Waarom meteen boos als...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Waarom meteen boos als...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:15

Waarom meteen boos als er bij een probleem van het rijden gezegt word dat je het bij de ruiter moet zoeken.
Niet bij het paard, niet in andere bitten enz.
Zeg je dat de ruiter nog dingen moet leren, krijg je van vele de volle laag.
Zelf doen ze niks verkeerd en als er een keer iemand anders opzit doet hij het nog.
Dus 100 % bewezen dat het de schuld van het paard is. Verdrietig

Echter is het zo dat een pony/paard die lang opdezelfde manier gereden word, zelfs door anky niet ineens goed gereden kan worden.
Spieren op de verkeerde plek, niet soepel op plaatsen.
dat heeft training nodig.
dat is niet op te lossen in een uurtje.

Waarom willen zoveel ruiters nooit eens aannemen dat 99 % van de dingen die fout gaan, komen door de ruiter.
Want pas als je dat inziet, kun je leren paardrijden.
Neem je dat niet aan, kun je 30 jaar lang rijden, maar zul je het nooit fatsoenlijk kunnen.

of denken jullie daar helemaal anders over ?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:17

Tsja, maar welke idioot geeft zichzelf nu ook de schuld? Dat is een beetje de eigenschap van mensen, altijd iemand anders de schuld geven.
Maarja, ga het ze maar eens uitleggen. Vaak zijn ze zo overtuigt van hun kunsten dat ze niet eens naar iemand willen luisteren en dat ze te goed zijn voor lessen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:18

Helemaal eens met je Runningkawa maar goed dat wist je al wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:19

Deze idioot Haha!
Als ik een filmpje van mezelf zie, zie ik vaak alleeen maar de fouten.
Daar doe ik dat en daarom doet het paard zo.
ik doe het vaak te erg, dat anderen moeten zeggen, maar kijk dat eens, dat gaat juist goed, heb je goed opgelost.
maar ik ben dan ook wel een perfectionist, zal het misschien aan liggen Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:26

Ja, maar jij bent niet het standaard pennymeisje Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:27

Ik ben het (inmiddels) helemaal met je eens Maar dat heeft ook bij mij een tijdje geduurd voor ik dat in wilde zien.
En wat kun je je ineens schuldig voelen, als je het eindelijk inziet. Mijn 'geluk' is denk ik geweest dat ik nu een paard te rijden kreeg, waar je gewoon vreselijk eerlijk tegen moet zijn.
Ben ik eerlijk en duidelijk tegen haar, zal ze alles voor me doen (mits ze regelmatig gereden wordt, maar ook dat heb ik weer zelf in de hand ). Doe ik iets fout, zal ze het ook niet voor me doen. Heel confronterend maar vreselijk leerzaam zo'n paard.

Hoewel ik eerlijk toe moet geven, dat ik op het moment dat ik een gevecht met haar heb, hier niet altijd goed over nadenk. Het lukt steeds vaker om nuchter te blijven, en even een stapje terug te doen. Maar, ja (helaas) zijn er ook nog steeds momenten waarop ik haar straf voor mijn fouten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:29

gelukkig niet nee
maar is het dan zo raar om fouten bij jezelf te zoeken?
Mijn instructrice laat me ook voelen dat als ik het anders doe, het paard anders, meestal beter reageert.
kan me niet voorstellen dat andere deze ervaring niet hebben?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:33

Nee, het is niet raar. Maar wel heel confronterend.... En blijkbaar willen veel mensen niet geconfronteerd worden met hun eigen fouten. Jammer eigenlijk, want dat kan heel leerzaam zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:34

Dat heb ik zo ook precies gehad ritchje
toen ik jonger was, reed ik goed vond ik en het paard was fout.
maar enkele paarden later, trof ik er ook 1 die me wel ff liet weten wanneer ik teveel met m'n hand deed. onterecht een tik gaf.
Gouden paardjes zijn dat

en ook nu moet ik nog wel eens tot 10 tellen.
ff diep ademhalen.
maar ff gaan stappen om mijn schouders en armen los te maken.
Om dan weer onverkrampt verder te gaan.

dat moet je idd leren.
maar jammer dat zoveel mensen het zo ver weg gooien als het gezegd word.
want dan pas komt het leren paardrijden.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:42

Jah eigenlijk zou iedereen es zo'n beestje moeten rijden, eentje die zegt hallodajeee houdoe als je wat fouts doet en niet alles zo zijn gang laat gaan.

Vind dat ook wel heel vervelend om te zien, dat er bijvoorbeeld bij ruiters wat fout gaat bij het (in)springen, en ze dan het beestje totaal op zuh flikker geven... terwijl hun verkeerd aanreden of verkeerde afstand. Stompen kan je ze dan wel! Boos! Boos! Boos!

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:15

Ik ben het er helemaal mee eens. Bij ons op stal is er ook iemand en die scheld schopt en slaat haar paard helemaal verrot ookal doet ie nix fout in mijn ogen. Ja hij schrikt dan(hij is pas 4 jaar!!!) van een vogel die ineens in het water komt ofzo. Ik kan daar ook heel slecht tegen!!!!!!
Ik moet ook wel toegeven dat als mijn paardje niet doet wat ik wil dat ik dan TRUT roep maar dan ben ik meer boos omdat het niet lukt!! Maar ik zal haar niet zomaar onterecht gaan schoppen en of slaan!!!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:32

Ben het ook helemaal met je eens Haha!

Maar dat komt misschien ook omdat zowel mijn eerste als het paard dat ik nu heb groen bij mij kwamen.
Dan zie je nog duidelijk dat het aan jezelf ligt.
OMdat ze nog neit jarenlang op 1 dezelfde manier gereden worden.

