problemen met hengst te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:05

Is inderdaad een aardig papier sioen

Ik ben benieuwd naar hem

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 17:29

idd angelke ik krijg al les. en het steigeren gaat echt wel beter. sinds dat ik hem geslaan heb op zijn onderbuik neemt hij minder de toevlucht tot steigeren en als ik voel dat hij toch wilt steigeren hou ik hem goed voorwaarts en als hij het toch doet, mep ik op zijn onderbuik.
heb hem vandaag meegenomen op wedstrijd omdat er toch nog plaats was op de camion, heb er niet mee gereden maar gewoon om te zien hoe hij zou reageren op de drukte enzo, en in het begin was hij wel nerveus maar na hem wat hooi te geven was hij de kalmte zelve en hij negeerde de merrie's Haha!.
nu zou ik graag in de zomervakantie met hem beginnen in B-springen. hij heeft vroeger in vrijheid gesprongen dus zoveel problemen zou het niet opleveren denk ik aangezien hij zo leergierig is. maar ik ga eerst nog een weekje intensief trainen(dressuur) en volgende week ga ik eens een hindernisje nemen om te weten of mijn doelstelling haalbaar is. ja de wedstrijden zal ik dan wel moeten zoeken want hengsten zijn niet overal welkom natuurlijk .
want vinden jullie, wil ik te snel vooruit gaan? mijn tante zegt dat ik het wel weet wanneer we er klaar voor zijn. en mn instructeur zegt dat mirco er mentaal al klaar voor is maar dat het fysiek NU nog te zwaar is. maar het is nog ong 1,5 maand. en ik zou met mirco geen podium plaatsen willen halen, maar hem gewoon ervaring willen laten opdoen.
oja btw, morgen komt de dierenarts hem volledig controleren. en hij zal ons dan zeggen of het de moeite is om hem hengst te laten en of hij dus goedgekeurd gaat worden of niet.
en die foto ons digi is kapot Verward maar mag morge die van mn neef lene ma zou iemand die dan hier in dit topic kunnen zetten, want ik kan dat niet Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:26

Jippie"]
[quote="gijsenkim schreef:
Je had de eerste keer dat ie steigerde, zn kop van zn romp af moeten timmeren..........



Je moet je eerst maar eens goed afvragen waarom dat paard ging steigeren. In 9 van de 10 keer is het gewoon een ruiterfout waarbij de ruiter het paard niet genoeg voorwaarts heeft maar wel hand er aan houdt. Dan heeft een paard groot gelijk om te gaan steigeren, moet de ruiter eerst maar eens beter leren rijden.....ipv bij voorbaat alles met grof geweld op te gaan lossen.

Kawa heeft daar zo'n leerzaam topic over gestart Schijnheilig
[/quote]

Helemaal met je eens, maar een paard kan op een subtielere manier laten weten dat je iets niet goed doet, Steigeren is NOT DONE Haha! Haha! Haha!

Les nemen, en dan goed les nemen natuurlijk is absoluut een eerste vereiste. Uiteraard moet een ruiter het aan komen voelen, paard komt eerst terug in tempo, reageert niet meer op been......... en als je het maar genoeg vasthoud aan de voorkant komt elk paard wel omhoog.. Ik ga er echter vanuit dat TS deze " dingen" reeds onder controle heeft, zo niet heeft ze gewoon helemaal niks op een gevoellig paard te zoeken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:14

Ik ben het helemaal met je eens G&K!!

Het is alleen zo jammer dat ik bijna alleen maar voorbeelden ken van steigerende paarden waarbij de ruiter zelf de oorzaak is/was. Zo zijn er van die ruiters die altijd de pech hebben dat ze van die valse steigerende krengen treffen Schijnheilig En als ik zie hoe sommige ruiters rijden dan denk ik wel eens: Ging dat paard nu maar eens flink de lucht in om de ruiter het af te leren Haha!

Een paard dat goed voorwaarts is kan niet steigeren en dat is vaak de enige oplossing. Bij een paard dat verreden is zijn onorthodoxe methoden best toegestaan, ook al zijn die niet zo leuk.

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:32

En over het eerste stukje, ga jij dan het paard een emmer wortelen geven en hem in zijn oor fluisteren of hij asjeblief niet meer wil steigeren Knipoog? Ik geloof niet dat jij zo met paarden omgaat.

Tjah, het paard weet niet beter. Ik ben zelf van een harde aanpak, maar dit is geen fOut van het paard. Als hij het zo heeft aangeleerd. Stel dat iemand tegen jOu zegt : je mag koekjes uit de trommel pakken wanneer je wilt. 3 Maanden gaat het gOed en na die 3 maanden slaan ze je ineens in elkaar. Dan snap jij er toch niks van?? Ik zou gewoOn voOrwaarts rijden, en steigert hij gewoOn omtrekken. Je paard merkt vanzelf wel als hij omhoog gaat dat hij opzij wordt getrokken en voorwaarts moet. Ze leren snel genoeg. En dan hoef je hem niet kapOt te slaan voor iets waar hij niks aan kan doen...

