Van alles en nog wat..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Van alles en nog wat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 15:09

Nou ik ben hier net nieuw.. en k vertel gelijk maar wat m'n probleem is..

Oxo is echt een schat van een paard..!!
Maar als het op rijden aankomt he.. Bloos! haha

Ik heb 5 juni een wedstrijd..

En Oxo vind het echt heel moeilijk om rechtdoor te lopen zonder aanleuning van de bakrand..

In stap loopt ie lekker.. mooi recht voor me..

In galop.. Makkie..!!

In draf.. Oei Oei Oei..
Als ik hem met sporen rijd.. loopt ie netjes recht voor me.. maar als ik dan halt moet houden.. gaat ie staan draaien..

Als ik hem zonder sporen rijd.. gaat ie slingeren.. maar als ik dan halt moet houden.. staat ie mooi vierkant..

Ik houd mijn been er wel goed aan.. en het gaat wel steeds beter.. Als ik er de tijd maar voor neem.. En dat kan ik ook allemaal makkelijk..

Maar dan met die wedstrijd.. wil ik wel eens alles te gehaast doen..

Ik wil de proef graag ZONDER sporen rijden.. zodat ik kan laten zien dat ik het ook zonder kan..
Wat is jullie ervaring met sporen..??
Hebben jullie nog tips..
Kan ik beter met of zonder sporen gaan rijden..




Mijn volgende probleem..

Oxo vind de trailer niet eng.. de ene keer loopt ie er zo in.. en de andere keer is het echt zo van.. mooi niet..

Nu heb ik dus wel eens gehoord.. dat je iets van een doek of een handdoek over z'n ogen kan leggen.. zodat ie j wel moet vertrouwen..
Maar is dat een fabeltje.. of is het echt waar..

K hoop dat jullie nog tips of opmerkingen hebben

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:41

Ik vind het ten eerste niet echt handig van je dat je op wedstrijd gaat terwijl je je paard thuis niet goed kunt rijden, maar dat terzijde.

Dat hij zo op de bakrand hangt, kun je verhelpen door veel op de binnenhoefslag te rijden, veel rechte lijnen rijden op de A-C lijn, daarnaast, maar in elk geval uit de buurt van de bakrand.

Verder, niet meer met sporen rijden voorlopig, als je hem alleen daarmee kunt rijden is niet goed. Sporen zijn ter verfijning van je beenhulpen en als die beenhulpen al niet goed werken vind ik het niet goed om sporen als oplossing te zien. Je moet absoluut niet afhankelijk worden van je sporen.
Let niet op "mooi vierkant" halthouden, halt is halt, dat vierkant komt wel.
Dat hij gaat draaien als je met sporen rijdt, is misschien omdat jij je sporen te veel gebruikt en dat hij er onder uit wil komen.

Probeer dus (met hulp van een instructeur) eens veel rechte lijnen te rijden bij de bakrand uit de buurt, zonder sporen. Rij ook voltes en wendingen, waarbij je hem niet naar binnen laat vallen, maar ook niet naar buiten laat weglopen, hij moet onder jou zijn, een constant tempo houden.

Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 16:49

Nou ehh.. volgens mij ben ik niet duidelijk genoeg geweest..?? Verward Scheve mond

Aller eerst..

Ik HAAT sporen.. Je belast je paard er alleen maar mee.. Daarom wil ook NIET met sporen rijden..

Op de binnenoefslag rijden.. doe ik al.. Dat gaat goed..

En thuis loopt ie goed.. Hij vind alleen het recht onder me lopen moeilijk.. Dus hoe kom je er ooit bij dat ie thuis niet goedloopt..?? Stoom uit je oren dat weet ik zelf volgens mij wel het beste

Je bedoelt het niet verkeerd.. Maar k vraag hier om Hulp.. en k vraag er niet om om m'n paard af t kraken.. dat ie niet goed loopt.. Hij vind het MOEILIJK..




Hij loopt de laatste tijd.. wel steeds lekkerder ja.. Voltes gaan goed.. en hij is altijd lekker bij de les.. Hij valt niet naar binne..

