chambon of gogue???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

chambon of gogue???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 13:41

Hoi, ik wil een van deze 2 strax gaan gebruiken voor mijn pony (nu 2).
Op de divozasite staat dat een gogue geschikt is voor het africhten van jonge paarden, bij de chambon staat daar niks over. Ik heb een chambon, maar kan ik deze nou ook gebruiken, of kan ik beter een nieuwe gogue kopen???

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 18:21

kan volgens mij allebei prima gebruikt worden...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 18:33

De chambon bewerkstelligt het voorwaarts-neerwaarts strekken van hoofd en hals. Daarop welft zich de ruggengraat van het paard, hij onstpant de bespiering in het bovenste deel van de rug, waardoor het mogelijk is dat de achterhand ijverig ondertreedt.

De gogue heeft een inperkende werking op de voorwaarts-neerwaarts-beweging van het paard, zodat die zich op een bepaald punt alleen nog achterwaars-binnenwaarts kan strekken ('ronder'), waar dat punt ligt wordt bepaald door de lengte van de gogue.

Voor een jong paard zou ik dus beginnen met een chambon, de gogue is nog wat veel gevraagd, is wel goed om er bij te pakken als het paard al wat verder in training is. Er zijn ook varianten te koop die je op allebei de manieren kan bevestigen.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 18:55

Dit staat bij divoza:
Chambon:Een teugel waarbij veel ruggebruik wordt gevraagd, daar het paard voorwaarts neerwaarts wordt gedwongen.
Gogue:Vergelijkbaar met chambonteugel, maar meer aanleunende en ontspannende werking. Geschikt voor africhting van jonge paarden.

Margreet zegt dus precies t tegenovergestelde....nou weet ik t helemaal niet meer Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:15

Leer hem eerst maar eens goed in balans te lopen aan de longeerlijn. Als dat een beetje bevestigd is dan kun je hem gaan bijzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 00:39

Dit is wat Pronk erover zegt in "in het rechte spoor":
..Bij de chambon kreeg het paard wel druk in de mondhoek, maar niet op de lagen. Bij de gogue is dit wel het geval. Het heeft dus een sterker effect dan de chambon en vereist een nauwkeurige bepaling van de lengte van de koordjes. Wanneer de koordjes kort gegespt worden, kan het paard het hoofd niet meer naar voren brengen, hetgeen wel mogelijk moet zijn.

Beiden hulpteugels, mits goed afgesteld, bevorderen het ruggebruik van het paard en zorgen voor het aan het bit blijven van het paard door de geleidelijke drukverzwaring...

Het hangt er dus vooral vanaf hoe kort je de gogue zet. Naar mijn ervaring is een gogue heel erg geschikt om een jong paard te longeren.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:29

Laat zo'n jong dier eerst eens goed in balans lopen, en ga pas later, als de balans goed is e.d. met aanleuning beginnen. En als het dán nog niet lukt uit jezelf, dan kan je altijd nog naar hulpteugels grijpen.

De naam zegt het al, hulpteugels zijn alleen als jij het, als ruiter niet meer goed zelf kan corrigeren.
En als je meteen met hulpteugels gaat longeren, dan leert je paard nooit om op zijn 'eigen' benen te gaan lopen.
Geef je paard eerst de kans om het zelf te doen, voordat je er vanalles aan gaat hangen.

en de praktijk geeft meestal aan welke hulpteugel bij jou paard het beste werkt. Dat verschilt namelijk echt per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:25

allereerst: ik zou nooit klakkeloos op de Divoza catalogus afgaan, zij doen ook alleen maar hun best hun spullen te verkopen.

Carola: ze wil er mee longeren, niet rijden. Longeren zonder hulpteugels is niet meer dan een beeje beweging geven.

Ik vind zelf een gogue prettiger werken dan een chambon, omdat het touwtje rondloopt. Als het paard van houding verandert blijft er aanleuning bestaan. Ik ben zelf niet zo huiverig voor een neus achter de loodlijn, dat zal er ook wel mee te maken hebben. Te strak is nooit goed, dat geldt ook voor een chambon.

Het allerbelangrijkste, bij welke hulpteugel je ook pakt, is dat je moet weten hoe je hem correct gebruikt en vooral waarom. Laat je goed begeleiden bij het hele proces van inrijden van je pony, ook bij het longeren, dat scheelt een boel ellende.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:26

Ik longeer mijn jonge paard met gofue en het werkt super!!!