BV: Als ik de volte niet mooi rondkrijg, of Par niet goed terug krijg, of of of ga zo maar door, en mijn instructrice stapt erop en geeft duidelijk aan wat ze wilt doet Par het dus wel *soms met enige dwarsligging maar ze snapt ook nog niet alles* dan zie ik vanaf de kant al snel dat het gewoon aan mij lag.
Niet duidelijk of consequint genoeg

Ik ben blij dat ik dit vanaf het begin heb meegemaakt, het komt mijn rijgebeuren alleen maar ten goede, en zoals gezegt lijkt het me dat je je heel erg rot gaat voelen als je na jaren je paard op zijn kop te hebben gegeven de fout toch bij jezelf ligt.
Dat maak je dan nooit meer goed.

Ik denk dat als meer mensen gewoon eerst bij zichzelf te raden gaan en bij ene instructrice dat de ruitersportwinkels een stuk minder zou verdienen op speciale bitten, sporen en hulpteugels

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:35

Ik ben het met je eens. Ik roep heel vaak 'sorrie Jur!' en dan kijken mensen me weleens aan van Verward 'gaat goed?'. Maar op zo'n moment zat ik weer tegen te werken of verkeerde hulpen te geven. Jur wil ook vaak zat dwars zijn, zo is ze nou eenmaal. Maar ik zie wel in wanneer het mijn eigen fout is.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:24

runningkawa schreef:
Waarom willen zoveel ruiters nooit eens aannemen dat 99 % van de dingen die fout gaan, komen door de ruiter.
Want pas als je dat inziet, kun je leren paardrijden.
Neem je dat niet aan, kun je 30 jaar lang rijden, maar zul je het nooit fatsoenlijk kunnen.

of denken jullie daar helemaal anders over ?


Nee hoor daar denk ik niet anders over Knipoog

Ik begrijp niet dat mensen zichzelf soms zo hoog in kunnen schatten.
Meestal zie ik alleen mijn fouten maar, en zal ook echt nooit van mezelf zeggen dat ik goed kan rijden...

Paardrijden is denk ik voor een groot gedeelte jezelf leren kennen en beheersen. Dus niet zo vreemd dat het overgrote deel van de fouten bij jezelf ligt.
Maar dat geeft toch ook niet, als je het maar toe durft te geven en eraan wilt werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:27

Citaat:
Paardrijden is denk ik voor een groot gedeelte jezelf leren kennen en beheersen

mooie zin.

En niet nu ik weet dat de fouten bij mezelf liggen, ik geen fouten meer maak.
Alleen zie je ze nu eerder heb ik het idee.
dus kun je er snel wat aan gaan doen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:28

Ik ben al heel blij als iemand mij uitlegt waarom het niet lukt met de paard!! *daarom ga ik binnenkort waarschijnlijk prive les nemen dan kan ik veel leren!! Pling )

maar ontopic, dat vind ik altijd heel vervelend als ze boos worden als ik iets van ruiter's houding etc zeg..
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 13-05-04 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:35

ik ben het helemaal met je eens..een paard verzet zich niet voor niets he..?
weinig mensen zien dit in....
ik ben het 100%met je eens..
ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt..
gr esther

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:46

Meestal snappen de paarden het wel maar de mensen niet.
Ik begin mijn paard ook al wat beter te begrijpen maar ik heb der nog maar kort dus het zal wel goed komen.
hoop ik Schijnheilig

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:54

Ik vind wel dat je gelijk hebt. Maar ook paarden kunnen hun dag niet hebben, dus in dat opzicht kan het ook wel eens aan het paard liggen. Maar van die grove 'fouten' als:foute bespiering enzo. Dat ligt idd aan de ruiter.

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:32

Ik vind dat je gelijk hebt maar ik wil graag zien wat ik fout doe, zodat ik mijn rijstijl enz kan verbertern. Is dat zo raar Verward Wil een ruiter dan niet kunnen denken oow dat gaat eigenlijk niet goed misschien kan ik het beter zo doen? Of dat de instructeur je verbeterd Verward

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:37

Ik ben absoluut geen perfecte ruiter. Ik heb voordat ik Norita kocht een halfinger gehad, en tsjee wat zat ik dat paard in de weg..toen realiseerde ik me dat niet. Ik dacht dat alles aan het paard lag, want ik kon toch zo perfect rijden
Sinds ik Norita mijn arabische dame ben ik toch wat anders gaan kijken naar paarden en naar mijn rijkunst. Norita laat erg duidelijk weten wanneer ik iets verkeerd doe, dit kan in de omgang zijn of met rijden. Sinds ik Norita heb ben ik me daar echt bewust van gaan worden.

Voor mensen is het zo lekker makkelijk om al de tekortkomingen af te reageren op dieren, want het is vaak zo moeilijk om je eigen tekortkomingen te zien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:37

Iedere keer dat ik les heb denk ik bij mezelf dat ik maar beter kan gaan dammen Scheve mond Scheve mond dat ik het nooit zal leren............ Scheve mond

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:45

Gijsenkim:
Zullen we dan samen gaan dammen? Lekker binnen! Nooit regen of kou.
Echt alleen maar voordelen, je kan lekker de buren de schuld geven, want die leidde je af zodat je verloor!!

Maar wat me nu wel opvalt: Bij topics zit iedereen zoals RunningKawa zegt: nee ik doe niets fout, mijn paard! En dan lees je hier, dat iedereen het met RunningKawa eens is....apart???!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:46

leuk he Haha! Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:50

((Ik zal naar Brielle een bord en damstenen meenemen!
En mens erger je niet Lachen Waren we de vorige keer vergeten..))