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:49

Een paard met je zweep op het hoofd slaan???
Volgens mij heb jij ook een tik gehad, Issy.
Dat is wel 1 van de ergste, respectloze manieren die je kunt bedenken!!!!
Paarden hebben ook hun trots!!! Boos!
Straffen ok, maar dan wel met respect.
Zou jij zo behandelt willen worden?
Zodra je merkt dat z'on paard wil steigeren geef je been en rij je hem voorwaarts op desnoods met een tikje op schouder of achter je kuit.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:40

Dacht al dat ik de enige was die het niet zo eens was met de hardhandige manieren die in de eerste paar antwoorden gegeven werden. Maar gelukkig las ik daarna wat meer reacties die mij toch weer lieten zien dat ik niet alleen sta in mijn mening dat slaan geen oplossing is Haha!

Ook al heb je hier te maken met een hengst, belonen als hij iets goed doet werkt altijd beter dan straffen wanneer hij iets fout doet. Bij een hengst moet je consequenter zijn, dat is waar, maar dat betekent niet dat je hardhandiger mag zijn! Een hengst is vaak namelijk erg trots, en als je zijn trots krenkt, kan het wel eens zo zijn dat hij niets maar dan ook helemaal niets meer voor je doet. En dan heb je pas de poppen aan het dansen.

Ik stem ook vóór flink voorwaarts rijden en op moment van steigeren omtrekken en daarna meteen weer voorwaarts wegrijden. Doet hij dat goed, dan beloon je hem!

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:48

Tjah, een paard voor zijn hoofd slaan met de zweep? En dan? Eindigen net zoals mijn paard? Helemaal doorslaan en dan zeggen: dat paard is gek in zijn hoofd. Alsjeblieft, begin er niet aan. Belonen heeft meer nut! Tuurlijk mag je je paard aanpakken, zelf ben ik oOk niet te liefjes, maar ik heb gezien hoe het mijn paard vergaan is toen hij door anderen werd gereden en geslagen. Ik train al een jaar en hij is nog doodsbang. Echt, doe het niet!! Je hebt er alleen maar leed van! Een paard op angst rijden is nog gevaarlijk ook!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:09

Sorrie hoor maar een notoire steigeraar (die lichamelijk niks mankeert) heeft een grote kans op een paar flinke draaien om zn oren......... steigeren is NOT DONE en zal ik altijd maar dan ook altijd afstraffen, uiteraard een paard dat ineens steigert, zonder dat ooit gedaan te hebben minder als een paard wat probeert mij te imponeren. Maar zelfs het liefste paard krijgt gepast op zn sodemieter......... steigeren mag nl NOOIT

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:26

Jongens laten we niet vergeten dat de vorige eigenaar het steigeren heeft aangeleerd dus het paard denkt dat het ok is.
Je mag uiteraard een paard goed straffen maar nooit op het hoofd!
Je krijgt niet alleen een kopschuw paard maar het raakt ook zijn vertrouwen in jou kwijt en dan ben je nog verder van huis.
Als jij iets verkeerd op school hebt geleerd slaat je leraar er ook niet gelijk op los, maar laat je zien hoe het wel moet.
STRENG MAAR RECHTVAARDIG!!! Ooit van gehoord?????
Mensen die een paard op het hoofd slaan zijn hun paard niet waardig!!
Misselijk word ik ervan van zulke uitspraken!! Boos!
Rij verdorie al zeker 20 jaar waarvan 14 jaar op hengsten en heb op africhtingstallen tig paarden ingereden/afgericht.
Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig?
Mensen die paarden op het hoofd slaan hebben een steekie los in hun koppie. ( zeker zelf ook tikken op je hoofd gehad?)
Nog 1 keer de tip:

Voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts, schop hem desnoods vooruit zodra je voelt dat hij wil steigeren, das altijd beter dan slaan op het hoofd.
Vraag maar na bij alle betere instanties zoals ermelo en deurne

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:46

Er is natuurlijk wel een verschil tussen slaan en een tikje. Een paard dat bij mij puur uit dwarsheid de lucht inkomt, sla ik heus geen hersenschudding. Wel krijgt hij een kort tikje met het handvat van de zweep tussen de oren icm een stemhulp (FOEI! Schijnheilig ) . Is heus niet sielugh, wel duidelijk.

Er zijn gewoon grenzen als je werkt met dieren van 500+ kg. Zoals GK al zegt steigeren is gewoon "not done" . Bovendien, eronder komen te liggen omdat het paard een keertje bij zo'n actie z'n evenwicht verliest en op je valt is een stuk traumatischer, ook voor het paard!

