niet aan het been!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

niet aan het been!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:37

Hoi hoi,

Ik zit met een probleempje, ik mag weer beginnen met opbouwen van mijn paard, want hij is 1e kerstdag onwijs gevallen waar door hij een tijd met een dik been heeft gelopen en niet goed liep, na veel gedokter is het goed gekomen.
Alleen is nu het probleem dat hij als rij en been geef dat hij dus niet zo goed reageerd eigelijk helemaal niet, ik zou het graag op een vriendelijke manier willen op lossen, weten jullie een manier??
Voor dat ik te horen krijg dat ik moet gaan lessen of zo, dat doe ik maar dat kan nu ff niet he iik mag niet langer dan 20 min. draven.
Ik hoop op goede reacties!!
Groetjes *LOL*
[color=#][/color]

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:45

dan in stap werken als je em niet teveel al wil belasten. Maar dat is toch ook niet nodig om em wat meer aan het been te krijgen? Lachen Rijdt em zoals je em normaal ook meer aan het been wil krijgen. Overgangen, pas opzij voor controle (als dat al mag), etc. En been -> een reactie. Zou niet kunnen bedenken waarom dat ineens anders zou moeten omdat je nu maar 20 minuten kan werken. Dan alleen in stap (of mag draf ookal?) en zweepje erbij om em eventueel bij te tikken voor een snellere reactie, als ie niet op je been reageert Lachen

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:49

Dat heb ik gedaan maar een pasje op zij voor mijn been mag hij nog niet, en ik kan hem nu wel zijn zin geven door te denken al hij straks weer wat meer mag dan ga ik hem aan me been zetten dat wordt dan een gevecht en dat wil ik niet want dat hoefd niet nodig te zijn.
Maar heel erg bedankt voor je reactie....
Ps met zweep en sporen rijd ik al.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:32

gooi die sporen maar af, die zijn niet om een paard aan het been te krijgen.

dan ga je been geven met je kuit.
geen reactie tik met de zweep.
Luisterd hij belonen, zodat hij leert snappen dat het goed is.
Luisterd hij niet been en dan een flinke tik.
Luisterd hij dan uiteraard belonen.

hou hem voor niet tegen zodat hij ook naar voren kan.
Schiet hij te hard weg of gaat hij in galop.
helemaal niet erg.
Hij reageert, fijn afstemming komt later wel, dus belonen en dan rustig naar het goede tempo terugvragen.

dit zul je heel consequent moeten blijven doen.
dus niet een keer zelf daarin verslappen omdat je bv moe bent of zo.
want dan kun je beter een dagje overslaan.
want je paard leert het pas begrijpen als je ook echt consequent bent, dus vanaf het moment dat je opstapt, totdat je afstapt.

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:50

Ik ben het helemaal met runningkawa eens. Ik rijd nu ook een pony die absoluut niet aan het been is en zijn achterkant amper gebruikt. Ik rijd hem nu ong. een maand en het ik al veel beter geworden. Gebruik geen sporen, dit heeft misschien een keer effect, maar na een aantal keer achter elkaar gebruiken reageerd hij net zo sloom op je sporen als dat hij op je been deed. Veel overgangen rijden, van halthouden naar stap, van stap naar draf en van halthouden naar draf. Mijn verzorgpony (en met hem vast nog vele anderen) vindt het heerlijk om buiten te rijden en daar maak ik dankbaar gebruik van door buiten dressuur te gaan rijden, want daar wil hij zijn beetjes wel optillen! Succes ermee.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:08

Hier heb ik erg veel aan: OK dan!

QQQQ schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:01

Ik sluit me bij QQQQ aan, verder kan het helpen om je paard attent te maken op stemhulpen. Bijvoorbeeld aan de longeerlijn.

Zeg zachtjes éénmaal wat je wilt, bijvoorbeeld van halt naar stap zeg je vlot het woordje "stap" geen reactie, metéén een tik met de longeerlijn. Daarna belonen met je stem.
Van stap naar draf zeg je weer éénmaal het woordje "draf" krijg je weer geen reactie -> tik! Is hij in draf belonen met je stem.
Wil je weer in stap, vanuit de draf, dan zeg je met een lage langerekte klank "stap". Gaat hij niet in stap sluit je de volte een beetje en wacht je tot je paard in stap gaat, gebruik een lage stem.

Herhaal die overgangen héél veel, bijvoorbeeld 6 passen stap -> draven, dan 10 passen stap -> draven, dan weer 4 passen stap -> draven.
Zorg dus dat je niet de hele tijd na 5 passen bijvoorbeeld in draf laat gaan want dan zal hij het vanzelf doen en het is de bedoeling dat je paard het op jou hulp gaat doen.

Gaat dit goed kun je ook de galop aanleren op de stemhulp. Zeg vlot en duidelijk "Let op!! Galop!". Verlaag en verleng je stem en klank weer voor de draf hulp en maak weer overgangen. Als je dit regelmatig en consequent oefent zal je paard het ook onder het zadel doen. En dan ondersteun je met één!! lichte beenhulp. Geen reactie, tik.

