lastige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 16:31

laat niet met je spelen...
en als ze die dingen doet, moet je daar juist doorheen rijden.
Niet bang zijn en haar inhouden, juist meer been en haar gewoon door laten lopen. Haar de indruk geven dat het je niets interesseert.
waarschijnlijk is dit gewoon winterfrisheid. en als jij haar dan inhoud, merkt ze dat ze niet zoveel hoeft te werken...dus houd ze dit geintje nog wel even vol.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 19:09

i love soraya schreef:
is het erg als er iemand anders op rijd die nogal ruw rijd soms tenminste dat zeggen ze .


nou, ik weet niet precies wat je onder ruw verstaat, maar ik zou nooit iemand die ruw rijdt op mijn paard laten.
er is natuurlijk een verschil tussen ruw en steng, en misschien is die persoon gewoon streng, en dat ik juist wel weer goed om je pony die dingen af te leren.

verder ben ik het met sando eens *LOL*
suc6!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:10

Ik zou er absoluut geen slof aan hangen. Als ik het zo hoor heb je heel veel moeite om het tempo te controleren, als je dan met slof rijdt is de kans groot dat je aan de slof trekt om langzamer te gaan. Dat is niet zo bevordelijk voor het vertrouwen van je pony en zijn bewegingen etc.
Je zou wel een martingaal kunnen proberen zodat hij zijn hoofd niet teveel omhoog kan doen.

Mijn eigen paard doet dit op het moment ook en ik moet af en toe ook tot tien tellen om hem niet ongeloofelijk op de rem te trekken. Maar dan bedenk ik me weer dat dat ook helemaal geen nut heeft. Dan wordt hij alleen maar bang voor de hand en dan wordt hij echt niet makkelijker te rijden...Ach ja, hij is me aan het uitproberen en hij heeft ook nog eens last van zijn gebitje dus het enige wat ik doe is rustig terugnemen.

Probeer rustig terug te rijden naar de draf/stap, jezelf lang maken, kleine ophoudingen maken(en als dat echt helemaal geen effect heeft één keer een hele duidelijke grote!) en vooral NIET gaan trekken. Dan geef je je pony gelegenheid om het bit vast te pakken en dat gaat hij alleen maar harder terugtrekken...
Ik denk trouwens ook niet dat een tik geven helpt. Je pony wil graag harder lopen dan jij wil en dan geef je een tik zodat ze nog harder gaat lopen Verward Dat lijkt me voor de pony heel erg verwarrend.

Succes ermee en laat je pony als dit zo blijft eens controleren door de dierenarts, misschien heeft ze last van haar rug of van haar tanden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 00:33

Ok, het volgende indien ze nergens last van heeft. Ik heb heeeel vaak op paarden gereden met dezelfde streken.

Je zegt dat ze het bit vast houdt en op de teugels gaat hangen. Wanneer ze het bit vast heeft, een kleine ruk eraan geven vanuit je pols (niet zo hard dat je haar gebitje op kunt vegen, maar gewoon hard genoeg dat ze het bit los laat.

Als ze stil gaat staan, eerst goed aansporen, en indien je geen reactie krijgt, een flink tik! Zolang je je paard goed voorwaarts gaat lopen gaat het waarschijnlijk goed.

Ik zou ook een martingaal gebruiken. Zo wordt ze niet opgesloten, maar kan ze ook haar hoofd niet te ver omhoog gooien. Wanneer ze gaat draaien, wat ze overigens alleen maar kan door te stoppen, geef je een rukje aan de teugel die op dat moment aan de buitenkant zit, samen met een flinke spoor met het been wat aan de kant zit welke kant ze opdraait. (volg je het nog Verward )

En wat gomir zegt: niet gaan trekken, ze trekt terug, en ze is veeeeel sterker dan jij Haha!