En het is eigenlijk alleen maar op de rechterhand..

Voordat ik oxo had is ie ingereden door iemand die eigenlijk alleen maar op de Linkerhand heeft gereden.. En op de rechthand is het is dus het probleem.. die is er helemaal verkeerd ingestampt zeg maar..

We oefenen er veel op.. om de Rechterhand weer netjes te krijgen.. En t gaat met kleine stapjes vooruit..

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:55

over die aanleuning.
als je afwend moet je zorgen dat je je paard tussen 2 benen opsluit.... dan bedoel ik niet dat je moet gaan klemmen maar je moet beide benen tegen zijn lijf houden en een KLEIN beetje druk geven.

niet te veel spelen met je been gebruik een tijd beide benen en niet een.

2e TIP:

rij zoveel mogelijk op de binnenhoefslag jou paard kan duidelijk niet zonder bakrand en als hij afwend is hij uit balans..
zorg eerst dat hij balans krijgt en rij op de binnenhoefslag..

je moet veel wendingen maken en heel veel overgangen op de BINNENHOEFSLAG..
zo moet het lukken..

en ik snap niet waarom je op wedstrijd gaat als je paard er nog niet klaar voor is.. :S

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:55

Daphne_Oxo: ik heb niet het idee dat Spetterlover je paard zit af te kraken. Integendeel zelfs: ze geeft zinnige adviezen Lachen.

Je eerste verhaaltje was ook niet echt duidelijk omschreven waar precies het probleem zat Lachen. Ik had daar ook uit begrepen dat het thuis nog niet goed gaat (en ja, dan is het logische advies thuis goed door te oefenen en je instructeur om advies te vragen).

Bedenk dat het voor ons heel moeilijk is om te zien hoe jouw paard loopt, we hebben alleen de tekst op de computer voor ons Lachen.

Ik hoop dat je nuttige adviezen krijgt Lachen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:58

wat de trailer betreft..

met hem aan het halster of hoofdstel in de buurt van de trailer komen loop er rondjes opheen begin met HELE grote rondjes en maak ze dan steeds kleiner.

als hij voor de trailer durft te staan.
probeer je PASJE VOOR PASJE hem de laadklep op te lopen.

een goude tip heeb heeeell veeel geduld als jij boos op hem word lukt het nooit.

het kan best een tijdje duren voordat hij erin gaat.
maar ga heem er niet in slaan of met een longeerlijn achter zijn kont ( wat veel mensen doen)
want dan wordt hij alleen maar banger.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:01

bij mn eerste reactie kraak ik je niet af (ik zeg het al vast )
maar ik vind wel dat je paard de basis goed moet kunnen voordat je op wedstrijd gaat.

en rechte lijnen lopen is de basis.
mijn merrie had er ook last van maar met veel training en veel geduld lukt het wel.
suc6 Lachen

Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 08:06

Ja klopt.. K begrijp t ook wel.. Maar als je het zo leest is het net of dat je alles fout doet ofzo..

Ik sluit hem hem ook op tussen m'n benen..
En t rare is.. Op de linkerhand.. Loopt ie super..!! OK dan! netjes recht onder me..

Maar op de rechterhand.. vind ie t gewoon ietsje moeilijker..

Hij valt niet naar buiten.. ook niet naar binnen.. Tsjah.. T zit er een beetje tussen in..

De ene keer loopt ie netjes recht onder me.. En de andere keer is ie niet zo oplettend.. Dan loopt ie maar te showen met z'n staart in de lucht..


En wat betreft die trailer..

Das een heel goed idee ja..
Neee haha.. Ik een een zweep.. Dat zijn geen goede maatjes Hij is er ook best bang voor.. Hij is er door zijn vorige eigenaar een keer zo hard mee geslagen.. (TUSSEN ZIJN OREN.. OP ZIJN HOOFD Boos! ) en k hoef m maar t pakken.. en t is al.. NEE..!! En dan is ie echt zo bang..

Maar t gaat al steeds beter.. De laatste tijd heeft ie niet eens door dat ik met zweep rijd..