En zoals QQQQ al schrijft probeer andere plaatsen te zoeken waar je je paard wel van onder de indruk kan laten zijn als hij niet op de zweep reageert. Bijvoorbeeld op de schouder.

Succes!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:32

Overgangen, idd sporen af, als jij met je been drukt moet hij eigenlijk al reageren (vliegen voelen ze ook zitten Knipoog) Anders gelijk zweepje erbij! Stemhulp werkt ook

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:23

Uhm ik rij al een tijdje wedstrijden als ik hem nu op mijn stem ga rijden heb ik met mijn wedstrijden een probleem, want als jij in de L2 tegen je paard zit te banketstaaf dan heb je een probleem, en op mijn stem reageerd hij goed aan de longe maar als ik rij en zeg draf dan draaft hij wel aan maar niet actief dus dat werkt niet.
En mijn paard op de schouder een tik te geven vind ik prima maar daar door gaat een paard niet naar voren, sorry!!
Ik ben wel blij met jullie reacties!!
Maar ik ga nu gewoon korter lessen, dat moet maar.
BEDANKT allemaal!!
groetjes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:38

Dat horen ze helemaal niet op concours in die auto Lips are sealed
Ik rij zelf ook op concours hoor, mijn paard reageert al als ik fluister dat ze in draf moet. Dat is niet vanzelf gekomen, dat is gekomen door te oefenen en door consequent te zijn.

Geef hem dan eens een goede tik als hij niet reageert zoals jij het wilt. Geen genoegen nemen met 60% als je 100% vraagt!

Als hij niet reageert dan zoek een plek waar hij wel op reageert, op de schoeder of achter je been bijvoorbeeld ipv op de kont. En dan twee heel snel achter elkaar, gevolgd door je been goed erbij te houden.

Strenger zijn, het is geen kanariepiet! Knipoog

Succes!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:36

Gulpje"]
Hier heb ik erg veel aan: OK dan!

[quote="QQQQ schreef:

[/quote]

Hey, bedankt Gulpje OK dan!
Ik was al bijna weer op zoek gegaan naar m'n eigen antwoord !

Als je er niet uitkomt, Mies, geef je maar een gil: Hoofddorp is vlakbij.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 19:24

Ik heb 1 keer tegen mijn paard zachtjes gepraat en dat hoorde de jury toch echt, of zag het weet ik veel.
En ik ben heel erg streng voor hem want dat moet wel met een corleone want hij niet een van de braafste paarden, en ik heb het er net met mijn insructuur over gehad die zegt dat ik niet zonder sporen moet gaan rijden want dan reageerd hj helemaal niet meer zij zegt als je zo veel met je zweep moet gaan deon verklood je je hele proefje omdat je constand zit aan te tikken enzo...morgen komt de veearts en die gaat zijn bloed afnemen om te kijken of hij misschien bloedarmoede heeft dat zou ook nog kunnen....
En bedankt QQQQ!!!
groetjes

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:39

Toch zou ik ook eerst de sporen afdoen als ik jou was. Door hulpen te blijven geven met sporen (die de hulpen grover maken) stomp je je paard meer af voor je been.
Door het zwiepen (of vaak alleen even optillen zodat ie het ziet) van de zweep te gebruiken, voorkom je ook dat je te vaak aan hoeft te tikken. Belangrijker: door het zo op te bouwen, zal ie uiteindelijk op de eerste aanzet (het zeer lichte been) gaan reageren. Voorwaarde is wel dat je je been in alle gangen zo stil kan houden, dat het paard geen verwarrende onbedoelde hulpen krijgt.
Let er ook op dat je bij het geven van been, niet van voren tegenhoud: In het begin voor vrij los houden, dan met aangenomen teugel "been - teugel duidelijk geven", dit duidelijk geven kan je vervolgens gaan verkleinen.
Succes ermee!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:03

Ik denk ook niet dat QQQ bedoelt dat je tijdens je proef ook je zweep zo gebuikt. Alleen in je training om je paard scherp te maken.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:08

Marliesje schreef:
Ik denk ook niet dat QQQ bedoelt dat je tijdens je proef ook je zweep zo gebuikt. Alleen in je training om je paard scherp te maken.


Exact, al kan je bij de B en L (waar je met zweep mag rijden) best eens het "zweep laten zien" gebruiken; valt minder op voor de jury en als ze het zien, dan zouden ze moeten kunnen waarderen dat je voor een lichtere hulp dan een tik geven kiest (is "publieksvriendelijker" zullen we maar zeggen (en paardvriendelijker, natuurlijk)).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:11

QQQQ schreef:
Door hulpen te blijven geven met sporen (die de hulpen grover maken) stomp je je paard meer af voor je been.

