hoe hals strekken?of iig lekker even lange teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

hoe hals strekken?of iig lekker even lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:22

Hallo.....nou,het lijkt wel alsof ik van het ene probleempje naar het andere loop....maar het volgende vind ik lastig.
S loopt dus met zijn hoofd te schudden en te trekken,daar ben ik erg mee bezig(soepel krijgen,veel overgangen,benen er goed aan en dergelijke)
Maar nu,als ik hem een los teugeltje geef,en probeer of hij lekker even zijn hals wil strekken,begrijpt hij er geen snars van.Hij blijft in een soort van knikje lopen(natuurlijk niet aan de teugel,een soort vals knikje)
Ik doe dus iets fout.....maar wat?Les krijg ik echt.voordat dat gezegd wordt... :)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:49

Wat doet hij als je hem helemaal opdrijft en je teugels lang laat?

Anders misschien heel rustig langer geven, dus iedere pas een halve cm of een cm geven als hij die cm dan pakt weer een cm geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:04

als ik hem drijf en de teugels lang laat,gaat hij rennen.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:07

Ik doe het meestal zo: hele kleine ophouding, en dan teugels iets laten vieren, en zo steeds verder, en meestal hou ik mn handen ook iets verder uit elkaar. Het kan ook aan je paardje liggen, heb ook wel es paarden gereden die hun hals helemaal niet wilden strekken en gewoon zo bleven lopen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:54

Ik blijf altijd een beetje vragen en laat dan langzaam de teugels door m'n handen glijden, als je paard netjes aan de teugel loopt/een goede aanleuning heeft zal hij op zoek gaan naar je hand. Reageert het paard niet, dan iets meer vragen tot hij weer op zoek gaat naar je hand.

Weet niet of dit bij jou ook werkt, ben immers geen instructrice Knipoog maar zo doe ik het iig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:34

De merrie waarmee ik nu rij doet het ook niet. Zij gaat gewoon heel lang lopen, met haar hoofd te hoog. Er zit niks anders op dan telkens weer een beetje te vragen. Wanneer je paard echt nog niet bijft ontspannen, moet je de teugels ook niet helemaal los laten, zo kun je niet corrigeren. Je kunt hem dan beter een een paar cm geven denk ik, werk van daaruit naar ontspanning. Misschien zal hij het gaandeweg wel leren? (Mijn lesgeefster kan het wel met die merrie, maar ook alleen als ze af en toe corrigeert)

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:52

probeer het eens goed op te zoeken dat als zij je hand op probeerd te zoeken beetje spelen van voren en telkens iets langer en dan licht met je been erachter aan rijden ... maar zorg wel dat je contact blijft houden van voren het is niet zo dat je `m los moet gooien en been geven ....
cm voor cm .... en zorgen dat je contact houd en licht been eraan ... Dan hoort hij als hij je hand wil volgen rustig de hals te strekken ... doet hij het niet dan heb je waarschijnlijk geen goede aanleuning ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:01

bedankt voor de tips.
goede aanleuning is er ook niet steeds,omdat hij nog maar net bereden wordt vindt hij het nog moeilijk om op eigen benen te staan en mijn hand te volgen
althans.....dat denk ik zelf.
zal het ook zeker bij mijn instructuer vragen.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:09

Dit komt idd heel vaak voor bij jonge pony's. Als zij ineens de geruststellende ruiterhand niet meer goed voelen, schrikken ze. Ze weten niet of ze de ruimte wel mogen gebruiken. Immers, er is hun geleerd nageeflijk te lopen. Zoals iedereen zegt, gewoon met kleine stukjes beginnen. Zodra hij wat zakt met zijn hoofd, meteen belonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:12

je verwoordt precies wat ik dacht toen ik er vanavond opzat.
Hij leek het eng te vinden,hij wilde eerst rennen,en toen opeens stilstaan,alsof hij het ontzettend gek vond dat hij opeens geen hand meer voelde.
toch iets geleidelijker proberen dus.