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 17:08

Geen van twee!!! lekker laten lopen en straks onder het zadel zorgen dat ie lekker in in balans loopt en daarna lekker zelf naar beneden rijden. Met zo'n teugel dwing je hem alleen maar, je pony wordt letterlijk naar beneden getrokken. Divoza wil inderdad zoals la eerder is gezegd alleen maar hun rommel verkopen. Je moet je pony niet overdonderen met allemaal teugelte hier en teugeltje daar.
Als voor hetl longeren toch wat wil gebruiken pak dan een passoa teugel ( of ik moet nu vergissen in de naam)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:49

De pessoateugel wordt gebruik om de actie in het achterbeen te versterken, nietwaar?

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:05

Ja dat klopt, Werkt ook lekker om de rug sterker en soepel te maken

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:07

ik heb zelf met een gogue gereden en ik kan je zeggen het is super irritant

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 21:18

Gogue is, vind ik dan, ook niet geschikt om mee te rijden, is echt iets om mee te longeren en verder niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 14:38

Margreet schreef:
De chambon bewerkstelligt het voorwaarts-neerwaarts strekken van hoofd en hals. Daarop welft zich de ruggengraat van het paard, hij onstpant de bespiering in het bovenste deel van de rug, waardoor het mogelijk is dat de achterhand ijverig ondertreedt.

De gogue heeft een inperkende werking op de voorwaarts-neerwaarts-beweging van het paard, zodat die zich op een bepaald punt alleen nog achterwaars-binnenwaarts kan strekken ('ronder'), waar dat punt ligt wordt bepaald door de lengte van de gogue.



Het is juist het tegen overgestelde... de Gogue vraagt meer ruggebruik, en de de chambon daarin tegen niet, hier word alleen het hoofd naar beneden gevraagd. Ik vind het een slechte hulpteugel, een gogue is prima !

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:21

Lovely schreef:
Dit is wat Pronk erover zegt in "in het rechte spoor":
..Bij de chambon kreeg het paard wel druk in de mondhoek, maar niet op de lagen. Bij de gogue is dit wel het geval. Het heeft dus een sterker effect dan de chambon en vereist een nauwkeurige bepaling van de lengte van de koordjes.

Is het niet zo dat een gogue op een groter opervlakte inwerkt, en dan eigenlijk neit scherper is?
Ik heb geleerd dat een Chambon meer inwerkt op het bit doordat het uiteinde aan het bit vastzit hierdoor blijf je op het bit inwerken. Een Gogue loopt rond en werkt het meest in achter de oren omdat dat t hoogste punt is. alleen als het paard zn hoofd tehoog brengt zal het inwerken op het bit. Ik zelf zou kiezen voor de Gogue omdat deze dus rondloopt en op een groter oppervlakte inwerkt. Ook vraag je een neerwaartse beweging terwijl een chambon van bovenaf in werkt op de mond en het dus eerst zijn hoofd verder moet kantelen voordat het neerwaarts kan gaan. Voor een jong paard zou ik dus voor een gogue gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:11

Dit is trouwens wel een heel erg oud topic Haha!.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:13

Ik longeer af en toe met de gogue, nooit problemen mee (gehad).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:23

Lovely schreef:
Dit is trouwens wel een heel erg oud topic Haha!.


Soms kun je het gewoon niet laten om je nog even je mening te geven Clown
Ik heb goed oplet, ik ben namelijk de schuldige }> of het nog binnen de 2 weken viel

Do you forgive me ? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 00:45

Twee weken, plus een jaar Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:08

oeps..
Sorry;)

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 19:41

het klinkt misschien stom maar je kan beter een pony zonder hulpteugel rijden Verward en vooral jonge paarden ik heb het zelf eerst ook gedaan totdat iemand mee erop wees dat ik mn pony's rug aan het verpesten was en toen ik weer zonder ging rijden liep hij weer veel lekkerder, en hij liep toen ook weer meer met de achterhand en ontspannen aan de teugel.

Ik heb nu een ander pony en die net ingereden is en die rij ook zonder hulpmiddellen en het gaat heel goed hij loopt heel netjes en ontspannen en heeft de vrijheid om zn hoofd te bewegen zoals hij dat wil en door goed voorwaarts te rijden heb je geen problemen en houdt hij zn hoofd ontspannen laag en stil.

groetjes Myke