Niet mee eens,
bij juist gebruik is er niets aan de hand.
Waarom zou een paard wel afstompen van een por met een spoortje en niet van een tik met de zweep?
Voor beide geld dat je ze heel consequent moet gebruiken, vaak is het dan wel zo dat de meeste mensen meer controle hebben over hun zweep gebruik dan over het spoorgebruik en dan is laatstgenoemde dus effectiever. Maar de quote (en enkele andere posts hierboven) vind ik veel te generaliserend.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:20

Sjuimpje"]
Waarom zou een paard wel afstompen van een por met een spoortje en niet van een tik met de zweep?
[/quote]

Hierom dus:

[quote="Sjuimpje schreef:
bij juist gebruik is er niets aan de hand.
[...]
Voor beide geld dat je ze heel consequent moet gebruiken, vaak is het dan wel zo dat de meeste mensen meer controle hebben over hun zweep gebruik dan over het spoorgebruik en dan is laatstgenoemde dus effectiever.


En verreweg de meeste mensen hebben te weinig controle over de spoor.
Zeker als je een paard hebt dat slecht voor het been is en je veel zit te drijven, is het voor de meeste mensen onmogelijk om goede controle over de spoor te hebben en houden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:50

Ja, maar zo kan je nog wel even doorgaan, want dat gaat voor alles op wat je op je paard gebruikt, van bit tot peesbeschermer.
Ik zelf gebruik zelden een zweep, want bij het gebruik van de zweep krijg je altijd een storing in de mond. In dat geval is een por met een spoor dus vriendelijker en eerlijker.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:02

Sjuimpje schreef:
Ik zelf gebruik zelden een zweep, want bij het gebruik van de zweep krijg je altijd een storing in de mond. In dat geval is een por met een spoor dus vriendelijker en eerlijker.


Als ik de ruiter niet heb zien rijden, weet ik niet hoe die met de spoor om gaat. Dan neem ik het zekere voor het onzekere en kies zweep over spoor.
De storing in de mond van de zweep komt alleen op dat moment dat je 'm gebruikt (en is ook te voorkomen).
De storing van een slecht gecontroleerd spoortje is continue.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:21

Sjuimpje schreef:
Ja, maar zo kan je nog wel even doorgaan, want dat gaat voor alles op wat je op je paard gebruikt, van bit tot peesbeschermer.
Ik zelf gebruik zelden een zweep, want bij het gebruik van de zweep krijg je altijd een storing in de mond. In dat geval is een por met een spoor dus vriendelijker en eerlijker.


Hier ben ik wel mee eens! Natuurlijk kan je paard door alles afstompen zowel zweep als spoor. Als je je sporen nu goed kan gebruiken, kan het geen kwaad om hem eens wakker te maken door een spoortje. Maar natuurlijk dan weer niet te veel,...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:05

Storing in de mond bij het geven van een tik is niet te voorkomen, je zal altijd een handbeweging moeten maken wat een paard altijd in de mond terug krijgt.
Daar komt bij dat veel ruiters veel een zweep in de hand gestopt krijgen, maar niet weten hoe hem vast te houden en de hand waarin deze gehouden wordt compleet blokkeren.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:03

Sjuimpje schreef:
Storing in de mond bij het geven van een tik is niet te voorkomen, je zal altijd een handbeweging moeten maken wat een paard altijd in de mond terug krijgt.
Daar komt bij dat veel ruiters veel een zweep in de hand gestopt krijgen, maar niet weten hoe hem vast te houden en de hand waarin deze gehouden wordt compleet blokkeren.


Goed uitgevoerd heeft het paard er geen last van in de mond en dan nog is het alleen als de hulp ook echt gegeven moet worden.
Het is makkelijker een ruiter te leren de zweep goed vast te houden dan de spoor goed te bedienen.
Men zegt niet voor niets dat je je sporen moet verdienen!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:51

Zou ook geen spoor gebruiken. Dan rij je idd straks alleen maar met je spoor ipv met je been. Maar gebruik je zweep op het goeie moment en in mate.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:23

Tja, ik denk dat voor er advies gegeven kan worden eerst jou rijnivo in kaart moet worden gebracht.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 10:54

Nou mensen ik heb met de veearts over lecht die zegt tegen mij dat het geen kwaad kan als ik mijn paard een keer goed naar voren schop, want hij gaat nu zelfs gewoon langzamer lopen als ik hem been geef, ik heb gister een soort van les gehad en toen hebben we hem even vlink naar voren geschopt op het momend dat ik been geef en hij gewoon trug houdend ging lopen.
We hebben meteen ff bloed laten prikken om te kijken of hij bv bloedarmoede heeft dat horen we woensdag....
Ik ben erg benieuwd en hoop dat het straks een stuk beter gaat, o ja ik heb hem nu ook op haver gezet...misschien helpt dat ook nog, dat hij wat vrisser gaat worden.

groetjes en bedankt voor jullie reacties!!