Zijwaardse oefeningen leren mbv zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Zijwaardse oefeningen leren mbv zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 13:46

Ik ben langszaam begonnen met wat oefeningen om ons paard te leren wijken voor het been.
In de les zijn we begonnen met wending om de voorhand te oefenen. Een pasje is al goed, we doen alles langszaam aan. Ik kreeg het advies bij deze oefeningen een zweep te gebruiken om de beenhulp te ondersteunen als hij daar niet genoeg op reageerd. Dit paard is echter absoluut niet met zweep te rijden. Ik heb wel eens geprobeerd met zweep te rijden, maar daar is hij serieus bang voor. Kwa overgangen en wisselgangen is hij erg goed op het been dus daar hebben we geen zweep bij nodig en ik verwacht dat als hij snapt wat ik bedoel hij de zijgangen ook makkelijk zonder zweep doet.
Zijwaards oefeningen moet hij gewoon nog leren, en ik vroeg me af hoe jullie je paard dit leren zonder hulp van een zweep. Tijdens de les had ik mijn instructrise die mee tikte op de kont, maar als ik alleen ben ben ik maar alleen en heb ik enkel mijn benen Haha!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:08

Manda schreef:
Zijwaards oefeningen moet hij gewoon nog leren, en ik vroeg me af hoe jullie je paard dit leren zonder hulp van een zweep. Tijdens de les had ik mijn instructrise die mee tikte op de kont, maar als ik alleen ben ben ik maar alleen en heb ik enkel mijn benen Haha!


Je benen, maar vooral - en veel meer nog- je gewicht!

Hoe oud is je paard?

Een jong paard dat nog niet weet dat opzij wel eens moeilijk zou kunnen zijn, wijkt als vanzelf als je met je gewicht naar de kant beweegt waar je hem heen wil hebben.
Probeer eens zonder in je heup in te knikken, je gewicht opzij te brengen, maak je lang aan de kant waar je naartoe wil, dus aan die kan je stijbeugel wat extra naar de grond, draai je schouders in de richting waar je heen wil en leg het been waar hij voor moet wijken wat terug.

Ondersteun als het nodig is met je spoor (of zweepje). In plaats van een zweepje kan je hulp van de grond ook helpen duwen waar hij heen moet om hem duidelijk te maken wat je bedoelt.

Succes!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:21

Nou heb ik nog een vraag... bij welke leeftijd zou jij dit gaan oefenen Don Marcello. Blijkbaar is het een voordeel om vroeg te beginnen, maar ik neem aan dat je dat dan met mate oefent?
Mijn 3,5 jarige merrie heb ik nog geen wijken mee gedaan, maar zou dat dan verstandig zijn? Of is ze toch nog te jong?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:23

Zoals Don_Marcello beschrijft hebben we het Jordy ook geleerd. Die is ook panisch voor de zweep, en de zweep alleen maar op zijn kont of achter je kuit leggen is alles behalve zijwaarts... maar keihard recht vooruit.
Een spoortje wil inderdaad weleens helpen om de hulp net even wat duidelijker te maken.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:33

joelledsr schreef:
Nou heb ik nog een vraag... bij welke leeftijd zou jij dit gaan oefenen Don Marcello. Blijkbaar is het een voordeel om vroeg te beginnen, maar ik neem aan dat je dat dan met mate oefent?
Mijn 3,5 jarige merrie heb ik nog geen wijken mee gedaan, maar zou dat dan verstandig zijn? Of is ze toch nog te jong?


Meteen al, zodra je het tempo kunt regelen, voltes links en rechts en van hand kunt veranderen in stap draf en galop (via de draf wisselen)!
Alleen vind ik wijken zelf geen rijkunstig goede oefeningen, zodra een paard het wijken snapt, niet teveel op blijven oefefen, alleen om te zorgen dat hij blijft kunnen!

Doortrainen en werken naar het appuyeren. (eerst nog schouderbinnewaarts en travers)

Appuyeren heeft veel wel gymnastische waarden is minder blesuure/sliijtage gevoellig dan wijken. Helaas wordt wijken wel in de L proefjes gevraagd en daarom wordt er veel te veel op geoefend.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:48

Zou gewoon zonder zweepje doen hoor. Je zegt zelf dat ie er bang voor is. En als ie goed naar je been en zit luistert dan heb je alleen dat toch nodig. Je kan ook meer doorkomen met je been. Dan ben je toch ook strenger. En wijken zelf... is toch meer een gehoorzaamheids oefening? Zie het igg niet echt als iets specifieks om je paard te trainen.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:49

Wijken is een oefening die er van nature al in zit, dus het is nooit te vroeg, en bij jonge paarden moet je natuurlijk alles met mate doen. Ik heb goed wijken aan een paard geleerd vanaf grondwerk en rijden (zonder sporen en zonder zweep)

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:57

Nou heb ik mijn paard niet voor de dressur, maar ben ik mezelf er wel van bewust dat dressuur de belangrijkste manier is om je paard in goede lichamelijke conditie te houden. Voor mij is het zeker belangrijk dat ze aan alle kanten gelijk bespierd is en lenig is/blijft. In hoeverre train je dan op de zijwaardse gangen?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:05

Citaat:
Zie het igg niet echt als iets specifieks om je paard te trainen.


