Weglopen bij opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Weglopen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 21:55

Hoi iedereen ik zag laatst veel toppics staan over dit onderwerp en dacht zet dan meteen alle antwoorden op één toppic misschien is dat een beter plan??

dit is dus de oplossing voor het weglopen!

Neem je buitenteugel wat korter. Als je pony nu wegloopt draait hij met zijn buik naar jou toe. Dan kan je toch opstijgen.
Denk erom dat je hem niet met je teen prikt want dan blijft hij lopen.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:03

Is misschien wel een goeie tip maar dan ben je nog steeds niet van het probleem af dat je pony niet stil blijft staan.
Want als je je buitenteugel erbij houdt, zal je pony denk ook die richting op lopen, en dan zit je nog met het probleem dat hij/zij niet stilstaat.
Ik denk gewoon dat je dmv geduld, en consequentie het verst komt.
Er zijn nog meer mogelijkheden door je paard het te leren maar niet wat voor elk paard zo makkelijk is.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 22:45

als iedereen hun...tip erop zet...dan kan iemand die het nodig heeft dit doorlezen en misschien helpt het...want meestal zie je vand at flauwekul gedoe in een toppic,van "ja klopt" en "wat een mooi beestje" ik doe het zelf ook alleen het word zo overzichtelijk dus misschien??

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:38

Domenic deed het in het begin ook vaak. Van mijn Opa (die het altijd beter weet) mocht dit niet, op de ouderwetse manier afgeleerd dus.
HO is HO, dus als hij bij het opstijgen weg wilde lopen hard HO roepen.

Het werkt. Als hij nu weg wil lopen hoef ik alleen maar op normale toon HO te zeggen en dan stopt hij gelijk.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:48

Frank schreef:
Domenic deed het in het begin ook vaak. Van mijn Opa (die het altijd beter weet) mocht dit niet, op de ouderwetse manier afgeleerd dus.
HO is HO, dus als hij bij het opstijgen weg wilde lopen hard HO roepen.

Het werkt. Als hij nu weg wil lopen hoef ik alleen maar op normale toon HO te zeggen en dan stopt hij gelijk.


De beste manier: gewoon consequent zijn .

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:50

kim16 schreef:
De beste manier: gewoon consequent zijn .


maar waar moet je consecuent in zijn dan? eke keer het paard weer laten stoppen???

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:54

Ho is ho. Dus gewoon iedere keer aan het paard duidelijk laten merken dat de bedoeling is dat hij stil moet staan. Ik zie heel vaak mensen die als hun paard gaat lopen tijdens het opstappen het maar gewoon laten. En een andere keer heel boos worden. Dit werkt niet dus zoals Frank schreef iedere keer Ho roepen en hem stil zitten.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:57

ok gesnopen, ik doe het persoonlijk anders, maar nu is duidelijk wat je bedoelt Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:00

Wat doe jij dan?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:03

ik ben nu bezig met hempfling en nog een heel boel, in een picadero(11 bij 11 meter) daar kan ik nu oop een stap mijn paard latebn stoppen. als ik op wil stijgen zorg ik dat ze stopt, ze blijft dan net zolang staan tot ik haar laat lopen, zij had trouwens ook altijd dat weglopen, nus is het probleem dus opgelost Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:04

sorry voor het onsamenhangende verhaal, hoop dat je het snapt

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:06

als ik er zo bij na denk, opstappen kost nogal wat energie voor een paard, hij word helemaal uit evenwicht getrokken (tezij je kunt vliegen:D). er is dus wel een reden waarom een paard wegloopt, ga daar natuurlijk eerst naar opzoek *LOL*

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 12:14

Net wat iedereen zegt gewoon HO! roepen..misschien dat het helpt!?!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:50

Volgens mij helpt dit niet zoveel, want de ervaring hier leert dat men eerst een bericht plaatst en dan pas op advies van iemand nog is een keer de zoekfunctie gaat gebruiken!

sweetiej
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:51

bij ons op de manege hadden we eerst ook zo'n paard.
Laat iemand je helpen door hem vast te houden.Dit werkt,hij staat nu namelijk altijd helemaal stil.

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:35

ja inderdaad wat sweetiej zegt laat ja paard door iemand vasthouden aan de bakstuk dat wordt nu ook nog steeds bij mijn paard gedaan want die loopt niet weg maar vlucht weg maar hij blijft nu aardig rustig dus misschien is dit ook een tip

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:08

Die van mij is vaak ook nogal over-ijverig. Als ze druk is, blijft ze niet staan. Ik ben er inmiddels aan gewend. Als ik haar dan constant weer stil ga zetten komt ze uiteindelijk omhoog, dus ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:01

Duncan schreef:
opstappen kost nogal wat energie voor een paard, hij word helemaal uit evenwicht getrokken


Ja, die van mij zijn echt bekaf als ik opgestapt ben
Ben wel heel benieuwd hoe jij opstapt als je je paard helemaal uit z'n evenwicht trekt Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:40

Alieta schreef:
Neem je buitenteugel wat korter. Als je pony nu wegloopt draait hij met zijn buik naar jou toe. Dan kan je toch opstijgen.
Denk erom dat je hem niet met je teen prikt want dan blijft hij lopen.