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 12:34

Ik denk dat als je pony bij jou de kans ziet om stil te gaan staan en rondjes te gaan draaien, dat je er niet op tijd bij bent. Je moet het vantevoren proberen aan te voelen. Als je voelt dat ze gas terug wilt nemen, gelijk flink aansporen. Vang haar van voren wel op, zodat ze niet in één keer naar voren schiet.
Je moet haar ook flink wat te doen geven: dus veel figuren en veel tempowisselingen rijden.
Als je voelt dat ze haar spieren aan gaat spannen om te gaan bokken, spoor je flink aan, en vang je haar ook weer van voren op. Als je veel figuren rijdt, kan ze ook niet zo heel hard gaan. Rustig ophoudingen maken en jezelf blijven ontspannen. Veel succes!

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 15:05

Als je paard in je handen gaat hangen weet ik nog wel iets wat bij mijn pony en mijn vorige pony erg goed heeft geholpen. Als ie hangt laat je in 1 keer de teugels los. Je paard valt dan bijna omdat zn steun opeens weg is. Als je dat een paar keer hebt gedaan durft ie niet meer in je handen te hangen omdat ie dan bang is dat je opeens loslaat. Als je paard zo druk is en zich steeds verzet wil het ook nog wel eens helpen om wat meer te longeren en hem dan even goed uit te laten rennen. Succes!

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 16:41

Hoi , je schrijft dat je paard graag snel loopt en niet terug wil komen, misschien helpt het als je haar ff laat gaan voor je er terug neemt. Ik moest laatst een nieuw paard rijden en die had hetzelfde probleem en ik ben op de volte begonnen in stap en heb de stap een paar keer veruimt en weer opgevangen en een paar keer verzameld en weer voorwaarts. Belangrijk is dat zolang jij ontspannend blijft zitten en ook de teugels langer durft te maken het vaak makkelijker is om haar terug te nemen. Als je de hals laat strekken beslis dan ook hoe diep je je paard laat gaan dus de ene keer 5cm. en de andere keer 10cm. doe dit gewoon en als jij vind dat het te hard gaat rustig opvangen met je zit en handen (halve ophouding). Dat hielp bij mij heel veel.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 17:45

dit probleem komt bekend voor, veel om me heen gezien en zelf ook meegemaakt. Vaak komt et door watjesachtig en afwachtend rijden. GEwoon flink voorwaarts rijden, hij mag niet zeiken, hij moet gewoon lopen! Ga der opzitten en denk alstie stil gaat staan zal ik hem eens mores leren!

Ik ga er hierbij dus vanuit dat je pony nix heeft.

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 16:43

Als ze op het bit gaat hangen, moet je haar heel goed naar voren rijden en veel figuren doen. Als ze gaat stilstaan, stijgeren of meer van dit soort onzin, flinke tik en gelijk goed naar voren rijden. Als ze bokt, flink aandrijven en weer verder gaan. Slaan helpt meestal niet bij een bokkend paard. Als ze onder het rijden vervelend doet, kun je haar beter een tik op de schouder geven, want als je haar een tik op de kont geeft, schiet ze in een keer naar voren. En nogmaals: rijdt haar goed naar voren en geef haar veel te doen. Als ze zich op het rijden moet concentreren, heeft ze dit probleem niet meer/veel minder, en gaat ze meer op haar eigen benen lopen. Je moet ook niet bang zijn dat ze iets gaat uithalen, want juist als je haar niet veel te doen geeft, en bang overkomt speelt ze dit soort spelletjes met je!
Heel veel suc-6! Ik hoop dat het lukt!

Party!! Grtzzzzz Party!!

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 19:33

Ik denk dat je pony jou een beetje uiprobeerd.
Haha! .
Je moet in iedergeval nooit iemand er op laten rijden die grof of ruw is!!
Je paard word alleen maar bang en dwars!!
Je moet er iemand op laten die het paard correct en eerlijk behandeld.
Verdient hij een mep hoef je hem niet te rammen,een correctie tikje is genoeg!Ik zou als ik jou was effe iemand op dat dier laten om je te helpen.
Het beest even aanpakt.
Dan moet je er zelf op een het zelfde doen als degene die er op zat.
Succes en laat me horen hoe het gaat!!!!

Ragebol

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:19

Fijn dat het weer wat beter gaat!
ja, zou idd kunnen dat ze veel afwisseling nodig heeft, maar kan ook dat ze je gewoon uitprobeerde.
Veel plezier nog!