Qua bespiering dus... zie het meer als gehoorzaamheids oefening. Al denk ik dat het gehele plaatje, de totale training en dus ook met gehoorzaamheidsoefeningen erbij horen om je paard gespierder te krijgen. ehm iemand nog snappen?? Haha!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:08

joelledsr"]
Nou heb ik mijn paard niet voor de dressur, maar ben ik mezelf er wel van bewust dat dressuur de belangrijkste manier is om je paard in goede lichamelijke conditie te houden. Voor mij is het zeker belangrijk dat ze aan alle kanten gelijk bespierd is en lenig is/blijft.
[/quote]


Dat is helemaal de juiste instelling!
Doel van dressuur is behoud van je paard!

Doel van je paard de rug te laten bollen (vwnw) is dat de rug het ruitergewicht beter kan dragen, doel van verzameling is gewicht op de achterhand brengen, omdat op de voorhand, al het gewicht dat daar op rust aan spieren en banden 'hangt" Bij de achterhand steunt het op gewrichten en die zijn veel sterker.

[quote="joelledsr schreef:
In hoeverre train je dan op de zijwaardse gangen?


Met zijgangen train je het paard steeds één kant - het binnenachterbeen - meer onder het zwaartepunt te zetten. Je moet het wel afwisselend links en rechts trainen om het paard symmetrisch te houden (of krijgen) en door het van links naar rechts omstellen, het paard soepel te krijgen.
Als je zo het linker en rechterbeen afwisslend traint wordt het ook makkelijker beide benen meer onder te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 13-05-04 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:10

Ons paard wordt in juni 6 jaar. Hij is ingereden toen hij 4,5 jaar was en ik ben nu ongeveer een half jaar intensief met hem bezig.
Het wijken uit het L proefje is nou niet perse de oefening die ik wil bereiken, ik wil mijn paard leren nog precieser naar mijn been (en zit Knipoog ) te luisteren. Vanuit de volte enkele passen schoudervoor gebruiken we daarvoor ook als oefening.

Ik ben niet zo zwaar en het paard is totaal niet onder de indruk van mijn gewicht Don_Marcello Haha!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:12

Dus.... door de zijwaartse gangen te trainen train je met name de achterhand, iets wat we allemaal als doel hebben, een sterke achterhand. Goed, ik heb weer wat geleerd Lachen

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:36

Ik heb altijd geleerd, zijwaarts eerst op een volte te leren. Binnen been naar buiten duwen, als ze dat door hebben, gaat de rechte zijdes zo goed, en "vouwen" ze ook om je binnen been heen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:41

als ik zijwaarts oefeningen ga oefenen, vind ik het altijd wel fijn om een zweepje bij de hand te hebben, ik gebruik hem bijna nooit, maar je kan dan toch net dat laatste hulpje geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:57

Ik gebruik er geen zweep bij.
Ik pak in het begin de binnenhoefslag in stap, maak dan een volte, zodat ik weer op de binnenhoefslag uit kom en geef dan de hulpen voor het wijken,
aangezien de meeste paarden naar de hoefslag willen, gaat dit goed.
ik beloon hem dan heel erg voor die 2 pasjes.
zo bouw ik het uit door steeds verder van de hoefslag te beginnen.

Als dat lekker gaat probeer ik de draf, in het begin ook gebruik makend van de aantrekkinskracht van de bakrand.
later leer ik ze een stukje wijken, weer recht uit, weer wijken enz.
dan merk je dat ze ineens echt een stuk beter je beenhulpen gaan begrijpen.

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:19

Vraag eens aan je instructrice of zij je paard naar de goede kant wil duwen... Zo heb ik het Flo ook geleerd. De eerste paar keer heeft mijn instructrice mee geduwd zodat hij door kreeg wat de bedoeling was. Jij geeft dan gewoon de hulpen voor het wijken en zij geeft hem dan a.h.w. het duwtje in de goede richting! Lachen

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:56

Als hij bang is voor een zweep zou ik geen zweep gebruiken, maar hem gewoon de sporen geven.
Die zweep maakt hem heel bang, denk ik en dat werkt averechts.