Verder klinkt het alsof sioen goed bezig is en goede begeleiding heeft OK dan! Veel succes met het paardje en ik hoop dat hij ggk wordt als dekhengst!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:25

Die pony die ik rijd weet best waar de uitgang is, maar probeert af en toe uit(door te steigeren), als ik dan een draai om die oren geef(meestal niet heel hard,aangezien ik dan mijn arm moet strekken en weinig kracht heb), dan is ze dus gestraft, én ze raakt even in de war zodat ik direct kan verder inpikken zonder dat ze lekker koppig blíjft steigeren.

En BiancaS, het paard weet niet beter, dus je moet hem vooruit rijden, maar wat als "de gas" dan ook niet meer werkt? Dan zal hij toch een tik nodig hebben, en wij kunnen nog niet half zo hard zijn als een ander paard, of als hij zelf. Kop van de romp aftimmeren is nogal hard en grof gezegd, maar een rake tik kan geen kwaad bij paarden die je proberen te imponeren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:26

Beter paard vertrouwen in mij kwijt dan ik vertrouwen met rijden kwijt........

De groeten Klomp, ik vind iedereen die het maar toestaat omdat anders het paard wel eens zielug gevonden wordt een beetje Dom en ik vind dat die mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, en zeker dat die een steekje los hebben in de kop......... MIJN veiligheid gaat voor alles!!

Elk paard die steigert krijgt met mn hand een paar draaien om de oren KLAAR!! Aangeleerd of niet, pijn of niet. Er zijn subtielere manieren om mij te laten weten dat het er niet mee eens is. De mate waarin het dier op zn sodemieter krijgt ligt aan het paard en de situatie. Maar op hun flikker krijgen gebeurt zeker. En is het een erg lompe bok dan desnoods met de zweep tussen de oren.......... Alles voor MIJN veiligheid !

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:37

Tuurlijk staat veiligheid altijd voorop.
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat er zo veel andere manieren zijn. En we kunnen het niet altijd eens zijn met elkaar, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier en trucs.
Maar het is algemeen bekend dat slaan op het hoofd het vertrouwen, de trots en het respect van paard naar ruiter ernstig verslechterd.
Kijk maar naar een aantal reacties terug.
Maar goed als jullie mijn mening al niet met respect weten te behandelen, dan is het mij al duidelijk genoeg hoe je met je paard omgaat.
Ik hou de eer aan mezelf en zou zeggen veel succes! Je komt er vanzelf achter. Er zijn ook van die debielen die een rauw ei op paardenhoofden stuk slaan, waarmee je een impressie geeft dat het dier bloed.
En net als met dat ei kun je met slaan op het hoofd vaak erge trauma's
overhouden. Ik heb het al zo vaak bij handelstallen en africhting gezien in de afgelopen ruim 14 jaar. Maar goed ik hou erover op, dit is mijn mening en mijn ervaring en daar werd in eerste instantie om gevraagd.
Dus veel sterkte en neem de volgens jou juiste manier die werkt!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:49

Dank je bianca!!!
OK dan! Zijn er dan toch nog normale mensen???
Ik ben zelf ook behoorlijk streng en vind een flinke tik met de zweep op de schouder, op zijn kont of achter het been dan ook totaal geen probleem. Ben zelf nu met mijn nieuwe knollie bezig met inrijden: nog niet gebokt of gesteigerd, echt geen stap verkeerd ben ruim een maand bezig en mensen begrijpen in mijn omgeving niet dat ie nu al beter loopt dan paarden die al jaren onder het zadel zijn.
Kheb em al vanaf 6 maanden oud en net zoals al mijn andere pony's en paarden die ik succesvol heb ingereden blijf ik bij het vertouwen en het corrigeren op de juiste respectvolle manier!!!! OK dan!
De paarden en pony's die ik heb afgericht lopen allemaal hoog in de sport en krijg nog steeds enthousiaste reacties. mensen met probleem paarden
komen altijd via via bij mij terecht en het probleem wordt altijd opgelost.
En ik heb toch wel heel erg veel rare getraumatiseerde paarden onder mijn kont gehad.!!!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:06

BiancaS schreef:
Een paard zal zich nooit maar dan ook NOOIT zomaar verzetten..


Lijkt me een nogal naieve stelling, als ze weten dat door bepaalde acties (steigeren) ze hun zin krijgen, dan wordt het van kwaad tot erger!

