hij is zo stijf als wat, en heeft totaal geen conditie.
het is de bedoeling dat ik de pony 1 keer per week rij. het is een schat van een beest, 9 jaar oud, en toen ik er in de wei op ging, reed ik zo met hem weg. maar hij heeft nu totaal geen conditie meer, en moet ik hem bij elke stap aandrijven. ook is hij heel erg stijf. heeft iemand ideeën/tips hoe ik deze schat weer soepel kan krijgen?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:36

Wordt er nog meer op gereden? Want met 1x per week rijden is het heel moeilijk om het beetje conditie te laten opbouwen.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:39

Ja Misser heeft gelijk. Als er voor de rest niks met de pony gedaan wordt, word het moeilijk. Of rijdt nog iemand anders hem?
Als je begint veel stappen en figuren rijden. Daarbij kun je wat stelling en buiging vragen. Maar alles rustig natuurlijk. En dan wat draven. Langzaam opbouwen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:39

dat dacht ik ook al misser....
beginnen met elke dag n half uurtje te stappen zou veel en veel beter zijn , van alleen stappen krijgen ze ook geleidelijker ( en dus beter voor het lijf) hun conditie terug. daarbij kun je rustig ook af en toe gaan draven , maar vooral lekker de stap als basis zien ...

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 18:42

voorlopig ben ik de enige die er op rijd, de eigenaar heeft te weinig tijd. over een tidjje wil de eigenaar hem in het weekend ook gaan berijden.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:51

Bouw het heel erg rustig op.
Mijn bijrijdpaard heeft de hele winter stilgestaan, die is ook erg stijf.
Ik ben begonnen met 2x per week longeren, 1x 15 minuten rijden en voor de rest wandelen.
Hij gaat nu hard vooruit, dus het loont wel om er de tijd voor te nemen.
Dus doe bijna iedere dag even wat, al is het maar 15 minuten, en vraag niet teveel van de pony, dan komt het vanzelf goed.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:35

Tis voor mij al onbekend dat een paard stijf word van alleen in de wei staan. Nooit wat van gemerkt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:47

Zit ze wel goed in der voer? Te mager of juist heel dik (bevangen).

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 14:57

zou idd vragen of je wat vaker mag (als je zelf er natuurlijk de tijd voor hebt) ik zou bv. 2 dagen in de week rust.(goed verdeeld over de week) en dan bv. 2 keer een beetje longeren lang en laag. zeker niette strak. en dan hoef je nog niet eens te galoperen gewoon lekker instappen en voorwaarts laten draven. 15 min is zat. en dan de andere dagen erop gaan. en dan veel in stap voltes rijden en om je been laten buigen (het hele lichaam) en vooral zorgen dta hij direkt reactie geeft op been. anders kan hij ook niet om je been buigen. en lekker wat draven, ook lang en laag. en kijken of hij nog wat energie voor galop heeft, dan doe je dat kort. je kan ook pasjes op zij voor je been laten gaan. en stelling vragen (niet te overdreven) succes ermee

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:12

Zoals al vaker gezegd, met een keer per week kan je niet of nauwelijks conditie opbouwen. Je zal dan toch wel 3 of 4 keer moeten rijden.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 19:06

ik ben er nu 4 à 5 keer per week, 2 dagen heeft hij rust, 2 dagen longeer ik hem, en de andere dagen rij ik. als ik longeer doe ik het rustig aan, gewoon veel stap en draf, en in een redelijk tempo. gallop ben ik nog niet mee begonnen, eerst moet hij wat op conditie komen! als ik rij, rij ik ongeveer 20 à 30 minuten, veel stap, beetje draf, geen gallop. vooral veel figuren en wendingen rijden.
ook stijg ik als ik er ben een paar keer op en af, want hij moet nog leren dat hij tijdens het opstijgen moet blijven stilstaan...zodra ik me afzet en in het zadel wil gaan zitten, gaat meneer stappen Haha! niet de bedoeling, dus veel oefenen.

verder gaat het best goed, hij reageert goed op mn been, is nog wel wat schrikachtig...maar ja, welk paard schrikt nou niet als er opeens een vreemde man in zwembroek langs de bak loopt Verward haha die man woont in het huis dat naast de bak ligt, maar we hadden hem nog bijna nooit gezien Knipoog

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:54

rustig aan longeren,eerst zonder iets,daarna elke keer stap voor stap op bouwen met touwtjes/bijzets,heel rustig aan de spiern los werken,en na een paar weken kun je er eens rustig op gaan zitten, beetje rond rijden(aan de teugel bedoel ik daar mee...Haha! )of als je Diep laag en rond beter ligt oefen je dat!
elke keer langzaam aan beginnen,en langzaam opbouwen naar meer,dat je over een maand of 2 weer super aan het lopen hebt!!(als je een spec. schema wil moet je ff pb-en!! )

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:02

ik heb ook zo eentje (fries) die terug soepel moet geraken, en dat lukt al aardig, is al nageeflijk, alleen kropt ze zich soms een beetje op in de hals, in de wei loopt ze ook zo. Hoe kan ik dan het beste verder werken, lang en laag? Het probleem is dat ik haar maar 1 keer in de week kan rijden.

8horses
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Creil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:04

hoi,
veel balkjes stappen, als je erop zit en kan ook als je aan de hand gaat stappen.
help veel bij mij paard wel
suc-6

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:33

dank u !