Galopswissels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Galopswissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 11:51

Wat doe je als je paard een enorme sprong in de lucht neemt voordat zij overspringt?

Ik heb het geprobeerd met een balkje maar dat werkt averechts omdat mevrouw denkt dat we dan gaan springen. Ik heb het een hele poos links laten liggen, maar we rijden inmiddels Z1 en we moeten er nu toch naar toe werken. Ik wil het niet op het laatste moment aan laten komen.

Heeft iemand nog goede tips??????????

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:14

het is toch nou juist goed als je paard tijdens de galopwissel op springt Verward of zit ik er helemaal naast Bloos

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:21

Proberen wat meer voorwaards te hebben voordat je overspringt, dan heeft die niet de tijd om een sprong te maken.. later steeds rustiger rijden..

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 12:49

rockey schreef:
het is toch nou juist goed als je paard tijdens de galopwissel op springt Verward of zit ik er helemaal naast Bloos


Ja tuurlijk wil ik dat graag, maar wat die van mij doet is gewoon een noodsprong maken en dat is weer niet de bedoeling. Ze gooit zich zelf als het ware van de ene naar de andere galop.

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:32

Misschien is het goed om een professioneel iemand je hierbij te laten helpen dan weet je ook zeker dat je paard de wissels goed leert en ze niet naspringt of iets dergelijks. Dit zie je jammer genoeg best vaak bij "Z"paarden. Ik zelf heb ook hulp gehad bij mijn eerste paard om de wissels aan te leren omdat ik zelf niet wist hoe dat moest.(maar ik weet ook niet wat jouw ervaring is hiermee) Nu springen allebei mijn paarden ze perfect! Haha! Succes ermee!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:37

Ik zou wel instructie nemen daarvoor, maar als het gewoon een galopwissel is dan moet je gewoon je been aanleggen zoals je het normaal ook doet maar dan andersom. Maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook wel. Misschien moet je hem iets rustiger laten galoperen ofzo?? Ik doe dan 1 galopwissel, en dat is omdat het straks handig is in het springen, maar ik had vorige keer dus ook dat ie hoog omsprong dus ik vloog zowat uit t zadel Bloos! Ik had er niet zo'n rekening meegehouden dat hij dat zou doen... Maar ja dat is een beetje offtopic. Ik denk dat je hem misschien wat rustiger moet houden...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:08

M'n vorige bijrijdpony (Newforest die Z2 had gelopen bij de paarden) kende de wissels uiteraard ook. Eenvoudige galopwissel ging altijd super, vliegende zaten nogal wat haken en ogen aan (die pony heeft mij de wissels geleerd, dus tja...)
Als ik teveel verzamelde sprong ie de lucht in, dan had ik er teveel druk op. Liet ik hem iets meer tempo houden dan sprong ie ze netjes.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 19:11

Thanx, ik ga zeker goede instructie nemen. Ik heb binnenkort een afspraak met een nieuwe instructrice. Ik heb een poosje geen les gehad omdat mijn instructeur in de ziektewet zit vandaar...........

Waarschijnlijk houd ik er ook te veel druk op ik zal eens proberen haar wat meer door te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:31

Lientie schreef:
Waarschijnlijk houd ik er ook te veel druk op


Dat zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn voor die grote sprong in de lucht.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:59

Een goede methode om het aan te leren schijnt te zijn bijvoorbeeld vanuit de linkergalop op de korte zijde afwenden, het paard voor het rechterbeen opzij zetten richting de hoefslag, daarbij het paard zo recht mogelijk houden in het lichaam en hals (dus niet appuyeren), als je bijna bij de hoefslag bent je galophulpen ómzetten' en de wissel vragen.

Die megasprongen komen me overigens bekend voor, Max heeft daar ook een handje / beentje van en springt de wissel niet in het zweefmoment maar van het achterbeen af. We zijn er al een tijd mee bezig en langzaam maar zeker gaat het iets beter maar moeilijk is het wel. Bij het aanleren over een balkje verstevig je deze verkeerde beweging overigens, daarbij zet het paard ook af van de achterbenen en maakt de wissel niet in het zweefmoment, ze zijn dan ook eigenlijk altijd nagesprongen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:03

Mijn merrie maakte ook altijd een extra sprongetje voor de wissel.
Ik gaf de hulp-> zij bereidde zich voor door een kleine galopsprong en daarna wisselde de ze pas. Ze is het pas echt gaan begrijpen toen ik met de series begon.
Of is de sprong waarin de wissel zelf gemaakt wordt erg groot??

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:06

Die van mij deed het in het begin ook. Mijn gevoel was dit, omdat hij zijn benen niet snel kon wisselen. Hij raakte dus bij te weinig sprong in de knoop met zijn benen. Na inderdaad in een meer voorwaartse beweging te laten wisselen doet hij het nu enkel bij draaien van mijn heup perfect. Ze moeten leren hoe die beweging gaat. Dan is een noodsprong in het begin gewoon nodig. Springt hij in die sprong goed over, dan pas meer naar voren rijden en met minder sprong laten overspringen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:04

Nistria schreef:
Of is de sprong waarin de wissel zelf gemaakt wordt erg groot??


Wanneer ik het paard voorbereidt op de wissel gaat ze enorm op haar achterbeen leunen en komt omhoog met een enorme kracht sprong. In het begin leek het net of ze ging steigeren. Het is dus niet zo zeer dat de sprong te groot is, eerder veel te hoog.

De eenvoudige galopwissel doet ze trouwens goed en ontspannen. Ik krijg haar alleen niet zo ver dat ze de vliegende wissel met dezelfde ontspanning doet.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:09

Geduld en geef haar de tijd om het zelf te ervaren.

Pak de galop wissels ook is tijdens een buiten rit. Ze zijn dan vaak minder bezig met hun oefeningen waardoor ze onbewust gewoon wisselen. Dus ga maar lekker crossen in het bos en in de hoeken heef je de hulpen voor wissel. Doe zo min mogelijk, maar maak hem duidelijk dat wisselen wel veel makkelijker voor hem is. Dus een soort noodzaak van maken.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:20

Dat zal ik zeker proberen! Helaas staat mijn paard niet in een erg bosrijke omgeving, dus galloperen tijdens een buitenrit zit er niet in. Ik ga echter een keer in de zoveel tijd met een vriendin met de paarden op de trailer naar dwingelerveld waar we ons uitleven. Daarnaast springen we ook wel, maar het nadeel is dat je hier ongemerkt te veel op de voorhand rijdt en dat is natuurlijk ook weer niet bevorderlijk.

Geduld hebben we zeker. Ik heb een half jaar geleden nog tegen mijn toenmalige instructeur gezegd dat ik de wissels op dat moment met rust wou laten. We waren toen nog M1 en ze begon de hulpen te verwisselen. Dus changeren op het moment dat je een contragalop in wilt zetten. Zie je het al voor je? Heel leuk een paard dat meedenkt, kun je ver mee komen maar kan ook heel frustrerend zijn.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:58

Kan me voorstellen dat dat frustrerend is en vooral als hij dan in z'n sprong wissel. Je schrikt je een hoedje.
Het is wel positief dat hij zo zijn achterhand gebruikt. Dus gewoon geduld en doorzetten. Wat ook kan helpen als je paard goed aan de hulpen is bij het omhoog komen voor de wissel naar voren drijven.

Succes