Front, ik wil front

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Front, ik wil front

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 13:16

Mensen helpen jullie mij nou eens.

Kan je front bij een paard erin rijden of niet.

Mijn dressuurcarriere met Domingo gaat goed maar ik ben van de week gefilmd en hij heeft absoluut geen front terwijl hij dat wel heeft als hij in het enkelspan staat. Wie kan mij helpen en wie wil mij helpen, kom maar op met die tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:18

les halen Haha!
Zodat je leert hem bergopwaarts te leren lopen.
Als hij dan gaat zitten komt vanzelf de voorkant meer omhoog Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:44

En het is natuurlijk ook zo dat het ene paard dat van nature veel meer heeft dan de andere. Als ze van nature echt bijna geen front hebben dan is het heel moeilijk om het eraan te rijden. Ik heb er zelf eentje met een enorm front (showen, mooie brede voorkant, etc). En die andere daar moet ik gewoon wat meer aan rijden, maar die zal het nooit zo extreem krijgen.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 13:46

runningkawa schreef:
les halen Haha!
Zodat je leert hem bergopwaarts te leren lopen.
Als hij dan gaat zitten komt vanzelf de voorkant meer omhoog Haha!



Ik ben ook heel erg op zoek naar een geschikt persoon maar ik heb diegene nog niet gevonden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:33

Ik heb het vermoede dat hij te veel op zijn voorhand loopt omdat hij voor de kar wel frond heeft.

Ga dus eerst werken aan de verzameling en dan komt die frond van zelf. Het is denk ik die andalusier. Van nature hebben deze paarden veel front. Ik weet niet hoe hij er uit ziet, maar ze zijn uitermate geschikt voor de verzamelde oefeningen. Kijk is naar je manier van rijden wat verkeerd is.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:40

trainen trainen trianen...
Sinds ik van trainingsmethode ben veranderd heeft Nistria veel meer front gekregen. (meer een kap)

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:01

wat echt heel veel helpt om een mooie front te krijgen is echt heel veel overgangen maken.
zo is het bij mij tenminste een stuk beter geworden.
dus echt drie passen draf, stuk stap, stilstaan, draf, galop, stap, galop...enz.
dit kan alleen voor het paard in het begin wat vermoeiend zijn,maar daarna worden ze vaak een stuk actiever.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:46

Ik heb ook een merrie met weinig front. Inderdaad kan je wel iets meer bespiering kweken dmv training, maar het zal nooit worden zoals sommige mensen wel willen zien in een dressuurring.

Een kleine tip die mijn instructrice altijd geeft voor in de ring (als je paard dus in oprichting loopt): houd je handen ietsje lager, dan lijkthet net of ze ietsje meer front hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:02

Koop een Hackney Haha!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:45

Nistria schreef:
trainen trainen trianen...
Sinds ik van trainingsmethode ben veranderd heeft Nistria veel meer front gekregen. (meer een kap)

Mag ik dan vragen met welke "methode" je eerst en nú werkt(te) Bloos

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:57

Fellor schreef:
Koop een Hackney Haha!


Een betere tip kan ik niet geven...........

Maar het trainen vergt wel jaren hoor! Daarbij is goed les nemen heel belangrijk en vooral niet blijven focussen op het front. Het ene paard bezit het wel en het andere krijgt het pas na jaren!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:43

Haha ik heb ooit eens een vrouw bij de hengstenkeuring op een hackney zien rijden. Ik weet nog dat die kerel naast me zei:" ik weet zeker dat die straks haar eierstokken in d'r keel heeft zitten."
sjonges wat lopen die beesten he. Lachen

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 09:59

josien schreef:
Ik heb het vermoede dat hij te veel op zijn voorhand loopt omdat hij voor de kar wel frond heeft.

Ga dus eerst werken aan de verzameling en dan komt die frond van zelf. Het is denk ik die andalusier. Van nature hebben deze paarden veel front. Ik weet niet hoe hij er uit ziet, maar ze zijn uitermate geschikt voor de verzamelde oefeningen. Kijk is naar je manier van rijden wat verkeerd is.