Alleen butst hij zo wel over je heen Verward
Ik laat ze altijd wat naar mij toe kijken, mochten ze een stap nemen dan is het iig van mij af ipv naar mij toe.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:29

Sjuimpje"]
[quote="Alieta schreef:
Neem je buitenteugel wat korter. Als je pony nu wegloopt draait hij met zijn buik naar jou toe. Dan kan je toch opstijgen.
Denk erom dat je hem niet met je teen prikt want dan blijft hij lopen.

Alleen butst hij zo wel over je heen Verward
Ik laat ze altijd wat naar mij toe kijken, mochten ze een stap nemen dan is het iig van mij af ipv naar mij toe.
[/quote]

Ik heb juist altijd de buitenteugel korter. Mocht hij gaan draaien terwijl ik opstap draait hij zijn lijf mooi onder me. Mocht hij echt schrikken en gaan rennen oid dan rent hij van me af, als ik de binnenteugel korter heb bestaat de kans dat hij over me heen rent. Je hebt wel gelijk dat hij als jij nog met je voet op de grond staat je om zou kunnen duwen.

Mijn paard stond in het begin ook niet stil met opstappen. Ben begonnen met iemand hem vast te laten houden terwijl ik opstapte. Toen dat beter ging iemand los er naast en later heb ik hem met zijn neus in de hoek van de bak gezet. Ik probeerde situaties te creeren waarin hij geen fouten kan maken zodat ik hem uitbundig kon belonen en opstappen voor hem geen stress opleverde.

Ben hier 2 weken mee bezig geweest, super consequent, en toen stond ie al braaf stil! Kan nu zelfs aan een lange teugel opstappen. Hij wacht (meestal Haha!) keurig tot hij weg mag. Ik stapte ook tijdens het rijden wel eens af en op, gewoon als oefening.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:36

Alieta schreef:
Neem je buitenteugel wat korter. Als je pony nu wegloopt draait hij met zijn buik naar jou toe. Dan kan je toch opstijgen.
Denk erom dat je hem niet met je teen prikt want dan blijft hij lopen.

leuk dee, maar als je een beetje lenig paard hebt maakt het niet uit waar ze hun hoofd houden, al trek ik het hoofd tegen de rechterbeugel, als ze naar links wil doet ze dat gewoon.

bij werkte het om (ze stapte te vroeg weg) snel opt e stappen en dan meteen terug te zetten (achteruit) naar de plek waar we waren begonnen. hier stilzetten en 20 sec laten staan, dan pas beginnen. en dat volhouden, wekenlang.

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:39

Iedere keer dat je paard aan loopt, vraag je hem een paar passen achter uit.
Het hept snel maar je moet er wel heeeeel consequent mee zijn, maar dat geld voor het het bezig zijn met de paarden!!!!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:20

bleuberta schreef:
Iedere keer dat je paard aan loopt, vraag je hem een paar passen achter uit.
Het hept snel maar je moet er wel heeeeel consequent mee zijn, maar dat geld voor het het bezig zijn met de paarden!!!!


Krijg je dan niet dat een pard achteruit gaat lopen bij het opstijgen? Ik heb zelf geen problemen met opstijgen, mijn paard blijft altijd staan. Maar volgens mij kun je het best corrigeren door hem gewoon stil te zetten als hij wil gaan lopen. Waarom dat achteruitlopen Verward

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:02

Sowieso niet opstijgen als je paard al aan het lopen is. Pas opstijgen als hij/zij stilstaat. Gaat hij/zij lopen op het moment dat je in je beugel staat, ga dan toch beheerst zitten en zet hem/haar gelijk weer stil. Zodra het paard een paar seconden heeft stilgestaan kun je, op jouw commando, wegstappen.

Buitenteugel korter nemen helpt in de meeste gevallen wel, als je dan ook maar druk houdt op je binnenteugel! Anders zet je het paard niet stil, maar trek je hem/haar om!

En inderdaad, gewoon consequent blijven oefenen. Het lukt niet in 1 dag!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:07

Mij lijkt het onmogelijk om mijn paard achterwaarts te laten gaan als ik er nog niet op zit!
Dit kan pas als je er al op zit. Toch?