En als ik hem aantik.. moet ik dat echt op het dekje doen.. Anders dan lig ik er echt van af.. S best zielig.. Want het is echt een schat van een paard..!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:58

wat je ook kunt doen is overgangetjes maken op de A-C lijn of iets ernaast. Het beste zou zijn met behulp van een spiegel. Let er bij deze overgangen op dat hij onder je blijft, alsof hij op een rails (zoals bij een trein) zit. Probeer een denkbeeldige lijn te trekken en deze aan te houden bij de overgang terig en de overgang naar voren toe.

Door deze overgangen wordt hij sterker. Neem er wel de tijd voor, dit is gewoon niet makkelijk voor je paard.

Vetje
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:04

Nog een trailertip: zorg dat je altijd wat lekkers (snoepje, klontje, appeltje o.i.d.) bij de hand hebt en lok hem daarmee de trailer in. Wedden dat hij het na een paar keer door heeft en zo achter je aan de trailer instruint???!!!

Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 13:04

Ja dat is inderdad wel een goede tip met een spiegel..

Wat wel ook al hebben gedaan..
Met een Cement Roller.. waarmee het vlak wordt gemaakt.. een rechte lijn getrokken.. Dat helpt ook wel.. Hij loopt steeds een stukje makkelijker..!!

Bedankt voor de tips..!!
En sorriej dat k zo heftig reageerde..

Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 16:42

Nou we hebben deze afgelopen dagen goed geoefend..!! Haha!

En hij liep gewoon in 1 woord FANTASTISCH!! *LOL*
K ben helemaal trots op hem..
K heb veel wendingen gereden.. en ervoor gezorgd dat ie goed los was.. en dat ie niet vasthield aan de binnenteugel.. E toen liep ie zo recht onder me..

Ik wil jullie nogmaals heel erg bedanken voor de aawijzingen en tips..!! OK dan!

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:34

om rechtuit te rijden helpt het ook dat je zelf goed blijft kijken in de richting die je op wilt en niet naar de oren of hoofd van het paard. Doordat jouw hoofd bovenop zit, geeft dit veel inwerking op de balans als je je hoofd niet recht houdt. Neem als voorbeeld maar eens iemand op je rug of kind op je nek en laat die maar eens een kant op kijken en eventueel iets overhangen, kun je ontdekken hoeveel impact dat heeft.

Een andere goede tip is het nieuwe boekje van Bonhof en tessa? zie media boekservice. Hierin staan hele nuttige praktische tips voor rijproblemen.

succes

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:31

Mijn reactie was absoluut niet bedoelt om je af te kraken. Ik vind alleen, dat het niet handig is om met je paard op wedstrijd te gaan als je er nog niet klaar voor bent, en dat maakte ik op uit je verhaal. Sorry als het anders overkwam.

Dat je sporen haat, tja, ik vind dat sporen best nuttig kunnen zijn om je hulpen mee te verfijnen, maar niet als oplossing voor een probleem.

Dat je paard rechtsom rijden moeilijk vind, betekend dat je daar juist extra op moet oefenen, maar ik begrijp dat je dat ook wel doet. Denk er wel aan dat je hem niet gaat vervelen, dus ook linksom rijden en andere dingen doen, anders wordt het er niet beter op.
Veel wendingen, rechte lijnen, linksom en dus vooral rechtsom net een beetje meer.

Verder is het al gezegd, maar op de binnenhoefslag rijden is erg belangrijk in dit geval, je kan steeds iets dichter bij de hoefslag gaan rijden, maar zodra je paard er afhankelijk van wordt, er gewoon weer verder vanaf gaan rijden, en zo door blijven gaan tot het wel lukt. Het hoeft heus niet in 1 dag goed te gaan, je kan gewoon al stoppen als je nog niet op de hoefslag bent, maar gewoon als het goed ging tot hoever je gegaan bent.

Verder ben ik het met de andere reacties wel ongeveer eens

Veel succes, en nogmaals, het was niet mijn bedoeling om je af te kraken ! Lachen