nog vervolgje op trekken aan de teugel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

nog vervolgje op trekken aan de teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:34

Ik loop al een tijdje nu steeds tegen hetzelfde probleem aan met Silas.
OP een gegeven moment.met name linksom(ik ben altijd in de war met rechts en links,maar ik bedoel de kant dat linkerhand aan de binnenkant zit) gaat hij kloten.
HIj doet dat voornamelijk op de volte.
het probleem is,dat hij zijn hoofd strekt,de teugels uit je handen trekt,en van de volte af raced,al schuddend met zijn hoofd.
Ik had zelf het idee dat hij die kant gewoon moeilijker vindt,ik merk ook dat hij aan die kant snel naar binnen valt terwijl hij met zijn hoofd naar buiten loopt.
Dat is allemaal bespreekbaar tijdens de les,maar ik moet nog 3 dagen zelf rijden en ik wil weten of ik iets verkeerds doe,of wat ik anders of beter kan doen?
Iemand tips?


Verder gaat het alweer beter,gelukkig.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:12

ik snap het niet helemaal, kan je het nog is uitleggen wat hij nou precies doet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:16

sorry,het is zeker onduidelijk.
nog een keer.


hij trekt met zijn hoofd,en gaat renne.kort gezegd.
Voornamelijk doet hij dit,als we linksom op de volte rijden(de moeilijke kant van hem).Hij neemt dan stelling naar buiten aan ipv rond te lopen om mijn binnenbeen.......alsof zijn nekkie niet werkt.
OPeens heeft hij er dan genoeg van,trekt de teugel zowat uit mijn hand en rent van de volte af.
Ik probeer hem niet kort te houden,hen buiten teugel er echt bij om hem te begrenzen.Ook de binnenteugel heb ik eraan,en natuurlijk mijn buitenbeen ook.
Toch is hij op dit moment zo sterk,dat hij zijn nek vooruit steekt en gewoon echt rent..hard.
Ik krijg eens per week priveles.en zal dit dan ook zeker voorleggen.
Maar misschien dat hier iemand mij ook alvast iets kan helpen?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:23

Allereerst eventuele medische oorzaken nagaan en je zadel controleren..Mijn paard kan bijvoorbeeld enorm heftig reageren als het zadel niet goed ligt.(al 3 keer mee terug naar de zadelmaker geweest Scheve mond )

Verder kun je de oefening misschien vergemakkelijken..Bijvoorbeeld maar een halve volte rijden en weer rechtuit en zo uitbouwen. Paard vooral tussen 2 benen houden,en zorgen dat daar ook op wordt gereageerd...Op het moment dat het koppie eruit gaat, een overgang rijden van bijv. draf naar stap, en daarop meteen weer vlot aandraven.

Voltes verkleinen en vergroten is ook een goede oefening,evenals een paar pasjes schoudervoor of in een contra stelling en gecontroleerd tempo een hoek doorrijden bijvoorbeeld..Dat naar binnen vallen heeft meestal toch wat te maken met de balans en misschien wat tegen het been zijn.Vandaar die voltes verkleinen en vergroten..Ook tussendoor een pasje of wat wijken is een goede oefening....

En vooral,overleg met je instructrice Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:26

overleg met instructie is zeer zeker een pre.en gebeurt ook echt wel:)

maar soms kunnen andere forummers een verfrissend idee hebben:)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:42

Ik denk dat je bedoelt dat je paard zijn bit vastneemt en er vandoor rent? Als er geen medische oorzaken zijn, kan je dat snel oplossen. Mijn paard deed het ook, en meetsal aan zijn moeilijkere kant. Een eens ze door hebben dat ze zo onder het werk kunnen uitkomen, houd het niet op Knipoog

Wat je zeker niet mag doen, is loslaten. Je mag ook niet trekken. Maar je houdt gewoon contact en je geeft benen. Zelfs al gaat hij in rengalop, zorg er gewoon voor dat je hem naar je hand toedrijft. Vanaf het ogenblik dat hij nageeft, 'geef' jij ook 'na'. Gewoon nooit zelf als eerste toegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:44

ja hij neemt inderdaad het bit vast.
Waarschijnlijk om eronderuit te komen,zeker als het om zijn moeilijke kant gaat.
Ik probeer ook niet te trekken,maarja,als je de bakrand op je af ziet komen,blijf ik niet rustig zitten:(
Als hij wel netjes loopt,beloon ik hem ook,ik probeer echt veel afwisseling te bieden en hem soepel te krijgen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:46

Ik zou ook die halve voltes proberen.

Als ik zo hoor is je paard rechts gesteld. Dat betekent dat de rechter kant zijn holle kant is. Deze kant is dus korter en sterker. De spieren zitten daar als het waren geheel vast. De linkerkant is zijn bolle kant, dus lange spoele en slappe kant.

Kijk hoelang hij zich rond kan blijven houden zonder hetrek. Voel je dat hij weer verkeerd gaat rij dan weer rechtuit en probeer hem recht te richten. Overgangen terwijl hij recht is ook een goede oefening. Vraag niet te veel, maar bouw het op.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:37

Par heeft ook een moeilijke kant, en heeft op die kant hetzelfde als jouw paard.

Als ze het moeilijk vind begint ze te rennen en stelling naar binnen op de volte is voor haar op die kant erg moeilijk.

Wij blijven iig rustig en geduldig verder oefenen, als het goed gaat belonen we haar, als het minder gaat *en dat voel je meestal aankomen* gaan we na ene paar passen goed gelijk weer rechtdoor, en rijden weer eerst ;lekker ontspannen verder voordat we het weer proberen.

We rijden oko veel slangenvoltes, dan wisselt de goede met de slechte kant af en is het voor haar makkelijker hebben we gemerkt.
Tijdens het instappen en losrijden schoudervoor op haar moeilijke kant helpt haar ook weer los te komen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:23

Doet hij dit meteen in het begin al of pas halverwege/einde? Het kan ook zijn dat hij dan toe is aan een lange teugel