Ik ben nu dus met iemand bezig en idd ook met verzameling en veel overgangen. Als ik hem heel heet maak dan maakt hij zich heel mooi maar ja dan is het rijden niet erg prettig meer. ALs ik ooit foto's maak dan zie je ook wel dat hij op zijn voorhand loopt idd.
Zodra hij ingespannen is is hij echt mooi. Ik ga hem nu dus ook meer voor de kar trainen, voorlopig alleen nog maar even enkelspan want voorop in het vierspan stort hij ook in. Zondag heb ik weer een wedstrijd en in de B is het nog niet zo van belang maar ik vind dat je meer binnen komt als hij zich groot maakt want hij is al zo klein. We gaan dus gewoon door met trainen trainen en trainen,.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 10:00

Fellor schreef:
Koop een Hackney Haha!


Ik zal je eens vertellen dat heel veel mensen dus denken dat het een hackney is he als ik er naast loopt. Echt waar.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:47

Als je paard met minder front (dus minder van achter) loopt tijdens het rijden kan ik daaruit opmaken dat je hem waarschijnlijk te veel vasthoudt voren, bewust of onbewust. Het is de bedoeling bij dressuur de passen te verruimen en dat lukt niet door je paard voren op te houden. Voorwaarts neerwaarts rijden en dan 3 passen verruimen, hélemaal terug laten komen weer naar voren rijden 3 passen zonder dat je paard zijn neus of rug wegduwt maakt de achterhand sterker.
Maar zonder juiste begeleiding is dit héél moeilijk erin te rijden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:57

Idd trainen trainen trainen!
Een aantal paarden heeft al veel front en houding van zichzelf maar er kan veel aangetraind worden. Denk dat het belangrijk is veel schakelwerk te doen zodat het paard bergop gaat lopen. Daarnaast zorgen dat je de bovenhalsspier gaat trainen zodat deze zich kan gaan ontwikkelen.
Dit gaat allemaal niet zomaar in een keer. Heb je veel tijd en geduld voor nodig en hard werken!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:15

Ik ben al blij dat ik nu iemand gevonden heb die mij heel goed helpt ook omdt ik zelf nogal eigenwijs ben en we zullen wel zien hoe het gaat. Ik denk niet dat ik hem vast hou van voren maar ja misschien onbewust wel, het verruimen en verzamelen gaat eigenlijk altijd wel goed. Hij is in het begin wel erg sterk maar na 20 minuten is hij gewoon lekker los en kan ik hem ook los laten. Heb het al zonder sperriem geprobeert, ik dacht misschien kan hij die druk niet aan aangezien hij voor de kar wel front heb maar dan kan meneer zich nog sterker maken maar ik ga het nu nog 2 dagen proberen met mijn sperriem heel heel los want hij ging wel iets beter lopen. Iig iedereen super bedankt voor de info, vind het geweldig om jullie meningen te horen.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:51

Veel les nemen, consequent en met geduld en beleid eraan sleutelen, je vooral niet blind staren op dat front en alles komt vanzelf op zijn pootjes terecht hoor!
En je niet te druk maken, het moet leuk blijven he Haha!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 13:21

Dickie schreef:
Veel les nemen, consequent en met geduld en beleid eraan sleutelen, je vooral niet blind staren op dat front en alles komt vanzelf op zijn pootjes terecht hoor!
En je niet te druk maken, het moet leuk blijven he Haha!


Gelukkig is er altijd wel iemand in de buurt die me kan corrigeren en ik ben consequent genoeg en ik ga gewoon verder met het oefenen voor de L1. Het blijft wel leuk bij mij, af en toe moet ik even boos worden op meneer want hij kan de boel flink in de maling nemen. Maar vanavond gaan we er weer tegenaan want zondag hebben we weer een wedstrijd en afgelopen weekend was ik met de vierspannen weg dus heeft meneer weer 3 dagen niks gedaan. Gelukkig staat hij in de wei.