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:13

Oops sorry Bloos! Msntaal Lachen Is automatisme. Maar goed. Je zegt dat het nogal naief is. Een paard zal steigeren met een reden. Je vraagt iets wat hij niet snapt, wat onmogelijk uitvoerbaar is, hij heeft pijn of hij test je, probeert onder het werk uit te komen. ( In die laatste 2 gevallen zal je hem dus aan moeten pakken.) Maar het zijn allemaal redenen. En steigeren is vaak de fout van de ruiter. Wat naief is, is om je paard de schuld te geven. Maar dat is mijn mening. Je moet ze de zin niet geven maar het kan ook op een subtiele aanpak. Slaan oke, maar niet op het hoofd.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:01

mijn paardje steigert ook om onder het werk uit te komen en dan kan ie van mij een tik tegen zn harses krijgem..
asl ie bijt krijgt ie ook een klap voor zn kop..
en als ie daarvan zou doordraaien zou ie een nog hardere knal krijgen..

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:26

klomp schreef:
het is de vorige eigenaar zijn fout dat ie het heeft aangeleerd en ik vind het gepast om hem daar nu voor te straffen , maar wel op een goede manier.


Dit is natuurlijk weer een ander verhaal dat een andere aanpak vergt. Ik bedoelde dus ook alleen paarden die uit dwarsheid steigeren omdat ze hebben ontdekt dat je dan niks meer hoeft te doen omdat de ruiter 7 kleuren sch*t. Die zitten er heus wel tussen, ik kwam ze vaak genoeg tegen. (etterbakken van paarden, maar ook 7-kleuren-sch*tende ruiters Haha! )

In andere gevallen ben ik helemaal voor de zachte hand en de vriendelijke aanpak, maar bij veel "remedial horses" komt dat gewoon niet meer aan. En vaak is het bij die paarden erop of eronder: óf het paard leert zich gedragen óf het wordt een enkeltje Eeuwige Groene Weiden. In zo'n geval heb ik, in het belang van het paard, géén tijd meer voor aaitjes en geduldig-en-lief doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:28

een paard dat steigert omdat het aangeleerd is (wat ik overigens een van de stomste dingen vind die je kan doen bij een paard, maar dat is een andere discussie) zal ook op zn sodemieter krijgen, wellicht niet zo als een draak, maar ik zal m toch duidelijk moeten maken dat dit niet gewenst gedrag is..........

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:33

Jeetje wat een geouweho*r bij elkaar allemaal. Als een paard iets doet dat niet door de beugel kan, krijgt 'ie op z'n flikker (doen ze in de natuur ook bij elkaar). En zolang de straf aangepast is aan het gedrag en de aard van het paard is daar niks mis mee. Een paard dat stijgert omdat hij gewoon loopt te kl*ten krijgt dus een klap tussen z'n oren.

Ik ga toch niet met m'n paard lopen "overleggen" of hij misschien wil ophouden met stijgeren, eventueel, als het hem uitkomt....

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:37

Blijf bij m'n mening dat belonen als een paard iets goed doet beter is dan straffen als ie iets fout doet. Tuurlijk is een tik op z'n tijd wel eens nodig, maar om iets met slaan af te leren... Denk het niet. Daar maak je een paard bang mee. En of dat nou goed is?

Maar goed, zoals m'n onderschrift zo wijselijk zegt: dit is mijn mening en je hebt het volste recht het niet met mij eens te zijn.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:15

Ja hoor ik accepteer gijssenkim haar mening wel, maar ik mag toch wel aangeven dat ik het er niet mee eens ben, zoals jij zelf zegt: meerdere wegen leiden naar rome, helemaal mee eens!
Ik zei alleen, helemaal in het begin van deze discussie, dat een paard ook zijn trots heeft
en dat het dier er kopschuw van kan worden en dat het de vertrouwens band kan schaden. Bovendien klopt het ook wat je zegt wat betreft paarden onder elkaar, maar wij zitten op een paardenrug en zijn zelf geen paard. En in een boek zetten ze het inderdaad niet, omdat het puur dier onwaardig is, maar er staan genoeg goede efficiente manieren, slaan op het hoofd hoeft dus niet.
Als er een betere andere manier is waarom dan gelijk overgaan op slaan.
Als jij iets niet snapt sla ik je toch ook niet inelkaar? Geloof me er zijn echt andere manieren, maar je staat geheel in je recht en je hoeft me echt niet op te volgen in mijn raad, je komt er uiteindelijk zelf wel achter.
De ervaring zal het leren. Haha!

Leuke naam smurfie, heb je je eten al op? Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door klomp op 26-05-04 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:36

wat doen jullie trouwens met een paard, wat als je drijft alleen maar hoger gaat staan?
Dit doet omdat de vorige eigenaar nogal bang was aangelegd en hem dan op stal zette?
Dus hij weet steigeren is stal, proberen aan te pakken is nog hoger gaan ipv naar voren, want dat is zeker succes gegarandeerd Haha!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:39

Hoi runningkawa, niet rot bedoeld, Verward maar ik kom niet helemaal uit de tekst die je net geplaatst hebt.