Bokken onder het longeren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Bokken onder het longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 22:39

Ik longeer mijn pony altijd in het weiland want wij hebben geen bak.... als ik hem dan longeer dan gaat hij altijd bokken. hij staat dag en nacht op stal en als ik hem dan in de wei ga longeren word hij helemaal gek!!! Als ik zonder longeerlijn, alleen met de longeerzweep hem achterna ga dan bokt hij als ik de weet niet wat. met de longeerlijn + longeerzweep bokt hij naar mijn toe en springt en doet raar zonder longeerlijn probeert hij ook naar mij toe te bokken... ik denk dat het komt omdat hij dol op gras is maar hij moet gelongeert worden maar ik weet niet wat ik moet doen..

[edit:BartVB]Font size tag verwijderd. Hier is ie niet voor bedoeld[/edit]

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:41

Je zou hem natuurlijk wat vaker uit zijn stal kunnen halen????

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 22:42

Je bedoelt dan dat ik hem vaker moet laten grazen in het weilandje?

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:44

Ja, dat denk ik ook. Geen wonder dat hij zo door het dolle heen is, als hij nooit zijn stal uitkomt?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:50

He lekker grote letter heb jij zeg, hoef mijn leesbril er niet bij op *LOL* Logisch als je hem in het weiland longeert dat ie gaat bokken,die wil gras eten en niet werken. Die ziet dat meer als afwassen voor het eten. Laat hem toch eerst even uitrazen in het weilandje, is wel zo veilig ook voor jouw.. Je moet weloppassen hoor, zo kun je rare ongelukken krijgen

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 23:29

Bogachka bokt soms ook uit frisheid...Pff eerst was het wel effe schrikken maar nu weet ik het wel te handhaven...Maar me er persoonlijk ook niet meer zo druk om omdat ze alleen bokt en niet het touw uit m'n handen rukt.De 1e keer dat ik haar ging longeren wou ze er vandoorgaan en is ze ook op haar bek gegaan (ze had gelukkig nix) nouja,ik dacht bij mezelf: eigen schuld dikke bult! (dit was dan wel in een bak)

veel succes verder,en je pony meer beweging laten geven (bijv. overdags op het land of een x losgooien in de bak) werkt altijd,en dan zal je een hoop minder bokken kunnen verwachten!

Rek en strek,rek en strek,rek en....BOK! *LOL*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 18:32

nou dan moet je Prom zien! en horen!!! Als ik Prom l;ongeer dan is er neits aan de hand maar galopeer ik aan en hjij moet door galoperen dan is het feest ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh en die kont de lucht in ook naar mij toe. Dat gebeurt ook als ik hem losgooi! dat is gewoon frisheid, maar als ik jouw zo hoor mag hij er best vajker uit hoor!

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 20:35

Haal hem vaker uit stal!
En laat hemniet grazen tijdens het lopen!
En als hij bokt laat gaan een paard moet ook zijn ei kwijt!
Maar doe welvoorzichtig!!!!!

Ragebol

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:16

Bokken vind ik nooit zo'n problee, dan zit hij waarschijnlijk lekker in zijn vel en/of hij moet zijn energie kwijt. Maar een paard mag nooit echt naar mij bokken, dat is echt stout! Als hij dat doet kan hij een trap (lees mep met de zweep) terugkrijgen! Hij moet wel respect blijven tonen!!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:57

Ben het eens met Gail.
Laat je pony gewoon overdag in de wei los lopen als dat mogelijk is.
Als jij dan later op de dag (bijv. na school) hem gaat longeren, heeft hij al lekker zich afgereageerd buiten, scheelt een hoop.
Verder tijdens het longeren met zweep: als hij bokt probeer hem voorwaarts te houden, naar jou bokken daar krijgt hij tik met de zweep voor.
Hij moet dan meteen doorlopen, als hij in galop schiet is niet erg, als hij maar respect toont en doorloopt, en niet meer bokt richting jou.
Doet hij dit weer dan geef maar weer een tik, en vooral veel met je stem werken: braaf zeggen, telkens weer, als hij rustig rondjes loopt, en hem afsnauwen als hij naar je bokt hihi.
Desnoods probeer je het samen met een vriendin die veel ervaring heeft met longeren van lastige paarden.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:13

ik dnek dat hij gewoon zijn vreugde uit door te bokken, dat doet Bonanza ook aan de longeerlijn. Ze weet dat ze onde rhet zadel neit mag bokken of steigeren dus doet ze het als niemand op dr zit.
Ik heb daar geen problemen mee, liever zonder mij erop dan met mij.