FEL met buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

FEL met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 19:20

Ja.. een probleem..
heeel erg groot maar ik zeg maar niet naja..

Met buitenrijden wil ze harder en harder en is ze zooo sterk in haar mond dat ze niet rustiger gaat hoe kort je je teugels ook neemt enz
Probleem:
De andere paarden houden haar niet bij..
Weet iemand hoe ik dit moet/kan oplossen we gaan altijd met zijn alle naar buiten NOOIT alleen..
er zit een paard bij wat net is ingereden en moet ik dus afstand houden en als ik voorop rij dan moet ik vaak achterom kijken..

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 19:21

oja in de bak is ze rustig zelfs sloom..

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:50

Waarschijnlijk vind ze buiten rijden gewoon super leuk! Misschien longeren ervoor of losgooien?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:00

Vaker buitenrijden zodat het spannende er af gaat! Helpt veel bij paarden die daar vanop kijken! En de eerste keren hetzelfde rondje gaan rijden!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:54

Iig niet de teugels steeds korter nemen maar gewoon kleine ophoudingen blijven maken, zelf ook ontspannen blijven.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:05

in iedergeval niets met je handen doen, hoe harder jij word, hoe harder hij in de mond word.

probeer wat vaker te gaan buitenrijden kan wel helpen, maar het moeilijke van buitenrijden is dat je hem niet kunt laten gaan, misschien moet je eens in het weiland gaan rijden of op het erf, in iedergeval in een beschermde en omheinde omgeving. probeer te ontspannen en laat hem dan gaan. probeer dit vaker te herhalen, zodat het wat gewoner word...kijk hoe hij dan reagfeert en als je nog vragen hebt, bp dan even... of vraag het hier Haha!

heel veel succes, en aub. niet gaan trekken enz!

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:17

Een martingaal heeft bij mij geholpen en idd vaker buitenrijden . En ook niet gaan trekken nee dat maakt het alleen maar erger en is ook niet echt vriendelijk tegenover je paard Lachen maar dit is hierboven al vaker gezegd.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:58

Idd, martingaal.
En niet gaan zitten trekken want het paard gaat dan terug trekken en harder lopen, en dus gebeurt er juist het tegenovergestelde.
kleine ophoudingen maken, en gebruik ook goed je stemhulpen.
en misschien niet een idee om haar een keer om je paardje tussen 2 adnere paarden in te zetten.

Of misschien voor je naar buiten gaat even 10 minuutjes longeren.
succes in ieder geval!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:19

een martingaal en niet trekken, ik vind het persoonlijk knap, al rijd ik nooit meer met een martingaal....ik kan het dus blijkbaar niet. Ik hop jij wel...anders niet doen, ga je eerder nog harder van trekken...

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 19:12

Vandaag weer buiten gereden ik dacht o hij is rustig enz toen maakten we een galopje nou NEE NIEt rustig!! En op een veld gaan rijden en hem helemaal laten gaan (heb ik weleens gedaan) Dat kan dus niet.. Het is een Arabiertje en dan weet hij niet meer van oplopen
Ze heeft vroeger ook Crosswedstrijden gelopen maar nu kan dat ook niet meer want ze heeft een peesblessure gehad..

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:48

Misschien moet je het galopperen maar een poosje achter wegen laten, ws word ie daar druk van, maak rustige buitenritten, veel stappen en stukjes draven.
en Duncan, hoezo een matingaal en trekken, ik snap niet wat je daar mee bedoelt, volgens mij kan iedereen met een martingaal rijden, mits hij goed zit.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 20:06

mischien (ik weet niet of het kan helpen hoor) als ik in de bak gewoon veel ga stilstaan en weer gaat stappen dat hij dan ook beter op de hulpen gaat letten?
En alleen in de bak nog maar verzameld galloperen en aan de teugel?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:32

Slaat ze op hol als ze de kans krijgt (of gewoon oncontroleerbaar hard galloperen?)? In dat geval zou je een bit met hefboomwerking kunnen gebruiken, omdat je dan als het ware een noodrem hebt. Een gebroken thiedemann bit met sleuven is in principe een goed bit voor heftige paarden, of een gebroken pelham (zacht in de mond maar wel met die hefboomwerking). Dit zijn echter best zware bitten, en je moet wel goed weten waar je mee bezig bent als je die wilt gebruiken, want je kunt een paard er ook grandioos mee verspesten omdat ze heel scherp kunnen inwerken. Het principe van deze bitten is dat je, door de hefboomwerking, meer controle hebt op het moment dat een paard ervandoor wil gaan e.d, maar, zoals dat ook met bv. een martingaal het geval is, je kunt bitten met hefboomwerking ook misbruiken. Doordat ze zo scherp zijn moet je verder tijdens het rijden, als je paardje gewoon braaf is, met een hele lichte en stille hand rijden. Thiedemann met sleuven heb ik zelf geen ervaring mee, wel met een pelham. Je kunt een pelham met een teugel eraan (een aan elke kant natuurlijk he Knipoog ) rijden, maar dan rijd je vrij scherp. Je kunt ook aan het hefboomgedeelte (zal wel een speciale naam hebben maar die weet ik niet) een extra paar teugels bevestigen, en die gewoon in noodgevallen gebruiken. Geeft net dat beetje extra controle, en, in de meeste gevallen, ook net dat beetje meer vertrouwen voor de ruiter. Maar wat ik al zei, alleen gebruiken als je weet waar je mee bezig bent en als je er zeker van bent dat je met een hele lichte en gevoelige hand rijd. Het zou echter uitkomst kunnen bieden.

ps: er zijn trouwens meer bitten met hefboomwerking, maar er zijn er ook die echt heel scherp zijn en die je dus niet moet gebruiken. Zou je overwegen om een bit met hefboomwerking te gebruiken, laat je dan altijd goed informeren bij een ruitersportartikelen winkel. Een trenspessoa is bijv. ook een bit met hefboomwerking, maar die is echt enorm scerp en doet misschien meer kwaad dan goed.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:43

Hahaa! Jouw probleem heb ik al vijftien jaar met Domenic.
Als ik lekker aan het stappen ben gaat het goed, maar na een drafje of een galop kan hij echt niet meer normaal doen en rustig lopen.
Alles al geprobeerd. Zit hem echt in de aard van het beestje.

Na een rit van een uur of vier, vijf heeft hij nog steeds evenveel kracht en zin. Heb er aardige spierballen van gekregen.

Meestal ga ik zo lang mogelijk stappen, en pas op het laatst een galopje maken.
Ik denk altijd van als hij moe wordt dan zal hij wel rustig worden. Nee hoor, na een rit van zes uur doet hij het nog steeds. Niet normaal gewoon!

Eens een draver, altijd een draver blijkbaar!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 09:58

Nou die van mij lijkt ook net een draver hoor hij houd gewoon paarden in draf bij als die paarden in galop zitten haha Haha!

Maar hij slaat niet op hol.. Het is gewoon hij wil harder harder en nog eens harder!
Ik kan hem wel houden want als we van een galopje terug gasan naar stap dan lukt het me ik kan hem ook stilzetten (alleen gaat hij dan wel rondjes draaien)
Ze wil gewoon NIET normaal in een handgalopje galopperen
Niet normaal in een arbeidsdrafje maar doet alsof ze op een renbaan is...

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:10

Domenic kan alle gangen in alle snelheden heel netjes, maar na een draf of galop blijft hij dribbelen.
Ik kan hem gewoon stil zetten, hij blijft netjes staan.

Ach, na vijftien jaar heb ik hem dit allang vergeven hoor! Hij mag best een minpuntje hebben! Lachen